Jump to content
Annons

Fasfel?


furstan

Recommended Posts

Tjohopp,

KĂ€nner mig faktiskt ganska lost nĂ€r det gĂ€ller fasfel :rolleyes: . Har lĂ€st hur mĂ„nga gĂ„nger som helst vad det Ă€r och hur det uppstĂ„r, men jag hajjar fortfarande inte. Tror aldrig jag har varit med om det sjĂ€lv, och det kanske bidrar till förvirringen. FörstĂ„r inte ens hur nĂ„got kan uppstĂ„? Vill gĂ€rna fĂ„ det klart för mig en gĂ„ng för alla 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej! Nu ska jag försöka mig pÄ en "for dummies" förklaring sÄ gott det gÄr.

Och nu har jag lagt ner timmar och Ă„r pĂ„ mina illustrerade bilder som jag knĂ„pat med i 3D studio max... sĂ„ klaga inte! 😄

snare.JPG

Fasfel uppstÄr ofta nÀr du mickar en virveltrumma ifrÄn ovan och under.

Som bilden nu ska illustrera Àr att under och överskinn vibrerar likadant nÀr man slÄr. Fasfel uppstÄr hÀr iom att de 2 mikrofonerna plockar upp samma svÀgningar, men frÄn motsatt hÄll ifrÄn varandra.

fasfel.JPG

De tvÄ ljudvÄgorna du ser pÄ bilden hÀr ska förestÀlla sig vara identiska, men dÀremot Àr den ena ljudvÄgen inverterad (fasvÀnd). Detta resulterar i att ljudvÄgorna (om de nu spelas upp samtidigt frÄn en monokÀlla) jobbar emot varandra och dÀrmed slÄr ut varandra. NÀr de slÄr ut varandra sÄ finns inget ljud kvar (som visas med proffsig touch pÄ bilden lÀngst ner).

Detta Ă€r som sagt en for dummies förklaring, och har försökt vara sĂ„ begriplig jag kan. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 😆 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Hur lĂ„ter det dĂ„? 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 😄 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Hur lĂ„ter det dĂ„? 😕

ensam lĂ„ter kanalen/ljudet bra, men nĂ€r du spelar upp det med flera saker samtidigt, typ om du mickat ett trumset o solar undermicken pĂ„ virveln o sen lyssnar pĂ„ hela kittet, sĂ„ lĂ„ter den kanalen/micken, tom, trĂ„kig o livlös.. 😆

vissa frekvenser slÀcks helt enkelt ut!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 😕 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 😕 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Fast det kan gÄ att se om man jÀmför ljudkurverna med varandra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

addic59's eminenta exempel visar ju -för tydlighetens skull- en sinusvÄg, men sÄvida du inte arbetar med nÄgon spektakulÀr synthmusik sÄ kommer ljudvÄgorna att vara mer komplexa. i dessa fall sÄ blir det alltsÄ vissa frekvenser som slÀcks ut mer Àn andra.

för egen del kan jag mÀrka det nÀr jag mickar gitarr och sÄng samtidigt, och lÀckaget frÄn sÄngen till gitarrmicken kan slÀcka ut sÄngen en hel del, beroende pÄ att ljudvÄgen kommer senare till den micken.

i dessa fall sÄ tar jag ett mÄttband och mÀter upp avstÄndet och rÀknar fram vilken tidsfördröjning det handlar om och helt enkelt tidigarelÀgger gitarrspÄret en millisekund eller sÄ, för att kompensera för de dÀr 40-50 centimetrarna mellan mikrofonerna.

vÀldigt viktigt, och mycket bra illustrerat av addic59.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA :rolleyes: Nu Àr jag med. SÄ man kan alltsÄ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pÄ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ 😕

DÄ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lÀtt sÀtt att kolla spÄret direkt efter inspelning? Lyssna?

SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 😕 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Hur lĂ„ter det dĂ„? 😕

Teoretiskt sett... ja. Men dÄ krÀvs att det som sagt att det Àr 2 identiska vÄgor som spelas i motfas mot varandra. Som Tbruce sade, nÀr det handlar om fasfel rent akustisk (ej i elektroniska sammanhang) sÄ följer en hel del annat ljud med som "kommer undan" fasfelet. Till exepel reflektioner fron rummet etc.

