Jump to content
Annons

Fiddes sura yllehossor - glad synth


Diwic

Japp, vad tycker ni?  

6 röster

  1. 1. Japp, vad tycker ni?

    • 5 - bäst
      2
    • 4
      1
    • 3
      2
    • 2
      0
    • 1 - sämst
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Fiddes sura yllehossor

ARTIST/GRUPP: Diwic

GENRE: Glad synth

LÅTLÄNGD: 2.28

KOMPOSITÖR: Original: Dividend, Cover: Diwic

PRODUCENT: Diwic

EV. MEDVERKANDE: Fidde!

FORMAT: mp3/ogg

STORLEK: c:a 3 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: mp3 ogg

Ibland gillar jag att göra låtar med begränsningar. Den här gången har jag begränsat mig till att enbart använda Majkens instrument & effekter. Så här finns en twitch för trummorna, en hel massa subduer för melodi och annat, och chimera för effekter. (Och så ett par pan-o-rama.)

Dessutom finns ett par Studio-S2 med (som jag bara har antagit att det är Majken som har skruvat till).

Ja, och så en sampling då. Den lär ni höra när ni kommer så långt.

Låten "Fiddes sura yllehossor" gjorde Dividend för rätt många år sen och är den låt som jag tycker har bäst melodier av alla hans låtar (samtliga kategorier). Så detta är en cover på en gammal låt som inte nådde upp till sin fulla potential. 🙁 Samplingen är förstås hämtad därifrån.

Så tack Dividend och Majken, den här är till er.

Så nog snackat, nu får ni lyssna.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön bit! 🙂

Gillar chipinfluenserna starkt. Rätt juste groove också och mest glad melodi med ett lite mer sorgset ackord.

Samplingen..tja...rätt originell text 😄.

Man vill gärna trycka på "Play" en gång till och det är ett bra betyg! Gillar att trummorna är rätt mjuka men ändå hyffsat feta.

Melodiljudet får gärna komma fram mer i ljudbilden så det hörs tydligare, annars överlag intressant och stimulerande. Mer sånt här, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar helt opartiskt och sätter en femma, bra låt! :rolleyes:

Jösses vilket leende jag har på läpparna just nu. Stort tack! Och visst är det förresten jag som ligger bakom Studio-synten. Det är nog första gången jag hört den i en låt förresten.

Och ja just ja, jag har en ny version på Chimera på gång. Lite bugfixar och optimeringar, hojtar till när den är klar.

Återigen, stort tack för lyssningen! 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Diwic! Gamle vän! Hur kan du förstöra originalet på det här viset.. Det låter urtråkig, trist, banalt, och ACK HELT UNDERBART!!! (Eller vad askungen nu säger)

Fick nu idén att göra en ny verre av min tracker-jarrehyllning. (Som jag tycker har bäst melodi). Men måste bli klar med websidan till mitt företag imorgon, innan jag åker hem till sverige på "semester" 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar helt opartiskt och sätter en femma, bra låt! 🥰

Jösses vilket leende jag har på läpparna just nu. Stort tack! Och visst är det förresten jag som ligger bakom Studio-synten. Det är nog första gången jag hört den i en låt förresten.

Tackar 🙂 Om inte Dividend misstycker får du lov att lägga ut den som demolåt under majken/vst, om du har lust.

Och ja just ja, jag har en ny version på Chimera på gång. Lite bugfixar och optimeringar, hojtar till när den är klar.

Jag har problem med att när jag har jobbat med projektet så dyker det upp en mapp som heter "Pixel550" på mitt skrivbord, och i den finns det en fil som heter midicontrollers.dat. Om jag tar bort den dyker den upp nästa gång jag jobbar med projektet. Jag har inte undersökt saken såpass att jag kan säga definitivt att det är i någon av dina pluggar problemet ligger, men jag misstänker det. Något du känner igen?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön bit! 🙂

Tack! 🙁

Gillar chipinfluenserna starkt. Rätt juste groove också och mest glad melodi med ett lite mer sorgset ackord.

Kanske just den melodin och ackorden som jag fastnade för i originalet.

Samplingen..tja...rätt originell text 🥰.

Visst är det 🙁

Man vill gärna trycka på "Play" en gång till och det är ett bra betyg!

Känner så också ibland, tror det beror på två saker:

1) Den är ganska kort och

2) Den slutar när den är som bäst 🙂

Gillar att trummorna är rätt mjuka men ändå hyffsat feta.

Trevligt att man lyckats utvecklas lite på det området också då, brukar få kritik för trummorna annars. 🙂

Melodiljudet får gärna komma fram mer i ljudbilden så det hörs tydligare, annars överlag intressant och stimulerande. Mer sånt här, tack!

Är det något särskilt melodiljud du tänker på eller är det generellt för alla melodiljud?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med att när jag har jobbat med projektet så dyker det upp en mapp som heter "Pixel550" på mitt skrivbord, och i den finns det en fil som heter midicontrollers.dat. Om jag tar bort den dyker den upp nästa gång jag jobbar med projektet. Jag har inte undersökt saken såpass att jag kan säga definitivt att det är i någon av dina pluggar problemet ligger, men jag misstänker det. Något du känner igen?

// David

Ehem, det är en lång historia. Men från början var Twitch tänkt att bli en virtuell Boss DR-550 med lite verktyg för att mosa till samplingarna som en bitcrusher och liknande. Arbetsnamnet var Pixel 550. En av funktionerna som var planerad men aldrig hamnade på plats riktigt var Midi Learn.

Varje gång man startar pluggen skapar den därför en liten databas med midi-bindningar som aldrig nånsin används 🥰

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ful men ändå skön, jag gillart :-)

Har också fastnat lite i Majkens VSTs, speciellt i grizzly, den göttaste trummaskinen i VST-mannaminne! Två låtar på senaste Y-feedersläppet är faktiskt gjorda enbart med MajkenVSTs :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar helt opartiskt och sätter en femma, bra låt! 😎

Jösses vilket leende jag har på läpparna just nu. Stort tack! Och visst är det förresten jag som ligger bakom Studio-synten. Det är nog första gången jag hört den i en låt förresten.

Tackar 😉 Om inte Dividend misstycker får du lov att lägga ut den som demolåt under majken/vst, om du har lust.

Jag misstycker naturligtvis inte...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...