Jump to content
Annons

sw9

Recommended Posts

Med risk för att låta nördig men jag bara måsta reda ut detta ur mitt huvud...

När folk snackar om att 'Bounca' ner ljudfiler för t.ex Ableton Live, då är det väl 'Audio Mixdown' de snackar om eller hur?

Och skulle inte fallet vara så, finns det nån vänlig själ som skulle vilja förklara för mej?

r.Qvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bounce använder man på parter i arret som exempelvis behöver slås samman / när man vill skapa en unik part av en kopierad dito / behöver "bränna in en effekt" i parten etc.

Audio mixdown används mestadels när du ska slutmixa ner hela låten till hårddisken, i flertalet valbara filformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bounce använder man på parter i arret som exempelvis behöver slås samman / när man vill skapa en unik part av en kopierad dito / behöver "bränna in en effekt" i parten etc.

Audio mixdown används mestadels när du ska slutmixa ner hela låten till hårddisken, i flertalet valbara filformat.

Varför heter då slutmixning till hårddisken bounce i exempelvis Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

<Majken> vill du va bussig å gå in lite mer på vad "bounce" effekten i Cubase?

Jag jobbar änn så länge enbart me VSTi/VST...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bounce använder man på parter i arret som exempelvis behöver slås samman / när man vill skapa en unik part av en kopierad dito / behöver "bränna in en effekt" i parten etc.

Audio mixdown används mestadels när du ska slutmixa ner hela låten till hårddisken, i flertalet valbara filformat.

Varför heter då slutmixning till hårddisken bounce i exempelvis Logic?

Varför kör inte Volvo o Saab med helt identiska avgasrör?

Eftersom frågan är ställd i ett Cubaseforum antar jag att personen frågar efter Bouncefunktionen i Cubase... och i Cubase funkar bounce ungefär som jag skrev...

.. fast jag kan ju ha fel..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bounce enligt Cubase:

Att slå ihop flera Audio Events eller Parter till en ny ljudfil där förändringar av volym, fejdar och dylikt bränns fast i ljudfilen

Bounce enligt alla andra:

Att exportera en ljudfil som innehåller allt som hörs när projektet spelas upp.

Precis som Lundin säger så heter det senare Audio Mixdown i Cubase. Slåt man på Bounce i manualen så hittar man alltså något annat än man kanske kan förvänta sig.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...