furstan Postat 11 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 11 oktober 2006 Tjohopp, KĂ€nner mig faktiskt ganska lost nĂ€r det gĂ€ller fasfel . Har lĂ€st hur mĂ„nga gĂ„nger som helst vad det Ă€r och hur det uppstĂ„r, men jag hajjar fortfarande inte. Tror aldrig jag har varit med om det sjĂ€lv, och det kanske bidrar till förvirringen. FörstĂ„r inte ens hur nĂ„got kan uppstĂ„? Vill gĂ€rna fĂ„ det klart för mig en gĂ„ng för alla đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Ken KĂ€ngström Postat 11 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 11 oktober 2006 Hej! Nu ska jag försöka mig pĂ„ en "for dummies" förklaring sĂ„ gott det gĂ„r. Och nu har jag lagt ner timmar och Ă„r pĂ„ mina illustrerade bilder som jag knĂ„pat med i 3D studio max... sĂ„ klaga inte! đ Fasfel uppstĂ„r ofta nĂ€r du mickar en virveltrumma ifrĂ„n ovan och under. Som bilden nu ska illustrera Ă€r att under och överskinn vibrerar likadant nĂ€r man slĂ„r. Fasfel uppstĂ„r hĂ€r iom att de 2 mikrofonerna plockar upp samma svĂ€gningar, men frĂ„n motsatt hĂ„ll ifrĂ„n varandra. De tvĂ„ ljudvĂ„gorna du ser pĂ„ bilden hĂ€r ska förestĂ€lla sig vara identiska, men dĂ€remot Ă€r den ena ljudvĂ„gen inverterad (fasvĂ€nd). Detta resulterar i att ljudvĂ„gorna (om de nu spelas upp samtidigt frĂ„n en monokĂ€lla) jobbar emot varandra och dĂ€rmed slĂ„r ut varandra. NĂ€r de slĂ„r ut varandra sĂ„ finns inget ljud kvar (som visas med proffsig touch pĂ„ bilden lĂ€ngst ner). Detta Ă€r som sagt en for dummies förklaring, och har försökt vara sĂ„ begriplig jag kan. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 12 oktober 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Hur lĂ„ter det dĂ„? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Hur lĂ„ter det dĂ„? đ ensam lĂ„ter kanalen/ljudet bra, men nĂ€r du spelar upp det med flera saker samtidigt, typ om du mickat ett trumset o solar undermicken pĂ„ virveln o sen lyssnar pĂ„ hela kittet, sĂ„ lĂ„ter den kanalen/micken, tom, trĂ„kig o livlös.. đ vissa frekvenser slĂ€cks helt enkelt ut! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Fast det kan gĂ„ att se om man jĂ€mför ljudkurverna med varandra. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 12 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 12 oktober 2006 addic59's eminenta exempel visar ju -för tydlighetens skull- en sinusvÄg, men sÄvida du inte arbetar med nÄgon spektakulÀr synthmusik sÄ kommer ljudvÄgorna att vara mer komplexa. i dessa fall sÄ blir det alltsÄ vissa frekvenser som slÀcks ut mer Àn andra. för egen del kan jag mÀrka det nÀr jag mickar gitarr och sÄng samtidigt, och lÀckaget frÄn sÄngen till gitarrmicken kan slÀcka ut sÄngen en hel del, beroende pÄ att ljudvÄgen kommer senare till den micken. i dessa fall sÄ tar jag ett mÄttband och mÀter upp avstÄndet och rÀknar fram vilken tidsfördröjning det handlar om och helt enkelt tidigarelÀgger gitarrspÄret en millisekund eller sÄ, för att kompensera för de dÀr 40-50 centimetrarna mellan mikrofonerna. vÀldigt viktigt, och mycket bra illustrerat av addic59. