sam Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 Nu har jag precis lÀst igenom alla trÄdar som handlar om studiomonitorer i lÄg och mellanklass och kÀnner att jag behöver lite mer konkreta bedömningar. I den hÀr trÄden vore det trevligt om bara de som har (eller har haft) följande monitorer ger sina bedömningar: Alesis M1 Active ESI nEar 05 Jag stÄr alltsÄ i valet och kvalet mellan dessa tvÄ och vill (innan jag drar in till affÀren) höra vad folk har för erfarenheter kring dem. Om de Àr nöjda, Ängrar sig, eller vad det nu kan vara. jag mixar Soul/Jazz och Àr extra intresserad av att höra era synpunkter kring de lÄga basfrekvenserna. Hur ni tycker att tex subbasar lÄter Vad sÀger ni?
Brist (oregistrerad) Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 Jag hade tÀnkt ta en nÀrmare titt pÄ de smÄ ESI-monitorerna men upptÀkte detta pÄ nÀtet: ESI has released its near field monitor speaker nEar05 under ESI's own brand to the world market. Begining this year, the reference monitor speaker systems known as SP5B by M-Audio will be sold with the new name nEar05 and will be only available through ESI. Moreover, the estimated street price was lowered to $199. (Harmony Central, March 9, 2003) Sedan fann jag en recension av M-Audio SP5B pÄ Sound On Sound: M-Audio SP5B £329  Pros Compact. Self-powered. Loud.  Cons Poor bass response. Two-dimensional sound stage. Boxy sound quality.  Summary A two-way active loudspeaker which sounds rather small and boxy. Om nu ESI inte gjort nÄgra förÀndringar i designen verkar dessa (enligt artikelförfattaren) inte vara direkt nÄgra lysande monitorer. Fast Ä andra sidan Àr de billiga och kan sÀkert passa bra i en hemstudio.
VacUm Postat 14 juli 2004 Postat 14 juli 2004 Var hos en kompis och lyssnade pĂ„ M1 Mk2-lĂ„dorna, och eftersom dom Ă€r sĂ„ billiga funderar jag pĂ„ att skaffa ett par. Det som skrĂ€mmer mig lite Ă€r att basen var helt oregerlig. Ingen styrsel nĂ„nstans under 300hz, men misstĂ€nker hans rum mer Ă€n sjĂ€lva högtalarna. Mellanregistret och diskaten lĂ€t dĂ€remot kalas tyckte jag. AplĂ€tt att höra nivĂ„er och allt sĂ„nt som Ă€r viktigt.. La upp en trĂ„d ang. basfrekvenserna hĂ€r men ingen tycks ha lyssnat in sig pĂ„ dom ordentligt hĂ€r đ
sam Postat 14 juli 2004 TrÄdstartare Postat 14 juli 2004 ok, var det du som beskrev att högtalarna stod pÄ nÄt rangligt bord och att det var dÀrför den var oregerlig? Hur som helst Àr jag lite mer sugen pÄ Esi nEAR 05 (pga priset) :-) eller kanske bx5. NÄn som har nÄn av dessa som kan dela med er av era upplevelser med dem :-)
Torre Postat 14 juli 2004 Postat 14 juli 2004 Hmm jag har provat ESI:erna och tyckte inte att det var svag basÄtergivning, snarare tvÀrtom dÄ man e tvungen att mixa med nÄgot mer bas Àn vad som kÀnns naturligt i ESI:erna för att fÄ en sjysst mix med bra bas pÄ det fÀrdiga resultatet i en normal cd-spelare.
