Jump to content
Annons

Klassiskt stycke


Snake

Recommended Posts

* LÅTNAMN: For Life

* ARTIST/GRUPP: Tobias "Snake" Wernersson

* GENRE: Klassiskt

* LÅTLÄNGD: 3:22

* KOMPOSITÖR: Tobias "Snake" Wernersson

* PRODUCENT: Tobias "Snake" Wernersson

* EV. MEDVERKANDE: Edirol HQ Orchestral

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 3.9 Mb

* STATUS: Färdig demo

Tänkte att min första uppladdning i ämnet "Demoinspelningar" skulle bli ett klassiskt stycke. Jag skriver (nästan) all typ av musik och begränsar mig inte utan spinner vidare på de idéer som dyker upp i skallen.

Om ni ska kommentera låten så strunta helst i att kritisera själva produktionen! Är inte nöjd med den själv. Jag har mixat med hörlurar. Numera använder jag i stället Garritan där man kan styra ståkarnas legato (vilket jag inte hittat i Edirol HQ...).

Bedöm i stället harmonierna, arrangemanget och melodin.

For_Life.mp3

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
* LÅTNAMN: For Life

* ARTIST/GRUPP: Tobias "Snake" Wernersson

* GENRE: Klassiskt

* LÅTLÄNGD: 3:22

* KOMPOSITÖR: Tobias "Snake" Wernersson

* PRODUCENT: Tobias "Snake" Wernersson

* EV. MEDVERKANDE: Edirol HQ Orchestral

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 3.9 Mb

* STATUS: Färdig demo

Tänkte att min första uppladdning i ämnet "Demoinspelningar" skulle bli ett klassiskt stycke. Jag skriver (nästan) all typ av musik och begränsar mig inte utan spinner vidare på de idéer som dyker upp i skallen.

Om ni ska kommentera låten så strunta helst i att kritisera själva produktionen! Är inte nöjd med den själv. Jag har mixat med hörlurar. Numera använder jag i stället Garritan där man kan styra ståkarnas legato (vilket jag inte hittat i Edirol HQ...).

Bedöm i stället harmonierna, arrangemanget och melodin.

Det låter bra! SOm musik till en disneyfilm eller till nån Webber-musikal.... 😳

Håller med om edirol, väldigt kasst orkesterVSTi, men Garritan har jag inte provat...

Jag kör EWQLSorchestra Silver edition. Skall köpa gold edition, när jag fixat en dator med minst 5Gb internminne 😆 (EWQLs grejer är RIKTIGT bra)

Lyssna på postalkoholtraumat jag nyss postade, det är också Edirol.

Annars om din låt så fastnar faktiskt melodin efter några genomlyssningar. Känslor av fjärilar som flyger mot himmelen i en grön disneyträdgård och tja... du fattar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice!

Som Dividend sa; lite Disney vs. Webber. Mer Disney kanske dock men inget fel i det. Låter bra helt enkelt. Du verkar va såpass duktig att det nog är värt att slänga lite slantar på ett riktigt fett vsti som EWQL-grejerna. Det kanske var kritik, jag vet inte, avgör själv 😉

Ska bli kul att höra vad du gör mer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket. Inga dåliga referenser, Disney och Webber 😉

Vad det gäller att krisitsera produktionen så är det ok. Ville bara förtydliga att det inte är mixen/produktionen som jag i huvudsak ville ha feedback på. Det är alltid bra med tips och råd!