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 12 oktober 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ đ DĂ„ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lĂ€tt sĂ€tt att kolla spĂ„ret direkt efter inspelning? Lyssna? SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Ken KĂ€ngström Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Hur lĂ„ter det dĂ„? đ Teoretiskt sett... ja. Men dĂ„ krĂ€vs att det som sagt att det Ă€r 2 identiska vĂ„gor som spelas i motfas mot varandra. Som Tbruce sade, nĂ€r det handlar om fasfel rent akustisk (ej i elektroniska sammanhang) sĂ„ följer en hel del annat ljud med som "kommer undan" fasfelet. Till exepel reflektioner fron rummet etc. I mitt "virvelexempel" sĂ„ lĂ€r direktljudet (det torra virvel ljudet) utstĂ„ ett fasfel, men dock inte reflektionerna ifrĂ„n rummet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ± Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ đ DĂ„ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lĂ€tt sĂ€tt att kolla spĂ„ret direkt efter inspelning? Lyssna? SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đł det enklaste Ă€r att jĂ€mföra din inspelning nĂ€r du lyssnar i mono och stereo, dĂ„ upptĂ€cker du om vissa frekvenser tappas mycket. (det Ă€r ju hur det lĂ„ter som Ă€r viktigt) annars finns det plugins som kan visa nĂ€r höger/vĂ€nster ligger ur fas. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 12 oktober 2006 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 12 oktober 2006 plugins lÄter vÀldigt praktiskt (sÄ man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). NÄgra som Àr gratis eller inte kostar alltför mycket? *student* Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 12 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 12 oktober 2006 plugins lÄter vÀldigt praktiskt (sÄ man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). hehe. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Ken KÀngström Postat 12 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 12 oktober 2006 plugins lÄter vÀldigt praktiskt (sÄ man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). FörlÄt? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ DĂ„ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lĂ€tt sĂ€tt att kolla spĂ„ret direkt efter inspelning? Lyssna? SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đ± Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 12 oktober 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ đ DĂ„ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lĂ€tt sĂ€tt att kolla spĂ„ret direkt efter inspelning? Lyssna? SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đ Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! đ Aha đ KĂ€nner inte igen sĂ„ vi har nog inte kommit dit Ă€n (Ă€r igenom ungefĂ€r halva nu). Men jag ska ta mig en till Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ đ DĂ„ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lĂ€tt sĂ€tt att kolla spĂ„ret direkt efter inspelning? Lyssna? SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đ Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! đ Aha KĂ€nner inte igen sĂ„ vi har nog inte kommit dit Ă€n (Ă€r igenom ungefĂ€r halva nu). Men jag ska ta mig en till Du fĂ„r vĂ€l frĂ„ga annars, snart fĂ€rdig FysiklĂ€rare för gymnasiet đ . Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 12 oktober 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 AHA đ Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan? Nja, tyvĂ€rr inte. Grejen Ă€r att vissa frekvenser slĂ„s ut, medans andra lĂ€mnas oberörda. AlltsĂ„ kommer det förmodligen inte gĂ„ att se med blotta ögat att du har fasproblem. Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ đ DĂ„ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lĂ€tt sĂ€tt att kolla spĂ„ret direkt efter inspelning? Lyssna? SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đ Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! Aha KĂ€nner inte igen sĂ„ vi har nog inte kommit dit Ă€n (Ă€r igenom ungefĂ€r halva nu). Men jag ska ta mig en till Du fĂ„r vĂ€l frĂ„ga annars, snart fĂ€rdig FysiklĂ€rare för gymnasiet đ . JassĂ„, vĂ€rsta tufft đ Hur mycket lĂ€ser man dĂ„? Personligen skulle jag aldrig palla att vara lĂ€rare pĂ„ nĂ„tt annat Ă€n universitet/högskola. SĂ„ jobbiga ungar pĂ„ grundskola och gymnasium Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 12 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 12 oktober 2006 "Fasfel" Àr inte alltid av ondo.. Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas pÄ vissa frekvenser. NÀr tvÄ signaler Àr ur fas under 90 grader med varann sÄ blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning pÄ över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) sÄ minskar dÄ amplituden istÀllet. BÀsta sÀttet Àr som alltid Àr att anvÀnda öronen, fasfel uppstÄr överallt i naturen och sÄ lÀnge det lÄter bra sÄ behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system pÄ just fasfel sÄ det Àr inte bara negativt. Man kan fÄ en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum Àr att mÄnga proffessionella album Àr inspelade med den sk MS-tekniken dÀr du fasvÀnder en signal för att fÄr en god stereobredd......Det gÀller bara alltid att mono-kolla sÄ att inte alltför mycket försvinner. Vill man försöka hitta nÄn formel för att hÄlla koll pÄ fasfel sÄ fÄr man berÀkna varje frekvens för sig, dvs man rÀknar ut Perioden (sÄ lÄng tid svÀngning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen sÄ fÄr du ut en period utav denna. LÀngden pÄ en vÄg rÀknas ut med formeln lambda (vÄglÀngd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex: om vi vill ha reda pÄ hur lÄng en vÄglÀngd för 20 Hz Àr sÄ blir utrÀkningen följande: Lambda = 340 m/s (ungefÀr ljudets hastighet) / 20 Hz Lambda = 17 meter VÄglÀngden för 20 Hz Àr dÄ 17 meter!! NÀr man gör den berÀkningen dÄ det gÀller musikaliska ljud sÄ Àr det fundamentalfrekvensen man bör rÀkna pÄ (instrumnetets grundtonart i Hz) TÀnk ocksÄ pÄ att stÄende vÄgor i tex ett rum Àr ju ocksÄ en form utav fasfel. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Ken KÀngström Postat 12 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 12 oktober 2006 "Fasfel" Àr inte alltid av ondo..Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas pÄ vissa frekvenser. NÀr tvÄ signaler Àr ur fas under 90 grader med varann sÄ blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning pÄ över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) sÄ minskar dÄ amplituden istÀllet. BÀsta sÀttet Àr som alltid Àr att anvÀnda öronen, fasfel uppstÄr överallt i naturen och sÄ lÀnge det lÄter bra sÄ behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system pÄ just fasfel sÄ det Àr inte bara negativt. Man kan fÄ en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum Àr att mÄnga proffessionella album Àr inspelade med den sk MS-tekniken dÀr du fasvÀnder en signal för att fÄr en god stereobredd......Det gÀller bara alltid