I mitt "virvelexempel" sÄ lÀr direktljudet (det torra virvel ljudet) utstÄ ett fasfel, men dock inte reflektionerna ifrÄn rummet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA đŸ˜± Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ 🙂

DÄ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lÀtt sÀtt att kolla spÄret direkt efter inspelning? Lyssna?

SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r 😳

det enklaste Àr att jÀmföra din inspelning nÀr du lyssnar i mono och stereo, dÄ upptÀcker du om vissa frekvenser tappas mycket. (det Àr ju hur det lÄter som Àr viktigt)

annars finns det plugins som kan visa nÀr höger/vÀnster ligger ur fas.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

plugins lÄter vÀldigt praktiskt (sÄ man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). NÄgra som Àr gratis eller inte kostar alltför mycket? *student*

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 🙂 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte sÄ enkelt alltsÄ :rolleyes:

DÄ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lÀtt sÀtt att kolla spÄret direkt efter inspelning? Lyssna?

SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r đŸ˜±

Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 😆 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ 😉

DÄ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lÀtt sÀtt att kolla spÄret direkt efter inspelning? Lyssna?

SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r 😄

Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! 🙂

Aha 🙂 KĂ€nner inte igen sĂ„ vi har nog inte kommit dit Ă€n (Ă€r igenom ungefĂ€r halva nu). Men jag ska ta mig en till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 🙂 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ 😉

DÄ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lÀtt sÀtt att kolla spÄret direkt efter inspelning? Lyssna?

SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r 😄

Du lĂ€ser fysik B alltsĂ„? Perfekt! DĂ„ borde du ju ha jĂ€ttebra koll pĂ„ fasfel. Det Ă€r nĂ€mligen det som inom fysiken kallas "utslĂ€ckning", eller destruktiv interferens, vilket ingĂ„r i just den kursen. Kolla i din fysikbok sĂ„ fĂ„r du det sĂ€kert jĂ€ttebra beskrivet, om du undrar mer! 🙂

Aha :rolleyes: KÀnner inte igen sÄ vi har nog inte kommit dit Àn (Àr igenom ungefÀr halva nu). Men jag ska ta mig en till

Du fĂ„r vĂ€l frĂ„ga annars, snart fĂ€rdig FysiklĂ€rare för gymnasiet 😆 .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHA 🙂 Nu Ă€r jag med. SĂ„ man kan alltsĂ„ se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla pĂ„ ljudkurvan?

Nja, tyvÀrr inte. Grejen Àr att vissa frekvenser slÄs ut, medans andra lÀmnas oberörda. AlltsÄ kommer det förmodligen inte gÄ att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte sĂ„ enkelt alltsĂ„ 😉

DÄ vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lÀtt sÀtt att kolla spÄret direkt efter inspelning? Lyssna?

SinusvĂ„gor.. ush, pĂ„minner mig om provet i FyB igĂ„r 😄

Du lÀser fysik B alltsÄ? Perfekt! DÄ borde du ju ha jÀttebra koll pÄ fasfel. Det Àr nÀmligen det som inom fysiken kallas "utslÀckning", eller destruktiv interferens, vilket ingÄr i just den kursen. Kolla i din fysikbok sÄ fÄr du det sÀkert jÀttebra beskrivet, om du undrar mer! :rolleyes:

Aha :rolleyes: KÀnner inte igen sÄ vi har nog inte kommit dit Àn (Àr igenom ungefÀr halva nu). Men jag ska ta mig en till

Du fĂ„r vĂ€l frĂ„ga annars, snart fĂ€rdig FysiklĂ€rare för gymnasiet 😆 .

JassĂ„, vĂ€rsta tufft 🙂 Hur mycket lĂ€ser man dĂ„?

Personligen skulle jag aldrig palla att vara lÀrare pÄ nÄtt annat Àn universitet/högskola. SÄ jobbiga ungar pÄ grundskola och gymnasium

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Fasfel" Àr inte alltid av ondo..

Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas pÄ vissa frekvenser. NÀr tvÄ signaler Àr ur fas under 90 grader med varann sÄ blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning pÄ över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) sÄ minskar dÄ amplituden istÀllet.

BÀsta sÀttet Àr som alltid Àr att anvÀnda öronen, fasfel uppstÄr överallt i naturen och sÄ lÀnge det lÄter bra sÄ behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system pÄ just fasfel sÄ det Àr inte bara negativt. Man kan fÄ en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum Àr att mÄnga proffessionella album Àr inspelade med den sk MS-tekniken dÀr du fasvÀnder en signal för att fÄr en god stereobredd......Det gÀller bara alltid att mono-kolla sÄ att inte alltför mycket försvinner.