Jag är ganska nöjd med Garritan nu men är faktiskt lite nyfiken på "EWQL-grejerna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra och håller verkligen - enkel, känslosam utan att vara "hört det förut". Tycker att du varierar/växlar bra i melodin m flöjt, stråkar och piano, dynamiskt. Ser fullt av ängar och tecknade små figurer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte ville ha kommentarer på mixen så låter jag bli att säga att det inte låter konsertsal för fem öre. 😉

Helt okej komposition/arr. Jag är inte riktigt rätt man att bedöma den här typen av musik egentligen, men låter bra i mina öron. Det enda jag skulle önska mej är mer dynamiska skiften, just nu är det platt som en tjockpannkaka, det kanske dock har mer med mixningen att göra. Men nu känns allt väldigt mycket som samma velocitet på allt hela tiden, finns ju vissa väldigt försiktiga och fina delar som mycket väl skulle kunna få bli lite lättare och svagare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte ville ha kommentarer på mixen så låter jag bli att säga att det inte låter konsertsal för fem öre.  😉

Helt okej komposition/arr. Jag är inte riktigt rätt man att bedöma den här typen av musik egentligen, men låter bra i mina öron. Det enda jag skulle önska mej är mer dynamiska skiften, just nu är det platt som en tjockpannkaka, det kanske dock har mer med mixningen att göra. Men nu känns allt väldigt mycket som samma velocitet på allt hela tiden, finns ju vissa väldigt försiktiga och fina delar som mycket väl skulle kunna få bli lite lättare och svagare...

Du har rätt. Jag har försökt jobba mycket med dynamiken i denna låten men gjorde ett stort misstag bl a med att mastra den i wavelab. En multibandskompressor pajade en hel del av dynamiken. Likaså reverbet. Jag "fimpade" Edirols reverbet och trixade med wavelabs reverb. Ingen bra grej det heller.

Jag är dock ganska nöjd med upplägget och arrangemanget så jag kanske spelar in den någon annan gång med Garritan. Ska ha dynamiken ännu mer i åtanke då. 😄

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Den är vad Du säger. Musiken ger jag högt betyg för efter bara ha lyssnat en gång. Skall lyssna igen! Dynamiken är inte riktigt 100, som sagt. Men som demo - visst. Herregud det är ju en underbar melodi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)

Prova med lite reverb effekt på stråkarna så tror jag det låter fylligare. Sen känns det som det är fullt tryck låten igenom...sån här låt borde ju ha lite lugnare delar också. Annars lät det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra tycker jag! Den känns lite ostrukturerad mot mitten, men inte så farligt.

Och melodierna känns lite för bekanta ibland, som "Evita-delen" vid 1:18 tex.

Men jag tycker du har gjort ett riktigt bra job hur som helst! snyggt arr.

Edirol-pluggen kanske inte låter så bra, men jag tycker ändå den är rätt praktisk med tanke på hur lite CPU/RAM den använder till skillnad från de stora samplingsbiblioteken. Skulle vara intressant att höra den renderad med något bättre dock 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst jobb!

Men känns det rätt att kalla det för klassisk musik? Jag tycker att termen våldtas lite väl ofta så fort det är en orkester eller ett par stråkar med i bilden 😳

Som folk redan har påpekat så skulle bättre ljudbibliotek och efterklanger vara trevligt. Det som dock kan snyggas till i dagsläget är väl som också redan har nämnts dynamiken och nivåerna mellan instrumentsektionerna. Kanske går att slipa lite på fraseringar och en mjukare kvantisering. Men det är som du själv antyder, detaljer som kanske inte har hunnits med.

Lättillgängligt och inga harmonier som får en att sätta morgonkaffet i halsen, men ambitiöst jobb! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så har du varit med här två och ett halvt år utan att avslöja hur begåvad du är. Nu blir man ju rejält nyfiken på vad du mer undanhållit oss! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så har du varit med här två och ett halvt år utan att avslöja hur begåvad du är. Nu blir man ju rejält nyfiken på vad du mer undanhållit oss! 😄

Kanske det enda jag lyckats pressa fram på 2,5 år 😆

Nejdå. Får se om jag vågar lägga upp mer inom en snar framtid. Jag är oerhört självkritisk.

Tack alla för bra och konstruktiv kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst jobb!

