Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Har nyligen köpt en iMac 20", ett Fireface 800 och Logic Pro. När jag nu äntligen fått upp studion och intstallerat ljudkortet och Logic så funkar det inte.

Det funkade ett par dagar, men nu när jag klickar på Logic så öppnas det i ungefär 1 sekund, för att sedan stängas av igen.

Eftersom jag är ny både på Mac och Logic har jag inte en aning om vad som är fel eller vad jag ska göra för att lösa det. Någon som varit med om något liknande eller som har några bra förslag?

Tack på förhand!

/Erik

Edited by Thorellg
Annons
Posted

Reparera behörigheter först.

gå till > program > verktygsprogram > skivverktyg; öppna den.

klicka på "Reparera Behörigheter", starta om sedan.

om det inte fungerar så prova att installera om Logic. har du satt i nyckeln ordentligt?

Posted (edited)

jag testade att reparera skivbehörigheten, men det funkade inte. programmet har som sagt fungerat, men nu vill det inte alls. blinkar bara till på skärmen, innan det stänger ner igen. har testat att installera om också, men det funkade inte det heller.

någon som har något förslag på vad som kan vara fel?

Edited by Thorellg
Posted

Kommer det så långt som till att en ny låt öppnas eller är det bara inledningsfönstret som hinner öppnas innan det stängs ned?

Om det är det första så kan det vara autoloaden som är korrupt. Släng den i så fall.

Finns i din användarmapp/bibliotek/Application support/Logic/Song Templates.

Om det är det andra så kan det vara så att du har AU-pluggar som kraschar programmet. Ta bort alla pluggar och prova att starta Logic och se vad som händer. Om det funkar så stänger ned och lägger tillbaka en plugg, startar upp igen och om det funkar då så stänger du ned och tar nästa plugg och startar upp och så håller du på tills du har hittat den felande pluggen.

Hoppas det löser sig och jag kan förresten avslöja att jag är mycker avundsjuk på ditt fireface 800 😄

Posted

...eller är det rent av så att ikonen bara studsar till i docken, men sen försvinner med en gång? Isåfall så är det ett problem som jag också råkat ut för då och då, fast andra program... vet inte vad den gängse lösningen är förutom ominstallation. 😄

Om jag var du skulle jag fråga på discussions.apple.com istället, där finns nog folk som vet mer om hur du ska göra. 😄

Posted

du har inte skrivit vilken vers av Logic Pro du använder samt vilken OS X.

det blir lite lättare att ge dig ett korekt svar då.

jag har just tagit ett snabbt titt genom LUG's forum (som är mkt bra) och där är det flera som har haft samma problem som du. men det beror lite på olika orsaker beroende på system vers kontra logic vers.

en fråga: har du läddat hem Pro Application Support från Apple?

Posted (edited)

Kan det vara så att du startar Logic 7.0 på en Intel-iMac? Ladda hem 7.2 och de senaste uppdateringarna med Software update, under Systeminställningar.

Edited by Linus
Posted
...eller är det rent av så att ikonen bara studsar till i docken, men sen försvinner med en gång? Isåfall så är det ett problem som jag också råkat ut för då och då, fast andra program... vet inte vad den gängse lösningen är förutom ominstallation.

Precis så är det. Den studsar till och hela programfönstret kommer upp på skärmen i en halv sekund. Sedan stängs allt ner med detsamma och ikonen i dock försvinner också. Ska definitivt kolla vidare på apples diskusionsforum. Tack!

du har inte skrivit vilken vers av Logic Pro du använder samt vilken OS X.

det blir lite lättare att ge dig ett korekt svar då.

jag har just tagit ett snabbt titt genom LUG's forum (som är mkt bra) och där är det flera som har haft samma problem som du. men det beror lite på olika orsaker beroende på system vers kontra logic vers.

en fråga: har du läddat hem Pro Application Support från Apple?

Jag har Logic 7.0 och OS X 10.4.7. Pro Application Support har jag inte laddat ner. Ska kolla upp det på direktem. Tack!

Kan det vara så att du startar Logic 7.0 på en Intel-iMac? Ladda hem 7.2 och de senaste uppdateringarna med Software update, under Systeminställningar.

Jag har valt att inte blanda in internet på min Mac, så därför är det lite problem att ladda hem de nya uppdateringarna. Däremot får jag de skickade på skiva från musikaffären där jag köpte alla prylarna, om någon vecka.

Det som är märkligt är att jag kunde köra programmet utan problem för ett par dagar sedan, när jag hade installerat det. Sedan verkar det som att jag har ändrat någon inställning eller liknande som gör att det vägrar nu. Jag hoppas jag hittar något svar någonstans snart, för det är grymt irriterande att inte kunna komma igång, nu när man äntligen har alla grejerna. Tack för tipsen allihop och hör av er om ni kommer på vad som kan vara fel!

/Erik

Posted
Jag har Logic 7.0 och OS X 10.4.7. Pro Application Support har jag inte laddat ner. Ska kolla upp det på direktem. Tack!

Jag har valt att inte blanda in internet på min Mac, så därför är det lite problem att ladda hem de nya uppdateringarna. Däremot får jag de skickade på skiva från musikaffären där jag köpte alla prylarna, om någon vecka.

Logic 7.0 är inte Universal Binary - vilket krävs för full prestanda om du har en Mac med Intelprocessor, så i vilket fall kommer 7.0 om den nu funkar inte funka särskilt bra. Uppdatera till 7.2 så snart du har möjlighet.