Vill man försöka hitta nÄn formel för att hÄlla koll pÄ fasfel sÄ fÄr man berÀkna varje frekvens för sig, dvs man rÀknar ut Perioden (sÄ lÄng tid svÀngning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen sÄ fÄr du ut en period utav denna.

LÀngden pÄ en vÄg rÀknas ut med formeln lambda (vÄglÀngd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex:

om vi vill ha reda pÄ hur lÄng en vÄglÀngd för 20 Hz Àr sÄ blir utrÀkningen följande:

Lambda = 340 m/s (ungefÀr ljudets hastighet) / 20 Hz

Lambda = 17 meter

VÄglÀngden för 20 Hz Àr dÄ 17 meter!!

NÀr man gör den berÀkningen dÄ det gÀller musikaliska ljud sÄ Àr det fundamentalfrekvensen man bör rÀkna pÄ (instrumnetets grundtonart i Hz)

TÀnk ocksÄ pÄ att stÄende vÄgor i tex ett rum Àr ju ocksÄ en form utav fasfel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Fasfel" Àr inte alltid av ondo..

Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas pÄ vissa frekvenser. NÀr tvÄ signaler Àr ur fas under 90 grader med varann sÄ blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning pÄ över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) sÄ minskar dÄ amplituden istÀllet.

BÀsta sÀttet Àr som alltid Àr att anvÀnda öronen, fasfel uppstÄr överallt i naturen och sÄ lÀnge det lÄter bra sÄ behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system pÄ just fasfel sÄ det Àr inte bara negativt. Man kan fÄ en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum Àr att mÄnga proffessionella album Àr inspelade med den sk MS-tekniken dÀr du fasvÀnder en signal för att fÄr en god stereobredd......Det gÀller bara alltid att mono-kolla sÄ att inte alltför mycket försvinner.

Vill man försöka hitta nÄn formel för att hÄlla koll pÄ fasfel sÄ fÄr man berÀkna varje frekvens för sig, dvs man rÀknar ut Perioden (sÄ lÄng tid svÀngning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen sÄ fÄr du ut en period utav denna.

LÀngden pÄ en vÄg rÀknas ut med formeln lambda (vÄglÀngd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex:

om vi vill ha reda pÄ hur lÄng en vÄglÀngd för 20 Hz Àr sÄ blir utrÀkningen följande:

Lambda = 340 m/s (ungefÀr ljudets hastighet) / 20 Hz

Lambda = 17 meter

VÄglÀngden för 20 Hz Àr dÄ 17 meter!!

NÀr man gör den berÀkningen dÄ det gÀller musikaliska ljud sÄ Àr det fundamentalfrekvensen man bör rÀkna pÄ (instrumnetets grundtonart i Hz)

TÀnk ocksÄ pÄ att stÄende vÄgor i tex ett rum Àr ju ocksÄ en form utav fasfel.

Nu förstÄr han nog bÀttre! :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu förstĂ„r han nog bĂ€ttre! 😆

Öhh.. Förhoppningsvis.. :rolleyes: Han lĂ€ser ju fysik ju. Och med tanke pĂ„ det sĂ„ kanske nedanstĂ„ende lĂ€nk Ă€r mer passande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29

PS. Snygg illustration Addiccc59 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu förstĂ„r han nog bĂ€ttre! 😉

Öhh.. Förhoppningsvis.. đŸ˜Č Han lĂ€ser ju fysik ju. Och med tanke pĂ„ det sĂ„ kanske nedanstĂ„ende lĂ€nk Ă€r mer passande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29

PS. Snygg illustration Addiccc59 😉

Hoppsan. My bad. Missade den biten.

KĂ€nner en doft av ironi i din sista notis dĂ€r. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Fasfel" Àr inte alltid av ondo..

Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas pÄ vissa frekvenser. NÀr tvÄ signaler Àr ur fas under 90 grader med varann sÄ blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning pÄ över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) sÄ minskar dÄ amplituden istÀllet.

