Jump to content
Annons

Bluescreen orsakade totalhaveri


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Igår - under pluggfelsökning - havererade datorn i "blåskärm".

Nu går den inte att starta om. Jag kommer till "tryck f10 för setup-screenen", sen klickar det till och allt avstannar med helsvart skärm.

Jag har skickat i systemdisken för att försöka "reparera win xp", men ingen lycka där.

***

Jag vill helst slippa en komplett systemominstallation, en del data på disken som jag inte vill tappa.

(sitter alltså på jobbet och skriver detta av förklarliga skäl).

Hoppas nån har ett tips.

Datorn är en HP/Compaq nx7010, laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har skickat i systemdisken för att försöka "reparera win xp", men ingen lycka där.

Bootar din cd-skiva alltså? Har du testat en Boot-cd för att se om hårddisken fungerar eller om det bara är bootsektorn som är trasig?

Om du inte testat, så ladda hem Ultimate Boot CD till jobbdatorn och plocka fram Windowsskivan. Sen kopierar UBCD ihop sina filer och filer från din installationsskiva av XP, och ut kommer en cd-skiva med en bantad Windowsvariant. Sen kan du köra igång laptopen med Windows direkt från cd:n.

Det finns ett packe med hårddiskverktyg på skivan för att testa disken. Men först kopierar du ut filerna från laptopens hårddisk till en annan dator via nätverk eller till en USB/Firewire-disk.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

lite mer exakt vad gjorde du när det ballade ur?

Jag har haft problem med en av de medföljande DX-pluggarna i Sonar (FXreverb), den pluggen har tidigare hängt min dator. Jag nyinstallerade just den pluggen, öppnade Sonar, laddade pluggen i ett "halvfullt" testprojekt.

När jag klickade på plugginterfacet så dök datorn.

Jag återkommer med mer detaljer (nu är det konferens en timme+, måste jobba)

, jag har snackat med support oxå.

Tack för svaren och tipsen. Din länk, Linus, kan var guld värd!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att veta vad bin blåskärm säger när du försöker starta om datorn "fel 0x000000???" om du nu kommer så långt. I annat fall ger nog datorn ifrån sig ett gäng "pip" som ska tala om vad som felar. Om det bara är tvärsvart så kan en koll av nätaggregatet vara en bra start. Har haft 2 sådana som gett upp för min del. Men låter inte som om det är ditt problem, går inte att starta upp alls då.

Kan förstås vara drivrutinen till grafikkortet som fått ett spel men tycker att du borde komma längre än så då.

Håller med DeDe "går det att komma in i Bios?" om inte så inte bra...virus i CMOS kanske? Om jag skrirver ett tag till så blir det nog allt vildare gissningar, lider med dig i alla fall. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att veta vad bin blåskärm säger när du försöker starta om datorn "fel 0x000000???"

Den SA (alltså, den säger inget alls längre, ty jag kommer inte till blåskärm igen):

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

...och sen stängde jag av.

***

dede: NEJ, jag kommer inte åt bios, när jag håller inne F10 under uppstartsprocessen så händer precis samma sak som när jag försöker starta upp "som vanligt", maskinen suckar till och tvärstannar. Jag tycker det är besynnerligt.

***

Ja, den bootar från CD. Och systemCD-n jag talar om är alltså xp-skivan.

***

tsmalmbe: bara en partition

edit: ändrade "diskett" till "CD". Nån diskettstation finns icke

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

"0x00000050 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"

Orsaken kan vara felaktigt fysiskt minne eller programvara som inte är kompatibel, huvudsakligen antivirusprogram eller program för fjärråtkomst" Enligt "Winndows XP utan och innan"

Hade en liknande blåskärm när jag hade minneskort-problem så jag skulle tippa på att det hänt något med ditt ram-minne.

Edit: Vid närmare eftertanke så borde du kunna komma in i bios i alla fall eftersom data brukar ligga i CMOS = annan minneskrets. I alla fall i stationära datorers moderkort. Pröva att "nollställa" CMOS så kanske minneskretsen återgår till tidigare läge alternativt kan du behöva läsa in bios igen i minneskretsen. Du får kolla med HP:s support hur man gör, har själv ingen aning och för trött för att leta....

