Uozon Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 NÀr man gör lead melody typ ungefÀr som Basshunter, Scooter .mfl nÄt man bör tÀnka pÄ. Har ni nÄgra tips. lÀnka gÀrna nÄgra egna lead meldis ni har gjort KÀnner mig strandad nÀr det kommer till att jag ska göra en melody
labero Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 (redigerat) Lead melody Àr skit lÀtt nÀr man har bra grejer i sin data. Du behöver nÄt som heter VIp zone. Det Àr skit bra för Scooter. Sen behöver du nÄt som heter talang och det hÀnger automatiskt med FL. Musikalitet Àr inte sÄ viktigt.Jobba pÄ en bra lÄt istÀllet. Alla mina bra melodier börjar pÄ C3. Det finns i piano roll. Stora högtalare Àr jÀtteviktigt.Creative speakers funkar inte. 18 tums basar eller Ànnustörre helst. Jag Àr nog bÀttre Àn Basshunter coh jag har skitfet bas. Redigerat 18 september 2006 av joe_labero
Barris Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 Joe Labero kan trolla fram vad som helst utan nÄgonting alls, men de hÀr hjÀlpmedlen underlÀttar t om för honom. De mÄste alltsÄ vara gudomligt bra. Mer seriöst sÄ vet jag egentligen inte. Brukar mest gÄ pÄ kÀnsla, vilket dock inte verkar ha visat sig sÄ bra hittills, iaf om man rÀknar pÄ antalet svar pÄ mina DemoinspelningstrÄdar XD
Uozon Postat 18 september 2006 TrÄdstartare Postat 18 september 2006 joe_labero sa: Lead melody Àr skit lÀtt nÀr man har bra grejer i sin data. Du behöver nÄt som heter VIp zone. Det Àr skit bra för Scooter. Sen behöver du nÄt som heter talang och det hÀnger automatiskt med FL. Musikalitet Àr inte sÄ viktigt.Jobba pÄ en bra lÄt istÀllet. Alla mina bra melodier börjar pÄ C3. Det finns i piano roll. Stora högtalare Àr jÀtteviktigt.Creative speakers funkar inte. 18 tums basar eller Ànnustörre helst. Jag Àr nog bÀttre Àn Basshunter coh jag har skitfet bas. det lÄter lite ironi över det hela men men vilka ljud rekomenderar du nÄgra favorit ljud. Äh vad betrÀffar vipzone sÄ hittar jag inget bra ljud dÀr. ska vÀl testa mig fram till bra lead melodier lÀnak gÀrna nÄgra som du gjort
Krokodil Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 AnvĂ€nd fantasin. Knappa in nĂ„n slinga och Ă€ndra, meka, pilla tills du fĂ„tt nĂ„got som du tycker lĂ„ter bra. đ Funkar för mig, gĂ„r pĂ„ kĂ€nsla.
Cleff (oregistrerad) Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 joe_labero sa: Lead melody Ă€r skit lĂ€tt nĂ€r man har bra grejer i sin data. Du behöver nĂ„t som heter VIp zone. Det Ă€r skit bra för Scooter. Sen behöver du nĂ„t som heter talang och det hĂ€nger automatiskt med FL. Musikalitet Ă€r inte sĂ„ viktigt.Jobba pĂ„ en bra lĂ„t istĂ€llet. Alla mina bra melodier börjar pĂ„ C3. Det finns i piano roll. Stora högtalare Ă€r jĂ€tteviktigt.Creative speakers funkar inte. 18 tums basar eller Ă€nnustörre helst. Jag Ă€r nog bĂ€ttre Ă€n Basshunter coh jag har skitfet bas. đ
Barris Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 Finns ju en hel del musikteori som behandlar melodier, vilka toner som strÀvar till varandra och sÄ vidare.