BÀsta sÀttet Àr som alltid Àr att anvÀnda öronen, fasfel uppstÄr överallt i naturen och sÄ lÀnge det lÄter bra sÄ behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system pÄ just fasfel sÄ det Àr inte bara negativt. Man kan fÄ en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum Àr att mÄnga proffessionella album Àr inspelade med den sk MS-tekniken dÀr du fasvÀnder en signal för att fÄr en god stereobredd......Det gÀller bara alltid att mono-kolla sÄ att inte alltför mycket försvinner.

Vill man försöka hitta nÄn formel för att hÄlla koll pÄ fasfel sÄ fÄr man berÀkna varje frekvens för sig, dvs man rÀknar ut Perioden (sÄ lÄng tid svÀngning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen sÄ fÄr du ut en period utav denna.

LÀngden pÄ en vÄg rÀknas ut med formeln lambda (vÄglÀngd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex:

om vi vill ha reda pÄ hur lÄng en vÄglÀngd för 20 Hz Àr sÄ blir utrÀkningen följande:

Lambda = 340 m/s (ungefÀr ljudets hastighet) / 20 Hz

Lambda = 17 meter

VÄglÀngden för 20 Hz Àr dÄ 17 meter!!

NÀr man gör den berÀkningen dÄ det gÀller musikaliska ljud sÄ Àr det fundamentalfrekvensen man bör rÀkna pÄ (instrumnetets grundtonart i Hz)

TÀnk ocksÄ pÄ att stÄende vÄgor i tex ett rum Àr ju ocksÄ en form utav fasfel.

Nu börjar det hÀr passa in bÀttre i naturvetenskapen. LÀste det dÀr pÄ wikipedia ocksÄ. Det var alltsÄ inte alls sÄ svÄrt som jag trodde, gÀllde bara att fÄ in det i mitt omrÄde.

SĂ„ vid precis 90 grader (tvĂ„ pi radianer) sĂ„ Ă€r alltsĂ„ amplituden oförĂ€ndrad? Nu mĂ„ste jag sĂ€tta mig och rĂ€kna och se om jag fĂ„r ihop det hĂ€r helt och hĂ„llet 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu börjar det hÀr passa in bÀttre i naturvetenskapen. LÀste det dÀr pÄ wikipedia ocksÄ. Det var alltsÄ inte alls sÄ svÄrt som jag trodde, gÀllde bara att fÄ in det i mitt omrÄde.

SĂ„ vid precis 90 grader (tvĂ„ pi radianer) sĂ„ Ă€r alltsĂ„ amplituden oförĂ€ndrad? Nu mĂ„ste jag sĂ€tta mig och rĂ€kna och se om jag fĂ„r ihop det hĂ€r helt och hĂ„llet 😳

Vill inte gÀrna vara petig, men tvÄ pi radianer Àr inte 90 grader.

Jag föreslÄr att du gör sÄhÀr. Plocka fram din grafritande rÀknare (eller programmet grapher pÄ mac.)

Fyll i följande tvÄ funktioner:

y = sin(x)

y = sin(6x)

Rita upp dem och tÀnk dig hur de skulle se ut om du lade ihop dem i varandra, vilket Àr vad som hÀnder med signalen nÀr du monosummerar tvÄ sÄdana vÄgor, eller i luften nÀr du fÄr tvÄ sÄdana vÄgor frÄn olika kÀllor.

Rita sedan istÀllet upp följande funktion, som exakt illustrerar interferensen mellan dessa vÄgor:

y = sin(x) + sin(6x)

Nu ser du tydligt hur den ena vÄgen stör den andra, sÄ att de liksom arbetar tillsammans. Detta Àr vad som hÀnder med allt ljud. Högfrekventa ljud arbetar "inuti" de lÄgfrekventa vÄgorna, sÄ att sÀga. FrÄga gÀrna om jag Àr otydlig!

Nu gÄr vi in pÄ det vÀrsta som kan hÀnda vid fasfel, total utslÀckning - destruktiv interferens.

Rita upp följande tvÄ funktioner:

y = sin(x)

y = sin(x-pi)

Förutsatt att du har rÀknaren instÀlld pÄ radianer. Har du den instÀlld pÄ grader, byt gÀrna till radianer, eller byt ut pi ovan (och nedan) mot 180 grader istÀllet.