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en liknande blåskärm när jag hade minneskort-problem så jag skulle tippa på att det hänt något med ditt ram-minne.

om han satt o arbetade är det väl knappast helt pltösligt fel på RAMminnet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Surt Vallhagen fan vilket skit man lider med dig. Tycker nog oxå att det vore en bra idé att ta det säkra före det osäkra och försöka rädda datan på hård disken. Så i med i en annan och koppla den befintliga som slav eller kör den som slav på en annan dator om din är helt död så du räddar godsakerna för guds skull. Hoppas det löser sig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en liknande blåskärm när jag hade minneskort-problem så jag skulle tippa på att det hänt något med ditt ram-minne.

om han satt o arbetade är det väl knappast helt pltösligt fel på RAMminnet..

Tack för svaren boys! Värdefullt med lite teorier!

Jag har inte hunnit kolla så mycket mer, men jag kan verifiera att det INTE är fel på RAMminnet (har en bootbar CD med RAM-testprogram).

Jag tackar för initierad info, Berch!

Link to comment
Dela på andra sajter

om han satt o arbetade är det väl knappast helt pltösligt fel på RAMminnet..

Man vet aldrig...hade 2 (512Mb) minneskretsar som fungerade oklanderligt ända till dess jag satte in ytterligare minne på 1Gb då visade sig plötsligt att en av dessa hade kajkat ur. Fick ett fel EN gång vid test med mem86 men det stora problemet var att det inte gick att bränna med Nero fick alltid veta att bräningen var ok men verifieringen misslyckades.

När jag till slut gav upp felsökning, ominstallation för 3:e gången mm. etc. osv. Och tog bort dessa minneskretsar så fungerade allt perfekt igen.

Men som sagt låter mindre troligt att det är RAM som spökar... Tycker att det är väldigt skumt att du (Vallhagen) inte kommer in i bios. Är ju mer troligt att det är där som det hänt något då. Men kan ju förstås vara en dåligt skriven drivrutin eller ett virus som sabbat datorn.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wernborg!

Jodå, det LIVSVIKTIGA är backupat, även om jag inte använt mig av direkt sofistikerade metoder; snarare xtrakopior på CD och extern disk.

Dock finns det en del "hyfsat viktigt" på HD-n som ev. nu kraschat. T.ex. ett par registreringskoder för program jag köpt. Sånt som är meckigt, men inte omöjligt, att återskapa. Ja, för att inte tala om e-postadresser... det är ju inget man normalt backar upp...(?)...eller det kanske det borde vara...

Jag blir också av med den enda LÅT som jag köpt som nedladdning. 9.90 SEK åt pepparn 😄

***

Ghost ska jag nog ta mig en titt på i framtiden.

***

Kan man (typ kortsluta bygel...) återställa bios manuellt? Är det en fråga för HP-support isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan återställa dina bios-inställningar, genom att ta ut batteriet i säg 5 minuter och sen stoppar in det igen. detta funkar eftersom biosets minne är volatilt.

Det jag tror har hänt är att din hårddisk har kraschat (inte fysiskt, men du får ju inte igång systemet igen). Allt talar för det.

Lättaste sättet att fixa detta är genom att ta en annan hårddisk som har samma filsystem som du (antagligen ntfs) och kopiera alla filer från din gamla hårddisk till den nya, sen installerar du om windows i din gamla hårddisk och lägger tillbaka dina gamla filer till nya installationen. Dina e-postadresser och allt dylikt finns kvar på din gamla hårddisk och det finns information på internet om var nånstans på din hårddisk dessa filer finns.

Det är vanligast att såna filer ligger i

C:\Documents and Settings\"Ditt användarnamn"\Application Data

och

C:\Documents and Settings\"Ditt användarnamn"\Local Settings\Application Data

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir också av med den enda LÅT som jag köpt som nedladdning. 9.90 SEK åt pepparn 😄

He, he.

Vad skönt att inget superviktigt gick bort. Det där med epost och sånt är rätt skönt att backupa också. Rätt mycket jobb i onödan att inte backupa det. Släng med hela C:\Documents and settings\namn istället för bara Local settings/app.data i din backup så är du säkert hemma, eftersom alla användarinställningar ligger där. (registret)

Håller med Woxxy, disken funkar säkert rent fysiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle använda good old Linux, en live-CD med tex Ubuntu, och därifrån montera hårddisken. I och med att man kör en live-CD så påverkas ju inte innehållet på hårddisken och man kan, i Linux, flytta över filer från den till nån annan enhet om det går att ansluta en sådan. Disketter är väl inget man vill syssla med, men en extern CD-brännare kanske..? Sedan skulle jag blåsa hela hårddisken och lägga in XP på nytt.