Men känns det rätt att kalla det för klassisk musik? Jag tycker att termen våldtas lite väl ofta så fort det är en orkester eller ett par stråkar med i bilden 😆

Som folk redan har påpekat så skulle bättre ljudbibliotek och efterklanger vara trevligt. Det som dock kan snyggas till i dagsläget är väl som också redan har nämnts dynamiken och nivåerna mellan instrumentsektionerna. Kanske går att slipa lite på fraseringar och en mjukare kvantisering. Men det är som du själv antyder, detaljer som kanske inte har hunnits med.

Lättillgängligt och inga harmonier som får en att sätta morgonkaffet i halsen, men ambitiöst jobb! 😄

Hur definierar man "klassisk musik"? Jag har lyssnat på klassiskt (trodde jag) i snart 20 år och blir lite komfunderad efter din kommentar. Vad det gäller mitt "verk" så är det ett ganska maffigt partitur. Inte bara "en orkester eller ett par stråkar". Alla stämmor är uppdelade. Inte en massa ackord med ett och samma ståkljud här inte. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassisk musik är ju ett ganska luddigt begrepp eftersom det innefattar så mycket. Jag skulle nog inte heller lägga detta i facket "klassiskt". Tycker det passar bättre i film/musikal-facket. Men vad spelar det för roll egentligen?

Här är wikipediadefinitionen av klassisk musik iaf

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassisk musik är ju ett ganska luddigt begrepp eftersom det innefattar så mycket. Jag skulle nog inte heller lägga detta i facket "klassiskt". Tycker det passar bättre i film/musikal-facket. Men vad spelar det för roll egentligen?

Här är wikipediadefinitionen av klassisk musik iaf

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik

Då hamnar jag väl enlig Wikipedia någonstans under genren:

"Postmodernism - det som kommer efter modernismen. Stilen har romantiska drag och innehåller ofta intryck av populärmusik.

För modern musik som skrivs för orkester, traditionella instrument eller klassiskt skolade sångare används ibland den paradoxala termen "modern klassisk musik". Ett annat vanligt men ganska missvisande begrepp är "nutida musik"

😕

Men som sagt så spelar det nog inte så stor roll. Film/musikalmusik funkar för mig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här melodi får mig genast att tro att jag har hört den tidigare. Men jag har ju inte det. 😉 Bara beröm! Skulle funka utmärkt i en Disney-spelfilm om några katter och hundar som kommer bort från sin familj och måste ta sig igenom en hel drös med natur för att komma tillbaka till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Mm, lite filmmusikkänsla över detta. Inte som scenmusik utan snarae end titles eller så.

Snyggt o det känns genomarbetat med stämmor o instrumentering.

Själva temat är lite väl happy för min smak, lite grann amerikansk helyllelycka! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker din komposition skulle förtjäna att du jobbade vidare lite med arret. Alla stämmorna är uppdelade, berättade du längre upp, så du har ju alla möjligheter att göra ett spännande arr med lite sidospår och svar mot melodin.

Som det är nu landar det mest på vanliga dur- och mollackordmattor (med undantag för nån sus4 och nåt annat vad det nu var i mitten).

Mvh /Linkowich 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN: For Life

* ARTIST/GRUPP: Tobias "Snake" Wernersson

* GENRE: Klassiskt

* LÅTLÄNGD: 3:22

* KOMPOSITÖR: Tobias "Snake" Wernersson

* PRODUCENT: Tobias "Snake" Wernersson

* EV. MEDVERKANDE: Edirol HQ Orchestral

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 3.9 Mb

* STATUS: Färdig demo

Tänkte att min första uppladdning i ämnet "Demoinspelningar" skulle bli ett klassiskt stycke. Jag skriver (nästan) all typ av musik och begränsar mig inte utan spinner vidare på de idéer som dyker upp i skallen.

Om ni ska kommentera låten så strunta helst i att kritisera själva produktionen! Är inte nöjd med den själv. Jag har mixat med hörlurar. Numera använder jag i stället Garritan där man kan styra ståkarnas legato (vilket jag inte hittat i Edirol HQ...).

