Jump to content
Annons

Föra över från DAT-band till dator


puffra

Recommended Posts

hej,

det är såhär att jag måste få in lite grejer i datorn som nu ligger på DAT-band. Hur får man in det i datorn med så bra bibehållen kvalité som möjligt?.. någon digital överföring antar jag?...någon som kan tipsa om någon bra DAT-bandspelare också?...

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en datbandare som står och samlar damm. En Sony DTC-ZE700. Har optisk och coax in/ut och obalanserad analog in/ut. Ge mig ett skambud så är den din. Finns i stockholm.

Ja, ska du överföra så är det digitalt (SPDIF) som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en datbandare som står och samlar damm. En Sony DTC-ZE700. Har optisk och coax in/ut och obalanserad analog in/ut. Ge mig ett skambud så är den din. Finns i stockholm.

Ja, ska du överföra så är det digitalt (SPDIF) som gäller.

🙂

Den skulle jag oxå gärna ge ett skambud på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en datbandare som står och samlar damm. En Sony DTC-ZE700. Har optisk och coax in/ut och obalanserad analog in/ut. Ge mig ett skambud så är den din. Finns i stockholm.

Ja, ska du överföra så är det digitalt (SPDIF) som gäller.

😠

Den skulle jag oxå gärna ge ett skambud på... :rolleyes:

haha, buda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

500 spänn!?!.. Den som sålde är lurad! 🙂

Fast att få över DAT till en dator handlar om:

1. Att ha en DAT bandare

2. Ha ett digitalt interface (typ ADAT eller

SPDIF) på både ljudkort och förståss DAT bandare (självklart finns det där)

ställ in t.ex. Sound Blaster Audagy klarar det t.o.m.

Får du över eländet till datorn så lovar jag att det är oförstört och opåverkat..

😉 (det är bara de digitala bitarna som kopieras så.. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du över eländet till datorn så lovar jag att det är oförstört och opåverkat..

😱 (det är bara de digitala bitarna som kopieras så.. )

Om det vore så enkelt!

Många år sedan köpte jag en gammal Sony DAT-bandare gjord för hemmamarknaden. Omvandlarna var inte särskilt bra, men den funkade och var billig.

Under samma tid gjorde jag mixar på en massa olika ställen, ned på en massa olika DAT-bandare. De flesta spelade upp fint på min privata DAT-bandare, men jag har för mig att vissa kassetter var struliga.

Med årens gång blev vissa kassetter märkbart sämre och bandaren blev känsligare och känsligare. Till slut kom cd-brännaren och räddade mig! 😆

Men för ett tag sedan plockade jag upp DAT-bandaren igen, för att tanka över lite gammalt material. Vilka problem! På några band var felkorrigeringen så stor att ljudet helt enkelt mutades under några sekunder. Ett band klarade inte bandaren av att läsa tidkoden och vägrade spela fast jag är ganska säker på att det fanns material på den.

Någon mix var gjord med "emphasis", vilket låter apa om man fört över materialet digitalt till datorn. (Finns det någon emphasis-plugg?)

Den som kommer hit först

Det underlättar nog om du berättar vilken stad du bor i. 😄

Karln bor i Stockholm och ägs numera av Kristina Axén Olin.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så j**ligt? 😱 Men det låter mer som problem med avmagnetisering av band snarare.. Alltså.. en DAT-tape funkar ju i princip som en VHS-kasett va?.. Informationen på tejpen är iof analog.. Men den representerar digitala "ettor" och "nollor" eller hur?

Med lämplig CRC-check så ska det inte bli nån försämring av själva audiomaterialet vid överföring till dator.. Eller är jag ute och cyklar nu?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så j**ligt? 😱 Men det låter mer som problem med avmagnetisering av band snarare.. Alltså.. en DAT-tape funkar ju i princip som en VHS-kasett va?.. Informationen på tejpen är iof analog.. Men den representerar digitala "ettor" och "nollor" eller hur?

Med lämplig CRC-check så ska det inte bli nån försämring av själva audiomaterialet vid överföring till dator.. Eller är jag ute och cyklar nu?? 😄

Jag tror också att det beror på avmagnetisering. Men bara delvis.

Men äldre DAT-bandare (dvs dom allra allra flesta) har - precis som VHS-bandare - en massa avlagringar på mekaniken. Till skillnad från analoga bandare finns det (vad jag vet) inget sätt att rengöra mekaniken i en DAT-bandare.

I mitt fall är det nog en kombination av båda. Delvis avmagnetiserade och uppluckrade band plus en hyffsat sliten och slaggig mekanik.

Felkorrigeringen blir därefter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon mix var gjord med "emphasis", vilket låter apa om man fört över materialet digitalt till datorn. (Finns det någon emphasis-plugg?)

Hmmm, det ringer nån klocka i bakhuvudet om att jag sett Emphasis/De-emphasis nånstans i WaveLab. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så j**ligt? 😆  Men det låter mer som problem med avmagnetisering av band snarare.. Alltså.. en DAT-tape funkar ju i princip som en VHS-kasett va?.. Informationen på tejpen är iof analog.. Men den representerar digitala "ettor" och "nollor" eller hur?