Försök förestÀlla dig vad som hÀnder om du nu skulle lÀgga ihop dem precis som ovanstÄende exempel. NÀr du tror dig förstÄ vad som borde hÀnda, testa att lÀgga ihop dem precis som tidigare:

y = sin(x) + sin(x-pi)

Vad som hÀnder nu Àr total utslÀckning. Den ena vÄgen stör ut den andra. Ner den ena vÄgens maxpunkt infaller, sammanfaller den exakt med den andra vÄgens minpunkt. Följden matematiskt, för x=(pi/2) dÀr den första max- respektive minpunkten finns, blir:

y = sin(pi/2) + sin((pi/2)-pi) = 
 = sin(pi/2) + sin(-pi/2)) = 
 = sin(pi/2) + -sin(pi/2) = 0

SjÀlvklart Àr det mer komplext i naturen, men pÄ vissa frekvenser kan detta hÀnda (de frekvenser dÀr skillnaden mellan avstÄndet mellan kÀlla och tvÄ ljudupptagningspunkter (mikrofoner) Àr en halv vÄglÀngd, alltsÄ 180 grader, alltsÄ pi radianer.)

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
plugins lÄter vÀldigt praktiskt (sÄ man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). NÄgra som Àr gratis eller inte kostar alltför mycket? *student*

TvÀrtom rekommenderar jag dig att lyssna. SÄ du lÀr dig hur det ska lÄta. Det Àr ju ÀndÄ LJUD du ska jobba med. Instrument i all Àra, men vad gör du om du rÄkar vara utan? Tackar för dig o gÄr hem?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu börjar det hÀr passa in bÀttre i naturvetenskapen. LÀste det dÀr pÄ wikipedia ocksÄ. Det var alltsÄ inte alls sÄ svÄrt som jag trodde, gÀllde bara att fÄ in det i mitt omrÄde.

SĂ„ vid precis 90 grader (tvĂ„ pi radianer) sĂ„ Ă€r alltsĂ„ amplituden oförĂ€ndrad? Nu mĂ„ste jag sĂ€tta mig och rĂ€kna och se om jag fĂ„r ihop det hĂ€r helt och hĂ„llet 😳

Vill inte gÀrna vara petig, men tvÄ pi radianer Àr inte 90 grader.

Jag föreslÄr att du gör sÄhÀr. Plocka fram din grafritande rÀknare (eller programmet grapher pÄ mac.)

Fyll i följande tvÄ funktioner:

y = sin(x)

y = sin(6x)

Rita upp dem och tÀnk dig hur de skulle se ut om du lade ihop dem i varandra, vilket Àr vad som hÀnder med signalen nÀr du monosummerar tvÄ sÄdana vÄgor, eller i luften nÀr du fÄr tvÄ sÄdana vÄgor frÄn olika kÀllor.

Rita sedan istÀllet upp följande funktion, som exakt illustrerar interferensen mellan dessa vÄgor:

y = sin(x) + sin(6x)

Nu ser du tydligt hur den ena vÄgen stör den andra, sÄ att de liksom arbetar tillsammans. Detta Àr vad som hÀnder med allt ljud. Högfrekventa ljud arbetar "inuti" de lÄgfrekventa vÄgorna, sÄ att sÀga. FrÄga gÀrna om jag Àr otydlig!

Nu gÄr vi in pÄ det vÀrsta som kan hÀnda vid fasfel, total utslÀckning - destruktiv interferens.

Rita upp följande tvÄ funktioner:

y = sin(x)

y = sin(x-pi)

Förutsatt att du har rÀknaren instÀlld pÄ radianer. Har du den instÀlld pÄ grader, byt gÀrna till radianer, eller byt ut pi ovan (och nedan) mot 180 grader istÀllet.

Försök förestÀlla dig vad som hÀnder om du nu skulle lÀgga ihop dem precis som ovanstÄende exempel. NÀr du tror dig förstÄ vad som borde hÀnda, testa att lÀgga ihop dem precis som tidigare:

y = sin(x) + sin(x-pi)

Vad som hÀnder nu Àr total utslÀckning. Den ena vÄgen stör ut den andra. Ner den ena vÄgens maxpunkt infaller, sammanfaller den exakt med den andra vÄgens minpunkt. Följden matematiskt, för x=(pi/2) dÀr den första max- respektive minpunkten finns, blir:

y = sin(pi/2) + sin((pi/2)-pi) = 
 = sin(pi/2) + sin(-pi/2)) = 
 = sin(pi/2) + -sin(pi/2) = 0

