Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har blivit av med vårat PA i replokalen. Inte så drastiskt som det låter, lämnade tillbaka det till medborgarskolan eftersom vi delat lokalen med ett annat band med mycket utrustning (däribland ett utmärkt PA-system). Men dom har slutat repat och tagit sitt pick och pack.

Så jag tänkte att det kanske är dags efter 6 år med samma band att skaffa ett eget PA 😉

Ett alternativ är förstås att köpa någon sådan där powermixer (mixer med inbyggt slutsteg) och med tillhörande högtalare och köra ut keyboard och sång i dessa.

Har dock en annan idé som jag tror vi kan ha mer nytta av; Man köper istället ett mer typiskt monitor-system, så vet vi att vi alltid har bra lyssning (alltid, då kan man ju släpa med sig monitorsystemet på spelningar, och bara hyra högtalare&slutsteg för själva utljudet på plats, istället för att lära sig ett nytt system varje gång...). T ex ett mixerbord med en extra hörlursförstärkare, så kopplar vi in oss allihopa där, och har varsin lur. Och skulle det vara någon som inte gillar att ha ljudet i lurar så får väl han/hon (det är i och för sig bara hannar i dagsläget) skaffa sig en egen aktiv monitor.

Grunnar mest på vilket mixerbord man ska köpa. De jag funderat mest på är Mackie CFX12 och Spirit Folio FX8. Vill helst ha något som passar i ett rack (om än på toppen av det). Någon som har någon erfarenhet av dessa? Har även tittat på lite billigare alternativ från Alto, Behringer och Phonic. Är det något man vågar satsa på? I a f Phonic hade några mixerbord som bjöd på lite extra, t ex fler mickingångar och auxar. Någon som kört något Phonic-bord någon längre tid och vet om dom klarar av att vara ute på spelningar då och då? Är lite skeptiskt mot märket som sådant efter att min ena monitor (P6A) bara slutade fungera efter 1.5 år av väldigt snällt bruk (studiomonitor alltså).

Är även lite nyfiken på om det är någon här som kört mycket (eller lite) med trådlösa in-ear-system och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Annons
Postat

Tyvärr har jag inte mycket att bidra med vad gäller konkreta tips om mixers. Däremot måste jag säga att jag tycker att ni ska köra på idéen med att köpa monitorer istället för "sidefields" till repan. Mycket lättare att få till ett bra ljud som alla hör utan problem med rundgång!

Problemet är ju att det förutsätter lite golvutrymme...

Postat (redigerat)

Faktum är att jag är positivt överskad av hur aktiva Behringerlådor låter.. Och prisvärda är dom oxå.. Har testat 2 st Behringer subbar samt 2 st Sänna här och det funkade fint för låg budget.. 😄

Det enda jag upplevde som problem var att prylarna var lite middiga.. Alltså.. Upp med bas och diskant ala loudness typ 😠

Redigerat av hegobald
Postat

Inear system är guldvärt! du slipper bli döv, och du hör endast det du vill höra (om du har en snäll ljudtekniker vill säga) om jag hade lirat mer seriöt i band hade jag skaffat det helt klart. våran sångerska hade problem med att hålla ton innan hon skaffade inear. och det vart mera tonsäkert (tack o låv)

shure har ett rätt shyst paket. psm200 sändare, mottagare och lurar(E2c). lurarna kan jag prata gott om, har kört med sånna lurar till ipoden. haft 2 par. klantig som jag är har jag tappat bort båda, kör idag med stora DJ lurar, anledning. går typ inte att tappa bort 😉

Postat

Jag har väl, så att säga, sådär erfarenheter av Behringer. Som medhör - helt OK - men jag tyckte de lät rätt dåligt på gitarrer och sådant. Näsigt. Men som sagt, som medhör så är det ju inte publiken som tvingas höra i alla fall 😉

Postat

Shure brukar ju göra bra grejor. Såg dock på Thomann att dom hade någon riktigt lågbudgetvariant från "T-bone" (hitter inget om detta på internet i övrigt, förutom på några andra webshopsidor). Ca 2300 för en komplett uppsättning (sändare, mottagare och lurar). Undrar om det är något man vågara chansa på? Själv kör jag med trådlöst Samson till gitarr, vilket är typ det billigaste man kan ha (var i a f när jag köpte det för några år sen), funkar hur bra som helst.

Torwald, vilka Behringer-lådor är det du har?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.