Med lämplig CRC-check så ska det inte bli nån försämring av själva audiomaterialet vid överföring till dator.. Eller är jag ute och cyklar nu?? 😆

Jag tror också att det beror på avmagnetisering. Men bara delvis.

Men äldre DAT-bandare (dvs dom allra allra flesta) har - precis som VHS-bandare - en massa avlagringar på mekaniken. Till skillnad från analoga bandare finns det (vad jag vet) inget sätt att rengöra mekaniken i en DAT-bandare.

I mitt fall är det nog en kombination av båda. Delvis avmagnetiserade och uppluckrade band plus en hyffsat sliten och slaggig mekanik.

Felkorrigeringen blir därefter...

hade inte sony en dat ngn gång på nittiotalet, som bara funkade med sonyband!?

har för mig det, och att om man försökte med ngra andra band blev den säpä!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kan det vara så j**ligt? 😄  Men det låter mer som problem med avmagnetisering av band snarare.. Alltså.. en DAT-tape funkar ju i princip som en VHS-kasett va?.. Informationen på tejpen är iof analog.. Men den representerar digitala "ettor" och "nollor" eller hur?

Med lämplig CRC-check så ska det inte bli nån försämring av själva audiomaterialet vid överföring till dator.. Eller är jag ute och cyklar nu?? 🙂

Jag tror också att det beror på avmagnetisering. Men bara delvis.

Men äldre DAT-bandare (dvs dom allra allra flesta) har - precis som VHS-bandare - en massa avlagringar på mekaniken. Till skillnad från analoga bandare finns det (vad jag vet) inget sätt att rengöra mekaniken i en DAT-bandare.

I mitt fall är det nog en kombination av båda. Delvis avmagnetiserade och uppluckrade band plus en hyffsat sliten och slaggig mekanik.

Felkorrigeringen blir därefter...

hade inte sony en dat ngn gång på nittiotalet, som bara funkade med sonyband!?

har för mig det, och att om man försökte med ngra andra band blev den säpä!

Åtminstone vill jag minnas att en del sony datar bara kunde läsa band som var inspelade på sony datar. O en som jag tror hette dtc690 som var ökänd för att den mumsade i sig band....

Men DAT är coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så j**ligt? 😎  Men det låter mer som problem med avmagnetisering av band snarare.. Alltså.. en DAT-tape funkar ju i princip som en VHS-kasett va?.. Informationen på tejpen är iof analog.. Men den representerar digitala "ettor" och "nollor" eller hur?

Med lämplig CRC-check så ska det inte bli nån försämring av själva audiomaterialet vid överföring till dator.. Eller är jag ute och cyklar nu?? :rolleyes:

Jag tror också att det beror på avmagnetisering. Men bara delvis.

Men äldre DAT-bandare (dvs dom allra allra flesta) har - precis som VHS-bandare - en massa avlagringar på mekaniken. Till skillnad från analoga bandare finns det (vad jag vet) inget sätt att rengöra mekaniken i en DAT-bandare.

I mitt fall är det nog en kombination av båda. Delvis avmagnetiserade och uppluckrade band plus en hyffsat sliten och slaggig mekanik.

Felkorrigeringen blir därefter...

hade inte sony en dat ngn gång på nittiotalet, som bara funkade med sonyband!?

har för mig det, och att om man försökte med ngra andra band blev den säpä!

Åtminstone vill jag minnas att en del sony datar bara kunde läsa band som var inspelade på sony datar. O en som jag tror hette dtc690 som var ökänd för att den mumsade i sig band....

Men DAT är coolt.

så var det ja!! 🙂

dat är ballt!! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Åtminstone vill jag minnas att en del sony datar bara kunde läsa band som var inspelade på sony datar. O en som jag tror hette dtc690 som var ökänd för att den mumsade i sig band....

Men DAT är coolt.

Hmmm... Undrar om den inte heter 690, eller kanske 790.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som kommer hit först

Det underlättar nog om du berättar vilken stad du bor i. 😏

Jag skrev faktiskt att bandarn finns i stockholm.

Kommer jag ihåg fel, eller jobbade inte du i samma studion som Pereds på forumet...?

Isf, kan du ge den till honom om jag sätter in stål...?!

Om inte så kommer jag till Stockholm förr eller senare, om du inte har bråttom vill säja... 😆

Jag är absolt seriöst intresserad... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

DAT är coolt.

...tills bandet går av. 🙂

Tejp! 😄

Nä, båda ändarna av bandet har blivit knöggliga sedan bandet trasslade sig i bandaren. Tidskoden är förstörd och trots lagningen kan bandet inte spelas upp efter avbrottet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag bara hittat en bra DAT till rimligt pris hade jag använt formatet. Tyvärr har dom inte gått ner tillräckligt i pris trots(eller kanske tack vare) att formatet är på väg ut. Just nu känns det bättre att investera i en hårddiskspelare om man nu ska lägga ut pengar. 500:- för den där Sonyn är ett mycket bra pris dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
DAT är coolt.

...tills bandet går av. 😉

Tejp! 😛

Nä, båda ändarna av bandet har blivit knöggliga sedan bandet trasslade sig i bandaren. Tidskoden är förstörd och trots lagningen kan bandet inte spelas upp efter avbrottet. 😮

Jodå, i en Casio går det! 😛

Men inte i Sony...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...