Jump to content
Annons

Behöver hjälp med kassett -> digitalt!


Stensdotter

Recommended Posts

Halloj!

Har försökt konvertera ett gammalt kassettband med en demo till wav-format men något är fel i kopplingen/inställningarna. Jag har satt RCA-kontakterna i line out i kassettdäcket och satt in minipluggen i mickingången. Använder ett bra program för att spela in, det är inte kruxet. Problemet är att så fort jag kör i sladdarna i datorn slår ljudet på kassettdäcket över, dvs ena kanalens mätare visar konstant rött (på displayen på kassettdäcket). Har testat med TRE olika sladduppsättningar, så det kan inte vara fel på dem.

Någon som har en aning om var problemet kan ligga?

Läste i någon bok om USB-interface. Kan man köpa en sladd med RCA-kontakter i ena änden och USB i den andra? Det kanske är min mickingång som krånglar? (Fast det fungerar att köra Skype ).

Har testat alla sladdarna igen. Samtliga har svart + röd rca i ena ändan. Testar att köra röd kontakt i left och right på line out, allt ser bra ut. Testar att köra svart kontakt och den ger överslag i både vänster och höger. Hmmmm...

Tacksam för alla idéer ni kan tänkas ha.

Ni skulle bara höra låtarna. Hårdrock, slutet av 80-talet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vore det inte mer logiskt att koppla från line out på kassettdäcket, till en line in i datorn eftersom signalen har line-nivå? Detta istället för att koppla till en MIC ingång som förväntar sig lägre signaler?

Har ingen line in på datorn. 4 st USB, en mick-ingång & en hörlursingång - that's it :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

ta med dig kassetten och kom över på en fika.

Tord. Du é la för goooo 🙂 Schysst erbjudande. Har väl insett att jag får tåla mig tills jag får mitt externa ljudkort. Då borde det väl lösa sig???

Men en fikainbjudan får man ju inte varje dag *ler*. Vi får väl se till att fixa ett gemensamt demoprojekt också.

Har flera kontakter igång här inne nu o det är skitkul. Men det var du - my dear Tord - som pushade för mig först och gav mig fin feedback offentligt. Det glömmer jag inte i första taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

ta med dig kassetten och kom över på en fika.

Tord. Du é la för goooo 🙂 Schysst erbjudande. Har väl insett att jag får tåla mig tills jag får mitt externa ljudkort. Då borde det väl lösa sig???

Men en fikainbjudan får man ju inte varje dag *ler*. Vi får väl se till att fixa ett gemensamt demoprojekt också.

Har flera kontakter igång här inne nu o det är skitkul. Men det var du - my dear Tord - som pushade för mig först och gav mig fin feedback offentligt. Det glömmer jag inte i första taget.

Förresten, det är inte EN kassett. Har ett jättegäng. Skulle bli inneboende *skrattar högt*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte mer logiskt att koppla från line out på kassettdäcket, till en line in i datorn eftersom signalen har line-nivå? Detta istället för att koppla till en MIC ingång som förväntar sig lägre signaler?

Har ingen line in på datorn. 4 st USB, en mick-ingång & en hörlursingång - that's it :-(

Va haru för dator? Vet om att mac har en liten USB-historia, som har en dosa med line in å fanåhansmoster... den är gjord för dom med iBook, som inte har line in... kanske funkar på pc också??...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...