PHATMAX Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 HaHa annars finns deet för programerade deeet Ă€nda du behöver göra Ă€r att dra slingor ( lĂ„nga ) till den melodin som du ska ha, Sen vĂ€ljer du bara samplern pĂ„ Arpeggiate o.s.v va du nu vill at det ska va du kan Ă€ven vĂ€lja leads och lite allt möjligt sen kan du Ă€ndra hur lĂ„ngt avstĂ„nd mellan oktaverna den ska spela med.. lycka till ! .... đ
PHATMAX Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Uozon sa: joe_labero sa: Lead melody Àr skit lÀtt nÀr man har bra grejer i sin data. Du behöver nÄt som heter VIp zone. Det Àr skit bra för Scooter. Sen behöver du nÄt som heter talang och det hÀnger automatiskt med FL. Musikalitet Àr inte sÄ viktigt.Jobba pÄ en bra lÄt istÀllet. Alla mina bra melodier börjar pÄ C3. Det finns i piano roll. Stora högtalare Àr jÀtteviktigt.Creative speakers funkar inte. 18 tums basar eller Ànnustörre helst. Jag Àr nog bÀttre Àn Basshunter coh jag har skitfet bas. det lÄter lite ironi över det hela men men vilka ljud rekomenderar du nÄgra favorit ljud. Äh vad betrÀffar vipzone sÄ hittar jag inget bra ljud dÀr. ska vÀl testa mig fram till bra lead melodier lÀnak gÀrna nÄgra som du gjort Hehe bÀttre en bass hunter ( host ) det spelar ingen roll hur bra man kan hantera programet du kan sÀkert skruva till finnare bas o ljud en bass hunter men det Àr inte meningen att man ska va sÄ bra som möjligt nÀr det gÀller musik man ska ha mycket fantasi och komma pÄ nÄtt som ingen anna har kommit pÄ Àn ni har sÀkert hört drunkey monkey eller va han kallas hans grejer suger fett hans bas trummorna allt inte direct skickligt gjort men deen iden han har att anvÀnda Saxofon till den melodin han har vallt gjorde sÄ att han nu Àr kÀnd det var hans musik öra och hans fantasi som gjorde han kÀnd han behövde inte kunna mycket alls om programmet jag kan skruva till det bÀttre en han men hans ideÚ gör att han lÀtt blir bÀttre en mÄnga andra....
Woxxy Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Det Àr inte sÄ lÀtt att fÄ fram lead-riff, men den lÀttaste metoden Àr tvÄ-finger-metoden. Ta bÄda pekfingrar och börja plinga pÄ synthen, sen varierar du vilka noter dina fingrar ska spela. Kör höger-vÀnster-höger-vÀnster osv Den kanske inte alltid funkar, men den brukar ge rÀtt bra inspiration.
Nexustwins Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Woxxy sa: Det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt att fĂ„ fram lead-riff, men den lĂ€ttaste metoden Ă€r tvĂ„-finger-metoden.Ta bĂ„da pekfingrar och börja plinga pĂ„ synthen, sen varierar du vilka noter dina fingrar ska spela. Kör höger-vĂ€nster-höger-vĂ€nster osv Den kanske inte alltid funkar, men den brukar ge rĂ€tt bra inspiration. DEt Ă€r sĂ„dana melodier som man fĂ„r fram dĂ€r som jag lĂ€gger som bakgrunds melodier... đł
Weeris Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 NĂ„gon som vet vad den melodyn heter som basshunter har eller nĂ„got liknade? Var fĂ„r man tag i dom? Vart gĂ„r jag in i FL Stodio för att hitta dom? Ăr tacksam för snabb info
flintan Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 đ Skit i datorn om du vill göra en melodi. Spela pĂ„ ett riktigt instrument alt. sjung om du inte spelar nĂ„got instrument. Eller Ă€nnu bĂ€ttre hitta pĂ„ den i huvudet och programmera sen.
floaty Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 PHATMAX sa: Hehe bÀttre en bass hunter ( host ) det spelar ingen roll hur bra man kan hantera programet du kan sÀkert skruva till finnare bas o ljud en bass hunter men det Àr inte meningen att man ska va sÄ bra som möjligt nÀr det gÀller musik man ska ha mycket fantasi och komma pÄ nÄtt som ingen anna har kommit pÄ Àn ni har sÀkert hört drunkey monkey eller va han kallas hans grejer suger fett hans bas trummorna allt inte direct skickligt gjort men deen iden han har att anvÀnda Saxofon till den melodin han har vallt gjorde sÄ att han nu Àr kÀnd det var hans musik öra och hans fantasi som gjorde han kÀnd han behövde inte kunna mycket alls om programmet jag kan skruva till det bÀttre en han men hans ideÚ gör att han lÀtt blir bÀttre en mÄnga andra.... Shit. Du mÄste börja anvÀnda punkter och kommatecken, annars blir det sjukt svÄrt att lÀsa det du skriver.
