Jump to content
Annons

MusicGene - Good Bye


Betyg  

11 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      2
    • 2
      1
    • 3
      3
    • 4
      2
    • 5
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Good Bye

ARTIST/GRUPP: MusicGene

GENRE: Ballad

LÅTLÄNGD: 3 min

KOMPOSITÖR: MusicGene

PRODUCENT: MusicGene

EV. MEDVERKANDE: MusicGene

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.5 MB

LÅTLÄNK: MusicGene - Good Bye

Jag komponerar mest på piano och så även till den här låten. Eftersom jag är en myspys-kille blir det gärna lite ballader på det här viset. Frågan är huruvida kul det är att lyssna på? Själv tycker jag att det låter rätt menlöst, men var beror det på? Kanske hade varit bättre att spela in hela låten med bara piano?

Jag har huvudbryderier.

Det är jag som sjunger och jag sjunger inte bra. Har dock ännu ingen kontakt med nån bra sångare...

Är arret bra?

Är melodin bra? Jag tycker den är vacker, men att den inte gör sig riktigt i låten.

Jag emottager gärna tips och idéer om hur jag kan fortsätta. Vad saknas? Vad skall bort? En annan arrangering? Vad som helst.

Klaga bara inte för mycket på min sånginsats, jag sjunger ju ändå inte jättefalsk väl??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en sjysst låt.

Ok, jag skall inte ljuga, rösten håller inte, åtminstone inte för den här typen av låtar. Inte falskt direkt, men inte så rolig att lyssna på och ganska uttryckslös. Det är väl därför låtskrivare och artister kan existera var för sig?!

Produktionen så har du inte så roliga ljud att jobba mer hör jag, och det låter inte bra om man kantifiserar för hårt. Basen och trummorna låter ungefär som en klocka i den här låten, så det är något du enkelt kan ändra på.

Ståkarna är jag lite osäker på. Skall de höras eller inte? Kanske ersätta dem med en pad om du vill ha något extra i bakgrunden, och sedan låta stråkarna höras ordentligt på något väl valt parti?!

Men låten som sådan håller faktiskt ihop precis som vilken schlager/pop/ballad som helst. Jag tycker inte alls att den är dålig, även om jag tror att den skulle vinna på en annan sångare och lite "lyxigare" ljud och produktion, alternativt endast en flygel(som du själv säger).

Skulle vara kul att höra en tjej med stadig röst sjunga den här!

Fortsätt! 😛

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaee. Jag tror nog melodin i sig kan vara bra, men ärligt talat tycker jag rösten förstör. Och virveltrumman går bort.

Men lyssnar man bara på flygeln och stråkarna låter det riktigt trevligt. Du kanske ska lägga upp en instrumental variant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pianot/flygeln låter ruggigt bra, men elguran som wah wahr sig då och då känns lite tagen ur sitt sammanhang, även om den bryter av. Basen låter som tidigare nämnt lite väl kvantiserat.

Sången, ja, du sa att du inte ville ha så mycket kommentarer på den, men tji fick du. Du sjunger inte så hemskt falskt (jämför kanske med mig själv 🙂 ), men det är ingen själ i denna sången, det låter tamt och lite knaggligt med engelskan, orden känns korthuggna på något vis... Prova att sjunga in på svenska så får vi se om det blir mer liv. Men som Andreas sa, en duktig tjej som sjunger här och det börjar hända grejjer!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog du defenitivt skall skaffa lite nya roligare ljud (sampletank?) och en sångerska så tror jag du kan få låten att lyfta rejält. Kanske skulle kunna arra i lite kör också, eller precis som sagts köra lite mer unplugged känsla.

Edit: Jag undrar om man någonsin kommer göra en låt man är helt nöjd med, då kanske man skulle lägga av.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Andreas L: Stråkarna la jag till för att få lite djup och bakgrund att vila på så jag tänkte att de inte skulle höras/sticka ut för mycket.

Tobbe: Sampletank var rätt gissat.

