Jump to content
Annons

Resonans


MindWarp

Recommended Posts

Jag har nyligen skaffat ett par HS50M och kompletterat med en sub och jag är helt nöjd med ljudet, men, jag har resonans på 120-130 Hz. Högst irriterande. Det spelar ingen roll om subben är på eller ej.

Jag vet inte mycket om akustik, men vad beror resonans på och kan man lösa det utan att bygga om hela lägenheten till studio?

Jag har utan framgång testat med de inställningar som går att göra på monitorerna, men med klent (inget?) positivt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har nyligen skaffat ett par HS50M och kompletterat med en sub och jag är helt nöjd med ljudet, men, jag har resonans på 120-130 Hz. Högst irriterande. Det spelar ingen roll om subben är på eller ej.

Jag vet inte mycket om akustik, men vad beror resonans på och kan man lösa det utan att bygga om hela lägenheten till studio?

Jag har utan framgång testat med de inställningar som går att göra på monitorerna, men med klent (inget?) positivt resultat.

Resonans uppstår då ljudet studdsar mot rummets väggar och bildar stående vågor. mer eller mindre att visa ljudvågor hamnar i fas med varandra och på så vis stärker varandra. Vilken frekvens dessa har beror på rummets storlek och utformning. Det man kan göra är att sätta upp absorbenter. Vill du dock göra förbättringar utan att köpta eller bygga till saker kan du bara placera högtalarna bättre. och möblera om rummet.

Högtalarna ska inte står för nära väggen och inte vid några hörn.

har du bokhyllor är det bra att ställa dessa i hörn och andra platser i rummet där du märker att basen blir starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen skaffat ett par HS50M och kompletterat med en sub och jag är helt nöjd med ljudet, men, jag har resonans på 120-130 Hz. Högst irriterande. Det spelar ingen roll om subben är på eller ej.

Jag vet inte mycket om akustik, men vad beror resonans på och kan man lösa det utan att bygga om hela lägenheten till studio?

Jag har utan framgång testat med de inställningar som går att göra på monitorerna, men med klent (inget?) positivt resultat.

Resonans uppstår då ljudet studdsar mot rummets väggar och bildar stående vågor. mer eller mindre att visa ljudvågor hamnar i fas med varandra och på så vis stärker varandra. Vilken frekvens dessa har beror på rummets storlek och utformning. Det man kan göra är att sätta upp absorbenter. Vill du dock göra förbättringar utan att köpta eller bygga till saker kan du bara placera högtalarna bättre. och möblera om rummet.

Högtalarna ska inte står för nära väggen och inte vid några hörn.

har du bokhyllor är det bra att ställa dessa i hörn och andra platser i rummet där du märker att basen blir starkare.

Vad är lämpligt avstånd till väggen?

Lämpliga absorbenter? Jag kan tänka mig mindre förändringar i rummet, men kan inte göra om det till studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen skaffat ett par HS50M och kompletterat med en sub och jag är helt nöjd med ljudet, men, jag har resonans på 120-130 Hz. Högst irriterande. Det spelar ingen roll om subben är på eller ej.

Jag vet inte mycket om akustik, men vad beror resonans på och kan man lösa det utan att bygga om hela lägenheten till studio?

Jag har utan framgång testat med de inställningar som går att göra på monitorerna, men med klent (inget?) positivt resultat.

Resonans uppstår då ljudet studdsar mot rummets väggar och bildar stående vågor. mer eller mindre att visa ljudvågor hamnar i fas med varandra och på så vis stärker varandra. Vilken frekvens dessa har beror på rummets storlek och utformning. Det man kan göra är att sätta upp absorbenter. Vill du dock göra förbättringar utan att köpta eller bygga till saker kan du bara placera högtalarna bättre. och möblera om rummet.

Högtalarna ska inte står för nära väggen och inte vid några hörn.

har du bokhyllor är det bra att ställa dessa i hörn och andra platser i rummet där du märker att basen blir starkare.

Vad är lämpligt avstånd till väggen?

Lämpliga absorbenter? Jag kan tänka mig mindre förändringar i rummet, men kan inte göra om det till studio.

Bump! 😄

Vad är bra att ha _bakom_ högtalarna? Något som dämpar, ja, men vad? Kan man bara hänga upp nåt billigt drapperi? Mina krav är inte på professionell nivå, men det ska inte heller låta illa... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips är att sätta dina monitorer på väggen med fästen som går att rikta om.

På så sätt slipper du reflexer från bord med mera.

Jag har flyttat om min subbas flera gånger innan jag hittade rätt ställe.

Eftersom lägre frekvenser studsar runt om hela subbas konstruktionen så måste man vara lite klurig vid placeringen av subbasen. Att bygga en dämpare till bara subbas är nog klurigt.

Bättre att flytta runt högtalarna. Om detta inte är möjligt får du EQ dina monitorer.

Det finns två lägen, dels ståendevågor som släcker ut frekvenser och stående vågor som förstärker.

Du har problem med 120Hz säger du.

OK då tar vi fram miniräknaren och kollar vad vi skall göra för att förbättra ditt ljud.

Ljudetshastighet är 340m/s, dela detta med 120Hz = en våglängd är ca 2.8 meter.

En halvvåglängd är mao ca 1,4 meter.

Mao befinner sig din subbas (Om det är den som lirar 120Hz frekvenserna förstås) mätt från högtalarkonens centrum 1,4 meter från en vägg eller kasnke till och med två väggar. En vägg ger en teoretisk höjning på 3db men har du "rätt" avstånd till två så får du 6db höjning och det är irriterande.

Halv våglängd ger ökning på givna frekvens.

Ställer du däremot högtalaren på en 1/4 våglängd (70cm i 120hz fallet) så släcker den ut frekvenser. OBS! Detta gäller lågfrekventa ljud.

Det var längsedan jag satt och lurade på detta så jag kan ha räknat fel :-)

Rätta mig den som kan ämnet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att SBIR är största boven här. Gissar däremot på att någon av ditt rums dimensioner mäter ca 2,87 m alternativt 5,73 m…

Gör såhär; generera ett snabbt sinussvep från 20-200 Hz. Ställ subben i lyssningsposition och leta efter ett ställe i rummet där du får en så jämn basrespons som möjligt. Ställ sedan subben där. Gör samma sak med satelliterna. Om subben inte befinner sig på samma radiala avstånd från lyssningsposition som satelliterna, måste du kanske ställa om fasen på subben.

MVH ”Gilbert”

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar däremot på att någon av ditt rums dimensioner mäter ca 2,87 m alternativt 5,73 m…

Gör såhär; generera ett snabbt sinussvep från 20-200 Hz. Ställ subben i lyssningsposition och leta efter ett ställe i rummet där du får en så jämn basrespons som möjligt. Ställ sedan subben där. Gör samma sak med satelliterna. Om subben inte befinner sig på samma radiala avstånd från lyssningsposition som satelliterna, måste du kanske ställa om fasen på subben.

Rummet är 390 x 578 x 251 cm.

Jag gjorde ett test med sinussvep och resonsen är kraftigast vid 120-125 Hz, men märks från 110 till 135 Hz. Jag ska ge mig på att flytta runt på monitorerna för att kolla om det blir nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...