SjÀlvklart Àr det mer komplext i naturen, men pÄ vissa frekvenser kan detta hÀnda (de frekvenser dÀr skillnaden mellan avstÄndet mellan kÀlla och tvÄ ljudupptagningspunkter (mikrofoner) Àr en halv vÄglÀngd, alltsÄ 180 grader, alltsÄ pi radianer.)

menade pi genom tvĂ„ radianer 😎®

Är med pĂ„ din förklaring.. tackar 😄

Ska försöka skapa lite inspelningar med fasfel och lyssna pĂ„ dem, sĂ„ man lĂ€r sig höra ocksĂ„ 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är med pĂ„ din förklaring.. tackar 😳

Ska försöka skapa lite inspelningar med fasfel och lyssna pĂ„ dem, sĂ„ man lĂ€r sig höra ocksĂ„ 😉

Det var sÄ lite sÄ!

Du kan tillverka ett fasfel genom att ladda in samma lÄt (nÄgon mp3'a eller vad som helst) tvÄ gÄnger i din sequencer, pÄ varsitt spÄr, och sedan fasvÀnda det ena och spela dem samtidigt. Om inte din sequencer har nÄgon phase reverse (symbolen Àr en cirkel med ett diagonalt streck genom, vanligen) kan du exempelvis ladda hem sonalksis senaste gratisplug: FreeG som bland annat kan fasvÀnda. Ett intressant test kan vara att leta upp de samplerateprov som finns pÄ det hÀr forumet nÄgonstans, dÀr förmÄga att höra skillnad pÄ en mp3-komprimerad ljudfil och en ren wavefil testats. FasvÀnd den ena och spela dem mot varandra.

NÀr du fasvÀnder nÄgot Àndrar du sÄ att alla upp blir ner, och vice versa, sÄ att sÀga. Du kan sÄklart Àven testa att göra samma sak pÄ ensamma spÄr i ett projekt, exempelvis ena överhÀnget pÄ ett trumset.

Vad som borde hÀnda Àr att du borde höra hur vissa frekvenser försvinner nÀr du fasvÀnder, tydligast Àr de lÄga frekvenserna (större "felmarginal" för fasfelet i vÄglÀngd mÀtt.)

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Hej!

Mycket intressant trÄd som jag lÀst med stor nyfikenhet.

Det finns mycket kunskap hÀr pÄ forumet mÀrker jag.

Jag har bÄde tips och frÄgor och tillÄt mig inleda med att jag inte Àr en fysiker utav nÄgon som hellst rang. Bara en nyfiken musikant.

NÀr det gÀller trummor (som jag spelar) sÄ tycker jag att det var ett aldeles lysande exempel med teckningen. InsÀmmer instÀmmer!! Hur blir exemplet med piano?

Just virveltrumman Àr ju ett bra fasfels-exempel. Personligen brukar jag lösa det med att antingen skÀra bort allt under ca 300 Hz i underskinnsmiken och ibland dista det som kommer ut.

Jag fÄr ett fint sejarljud och det finns sÀkert bÀttre varianter. Kommentera gÀrna detta.

Jag kan förstÄ det rent matematiskt korrekta att vinkla mikarna i 180 grader och sedan anvÀnda en plugg eller funktion i mixerbordet för att fasvÀnda ljudet och dÀrmed fÄ ett "fasriktigt" ljud.

HjÀlp mig nu, för hÀr slutar det logiska för mig för det Àr ju inte alltid det blir bra bara för att man mÀtt och varit snÀll och tagit hÀnsyn till bÄde instrumentens placeringar och mikarnas karaktÀristik.

Jag vet att man ska anvÀnda öronen och lyssna, det gör jag alltid men jag tycker om att för en stund ifrÄgasÀtta det jag gör och lÄta instrumenten snacka sÄ.. utan hÀnsyn till tidigare trÄdar..

Nu vill jag (om ni orkar) diskutera vinklar och avstÄnd vs mikrofontyper. Praktiska tips och idéer. Erfarenheter. Fram med det bara, det bor en bezzerschmitter i alla..

Shoot!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Mycket intressant trÄd som jag lÀst med stor nyfikenhet.

Det finns mycket kunskap hÀr pÄ forumet mÀrker jag.

Jag har bÄde tips och frÄgor och tillÄt mig inleda med att jag inte Àr en fysiker utav nÄgon som hellst rang. Bara en nyfiken musikant.