Neko: Det kanske är smart att sjunga på svenska som ligger mer naturligt till.

Det verkar vara ett genomgående tema att jag bör köra låten instrumentalt, så jag får änna spela in hela låten på flygel. Tänkte nog försöka behålla stråkarna. Återkommer med nyinspelningen.

Synd att man inte bor granne med Ella Fitzgerald...

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Version nummer två är ju ljusår trevligare att lyssna på än den första varianten. Håller med om att låten skulle bli grym med en riktigt bra sångerska. Myspysballad - sista låten innan alla går hem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tycker förståss att låten ska ha sång för det är ju en fin låt, även om du kanske inte kan göra den rättvisa just när det gäller sången. Leta rätt på någon tjej som kan sjunga den! Det skulle vara kul att höra!

Det händer något skumt vid 1.55. Låter som om det är någon sur ton i stråkarna eller något? Svårt att höra och jag sitter bara med lurar på mig nu.

Mycket skönare att lyssna på som den är nu iallafall, utan de hårda trummorna!

Om ddet hade varit upp till mig så hade jag lagt en vanlig pad i bakgrunden och sedan haft en lite stråksektion som kommit in mellan varven oxå.

Fint!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin pianomelodi som hade gått att lägga i en större 3 - 4 sekunders-hall ( plate-reverb ) för att få en grandiosare känsla ihop med stråket... Tycker jag känner igen harmonierna från någon TV-serie dock?

Jag tror inte du ska lägga sång på den utan ha den instrumental, fast bygga ut stråkarret mer.

vackert va det i.a.f

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle faktiskt önska att du fläskade på mer på de djupa stråkarna ibland. Lyfta fram dem, mer. När de ligger så långt bak anstränger jag mig för att höra dem snarare än att lyssna på pianomelodin. Lyft fram dem lite överlag så så lyssnar man nog mer på melodin. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar och tankar.

Nu kan jag inrikta mig på en stråk & flygel-version där stråkarna inte bara harmoniserar utan även hjälper och lyfter fram melodin. Tack för alla idéer 😮

demoniqus: hissmusik som hissmusik 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag gillar stylen.

Men, och det är ett stort men.

Det värsta jag vet i musiksammanhang är när en vokalist som sjunger på engelska inte kan engelska. Jag menar främst uttalet & betoning/intonation. I ditt fall låter det tyvärr som risig skolengelska, vilket drar ner trovärdigheten rejält. Försök att lyssna mycket på engelsk musik & lär dig uttalet ordentligt, kopiera om det skulle vara så. Kolla t.ex. George Michael som har ett enkelt & sångvänligt uttal.

Annars, sjung på svenska.

sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde inte riktigt klart i mitt första inlägg att sången främst är till för att påvisa att en melodi finns och hur man skall sjunga den. Min erfarenhet är att om man vill att någon skall sjunga till en låt de aldrig hört tidigare räcker det oftast inte med en melodistämma på ett instrument. Sångare fattar långsamt då 😉 Det är mest därför som jag sjunger.

Dock uppskattar jag era påpekanden om sången. Det styrker era andra argument 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så här...

Du sa ju att du var medveten om att sången inte höll och inte ville ha kommentarer i onödan om det...

Att vi sen fortsätter att kommentera det måste ju bero på att vi inte kommer på något annat att hacka på! Så var GLAD!!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag gjorde inte riktigt klart i mitt första inlägg att sången främst är till för att påvisa att en melodi finns och hur man skall sjunga den. Min erfarenhet är att om man vill att någon skall sjunga till en låt de aldrig hört tidigare räcker det oftast inte med en melodistämma på ett instrument. Sångare fattar långsamt då 😉 Det är mest därför som jag sjunger.

Dock uppskattar jag era påpekanden om sången. Det styrker era andra argument 😎

Så det är alltså som låtskrivare snarare än sångare/artist du vill bli "bedömd"?

Du är en begåvad pianist, och verkar ha ett utvecklingsbart melodisinne, så det kan vara en idé att börja samarbeta med någon som har ett mer finurligt & oförutsägbart sinne för texter. I mina öron är det där du brister.