Bedöm i stället harmonierna, arrangemanget och melodin.

Mycket, mycket lovande...

En ny filmmusikskapare i Sverige? Produktionen kan förstås vässas 😱 och snyggas till.

Tycker att du hittar "rätt" harmoniskt. Snygga kombinationer av instrumentsammansättningarna (hm långt ord).

Jobba vidare och spela upp det för filmfolk, ta för dig!

Jag antar också att du har lyssnat på David Foster? Om inte kolla in hans produktioner, där kan du hämta mycket inspiration...

Lycka till med skapandet!! Du kommr att lyckas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Instämmer med resten av folket det är bra det här förtjänar att framföras av en riktig orkester. Det skulle bli en helt annan låt då, det där lite kantiga typ mycket kommer spikrakt på ett skulle mjukas upp då och rytmiken skulle få ett mer naturligt dynamiskt förlopp. Det är ett verk för symfoni orkester men kanske inte direkt klassisk musik men vad fan spelar det för roll vackert är det så det så :rolleyes: .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN: For Life

    * ARTIST/GRUPP: Tobias "Snake" Wernersson

    * GENRE: Klassiskt

    * LÅTLÄNGD: 3:22

    * KOMPOSITÖR: Tobias "Snake" Wernersson

    * PRODUCENT: Tobias "Snake" Wernersson

    * EV. MEDVERKANDE: Edirol HQ Orchestral

    * INSPELNINGSÅR: 2004

    * FORMAT: MP3

    * STORLEK: 3.9 Mb

    * STATUS: Färdig demo

Tänkte att min första uppladdning i ämnet "Demoinspelningar" skulle bli ett klassiskt stycke. Jag skriver (nästan) all typ av musik och begränsar mig inte utan spinner vidare på de idéer som dyker upp i skallen.

Om ni ska kommentera låten så strunta helst i att kritisera själva produktionen! Är inte nöjd med den själv. Jag har mixat med hörlurar. Numera använder jag i stället Garritan där man kan styra ståkarnas legato (vilket jag inte hittat i Edirol HQ...).

Bedöm i stället harmonierna, arrangemanget och melodin.

Mycket, mycket lovande...

En ny filmmusikskapare i Sverige? Produktionen kan förstås vässas 😎 och snyggas till.

Tycker att du hittar "rätt" harmoniskt. Snygga kombinationer av instrumentsammansättningarna (hm långt ord).

Jobba vidare och spela upp det för filmfolk, ta för dig!

Jag antar också att du har lyssnat på David Foster? Om inte kolla in hans produktioner, där kan du hämta mycket inspiration...

Lycka till med skapandet!! Du kommr att lyckas!

Hoppas du får rätt. 🙂

Det är lite av en dröm att få skriva filmmusik. Samtidigt som det skrämmer mig lite. Måste vara en otroligt pressad situation att få ett filmuppdrag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker din komposition skulle förtjäna att du jobbade vidare lite med arret. Alla stämmorna är uppdelade, berättade du längre upp, så du har ju alla möjligheter att göra ett spännande arr med lite sidospår och svar mot melodin.

Som det är nu landar det mest på vanliga dur- och mollackordmattor (med undantag för nån sus4 och nåt annat vad det nu var i mitten).

Mvh /Linkowich 😳

Jag håller med. Jag skulle vilja ha lite mer spännande harmisar. Som jag nämnde tidigare så är det nästan för lättillgängligt. Det kommer igång rätt bra i mitten, men jag skulle trott att någon skämtade om jag hörde den intro-ackordföljden spelas på det sättet i en konsertsal.

Jag tänker för övrigt nästan mer på tv-spelsmusik än filmmusik när jag hör det. Typ Suikoden och sådana japanska lir. Inte alls något negativt. En synthorkester förhöjer den känslan ännu mer dessutom 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...