Eller det skulle jag inte förresten - jag skulle lägga in nån fin Linux-dist... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle lägga in nån fin Linux-dist... 😕

Shit, fan va coolt att köra linux istället för windows eller mac. Snacka om att vara rebellisk.

Antar att gratismjukvaran är mkt bättre än nån kommersiell mjukvara, för det brukar den vara.

Fan, grattis mannen! Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir också av med den enda LÅT som jag köpt som nedladdning. 9.90 SEK åt pepparn 😄

Den där CDON-historien va? Jag vill minnas att du kan logga in på kontot du handlat med och ta hem låten igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle använda good old Linux, ...

Nu gjort! Jag fick tag på en Linux-CD med KNOPPIX. Bara att skyffla ut data tyckte man, men Linux kan inte skriva på NTFS-media (min xterna drive), så det bidde att gå vidare.

***

Linus: Jag fixade en UBCD enligt ditt tips, men där var det tji på filskyffling, om man inte fixade nån utökad variant på UBCD, men då bidde det Linux, se ovan...

***

DÄREMOT hittade jag efter tips nånting som heter Barts PE, som fixade EXAKT det jag ville ha; ett körbart windows på CD med en FILHANTERARE och ett DOS-kommando-fönster. That blev min lösning på backupdilemmat. All (viktig/halvviktig) data är nu säkrad på extern drive.

***

Hårddisken verkar vara seriöst kraschad. Jag drog igång nyinstallation igår ca kl. 19:00, och när jag gick hemifrån i morse så stog fortfarande formateringen och tuggade. Icke som det ska...

Nu kommer jag iofs rätt lindrigt undan, förutom själva jobbet. All data är fixad, och en likadan HD (2.5", 40GB om jag inte vill byta upp mig) kostar mindre än 500 spänn.

Tack för hjälpen alla! Om en vecka är jag uppe.

***

Linus: Vilket minne 🙂 ... Knappt jag kommer ihåg själv att det var CDON 🙂 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

DÄREMOT hittade jag efter tips nånting som heter Barts PE

Jo, UBCD bygger på Barts PE - så det där var ju precis som jag tänkt. Fint att du kunde rädda filerna. Ses!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, UBCD bygger på Barts PE

Gör den det?

För - som sagt - BartPE fixade prexis det jag ville, och betedde sig precis som du beskrev UBCD i ditt tidiga inlägg.

...men den UBCD jag fixat till är lixom nånting annat 😉 ... Jag kanske tankade hem fel version?

Jaja... slutet gott.. och igen; tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, fan va coolt att köra linux istället för windows eller mac. Snacka om att vara rebellisk.

Antar att gratismjukvaran är mkt bättre än nån kommersiell mjukvara, för det brukar den vara.

Fan, grattis mannen! Bra jobbat!

Hehe... Det är som att jag anar ett visst, väl dolt, stänk ironi i det där inlägget. 😛 Gratismjukvara som i "freeware" har inte jag heller så mycket till övers för (även om det finns undantag). Open source är oftast något helt annat. Om man tycker att ett kommersiellt program är bättre än ett open source-rogram som gör ungefär samma sak är oftast en smaksak. Jag gillar tex Ardour bättre än Cubase även om Cubase kan lite mer för att Ardour passar mig och mina behov bättre. Jaja. Nu gled jag ur ämnet för tråden... Men jag har aldrig utgett mig för att vara rebellisk på något sätt, jag har bara valt ett operativsystem och program som JAG råkar gilla. Sedan propagerar jag förstås gärna för fördelarna med Linux för jag tror att fler skulle uppskatta det... 😄

Nu gjort! Jag fick tag på en Linux-CD med KNOPPIX. Bara att skyffla ut data tyckte man, men Linux kan inte skriva på NTFS-media (min xterna drive), så det bidde att gå vidare.

Aha... Det tänkte jag inte på. Linuxkärnan har förstås bara inbyggt stöd för att LÄSA NTFS-diskar. Man kan visserligen ordna skrivstöd genom att kompilera om kärnan men då var min lösning inte sådär enkel och trevlig längre. Ett USB-minne hade däremot gått att använda lätt men då har man ju oftast rätt begränsad plats. Skönt att det verkar ordna sig i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp... Så sitter man här och har just grovinstallerat det värsta. Maskin och internet tuffar ju på 😄

Jag har några installationsfrågor oxå, men jag tror jag drar igång en ny tråd under "övriga program" i det ämnet.

***

Många tack för hjälpen igen grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...