Jump to content
Annons

Bakgrundsmusik


Sython

Recommended Posts

Hej! Jag skulle vilja veta några bra tips. Jag vill veta de enklaste och bästa sättet att spela live med bakgrundsmusik. Tänk på att jag vill att musikerna ska kunna höra en metronom / click och publiken och musikerna ska höra bakgrundsmusiken, exempelvis synthar osv. Jag har Cubase och line 6s variant av Abletone live. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver ett ljudkort med minst 4 utgångar.

utgång 1 o 2 blir din vanliga bakgrundsmix som går ut till publiken.

till utgång 3 o 4 "bussar" du det som bara musikerna ska höra (metronom eller click). kan ju även vara ett trumkomp etc.

Sen ser du till att i hårdvarumixern så går utgång 3 o 4 aldrig ut till main out (masterregeln) utan till en buss där du har möjlighet att skicka signalen till en hörlursförstärkare eller hur musikerna nu ska höra klicket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag kommer ihåg en variant som disskuterades i en tråd här. Den gick ut på att man använde tex. en minidisc och la bakgrundsmusiken i ena kanalen kopplat till PA:t och klicket i den andra. Musikerna satt in snäckan med klicket i örat och körde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...