Jump to content
Annons

Nybörjarkompositör/låtskrivare


Llauma

Recommended Posts

Tänkte ta och presentera mig lite kort..

Jag är alltså Jonas aka. Llauma, 28 år och bor i Borlänge. Jag brukade spela gitarr i ett band med några polare mest på skoj. När bandet tynade bort bestämde jag mig för att försöka mig på nåt nytt, nämligen att göra musik med hjälp av datorn. Så nu har jag fullt upp med att försöka lära mig allt det finns att lära om Reason och inte minst musikskapande i största allmänhet. Jag är ganska vilse än men det går framåt. För tillfället har jag mest korta snuttar men även de utvecklas. Jag försökte mig först på elektronisk musik men jag tröttnade ganska snabbt så i stället inriktar jag mig nu på att göra låtar med de olika klassiska instrumenten.

Just nu har jag inte en keyboard så jag får pilla i not för not. Låtarna är dock aningen grova än då jag inte fifflat nåt med velociten och andra controllers. Huvudmålet just nu är att lära mig göra musik och när det sitter ska jag ta en titt på själva produktionsdelen.

Om ni är intresserade av vad jag mäktat med hittills kan ni besöka länken.

www.myspace.com/llauma

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tackar för välkomnandet.. Fick tipset att detta var stället att hänga på om man ville få tips/hjälp vilket till stor del är vad jag behöver just nu.

Hellpig:

Nej jag håller igång än men jag är inte en speciellt skicklig gitarrist. Just nu är jag fullt sysselsatt men vad jag håller på med men det är fullt möjligt att jag kopplar in gitarren och spelar in något vid ett senare skede.

Redigerat av Llauma
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen!

(Ett ord som m.hj av anagramgeneratorn (tack Itzhak!!) ger oss "kommen älv" - ett norrländskt fenomen som inträffar vid foten av berg efter regntider)

Det låter intressant. Jag är själv intreserad av klassiska instrument i låtar och skulle vilja utveckla mig mer på den fronten. Kanske kan vi utbyta idéer nån gång. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på dig

lyssnar på det du har gjort nu

detta låter inte bra!!!

och jag kan förklara varför... att hålla på att klicka in ton för ton är dels tidsförödande samt förödande för känslan. visserligen går det att efteråt gå in och fiffla med velocity och sådant men det man får med att spela in via ett keyboard är helt enkelt KÄNSLA i vad du spelar. dvs att du bör omgående köpa en sådan, ta ett lån om så månne och en helt ny värld kommer öppnas för dig

annars så ska du givetvis fortsätta komponera men gör det när du har köpt dig en keyboard och lägg upp då lite grejer som du har gjort, skulle vara riktigt trevligt att höra skillnaden!!

lycka till

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på dig

lyssnar på det du har gjort nu

detta låter inte bra!!!

och jag kan förklara varför... att hålla på att klicka in ton för ton är dels tidsförödande samt förödande för känslan. visserligen går det att efteråt gå in och fiffla med velocity och sådant men det man får med att spela in via ett keyboard är helt enkelt KÄNSLA i vad du spelar. dvs att du bör omgående köpa en sådan, ta ett lån om så månne och en helt ny värld kommer öppnas för dig

annars så ska du givetvis fortsätta komponera men gör det när du har köpt dig en keyboard och lägg upp då lite grejer som du har gjort, skulle vara riktigt trevligt att höra skillnaden!!

lycka till

Anders

Jag är fullt medveten om att de saknar själen som den får när den spelas på riktigt. Snuttarna ska dock inte ses som färdiga låtar utan snarare som skisser. Som jag nämnde så försöker jag först lära mig själva musikskrivandet och när jag har lärt mig det någorlunda bra tar jag en titt på hur man får till låtar som låter naturliga och som är välproducerade. Möjligen borde jag kanske låta dom gå hand i hand men det känns ändå som om det förstnämnda har högre prioritet just nu.

Men jag håller med dig, jag skulle också gärna vilja höra dom spelas på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på dig

lyssnar på det du har gjort nu

detta låter inte bra!!!

och jag kan förklara varför... att hålla på att klicka in ton för ton är dels tidsförödande samt förödande för känslan. visserligen går det att efteråt gå in och fiffla med velocity och sådant men det man får med att spela in via ett keyboard är helt enkelt KÄNSLA i vad du spelar. dvs att du bör omgående köpa en sådan, ta ett lån om så månne och en helt ny värld kommer öppnas för dig

annars så ska du givetvis fortsätta komponera men gör det när du har köpt dig en keyboard och lägg upp då lite grejer som du har gjort, skulle vara riktigt trevligt att höra skillnaden!!

lycka till

Anders

Nu ska du inte va sån Mr C...

Det låter bra för vad det är. Inte alla som har det tålamod som det faktiskt

krävs att sitta och pilla med toner och noter...

Om man sen dessutom inte är så belevad med själva skapandet med

hjälp av fingrar och händer på ett klaviatur så får man använda de

medel man har...

Musik är musik, skitsamma om du dunkar på massa kastruller eller

snyter dig i silkesduken. Låter det bra är det bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på allihop nu och jag tycker att de är grymma! Visst låter det lite stelt på sina ställen men det har ju som sagt sin förklaring. Och jag håller med Twilight_Zound om att man får väl anväda de medel man har, och i det avseendet är detta inte dåligt, tycker jag. Som gammal tracker vet jag hur det är att pilla dit not för not, jag gör det fortfarande på en hel del grejor jag komponerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på allihop nu och jag tycker att de är grymma! Visst låter det lite stelt på sina ställen men det har ju som sagt sin förklaring. Och jag håller med Twilight_Zound om att man får väl anväda de medel man har, och i det avseendet är detta inte dåligt, tycker jag. Som gammal tracker vet jag hur det är att pilla dit not för not, jag gör det fortfarande på en hel del grejor jag komponerar.

Man tackar så ödmjukast.. Sanningen är att jag inte ens försökt efterlikna en riktigt pianist. Inte en enda not har ändrad velocity förutom sign of spring som jag pillat lite på.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej o välkommen!

det är ju grymma låtar!

att just spela med klaviatur eller klicka in låtarna spelar ju fan ingen roll.

det är inte det som avgör om man lyckas göra musik eller inte!

men sen kan det ju vara lättare o gå fortare om man behärskar pianot o kan spela in grejorna...

keep going liksom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...