allansson Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 floaty sa: PHATMAX sa: Hehe bĂ€ttre en bass hunter ( host ) det spelar ingen roll hur bra man kan hantera programet du kan sĂ€kert skruva till finnare bas o ljud en bass hunter men det Ă€r inte meningen att man ska va sĂ„ bra som möjligt nĂ€r det gĂ€ller musik man ska ha mycket fantasi och komma pĂ„ nĂ„tt som ingen anna har kommit pĂ„ Ă€n ni har sĂ€kert hört drunkey monkey eller va han kallas hans grejer suger fett hans bas trummorna allt inte direct skickligt gjort men deen iden han har att anvĂ€nda Saxofon till den melodin han har vallt gjorde sĂ„ att han nu Ă€r kĂ€nd det var hans musik öra och hans fantasi som gjorde han kĂ€nd han behövde inte kunna mycket alls om programmet jag kan skruva till det bĂ€ttre en han men hans ideĂš gör att han lĂ€tt blir bĂ€ttre en mĂ„nga andra.... Shit. Du mĂ„ste börja anvĂ€nda punkter och kommatecken, annars blir det sjukt svĂ„rt att lĂ€sa det du skriver. Ăber-word!
Nexustwins Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 (redigerat) allansson sa: floaty sa: PHATMAX sa: Hehe bĂ€ttre en bass hunter ( host ) det spelar ingen roll hur bra man kan hantera programet du kan sĂ€kert skruva till finnare bas o ljud en bass hunter men det Ă€r inte meningen att man ska va sĂ„ bra som möjligt nĂ€r det gĂ€ller musik man ska ha mycket fantasi och komma pĂ„ nĂ„tt som ingen anna har kommit pĂ„ Ă€n ni har sĂ€kert hört drunkey monkey eller va han kallas hans grejer suger fett hans bas trummorna allt inte direct skickligt gjort men deen iden han har att anvĂ€nda Saxofon till den melodin han har vallt gjorde sĂ„ att han nu Ă€r kĂ€nd det var hans musik öra och hans fantasi som gjorde han kĂ€nd han behövde inte kunna mycket alls om programmet jag kan skruva till det bĂ€ttre en han men hans ideĂš gör att han lĂ€tt blir bĂ€ttre en mĂ„nga andra.... Shit. Du mĂ„ste börja anvĂ€nda punkter och kommatecken, annars blir det sjukt svĂ„rt att lĂ€sa det du skriver. Ăber-word! đł đłđł Edit: đł Redigerat 5 november 2006 av Nexustwins
Desecrated Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 i fruty har du ju skalor till höger. i din browser scores - reference scales. klicka pÄ den skala du vill anvÀnda och dra den till den synth du vill anvÀnda. dÄ skall du fÄ alla tonerna stapplade ovanpÄ varandra. för att göra en melodi sÄ drar du ut dom sÄ att dom ligger eftervarandra, det Àr tillÄtet att anvÀnda samma ton flera gÄnger. anvÀnd gÀrna cut och quantise function pÄ dina melodier sÄ blir dom lite mera trance-iga.
algifari Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Uozon sa: NÀr man gör lead melody typ ungefÀr som Basshunter, Scooter .mfl nÄt man bör tÀnka pÄ. Har ni nÄgra tips. lÀnka gÀrna nÄgra egna lead meldis ni har gjort KÀnner mig strandad nÀr det kommer till att jag ska göra en melody Haha, som om basshunter var fadern till alla melodier i hela vÀrlden. Dessutom hör vÀl den hÀr frÄgan bÀttre hemma i ett musikteori forum. Fast du kanske tÀnkte att basshunter anvÀnder FL-Studio och Basshunter gör melodier, sÄ dÀrför passar det sig hÀra. Den mest grundlÀggande kunskapen om musik kan hittas hÀra: http://www.musictheory.net/
Superstylerz Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Melodier Ă€r nĂ„got man lĂ€r sig genom att lyssna mycket.. Sitt Ă„ pilla i pianorollen sĂ„ lĂ€r man sig ganska snabbt vilka toner som lĂ„ter bra tillsammans(under & övertoner) Om du t.ex gĂ„r ner med undertonen frĂ„n A#3 till F#3, gĂ„ dĂ„ istĂ€llet upp med övertonen frĂ„n till exempel C#5 till F5.. Ha de đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.