Jump to content
Annons

Service i XP, inget viktigt att tweaka?!


CRZTNTR

Recommended Posts

Jag läste i senaste Sound on Sound att en skribent tweakat bort alla onödiga services i XP, enligt en "känd" sida på internet. Men han tyckte detta var helt onödigt, eftersom han bara frigjorde 8MB RAM och inget ifrån processorn.

Vad tänker ni om detta?

Själv har jag ju tweakat bort många services (enligt bl.a. denna sida: Windows XP DAW Optimization Guide).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hamnade i en hemsk situation när jag tweakade enl. den kända sitens alla tips med krash som följd, jag gjorde exaktså som det stod, var helt ställd när inget funkade som det skulle och ringde support hit och dit och dom svarade att det var mkt dumt gjort av mig eftersom det påverkar så lite och kan sabba istället...

Bakgrundstjänster etc kan man lugnt stänga av men akta sig för de andra hemliga tipsen för helsike!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittills inte känt något behov av att tweaka XP. Det som är viktigast är att ändra schemaläggning av processor till bakgrundstjänster - och att justera för bästa prestanda, på visuella effekter. Övriga tweaks ger ganska minimal effekt, har jag fått uppfattning av.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Det Claes säger är sant och viktigast. Jag gjorde hela paketet men antagligen framförallt pga ovanstående tips uppelvde jag en uppmätt skillnad efter tweaktipsen.

Och den 1,15ghzan har sprungit stadigt sedan 2001. Och utan antivirus, brandvägg eller karaktär hos användaren...

.. buhu, ingen tycker om mig inte ens virus 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del har jag en separat installation av xp för musik. Den är redigt strippad enligt ett par guider jag hittat på nätet. Bl.a så frigjorde jag ca 70 meg vid nyboot, det finns inge nätverk o därav inget windows update firewall virusprogram etc på denna installation. Gjorde även en del reg hacks som snabba upp menyer mm. Den är as snabb att starta nu 😉

I den vanliga installationen har jag virusprogram som även scannar musikinstallationen .

Det jag mest själv funderar på nu är om det finns klara rekommendationer från (i mitt fall Steinberg) vilka patchnivåer man skall ha för att själva musikprogrammet skall fungera bäst?

Iofs så har jag inte läst tippsen som studio skrivit om i samband med bygga musikdata guiden, kanske står där?

Det skulle även va skoj att ta del av andras erfarenheter i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur http://www.frostnetwork.com/ optimerar sina datorer för musik 😉

De ska vara optimerade enbart för musik produktion...

Är rätt sugen på en sån dator btw, men kostar en hel del 🙂

De har tillgång till moderkort som inte finns i handeln, där man kan styra IRQ och allt på ett mer omfattande sätt än de vanliga Retail- och OEM-korten. Det gör att de lättare kan garantera stabiliteten.

Inte för att jag någonsin har haft problem med stabiliteten, men det är i alla fall där jag har hört att den stora skillnaden ligger. Sedan är det förstås också så, att de testar olika kort utförligt innan det fastställs hur en viss modell ska vara konfigurerad, så att de inte behöver chansa när de ska välja grafikkort eller annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur http://www.frostnetwork.com/ optimerar sina datorer för musik  :rolleyes:

De ska vara optimerade enbart för musik produktion...

I Windows gör dom ju det som vem som helst kan göra och tar 3000kr extra för det. Men det där med hårdvarun stämmer väl.

Men INGEN tycker alltså att man behöver göra något annat än ändra till bakgrundstjänstergrejen och tweaka bort XPs extra flashiga design?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur http://www.frostnetwork.com/ optimerar sina datorer för musik  :rolleyes:

De ska vara optimerade enbart för musik produktion...

I Windows gör dom ju det som vem som helst kan göra ("optimized for audio") och tar 3000kr extra för det. Men det där med hårdvarun stämmer väl.

Men INGEN tycker alltså att man behöver göra något annat än ändra till bakgrundstjänstergrejen och tweaka bort XPs extra flashiga design?

Rent spontant känns det ju som dom 20+ tjänsterna som Windows har igång på något sätt påverkar i kritiska skeenden. Kanske inte syns när man precis bootat upp datorn, då tjänsterna inte gör så mycket. Men då och då kan dom väl göra en "kolla läget" handling och dra lite CPU &/eller RAM, vad vet jag...

Men jag har inte haft några problem med mitt tweakande så jag kanske bara är optimistisk.

Ett tips: Kolla upp vad de olika tjänsterna som automatiskt startar med windows gör, då skulle ni som jag idiotförklara Microsoft, vilket slöseri!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...