att mono-kolla sÄ att inte alltför mycket försvinner. Vill man försöka hitta nÄn formel för att hÄlla koll pÄ fasfel sÄ fÄr man berÀkna varje frekvens för sig, dvs man rÀknar ut Perioden (sÄ lÄng tid svÀngning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen sÄ fÄr du ut en period utav denna. LÀngden pÄ en vÄg rÀknas ut med formeln lambda (vÄglÀngd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex: om vi vill ha reda pÄ hur lÄng en vÄglÀngd för 20 Hz Àr sÄ blir utrÀkningen följande: Lambda = 340 m/s (ungefÀr ljudets hastighet) / 20 Hz Lambda = 17 meter VÄglÀngden för 20 Hz Àr dÄ 17 meter!! NÀr man gör den berÀkningen dÄ det gÀller musikaliska ljud sÄ Àr det fundamentalfrekvensen man bör rÀkna pÄ (instrumnetets grundtonart i Hz) TÀnk ocksÄ pÄ att stÄende vÄgor i tex ett rum Àr ju ocksÄ en form utav fasfel. Nu förstÄr han nog bÀttre! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 Nu förstĂ„r han nog bĂ€ttre! đ Ăhh.. Förhoppningsvis.. Han lĂ€ser ju fysik ju. Och med tanke pĂ„ det sĂ„ kanske nedanstĂ„ende lĂ€nk Ă€r mer passande. http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29 PS. Snygg illustration Addiccc59 đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Ken KĂ€ngström Postat 12 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 12 oktober 2006 Nu förstĂ„r han nog bĂ€ttre! đ Ăhh.. Förhoppningsvis.. đČ Han lĂ€ser ju fysik ju. Och med tanke pĂ„ det sĂ„ kanske nedanstĂ„ende lĂ€nk Ă€r mer passande. http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29 PS. Snygg illustration Addiccc59 đ Hoppsan. My bad. Missade den biten. KĂ€nner en doft av ironi i din sista notis dĂ€r. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 13 oktober 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 13 oktober 2006 "Fasfel" Ă€r inte alltid av ondo..Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas pĂ„ vissa frekvenser. NĂ€r tvĂ„ signaler Ă€r ur fas under 90 grader med varann sĂ„ blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning pĂ„ över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) sĂ„ minskar dĂ„ amplituden istĂ€llet. BĂ€sta sĂ€ttet Ă€r som alltid Ă€r att anvĂ€nda öronen, fasfel uppstĂ„r överallt i naturen och sĂ„ lĂ€nge det lĂ„ter bra sĂ„ behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system pĂ„ just fasfel sĂ„ det Ă€r inte bara negativt. Man kan fĂ„ en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum Ă€r att mĂ„nga proffessionella album Ă€r inspelade med den sk MS-tekniken dĂ€r du fasvĂ€nder en signal för att fĂ„r en god stereobredd......Det gĂ€ller bara alltid att mono-kolla sĂ„ att inte alltför mycket försvinner. Vill man försöka hitta nĂ„n formel för att hĂ„lla koll pĂ„ fasfel sĂ„ fĂ„r man berĂ€kna varje frekvens för sig, dvs man rĂ€knar ut Perioden (sĂ„ lĂ„ng tid svĂ€ngning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen sĂ„ fĂ„r du ut en period utav denna. LĂ€ngden pĂ„ en vĂ„g rĂ€knas ut med formeln lambda (vĂ„glĂ€ngd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex: om vi vill ha reda pĂ„ hur lĂ„ng en vĂ„glĂ€ngd för 20 Hz Ă€r sĂ„ blir utrĂ€kningen följande: Lambda = 340 m/s (ungefĂ€r ljudets hastighet) / 20 Hz Lambda = 17 meter VĂ„glĂ€ngden för 20 Hz Ă€r dĂ„ 17 meter!! NĂ€r man gör den berĂ€kningen dĂ„ det gĂ€ller musikaliska ljud sĂ„ Ă€r det fundamentalfrekvensen man bör rĂ€kna pĂ„ (instrumnetets grundtonart