freddie Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 Jag kör pĂ„ "Alesis Monitor One Mk2". Valde dessa i första hand pga priset. 2800:- för paret. En andra anledning till att jag valde passiva monitorer var att jag kanske tröttnar pĂ„ hela hemstudioprylen sĂ„ smĂ„ningom och dĂ„ kommer dom ju funka som ett par hyffsade sovrums hifi-högtalare. Dom gör sej Ă„xĂ„ bra som multimediahögtalare. Det Ă€r ju till mer Ă€n musikskapande man anvĂ€nder sin dator till đ Eller....? Iallafall.... Jag tycker att mina mixar har blivit bra mycket stabilare sedan införskaffandet. Dom Ă€r ganska jĂ€mna i sitt, pĂ„ det hela taget, register. Vad jag tycker saknas i ljudet Ă€r dock nĂ€rvaro. Det Ă€r lixĂ„m lite instĂ€ngt, vilket jag ideligen försöker rĂ„da bot pĂ„ med mer diskant i EQ'n. Ett annat sĂ€tt har varit att köra en lĂ„t som jag "vet" hur jag vill att den ska lĂ„ta och sen EQ:a förstĂ€rkaren i sej, sĂ„ att ljudet frĂ„n monitorerna lĂ„ter pĂ„ ett liknande sĂ€tt som jag tycker att musik ska lĂ„ta pĂ„. Herregud vad jag tjatar pĂ„.... đ Hursomhelst... Jag fĂ„r nog Ă€ndĂ„ sĂ€jja att det var ett lyckat köp eftersom dom Ă€r sĂ„ Ă€rliga som dom Ă€r i sitt ljud. Att mixnings resultatet blir bra Ă€r ju det viktiga och dessa har hjĂ€lpt mej en bra bit pĂ„ vĂ€gen. Att ge sej pĂ„ mastering med dom Ă€r lönlöst eftersom dom Ă€r lite fattiga i basen. Men vilka högtalare i den storleken Ă€r inte det?
VacUm Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 Jag kör pĂ„ "Alesis Monitor One Mk2". Valde dessa i första hand pga priset. 2800:- för paret. En andra anledning till att jag valde passiva monitorer var att jag kanske tröttnar pĂ„ hela hemstudioprylen sĂ„ smĂ„ningom och dĂ„ kommer dom ju funka som ett par hyffsade sovrums hifi-högtalare. Dom gör sej Ă„xĂ„ bra som multimediahögtalare. Det Ă€r ju till mer Ă€n musikskapande man anvĂ€nder sin dator till đ Eller....? Iallafall.... Jag tycker att mina mixar har blivit bra mycket stabilare sedan införskaffandet. Dom Ă€r ganska jĂ€mna i sitt, pĂ„ det hela taget, register. Vad jag tycker saknas i ljudet Ă€r dock nĂ€rvaro. Det Ă€r lixĂ„m lite instĂ€ngt, vilket jag ideligen försöker rĂ„da bot pĂ„ med mer diskant i EQ'n. Ett annat sĂ€tt har varit att köra en lĂ„t som jag "vet" hur jag vill att den ska lĂ„ta och sen EQ:a förstĂ€rkaren i sej, sĂ„ att ljudet frĂ„n monitorerna lĂ„ter pĂ„ ett liknande sĂ€tt som jag tycker att musik ska lĂ„ta pĂ„. Herregud vad jag tjatar pĂ„.... đ Hursomhelst... Jag fĂ„r nog Ă€ndĂ„ sĂ€jja att det var ett lyckat köp eftersom dom Ă€r sĂ„ Ă€rliga som dom Ă€r i sitt ljud. Att mixnings resultatet blir bra Ă€r ju det viktiga och dessa har hjĂ€lpt mej en bra bit pĂ„ vĂ€gen. Att ge sej pĂ„ mastering med dom Ă€r lönlöst eftersom dom Ă€r lite fattiga i basen. Men vilka högtalare i den storleken Ă€r inte det? Ah, Ă€ntligen nĂ„n med Alses M1 Mk2!! đ TĂ€nkt köpa dom aktiva. Du sĂ€ger att det Ă€r lite fattig bas i dom, men hur lĂ„ter den basen som finns? NĂ€r jag lyssnade hos en kompis tyckte jag allt under 300hz va en enda sörja, men (som jag snart skrivit 10 ggr hĂ€r nu) misstĂ€nker att det hade mer med hans rum att göra Ă€n sjĂ€lva högtalarna. Hör du bra separation dĂ€r nere i dom lĂ„ga frekvenserna hemma hos dig??
