Jump to content
Annons

Var är folks logiska plats på scenen


Egghuvud

Recommended Posts

Var är folks logiska plats på scenen tänker jag ibland när jag ser traditionella rockband på scenen.

Okej dessa betraktelser är kanske inte så moderna eftersom jag har kollat in vh classic rock hour ett tag nu. Mycket gammal sjuttiotalshårdrock blir det.

Fast något slags tradition finns det väl i detta? Tänker man en symfoniorkester så har alla sin logiska plats. Tänker man Jazz så smittade väl symfoniorkesterkulturen av sig och man satte alla trombonister i en hög och saxofonister i en hög och så en bandledare/dirigent längst fram med antingen ett hippt instrument typ en trumpet eller en taktpinne.

Men i rockbandet? Hur blev det som det blev? Varför ser det ut som det gör på scenen? Har funderat lite på detta och kommit fram till att:

Trummisar gömmer man gärna längst bak. Kanske att de har svävande podium, men i övrigt sitter de där de sitter. Den enda ”lyckade” stående trummisen är väl Slim Jim Phantom i Stray cats.

Basisten kan gå runt och se lite udda och underlig ut möjligen hoppa lite. Gärna till höger

Gittarister är oftast långhåriga och svänger runt med gitarren och intar diverse onanistiska poser. De står till vänster (det är lite hipp som happ med gitarrister och bassister) men med lång sladd så de kan springa som tokdårar över scenen kastandes med håret.

Sångaren står längst fram i mitten och ser antingen lite sexig ut eller lite cool ut eller båda två. (Förvånande ofta ser han väldigt gullig/snäll ut. Att tjejer gillar det där förstår man men det blir väldigt intressant att tänka att en stor hoper killar står och tittar på en läderklädd juckande snubbe som ser gullig ut. Speciellt hårdrock verkar vara väldigt homoerotisk.. inget ont i det bara lite fascinerande eftersom musiken ju är så macho.. sidospår det kräver nog en annan tråd)

Är sångaren gitarrlös så är det viktigt att han kastar med mickstativet.

Keyboardisten då? Tja man försökte väl släppa loss honom med en gitarrkeyboard, men han är annars för evigt fastnaglad till vänster eller höger fullständigt rörelselös. Det enda sättet han kan visa att han medverkar är att han har byggt fullständiga torn av syntar som han gärna spelar på med en hand på varje för att det skall se lite tuffare ut? Lyckas han? Njaee… Vad hände med de här egenligen?

img.jpg

Är keyboardister av naturen hämmade? Har ni sett någon vild och intressant scenpersonlighet som är keyboardist? Keith Emerson brukade iofs kasta runt med sin Hammond b3:a…Jan Hammer jammade loss till soundtracket till Miami vice med en gitarrkeyboard... fräckt eller fel?

Vad anser ni? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, såna där så kallade "keytars" är väl hopplöst töntiga, eller...?

Rir%2004%202118.jpg

🥰

Annars måste jag väl som synthspelare i mångt och mycket hålla med dig. De flesta är ganska så trista och intetsägande i sitt scenutspel...

Type O negative var däremot ett kul undantag när jag såg dem på Arvikafestivalen för några år sedan... Alla i bandet stod i stort sett helt still under hela konserten, utom just keyboardisten som röjde som en galning... 😛

Och när det gäller "synthband" är det dessutom ofta så att synthspelarna på sin höjd spelar lite ackord eller nån enstaka slinga här och där, vilket mest gör mig irriterad när jag står och tittar... -Fast å andra sidan vet jag inte om jag är så mycket bättre själv, men jag hoppas det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jon LOrd brukade ju jucka sin Hammond rätt ordentligt, Emerson tror jag t o m slog volter med sin flygel!

Rick Wakeman har cape....

Keyboard i gitarrformat är ju bara så gayigt! 🙂

Keyboardister hör hemma längst bak, tillsammans med trummisen, på podium med massor av olika synthar o klaviaturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det kanske är det som är problemet...?

Har ni testat att stå på ett högt och litet podium med era svindyra ögonstenar uppställda på små rangliga ställ...?

Inte konstigt att de inte röjer, de är väl rädda att råka välta ned grejerna!?! 🙂

/Android - som står längst fram på scenen med sina synthar. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Vad ni är roliga. jag älskar er! 😉

Som gitarrist gillar jag att sitta vid sidan på små scener och flörta.

