Jump to content
Annons

Låta Cubase behålla samplingar mellan projekt...


Matthew L

Recommended Posts

Hej!

Sitter med EZ Drummer som ju inte är så himla snabbt att ladda in på mitt Audigykort då det är 48 khz. (tar typ 10 minuter av full CPU-aktivitet)

När jag sedan laddat in alla trummorna i projektet kommer jag kanske på att jag vill starta ett tidigare projekt med EZ Drummer vilket gör att jag måste vänta tio minuter till.

Finns det något sätt att kringgå detta, alltså att låta Cubase att behålla samplingarna i bakgrunden på nåt sätt?

Väldans tacksam om nån har nåt tips 😉

/M

EDIT: Felformulering

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
spara samma projekt under ett annat namn och fortsätt?

Tack för tipset 😄

Var dock inte riktigt det jag var ute efter...Ber om ursäkt att jag formulerade mig lite klantigt då jag snarare menade att öppna ett projekt som jag jobbat med tidigare...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
spara samma projekt under ett annat namn och fortsätt?

Tack för tipset 😄

Var dock inte riktigt det jag var ute efter...Ber om ursäkt att jag formulerade mig lite klantigt då jag snarare menade att öppna ett projekt som jag jobbat med tidigare...

ohfan.

nej det går inte

Link to comment
Dela på andra sajter

spara samma projekt under ett annat namn och fortsätt?

Tack för tipset 😆

Var dock inte riktigt det jag var ute efter...Ber om ursäkt att jag formulerade mig lite klantigt då jag snarare menade att öppna ett projekt som jag jobbat med tidigare...

ohfan.

nej det går inte

nähä, det var ju ett trist men ärligt svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
ohfan.

nej det går inte

nähä, det var ju ett trist men ärligt svar  😄

tio minuter?

Skriv en haiku, ring dina föräldrar om dom lever, vattna växterna om du har några, gör 1000 armhävningar, kom på tjugo bandnamn med färger i namnet, kör landleken med dig själv tills du dör på N igen, låtsas att du är en tiger, blunda, lär dig latin, stryk en skjorta, balansera musen på högkant..

EDIT: rensa din plånbok från kvitton, raka dig, låtsas vara vänsterhänt, tro på gud, gå och lukta på kryddor, tänk på antiken, posera som rodins tänkaren, låtsas att du är en tiger som poserar som rodins tänkaren, äh..

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan inte ställa ner projektet till 44 khz?

Vad jag vet så fixar Audigy inte 44.1, iaf inte om man vill jobba med vst-effekter på t.ex sång i realtid.

maxmaxmax: Sånt där gör jag hela dan på jobbet... 😆

Precis som ovanstående skrev så är ditt problem att du inte kör i 44.1 khz.

Alltså måste datorn räkna om varje sampling till samplingsfrekvensen du jobbar i.

Ditt ljudkort bör ju klara 44.1 annars skulle du ju inte kunna lyssna på en cd tex.

Menar du att du får för hög latency vid lägre samplingsfrekvense?

Om du sänker till 44.1 kommer din laddningstid av EZdrummer sänkas väldigt dramatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Jo jag vet att man måste ha 44.1 för att datorn ska slippa "räkna om" alla samplingarna.

Jag har installerat kx-drivisarna till mitt audigy och kan då få det att gå i 44.1. Finns inte som standard i Creatives egna drivrutiner. Datorn kan då spela upp såväl audiofiler som t.ex vst instrument i 44.1. Det går även utmärkt att ladda in EZ Drummer.

Problemet är dock att jag inte lyckas spela in någon audio i denna klockfrekvens. Detta har jag fått för mig är en fysisk omöjlighet med Audigy men någon får gärna rätta mig 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om du samplerate-konverterar alla samplingar o lägger dem med samma namn i EZ katalogen då?

Hmm, så där långt har jag inte tänkt. 😱 Låter ju ganska smart 😄

Finns det nåt bra sätt/program för att genomföra alla samplerate-konverteringar på en och samma gång. Låter ju lite långtråkigt att göra alla 5327 samplingar var för sig 😉

Tack för tipset!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Vad händer om du samplerate-konverterar alla samplingar o lägger dem med samma namn i EZ katalogen då?

Har provat att sampla om det men det finns tydligen inget program som vill göra det om man inte ska ta "ljud för ljud" triggat via Cubase. Anledningen är nog för att EzDrummer använder sig av en kompressionsteknik som inte stöds av de flesta konverteringsprogram som finns på marknaden idag.

Ingen konvertering = ingen ändring på samplerate

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...