Futuro (oregistrerad) Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 Har ocksÄ ett par Alesis Monitor One Mk2. Mycket nöjd men hÄller med om att de kan lÄta instÀngt, vilket man hela tiden försöker justera genom att vrÀka pÄ mer diskant. Grejen Àr iof att det ska vara sÄ, sitter man och lyssnar i timtal vid mixning eller produktion Àr det faktiskt oerhört skonsamt för öronen. Med monitorer handlar det ju som bekant om att lÀra sig hur de lÄter. Kvaliten pÄ mitt mixande har höjts avsevÀrt sen införskaffandet (tror jag iaf...). Billiga Àr de ocksÄ. Det dÀr med basen tror jag beror pÄ rummet, hos mig Àr det inte sÀrskilt optimerat och rör man sig i rummet hör man helt andra saker. Men det fÄr man vÀl stÄ ut med tills man vet bÀttre eller nÄt.
VacUm Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 Ahh.. Tack! đ Ăntligen fĂ„r jag svar pĂ„ mina frĂ„gor. Att det Ă€r fattig diskant störde jag mig inte pĂ„ alls nĂ€r jag lyssnade. Gillar Ă„ andra sidan dom dĂ€r jĂ€mna frekvensgĂ„ngarna dĂ€r varken basen eller diskanten sticker ut för mycket...
jeppe_sthlm Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 La upp en trĂ„d ang. basfrekvenserna hĂ€r men ingen tycks ha lyssnat in sig pĂ„ dom ordentligt hĂ€r đ LĂ€t intressant! Jag hittade inte igen trĂ„den bara. Kan du posta lĂ€nk till den? Jag Ă€r lite nyfiken pĂ„ hur min sub beter sej i mitt rum egentligen //Jesper
VacUm Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 La upp en trĂ„d ang. basfrekvenserna hĂ€r men ingen tycks ha lyssnat in sig pĂ„ dom ordentligt hĂ€r đ LĂ€t intressant! Jag hittade inte igen trĂ„den bara. Kan du posta lĂ€nk till den? Jag Ă€r lite nyfiken pĂ„ hur min sub beter sej i mitt rum egentligen //Jesper Skrev ungefĂ€r samma som hĂ€r, och det var inga svar.. Tror jag startade trĂ„den i studioutrustning ellet nĂ„t med topicen "Alesis M1 Mk2".
Claes Holmerup Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 I denna trÄden finns en hel del matnyttigt: https://www.studio.se/index.php?showtopic=3002 NÀr det gÀller placering av sub, sÄ Àr det oftast bÀst att placera den precis dÀr du normalt sitter och sedan gÄ runt i rummet lite och lyssna. Den plats dÀr du uppfattar ljudet som mest balanserat, Àr ungefÀr den plats dÀr suben ska stÄ. Det kan behövas en del justeringar, men du kommer i nÀrheten av rÀtt plats dÄ i alla fall...
sam Postat 15 juli 2004 TrÄdstartare Postat 15 juli 2004 hm... tack för alla svar. Ska snart köpa (den 25e :-)... men fÄr vÀl bestÀmma mig nÀr jag vÀl Àr inne och lyssnar. Men Àr ni nya i trÄden och Àger nÄn av följande monitorer vÀlkommnas kommentarer om vad ni tycker om dem: Alesis M1 Active Esi nEAR 05 (m-audio) BX5 (m-audio) mvh!