Annars gillar jag att titta på frontare som är självmedvetna och trivs med det. Som leker lite. Och blasé är ute. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och blasé är ute. Eller hur?

Absolut söt och lite hårdrockstrånande* är väl också ute? 😉

* typ Joey tempest eller Jo-Lynn Turner

Edit: förresten nu språade det ur och blev en keyboardmobbningstråd. VAd säger ni om placeringen på Scen? Finns det någon logik?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker att de som spelar tablas och oud helst ska befinna sig nedsänkta i golvet i sitt eget lilla utrymme. Han med dragspelet ska helst befinna sig med ryggen vänd mot publiken, åt vänster till nånstans. Den som spelar cello kan gärna sitta i mitten med en strålkastare i nyllet. Hon som spelar harpa får gärna vara en harpa själv. Den som spelar timpanis ska befinna sig i mitten, men bakom cellisten. Glömde jag nån? Keyboard? Han/hon får gärna sitta nånstans i taket...

😉

ny tvättid//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker att de som spelar tablas och oud helst ska befinna sig nedsänkta i golvet i sitt eget lilla utrymme. Han med dragspelet ska helst befinna sig med ryggen vänd mot publiken, åt vänster till nånstans. Den som spelar cello kan gärna sitta i mitten med en strålkastare i nyllet. Hon som spelar harpa får gärna vara en harpa själv. Den som spelar timpanis ska befinna sig i mitten, men bakom cellisten. Glömde jag nån? Keyboard? Han/hon får gärna sitta nånstans i taket...

:rolleyes:

ny tvättid//:musik

för att inte glömma munspelaren som ska vara nersänkt i ett akvarie fullt med grodlår

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad skall man säga i ämnet (som gudabenådad klaviaturkille 😛 ) inte för att jag eller någon av mina förebilder röjer så värst mycket,Tommy Mars m. F.Zappa var väl halvspexig men det ligger väl i sakens natur att man är fokuserad på uppgiften liksonm, utan att behöva jucka och larva sig som gitarrister...

En helt annan aspekt som jag reggat sedan många år är att det ALLTID sitter åtminstone EN, ibland kanske 2-3 st jääävligt vackra och sexiga violinist-bruttor i en symfoniorkester som jag gärna hade förkovrat mig med ytterligare, se och lär!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som basist vill jag oxo stå brevid trummisen på hihatsidan.. Men kanske inte för att han underdelar på den (spelar mest jazz när det är livemusik och då spelas det mest på riden) utan för att jag inte ska dundra in med bashalsen i trumsetet.

När jag har spelat piano/keyboards vill jag sitta på ena sidan riktad snett mot resten av bandet, gärna på vänster sida från publikens håll sett (varför vet jag inte), så jag kan ha så mycket kontakt så möjligt med allt och alla (dvs både publik och bandet). Det är väldigt skönt att kunna se sångarn/solisten om musiken är rubaterad och man måste vara uppmärksam och följa noga. Speciellt om man är orepad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboardister kan röja även utan keytar...

Den viktiga frågan är väl snarare kanske om NÅGON kan röja med keytar utan att se löjlig ut??? 😉

jag såg soundtrack of our lifes på hultan. Keyboardisten stal ju halva showen för att han var så coolt röjjande.. lite för röjjande. /adama

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt annan aspekt som jag reggat sedan många år är att det ALLTID sitter åtminstone EN, ibland kanske 2-3 st jääävligt vackra och sexiga violinist-bruttor i en symfoniorkester som jag gärna hade förkovrat mig med ytterligare, se och lär!

😉

Underligt det där. Det stämmer verkligen. Det finns alltid ett par så där svalt vackra violinisttjejer

Violin eller viola är väl ett lite erotiskt instrument att traktera på något vis. En kvinnlig oboist blir ju ganska snabbt röd i fejan.

Hihataspekten för basister har jag inte tänkt på men det kanske finns en viss logik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

beskriver allt från mitt hål inte publiken!

som gitarrist vill jag stå till höger om trummisen, jag vill även ha basisten på andra sidan, samt keyboardist framför mit lite till höger o sen pianisten framför basisten..

tycker det är bäst så.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ASIA, var alldeles för tillrättalagt-smörigt och ointressant, tyvärr då speciellt med tanke på medlemmarna och förutsättningen, som sprack, för mig i alla fall...dussinmusik...

YES DRAMA ocg BUGGLES 2:a platta var väl det sista Herrar Downes mm lyckades göra bra, den är ju guld än idag-som knark...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...