Jump to content
Annons

Cymbal Swells i EZDrummer


allansson

Recommended Posts

Sitter här med en låt som jag vill ska börja med en cymbal swell, men hittar inga sådana ljud i EZDrummer. Har försökt att göra en med bara slag på cymbalerna och sen öka velocityn allteftersom, men det blir att låta alldeles för hackigt.

Är det någon som har några tips?

/allansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Att det blir för hackigt beror väl på vilken upplösning?! du har...

Jag satt senast igår och gjorde en cymbalswell till en låt.

och den gjorde jag precis som du säger. nu är jag så jädra kass på termer och så men asså man kan ju ställa in typ 1/8 1/16 1/32 osv.. vilket medför att du kan knappa in tätare slag?

Hjälpte dig nog inte så mkt, men pilla lite till så ska du nog se att du får till det.

Och om någon annan förstår vad jag menar så kan ni väl förklara det på ett mer pedagogiskt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

1/32och 1/64, använd 3-4-5 olika cymbaler. Gör grunden med notvolym i MIDI. Sen fixar du till slutsoundet på audiosidan: automatisera volymen för mera realism, lägg mycket reverb och delay, automatisera det också så det börjar och slutar vackert och låter levande, komprimera.

Ett jävla pysslande, men jag har fått bra resultat med cymbaler från en Korg 03:a, anno 90-something. Så månne inte EZ har tillräckligt bra grundmaterial för att fixa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här med en låt som jag vill ska börja med en cymbal swell, men hittar inga sådana ljud i EZDrummer. Har försökt att göra en med bara slag på cymbalerna och sen öka velocityn allteftersom, men det blir att låta alldeles för hackigt.

Är det någon som har några tips?

/allansson

Varför inte använda en sampling till det ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Att det blir för hackigt beror väl på vilken upplösning?! du har...

Jag satt senast igår och gjorde en cymbalswell till en låt.

och den gjorde jag precis som du säger. nu är jag så jädra kass på termer och så men asså man kan ju ställa in typ 1/8 1/16 1/32 osv.. vilket medför att du kan knappa in tätare slag?

Hjälpte dig nog inte så mkt, men pilla lite till så ska du nog se att du får till det.

Och om någon annan förstår vad jag menar så kan ni väl förklara det på ett mer pedagogiskt sätt.

Jag har prövat olika notlängder och till och med gått ner så lågt som till 1/64, men jag lyckas fortfarande inte få ett tillfredställande ljud. Kan ju vara så att jag har för lågt tempo.

1/32och 1/64, använd 3-4-5 olika cymbaler. Gör grunden med notvolym i MIDI. Sen fixar du till  slutsoundet på audiosidan: automatisera volymen för  mera realism, lägg mycket reverb och delay, automatisera det också så det börjar och slutar vackert och låter levande, komprimera.

Ett jävla pysslande, men jag har fått bra resultat med cymbaler från en Korg 03:a, anno 90-something. Så månne inte EZ har tillräckligt bra grundmaterial för att fixa  det!

Jag har själv lyckats få till ett grymt cymbal swell-ljud med ns_kit7(free), men där kunde jag leka mycket med attacken på ljudet. Vet inte om detta går med EZDrummer.

Men jag ska pröva det du säger. Tyvärr så har man i EZD bara tillgång till max tre cymbaler och en av dem är då ride. När jag försökte använde jag två st.

Varför inte använda en sampling till det ljudet.

Jag har själv tänkt på det. Blir väl till att leta runt efter en bra sampling då. Problemet ligger väl vid att få samma cymballjud som i EZD, samt liknande rumsambiens. Men jag ska pröva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...