i Hz) TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att stĂ„ende vĂ„gor i tex ett rum Ă€r ju ocksĂ„ en form utav fasfel. Nu börjar det hĂ€r passa in bĂ€ttre i naturvetenskapen. LĂ€ste det dĂ€r pĂ„ wikipedia ocksĂ„. Det var alltsĂ„ inte alls sĂ„ svĂ„rt som jag trodde, gĂ€llde bara att fĂ„ in det i mitt omrĂ„de. SĂ„ vid precis 90 grader (tvĂ„ pi radianer) sĂ„ Ă€r alltsĂ„ amplituden oförĂ€ndrad? Nu mĂ„ste jag sĂ€tta mig och rĂ€kna och se om jag fĂ„r ihop det hĂ€r helt och hĂ„llet đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 13 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 13 oktober 2006 (redigerat) Nu börjar det hĂ€r passa in bĂ€ttre i naturvetenskapen. LĂ€ste det dĂ€r pĂ„ wikipedia ocksĂ„. Det var alltsĂ„ inte alls sĂ„ svĂ„rt som jag trodde, gĂ€llde bara att fĂ„ in det i mitt omrĂ„de. SĂ„ vid precis 90 grader (tvĂ„ pi radianer) sĂ„ Ă€r alltsĂ„ amplituden oförĂ€ndrad? Nu mĂ„ste jag sĂ€tta mig och rĂ€kna och se om jag fĂ„r ihop det hĂ€r helt och hĂ„llet đł Vill inte gĂ€rna vara petig, men tvĂ„ pi radianer Ă€r inte 90 grader. Jag föreslĂ„r att du gör sĂ„hĂ€r. Plocka fram din grafritande rĂ€knare (eller programmet grapher pĂ„ mac.) Fyll i följande tvĂ„ funktioner: y = sin(x) y = sin(6x) Rita upp dem och tĂ€nk dig hur de skulle se ut om du lade ihop dem i varandra, vilket Ă€r vad som hĂ€nder med signalen nĂ€r du monosummerar tvĂ„ sĂ„dana vĂ„gor, eller i luften nĂ€r du fĂ„r tvĂ„ sĂ„dana vĂ„gor frĂ„n olika kĂ€llor. Rita sedan istĂ€llet upp följande funktion, som exakt illustrerar interferensen mellan dessa vĂ„gor: y = sin(x) + sin(6x) Nu ser du tydligt hur den ena vĂ„gen stör den andra, sĂ„ att de liksom arbetar tillsammans. Detta Ă€r vad som hĂ€nder med allt ljud. Högfrekventa ljud arbetar "inuti" de lĂ„gfrekventa vĂ„gorna, sĂ„ att sĂ€ga. FrĂ„ga gĂ€rna om jag Ă€r otydlig! Nu gĂ„r vi in pĂ„ det vĂ€rsta som kan hĂ€nda vid fasfel, total utslĂ€ckning - destruktiv interferens. Rita upp följande tvĂ„ funktioner: y = sin(x) y = sin(x-pi) Förutsatt att du har rĂ€knaren instĂ€lld pĂ„ radianer. Har du den instĂ€lld pĂ„ grader, byt gĂ€rna till radianer, eller byt ut pi ovan (och nedan) mot 180 grader istĂ€llet. Försök förestĂ€lla dig vad som hĂ€nder om du nu skulle lĂ€gga ihop dem precis som ovanstĂ„ende exempel. NĂ€r du tror dig förstĂ„ vad som borde hĂ€nda, testa att lĂ€gga ihop dem precis som tidigare: y = sin(x) + sin(x-pi) Vad som hĂ€nder nu Ă€r total utslĂ€ckning. Den ena vĂ„gen stör ut den andra. Ner den ena vĂ„gens maxpunkt infaller, sammanfaller den exakt med den andra vĂ„gens minpunkt. Följden matematiskt, för x=(pi/2) dĂ€r den första max- respektive minpunkten finns, blir: y = sin(pi/2) + sin((pi/2)-pi) =  = sin(pi/2) + sin(-pi/2)) =  = sin(pi/2) + -sin(pi/2) = 0 SjĂ€lvklart Ă€r det mer komplext i naturen, men pĂ„ vissa frekvenser kan detta hĂ€nda (de frekvenser dĂ€r skillnaden mellan avstĂ„ndet mellan kĂ€lla och tvĂ„ ljudupptagningspunkter (mikrofoner) Ă€r en halv vĂ„glĂ€ngd, alltsĂ„ 180 grader, alltsĂ„ pi radianer.) Redigerat 13 oktober 2006 av Richard Olsson Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 13 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 13 oktober 2006 plugins lÄter vÀldigt praktiskt (sÄ man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). NÄgra som Àr gratis eller inte kostar alltför mycket? *student* TvÀrtom rekommenderar jag dig att lyssna. SÄ du lÀr dig hur det ska lÄta. Det Àr ju ÀndÄ LJUD du ska jobba med. Instrument i all Àra, men vad gör du om du rÄkar vara utan? Tackar för dig o gÄr hem? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 13 oktober 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 13 oktober 2006 Nu börjar det hĂ€r passa in bĂ€ttre i naturvetenskapen. LĂ€ste det dĂ€r pĂ„ wikipedia ocksĂ„. Det var alltsĂ„ inte alls sĂ„ svĂ„rt som jag trodde, gĂ€llde bara att fĂ„ in det i mitt omrĂ„de. SĂ„ vid precis 90 grader (tvĂ„ pi radianer) sĂ„ Ă€r alltsĂ„ amplituden oförĂ€ndrad? Nu mĂ„ste jag sĂ€tta mig och rĂ€kna och se om jag fĂ„r ihop det hĂ€r helt och hĂ„llet đł Vill inte gĂ€rna vara petig, men tvĂ„ pi radianer Ă€r inte 90 grader. Jag föreslĂ„r att du gör sĂ„hĂ€r. Plocka fram din grafritande rĂ€knare (eller programmet grapher pĂ„ mac.) Fyll i följande tvĂ„ funktioner: y = sin(x) y = sin(6x) Rita upp dem och tĂ€nk dig hur de skulle se ut om du lade ihop dem i varandra, vilket Ă€r vad som hĂ€nder med signalen nĂ€r du monosummerar tvĂ„ sĂ„dana vĂ„gor, eller i luften nĂ€r du fĂ„r tvĂ„ sĂ„dana vĂ„gor frĂ„n olika kĂ€llor. Rita sedan istĂ€llet upp följande funktion, som exakt illustrerar interferensen mellan dessa vĂ„gor: y = sin(x) + sin(6x) Nu ser du tydligt hur den ena vĂ„gen stör den andra, sĂ„ att de liksom arbetar tillsammans. Detta Ă€r vad som hĂ€nder med allt ljud. Högfrekventa ljud arbetar "inuti" de lĂ„gfrekventa vĂ„gorna, sĂ„ att sĂ€ga. FrĂ„ga gĂ€rna om jag Ă€r otydlig! Nu gĂ„r vi in pĂ„ det vĂ€rsta som kan hĂ€nda vid fasfel, total utslĂ€ckning - destruktiv interferens. Rita upp följande tvĂ„ funktioner: y = sin(x) y = sin(x-pi) Förutsatt att du har rĂ€knaren instĂ€lld pĂ„ radianer. Har du den instĂ€lld pĂ„ grader, byt gĂ€rna till radianer, eller byt ut pi ovan (och nedan) mot 180 grader istĂ€llet. Försök förestĂ€lla dig vad som hĂ€nder om du nu skulle lĂ€gga ihop dem precis som ovanstĂ„ende exempel. NĂ€r du tror dig förstĂ„ vad som borde hĂ€nda, testa att lĂ€gga ihop dem precis som tidigare: y = sin(x) + sin(x-pi) Vad som hĂ€nder nu Ă€r total utslĂ€ckning. Den ena vĂ„gen stör ut den andra. Ner den ena vĂ„gens maxpunkt infaller, sammanfaller den exakt med den andra vĂ„gens minpunkt. Följden matematiskt, för x=(pi/2) dĂ€r den första max- respektive minpunkten finns, blir: y = sin(pi/2) + sin((pi/2)-pi) =  = sin(pi/2) + sin(-pi/2)) =  = sin(pi/2) + -sin(pi/2) = 0 SjĂ€lvklart Ă€r det mer komplext i naturen, men pĂ„ vissa frekvenser kan detta hĂ€nda (de frekvenser dĂ€r skillnaden mellan avstĂ„ndet mellan kĂ€lla och tvĂ„ ljudupptagningspunkter (mikrofoner) Ă€r en halv vĂ„glĂ€ngd, alltsĂ„ 180 grader, alltsĂ„ pi radianer.) menade pi genom tvĂ„ radianer đÂŽ Ăr med pĂ„ din förklaring.. tackar đ Ska försöka skapa lite inspelningar med fasfel och lyssna pĂ„ dem, sĂ„ man lĂ€r sig höra ocksĂ„ đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 13 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 13 oktober 2006 (redigerat) Ăr med pĂ„ din förklaring.. tackar đł Ska försöka skapa lite inspelningar med fasfel och lyssna pĂ„ dem, sĂ„ man lĂ€r sig höra ocksĂ„ đ Det var sĂ„ lite sĂ„! Du kan tillverka ett fasfel genom att ladda in samma lĂ„t (nĂ„gon mp3'a eller vad som helst) tvĂ„ gĂ„nger i din sequencer, pĂ„ varsitt spĂ„r, och sedan fasvĂ€nda det ena och spela dem samtidigt. Om inte din