NÀr det gÀller trummor (som jag spelar) sÄ tycker jag att det var ett aldeles lysande exempel med teckningen. InsÀmmer instÀmmer!! Hur blir exemplet med piano?

Just virveltrumman Àr ju ett bra fasfels-exempel. Personligen brukar jag lösa det med att antingen skÀra bort allt under ca 300 Hz i underskinnsmiken och ibland dista det som kommer ut.

Jag fÄr ett fint sejarljud och det finns sÀkert bÀttre varianter. Kommentera gÀrna detta.

Jag kan förstÄ det rent matematiskt korrekta att vinkla mikarna i 180 grader och sedan anvÀnda en plugg eller funktion i mixerbordet för att fasvÀnda ljudet och dÀrmed fÄ ett "fasriktigt" ljud.

HjÀlp mig nu, för hÀr slutar det logiska för mig för det Àr ju inte alltid det blir bra bara för att man mÀtt och varit snÀll och tagit hÀnsyn till bÄde instrumentens placeringar och mikarnas karaktÀristik.

Jag vet att man ska anvÀnda öronen och lyssna, det gör jag alltid men jag tycker om att för en stund ifrÄgasÀtta det jag gör och lÄta instrumenten snacka sÄ.. utan hÀnsyn till tidigare trÄdar..

Nu vill jag (om ni orkar) diskutera vinklar och avstÄnd vs mikrofontyper. Praktiska tips och idéer. Erfarenheter. Fram med det bara, det bor en bezzerschmitter i alla..

Shoot!

det Àr oerhört svÄrt att ge riktlinjer för det, eftersom det handlar om vilket ljud du vill ha i olika situationer. du kan möjligtvis hitta allmÀna riktlinjer nÀr det gÀller att micka trumsett, men nÀr det gÀller enskilda instrument eller sÄng sÄ handlar det om vilket karaktÀr du vill förmedla. ex. om du mickar akustisk gitarr sÄ spelar det roll om du vill ha mer eller mindre plektrumljud, lÄda, strÀngar eller kanske en upptagning av hela gitarren. ibland vill du ha med mer av rummets reflektioner, ibland vill du ha det torrt.

speciifika frÄgor gÄr lÀttare att ge specifika svar pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PD77 (oregistrerad)

det Àr oerhört svÄrt att ge riktlinjer för det, eftersom det handlar om vilket ljud du vill ha i olika situationer. du kan möjligtvis hitta allmÀna riktlinjer nÀr det gÀller att micka trumsett, men nÀr det gÀller enskilda instrument eller sÄng sÄ handlar det om vilket karaktÀr du vill förmedla. ex. om du mickar akustisk gitarr sÄ spelar det roll om du vill ha mer eller mindre plektrumljud, lÄda, strÀngar eller kanske en upptagning av hela gitarren. ibland vill du ha med mer av rummets reflektioner, ibland vill du ha det torrt.

specifika frÄgor gÄr lÀttare att ge specifika svar pÄ.

Tack!

Ja jag kanske gÄr över Än efter vatten eftersom riktlinjer Àr det sista jag Àr ute efter.

Är bara lite nyfiken pĂ„ hur andra gör mer i detalj. Typ, "vi la blöta melittapĂ„sar pĂ„ cymbalerna".

SjÀlv har jag spelat in musik i drygt tio Är och kÀnner att kunskapsbanken Àr stor men pÄ vissa omrÄden mindre och dÄ brukar jag frÄga.

Men ok. Jag ska vara tydligare.

Ta virveln som exempel.

1. Vid mikning med 2 mikrofoner 180 grader, LÄt sÀga tvÄ sm57.

Är det troligt att man fĂ„r fasfel Ă€ven i de högre frekvensomrĂ„dena (Ă€ven fast virveltrumman i sig har ett sĂ„ suddigt/distat ljud redan) om man helt struntar i fasvĂ€ndning i efterhand? Att det tunnas ut i de lĂ€gre registrena Ă€r givet för mig dĂ€rav min teori om att basskĂ€ra undermiken.

2. Hur löser man enklast förhÄllandet mellan OH mikar och t.ex bastrumman eller virveln.

Är det samma filosofi dĂ€r tycker ni?

Jag har testat bÄde baskÀrning runt 180 Hz och/eller att tidsförskjuta.

Ibland har det blivit bra ibland inte. Eftersom alla situiationer Àr unika, vad brukar ni lyssna efter?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...