Jump to content
Annons

Synka två laptops


laslo

Recommended Posts

Jag skulle behöva synka ihop två datorer för att kunna spela live (och repa) på ett smidigt sätt. Jag menar ungerfär som ReWire men mellan två burkar.

Har bara ett ljudkort, M-Audio Firewire 410. Det jag kan tänka mig är att båda iallafall måste ha någon slags MIDI-interface, eller? Vad är minimikravet för att det ska funka? Eller finns det någon mjukvarulösning på detta?

Mjukvara som kommer att köras: Ableton Live och Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 år senare...

Tjenare..!

Tänkte bara lite snabt kolla om någon har erfarenhet om/hur man synkar upp två laptops med live..?

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

det funkar

har inte gjort det med laptops men med stationära men det kan ju inte vara så stor skillnad

man midisynka kruxet är att göra en till master en till slave men med lite pill funkar det.....tony

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Med mac är det i alla fall barnsligt enkelt. Följande scenario ägde rum i går:

Jag och Svabbarn hivar upp två laptops med tillhörande godsaker på ett bord.

Ett trådlöst dator-til-dator-nätverk sätts upp på cirka fem sekunder. Ett midi-nätverk sätts upp på ungefär samma tid samma tid (Verktygsprogram -> Ljud-/MIDI-injställningar, står i Hjällpmenyn hur man gör).

De följande två timmarna består av ett galet jam fyllt med tempoeditering och tungt synkade samplingar.

Kan varmt rekomenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mac är det i alla fall barnsligt enkelt. Följande scenario ägde rum i går:

Jag och Svabbarn hivar upp två laptops med tillhörande godsaker på ett bord.

Ett trådlöst dator-til-dator-nätverk sätts upp på cirka fem sekunder. Ett midi-nätverk sätts upp på ungefär samma tid samma tid (Verktygsprogram -> Ljud-/MIDI-injställningar, står i Hjällpmenyn hur man gör).

De följande två timmarna består av ett galet jam fyllt med tempoeditering och tungt synkade samplingar.

Kan varmt rekomenderas!

Ja, jag är fortfarande chockad hur enkelt det var att sätta upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag tror att man måste ha ett tredjepartsprogram för att kunna göra detta i PC-världen. Som ipMIDI tex. Alternativt att man synkar mellan riktig MIDI mellan två ljudkort på vardera dator. Båda två lösningar ger samma resultat, men det är ruggigt smidigt att lägga upp ett trådlöst nätverk och köra MIDI över ethernet. Har dock aldrig förstått idén bakom wordclocks och liknande... vad ger detta som inte vanlig MIDI kan fixa?

Franzstahl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Med mac är det i alla fall barnsligt enkelt. Följande scenario ägde rum i går:

Jag och Svabbarn hivar upp två laptops med tillhörande godsaker på ett bord.

Ett trådlöst dator-til-dator-nätverk sätts upp på cirka fem sekunder. Ett midi-nätverk sätts upp på ungefär samma tid samma tid (Verktygsprogram -> Ljud-/MIDI-injställningar, står i Hjällpmenyn hur man gör).

De följande två timmarna består av ett galet jam fyllt med tempoeditering och tungt synkade samplingar.

Kan varmt rekomenderas!

Funkar detta alltså trådlöst med rewire? eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...