Jump to content
Annons

"Musik gathering i göteborg"


Patbos

Recommended Posts

tjo!

Är med i en förening där vi arrangerar lan, "dataträffar".

Kortfattat: man låser i massa folk med sina datorer i en bunker någonstanns och kopplar upp allt i ett nätverk.

Jag har blivit lite sugen på att ha ett "musik-lan".

Dvs folk tar med sina datorer, klaviatur, ev syntar, fx m.m.

Säg att det kostar 80:- då får du en sittplats och ett eget bord att ställa upp dina saker på samt en port i nätverket.

Börjar på fredag kväll, slutar på söndag dag.

Sovplatser finns där!

Lokalen vi använder har en scen, så musik-battles, livespelningar, workshops m.m. är inga problem, vilket är lite grejen med det hela.

Om någon är bra på nått, så kan han/hon anmäla sig innan, så kan man ha en liten kurs för de som vill...

Allt i göteborg, men innan jag jobbar vidare på det, finns det någon intresse?

//Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom jag själv åker på LAN emellanåt, så tycker jag att det skulle vara grymt kul! Men planera i så fall gärna in två tävlingar också.

1. Live framträdande (Egna instrument, PA anläggning från er).

2. Uppspelad låt.

Där kravet i båda fallen bör vara att låten inte framförts tidigare. Däremot kan man ha gjort den innan man kommer till Lanet.

Kanske en tävling där man blir tilldelad vissa loopar, VSTi och kanske samplade instrument och har 3 timmar på sig att göra en låt. Lite som "Fast intro" tävling för dom som åkt på demopartyn, fast inriktning musik istället.

Jag tror att det för många kan vara svårt att skapa musik i en LAN miljö, då sång, gitarr och allt som inkluderar mikrofoner kan vara lite svårt att spela in där. Hörlurar och klaviatur fungerar ju fint däremot.

Men med ovanstående tävlingar, så tror jag starkt på idén. Mingla lite, byta lite tips, någon kanske vill hålla kurs, och allmänt bara må bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart ska det bli tävlingar osv.

Det jag skrev nu var ett hastigt "draffs" med ideer.

I september typ, är det tänkt att äga rum, så folk hinner komma hem från semester osv.

samt att vi arrangörer hinner fixa allt, förbereda er på vad som komma skall osv.

Och som tidigare talare skrev. det riktar sig främst till elektronisk musik då 20 gitarrer i en lokal kan bli lite jobbigt.

Samma sak med hörlurar, det är en grund för att det ska fungera, däremot finns PA till det som händer på scenen.

angående klasserna finns ett konferensrum där man kan ha mindre "klasser" för mer ingående kurser. projektor finns på plats!

Men det jag undrar mest är, är det någon ide att jobba vidare?

kommer det 2 pers eller 20?

Hade hoppats på att vi blir iallafall 20-30 pers.

//Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Borås, och tvekar inte en sekund =)

Behöver ni hjälp, med att ställa upp bord och sådant, så kan jag tänka mig att ställa upp på det också och eventuellt att städa efteråt.

Jag vill dock vara vanlig besökare under själva partyt, och ämnar därför ändå betala full pris och veta att jag är "fri" under Lanet 😉

Jag drar troligtvis med mig några till (allt från 1 till 6 personer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter finfint.

Hoppas fler kan säga om det låter intressant eller ej bara.

Ska höra med de andra jag arrangerar med, så ska vi nog kunna fixa upp en hemsida m.m.

kanske studio tidningen vill komma och kolla, detta hoppas jag ska kunna bli ett fast evenemang iallafall 2ggr per år.

//Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Bra hörlurar är ju alltid bra, men det handlar ju bara om en helg, så kanske låna? Jag har ett par extra, dock i 4-500 kronors klassen tror jag, som jag kan ta med och låna ut under helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köra strikt musik-lan? med lite data-spelandes för de som vill såklart, blir lite tjatigt annars kanske...

eller ska man lägga in tex grafik och så... musik/grafiklan m.a.o.

Är kul att folk visar intresse.

Jag ska börja skissa på hur det ska se ut i praktiken, och höra med de andra jag brukar arrangera med.

Vill ni kunna köpa mat och sånt där? eller duger det med ica-butiken utanför?

det finns en affär utanför som stänger 22.00 och en pizzeria som stänger samma tid.

Ev att man säljer dricka där över natten.

Lokalen vi har innebär alkoholförbud, är det något som hindrar någon från att komma? eller kan folk hålla sig nyktra i en helg? :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med grafik compos... Jag tycker att antingen kör man ett 100% musik lan (folk kan ju spela och pyssla med grafik ändå om dom vill), eller så kör man ett demo party, med både grafik, demo och intro tävling också?

Alla kanske inte håller med mig ovan, men jag ser nog helst ett rent musik lan så att det blir musiken som står i centrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör gärna av dig till mig med när det blir aktuellt med ett datum.

Skulle vara kul om det fanns ett inspelningsrum lite avskiljt där man kunde spela in aukustiska instrument.

Skulle även vara kul att sätta ihop lite grupper typ på 2-4 personer á grupp som inte känner varandra och låta dem skapa nån slags musik.

Sedan sista dagen kunde man ha en presentation av allas bidrag, och dommarna är självklart alla grupper som är med och tävlar. dvs sätter poäng på varandra.

kul idé! (din altså)

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul att folk gillar iden!

Tack för alla tips på tävlingar m.m.

ska försöka sammanfatta allt, göra en hemsida där man på förväg kan anmäla sig, berätta vilka tävlingar mna vill delta i osv, så allt är optimerat till själva lanet.

Som sagt, blir i september kanske, nu i sommar är det mycket annat, och lokalen ska bokas, servrar, switchar m.m.

återkommer!

mera tips om ni har är bra! tar till mig alla ideer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Bra hörlurar är ju alltid bra, men det handlar ju bara om en helg, så kanske låna? Jag har ett par extra, dock i 4-500 kronors klassen tror jag, som jag kan ta med och låna ut under helgen.

gärna! 😆

isf e ja lätt på 😄

vet dock inte om ja vågar släpa my precious... min virus asså.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt =)

När hemsidan är uppe och datum spikat, kontakta mig så jag inte glömmer eller inte kan komma av någon anledning.

Är inne lite sporadiskt på studio forumet, så ett tips är: jonas.p.lindstrom@telia.com

Går på semester snart. Risken är att studio forumet hamnar lite vid sidan, och att öl och grillning gäller istället 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag hade gärna kommit då avståndet är ganska bekvämt(bor NÄSTAN i Borås) men jag är nog för lat/jobbar säkert! 😉 Jag kanske kan släpa mina grejer till jobbet och hooka upp mig på lanet via den vägen? Eller kanske inte, men kul hade det varit. ☺️

EDIT: Ljög om min geografiska placering. Tillrättat nu dock!

Redigerat av nkai
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...