sequencer har nĂ„gon phase reverse (symbolen Ă€r en cirkel med ett diagonalt streck genom, vanligen) kan du exempelvis ladda hem sonalksis senaste gratisplug: FreeG som bland annat kan fasvĂ€nda. Ett intressant test kan vara att leta upp de samplerateprov som finns pĂ„ det hĂ€r forumet nĂ„gonstans, dĂ€r förmĂ„ga att höra skillnad pĂ„ en mp3-komprimerad ljudfil och en ren wavefil testats. FasvĂ€nd den ena och spela dem mot varandra. NĂ€r du fasvĂ€nder nĂ„got Ă€ndrar du sĂ„ att alla upp blir ner, och vice versa, sĂ„ att sĂ€ga. Du kan sĂ„klart Ă€ven testa att göra samma sak pĂ„ ensamma spĂ„r i ett projekt, exempelvis ena överhĂ€nget pĂ„ ett trumset. Vad som borde hĂ€nda Ă€r att du borde höra hur vissa frekvenser försvinner nĂ€r du fasvĂ€nder, tydligast Ă€r de lĂ„ga frekvenserna (större "felmarginal" för fasfelet i vĂ„glĂ€ngd mĂ€tt.) Redigerat 13 oktober 2006 av Richard Olsson Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
PD77 (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 14 oktober 2006 Hej! Mycket intressant trÄd som jag lÀst med stor nyfikenhet. Det finns mycket kunskap hÀr pÄ forumet mÀrker jag. Jag har bÄde tips och frÄgor och tillÄt mig inleda med att jag inte Àr en fysiker utav nÄgon som hellst rang. Bara en nyfiken musikant. NÀr det gÀller trummor (som jag spelar) sÄ tycker jag att det var ett aldeles lysande exempel med teckningen. InsÀmmer instÀmmer!! Hur blir exemplet med piano? Just virveltrumman Àr ju ett bra fasfels-exempel. Personligen brukar jag lösa det med att antingen skÀra bort allt under ca 300 Hz i underskinnsmiken och ibland dista det som kommer ut. Jag fÄr ett fint sejarljud och det finns sÀkert bÀttre varianter. Kommentera gÀrna detta. Jag kan förstÄ det rent matematiskt korrekta att vinkla mikarna i 180 grader och sedan anvÀnda en plugg eller funktion i mixerbordet för att fasvÀnda ljudet och dÀrmed fÄ ett "fasriktigt" ljud. HjÀlp mig nu, för hÀr slutar det logiska för mig för det Àr ju inte alltid det blir bra bara för att man mÀtt och varit snÀll och tagit hÀnsyn till bÄde instrumentens placeringar och mikarnas karaktÀristik. Jag vet att man ska anvÀnda öronen och lyssna, det gör jag alltid men jag tycker om att för en stund ifrÄgasÀtta det jag gör och lÄta instrumenten snacka sÄ.. utan hÀnsyn till tidigare trÄdar.. Nu vill jag (om ni orkar) diskutera vinklar och avstÄnd vs mikrofontyper. Praktiska tips och idéer. Erfarenheter. Fram med det bara, det bor en bezzerschmitter i alla.. Shoot! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 14 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 14 oktober 2006 Hej! Mycket intressant trÄd som jag lÀst med stor nyfikenhet. Det finns mycket kunskap hÀr pÄ forumet mÀrker jag. Jag har bÄde tips och frÄgor och tillÄt mig inleda med att jag inte Àr en fysiker utav nÄgon som hellst rang. Bara en nyfiken musikant. NÀr det gÀller trummor (som jag spelar) sÄ tycker jag att det var ett aldeles lysande exempel med teckningen. InsÀmmer instÀmmer!! Hur blir exemplet med piano? Just virveltrumman Àr ju ett bra fasfels-exempel. Personligen brukar jag lösa det med att antingen skÀra bort allt under ca 300 Hz i underskinnsmiken och ibland dista det som kommer ut. Jag fÄr ett fint sejarljud och det finns sÀkert bÀttre varianter. Kommentera gÀrna detta. Jag kan förstÄ det rent matematiskt korrekta att vinkla mikarna i 