wah-wah Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 En "outsider" som kan vara vÀrd att kolla in Àr KRK RoKIT RP5!!! Imponerade STORT pÄ mig. Kolla pÄ www.emnordic.se och www.musikborsen.se MVH /Fredrik
Les Paul Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 (redigerat) Jag har Alesis Monitor One Active MkII. Ăr nöjd med dom, har inte upplevt nĂ„t större problem med basfrekvenser som du beskriver. Kan inte du fĂ„ dom pĂ„ öppet köp sĂ„ att du kan prova dom i nĂ„gra dagar? Edit: Glömde "Active" Redigerat 15 juli 2004 av Les Paul
Disobedient Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 (redigerat) Spara pengarna och köp ett par Mackie ur HR serien. Har aldrig hört nÄgot bÀttre. www.turnkey.co.uk Redigerat 18 juli 2004 av Disobedient
Hwagang Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Hej Jag har nyligen skaffat ett par ESI nEar 05. -Jag valde dom vĂ€l mer för priset Ă€n nĂ„got annat, men jag tycker inte att dom lĂ„ter illa. i alla fall. -men basen pĂ„ smĂ„ högtalare ljuger nĂ„got;Ă€ven om det lĂ„ter som om 05-orna Ă„terger en massa bas sĂ„ missar dom sub-frekvenser. Jag A/B lyssnar med en stereo med sub och hör andra grejjer dĂ€r som jag ocksĂ„ justerar efter... tĂ€nk pĂ„ att monitorer skall vara helt neutrala och att stereo-anlĂ€ggningar har en "skateboard-ramp-eq" (förstod du det dĂ€r đ ) -jag tycker mao att jag hör mycket mer av vissa frekvenser i mellanregistret nĂ€r jag lyssnar i monitorerna, men det innebĂ€r att jag kanske mixar dom vĂ€l lĂ„gt dĂ€r...sĂ„ jag blir tvungen att kompensera nĂ€r jag lyssnar i stereon ...puh -Ă€r det alltsĂ„ bra att lyssna i monitorer över huvud taget? -ja, kanske; om man lĂ€r sej hur dom lĂ„ter... .."vem i hela vĂ€rlden kan man liiita pĂ„"... mvh/Hwagang
sam Postat 18 juli 2004 TrÄdstartare Postat 18 juli 2004 Tack till alla som svarat i trÄden... Var inne och lyssnade igÄr, och fastnade faktiskt för phonic. NÀrmare bestÀmt Phonic P8 3995:- Har anvÀnt dem nu 10timmar om dan i 3dar :-) och mÀste verkligen sÀga att jag Àr helnöjd.
android Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Tack till alla som svarat i trĂ„den... Var inne och lyssnade igĂ„r, och fastnade faktiskt för phonic. NĂ€rmare bestĂ€mt Phonic P8 3995:- Har anvĂ€nt dem nu 10timmar om dan i 3dar :-) och mĂ€ste verkligen sĂ€ga att jag Ă€r helnöjd. Grattis!! đ Ja, att verkligen ge sig ut och testa och lyssna (och inte bara lyssna pĂ„ vad andra sĂ€ger) Ă€r nog det absolut viktigaste nĂ€r det gĂ€ller inköp av monitorer. Jag köpte efter mycket övervĂ€ganden och lyssnanden ett par Yorkville YSM1p för ungefĂ€r ett halvĂ„r sedan. JĂ€mförde med bl.a. Phonic (som ocksĂ„ lĂ€t bra), Alesis M1 (lĂ€t "ok"), Behringer Truths (lĂ€t luddigt), Mackie HR624 (fasansfullt! nĂ€stan bara midrange), M-Audio BX8 (lĂ€t bra).... -SĂ„ i mina öron var alltsĂ„ de dyraste monitorerna (som upphöjs till skyarna av mĂ„nga) sĂ€mst!! đ
Dansken (oregistrerad) Postat 7 augusti 2004 Postat 7 augusti 2004 jag kör med ett par esi n ear 5 Ä de funkar rÀtt bra...jag kompletterar ibland med hörlurar...jag lyssnade i affÀren pÄ Alesis o fostex m.m. men tyckte att ESI lÀt bÀttre...men smaken Àr ju som baken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.