Sen är det så, att enligt MIN erfarenhet (jag har arbetat som vocalcoach & låtskrivare åt ett litet antal popartister/stjärnor) så är det bättre att INTE sjunga in en låt. I det flesta fall är det bästa att nynna eller spela sångmelodin för den aktuella artisten/vokalisten, & låta denna hitta "känslan" i låten. I det här fallet, så ligger det nära att avfärda ett bra låtmaterial när sången inte riktigt håller.

Keep up the good!

Just det. Du undrade om låten är meningslös..

I min värld finns det ingen låt som är meningslös,

Däremot en jävla massa meningar som är låtlösa.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara lyssnat på originalversionen med sång.

Basljudet är inte så skoj kanske, men med ett annat ljud tror jag inte att kvantiseringen skulle göra så där jättmycket. Vad det gäller trummorna så stör jag mig heller inte så mycket på att det låter kantigt, du kanske till och med borde göra det ännu mer gammal-trummaskins-aktigt och lite mer busy. Stråkarna funkar, pianot också, men känns som att det borde vara mäktigare och större (yay, hur du skulle fixa det får du fippla med själv, mina studiokunskaper är rätt så obetydliga).

Sen sången: Sjung mer. Sjung oftare vid pianot. Sjung med till stereon. Sjung i duschen. Sjung i bilen. Och. så. vidare. Du blir förhoppningsvis bättre och slipper leta den där Ella Fitsgerald-kopian till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller att sången störde så mycket att ingen kunde tänka på nått annat...

Precis just exakt därför jag tyckte du skulle lägga upp en instrumental version! Och det funkade, nu hör man vilket schysst alster det faktiskt är. Dock tycker jag fortfarande den passar med sång ovanpå, men som sagt med någon som kan sjunga och dessutom på engelska. 🙂

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Alltså jag måste fetsåga detta. Du kan ju helt klart spela piano, men resten låter som en demovisa från ett Casio-keyboard.

sången är lite Eilert Pilarm stylish

det var som fasen. Då skall jag tänka om helt. Nu blev jag jäkligt sugen på att göra en riktigt bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag måste fetsåga detta. Du kan ju helt klart spela piano, men resten låter som en demovisa från ett Casio-keyboard.

sången är lite Eilert Pilarm stylish

det var som fasen. Då skall jag tänka om helt. Nu blev jag jäkligt sugen på att göra en riktigt bra låt!

Gör klart "funk style". Den var skön.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du sjöng i första versionen MG, då framgick det mer i hur du tänker dig låten, lyssnar man bara på pianoversionen blir det lite intetsägande.

Summarium, absolut bra låtidé, men det ska vara med sång och inte instrumental.

Lägg på en schysst sång(are/ska/dig själv i bättre form 🙂 ) + tillbaks med trummor och sen en ZZTop Rough Boy-gura med ylande sustainsolo så har du nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på den igen. Du verkar ha lagt lite tänk bakom texten... 🙂

Stämmer detta?? 🙂

I always hide my feelings

keep'em all inside

sworn ??? every word

just to keep my pride

many times I asked myself

who this game is for

why am i

still hiding

can't keep it anymore

This is my last goodbye

to you

I won't turn around

to see you cry no more

This is my last goodbye

to you

I've said it before

and I say it once again

This is goodbye.

See shadows smiling at me

see me ??? in sincere

singing in the dark

where no one can here

many times I have been playing (paging??)

games with peoples minds

I have heard

the saying

I have seen all of the signs

This is my last goodbye

to you

I won't turn around

to see you smile no more

This is my last goodbye

to you

I've said it before

and I say it once again

This is goodbyeeee....

you can see it in my eyes

Tell me the lies

'cause I've heard them all before

I just wanna tell you that

This is my last goodbye

to you

I won't turn around

to see you cry no more

This is my last goodbye

to you

I've said it before

and I say it once again

This is goodbye

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...