180 grader och sedan anvÀnda en plugg eller funktion i mixerbordet för att fasvÀnda ljudet och dÀrmed fÄ ett "fasriktigt" ljud. HjÀlp mig nu, för hÀr slutar det logiska för mig för det Àr ju inte alltid det blir bra bara för att man mÀtt och varit snÀll och tagit hÀnsyn till bÄde instrumentens placeringar och mikarnas karaktÀristik. Jag vet att man ska anvÀnda öronen och lyssna, det gör jag alltid men jag tycker om att för en stund ifrÄgasÀtta det jag gör och lÄta instrumenten snacka sÄ.. utan hÀnsyn till tidigare trÄdar.. Nu vill jag (om ni orkar) diskutera vinklar och avstÄnd vs mikrofontyper. Praktiska tips och idéer. Erfarenheter. Fram med det bara, det bor en bezzerschmitter i alla.. Shoot! det Àr oerhört svÄrt att ge riktlinjer för det, eftersom det handlar om vilket ljud du vill ha i olika situationer. du kan möjligtvis hitta allmÀna riktlinjer nÀr det gÀller att micka trumsett, men nÀr det gÀller enskilda instrument eller sÄng sÄ handlar det om vilket karaktÀr du vill förmedla. ex. om du mickar akustisk gitarr sÄ spelar det roll om du vill ha mer eller mindre plektrumljud, lÄda, strÀngar eller kanske en upptagning av hela gitarren. ibland vill du ha med mer av rummets reflektioner, ibland vill du ha det torrt. speciifika frÄgor gÄr lÀttare att ge specifika svar pÄ. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
PD77 (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 oktober 2006 det Ă€r oerhört svĂ„rt att ge riktlinjer för det, eftersom det handlar om vilket ljud du vill ha i olika situationer. du kan möjligtvis hitta allmĂ€na riktlinjer nĂ€r det gĂ€ller att micka trumsett, men nĂ€r det gĂ€ller enskilda instrument eller sĂ„ng sĂ„ handlar det om vilket karaktĂ€r du vill förmedla. ex. om du mickar akustisk gitarr sĂ„ spelar det roll om du vill ha mer eller mindre plektrumljud, lĂ„da, strĂ€ngar eller kanske en upptagning av hela gitarren. ibland vill du ha med mer av rummets reflektioner, ibland vill du ha det torrt. specifika frĂ„gor gĂ„r lĂ€ttare att ge specifika svar pĂ„. Tack! Ja jag kanske gĂ„r över Ă„n efter vatten eftersom riktlinjer Ă€r det sista jag Ă€r ute efter. Ăr bara lite nyfiken pĂ„ hur andra gör mer i detalj. Typ, "vi la blöta melittapĂ„sar pĂ„ cymbalerna". SjĂ€lv har jag spelat in musik i drygt tio Ă„r och kĂ€nner att kunskapsbanken Ă€r stor men pĂ„ vissa omrĂ„den mindre och dĂ„ brukar jag frĂ„ga. Men ok. Jag ska vara tydligare. Ta virveln som exempel. 1. Vid mikning med 2 mikrofoner 180 grader, LĂ„t sĂ€ga tvĂ„ sm57. Ăr det troligt att man fĂ„r fasfel Ă€ven i de högre frekvensomrĂ„dena (Ă€ven fast virveltrumman i sig har ett sĂ„ suddigt/distat ljud redan) om man helt struntar i fasvĂ€ndning i efterhand? Att det tunnas ut i de lĂ€gre registrena Ă€r givet för mig dĂ€rav min teori om att basskĂ€ra undermiken. 2. Hur löser man enklast förhĂ„llandet mellan OH mikar och t.ex bastrumman eller virveln. Ăr det samma filosofi dĂ€r tycker ni? Jag har testat bĂ„de baskĂ€rning runt 180 Hz och/eller att tidsförskjuta. Ibland har det blivit bra ibland inte. Eftersom alla situiationer Ă€r unika, vad brukar ni lyssna efter? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
PD77 (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 AnmÀl Dela Postat 14 oktober 2006 OjdÄ. nÄn kanske kan lÀra mig hur man citerar.. Sorry Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.