Jump to content
Annons

Studiomonitorer


billy

Recommended Posts

Hej,

Har kollat runt i olika topics på forumet och är på jakt efter monitorer. Ska ha dom i rum i en lgh:et på ca 3x4m. Vill inte köpa det allra billigate för att ha något att växa i och jag är fortfarande en rejäl amatör men förutom musikproducerandet uppskattar jag rent ljud för vanlig lyssning och vill lägga mellan 5000-8000 beroende på vad jag kan få.

Har tittat på genelec 8020a och event tr8 vilka har liknande pris, men vilken skulle ni rekommendera? Eller skulle ni inte rekommendera någon? Har problemet att många topics frågar efter monitorer upp till max 4000 och jag undrar, vinner jag något på en eller ett par tusen till eller ska jag t.ex. ta Behringer Truth B2031A framför genelec 8020a eller event tr8 för att skillnaden inte är stor?

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker absolut att det är värt att gå ett eller två snäpp över Behringer-nivån... 😉

Genelec är nog som vår finske vän så opartiskt påpekar aldrig fel, men tänk på att 8020A är en mycket liten monitor (ungefär samma storlek som Lilla My, tror jag?), så basresponsen är nog inte direkt överväldigande... Iallafall var den inte det på föregångaren 1029. -Lät "fjupp" snarare än "boom"... 🙁

Om du ändå är i den där prisklassen borde du absolut även kolla in Dynaudios BM-serie.

Link to comment
Dela på andra sajter

8020A skulle jag inte vilja använda utan sub och Genelecs egna subbar kostar tyvärr en bra slant. Hur det funkar med andra subbar vet jag inte, jag är ingen expert på den biten. Att gå ett snäpp över behringer tycker jag också är värt det. Senast jag var ute och jämförde fastnade jag stenhårt för Mackie HR824 men dom är ju inte så billiga tyvärr. Genelec 8030 har jag tidigare talat mig varm för men då är man uppe på typ 9000 paret. Jag lyssnade på både Event och Behringer men ingen av dom imponerade överhuvudtaget. Yamahas HS8 lät ganska bra däremot.. den låg nånstans på 6000/par vill jag minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Visst visst, med 8020 behövs ju definitivt en sub. Likväl som med 1029:rna. Det är helt klart. Men att köpa 8020 idag och en sub nästa månad är bättre än att köpa "nåtannat" idag, 8020 nästa månad och en sub därpåföljande.

I själva verket lyssnar jag en hel del på mina 1029 utan sub i referenssyfte. Men hur man ska ha det beror på genren.

Sen att nån anna kommer 15Hz lägre ner på ett kontrollerat sätt är en sak. Det vad som händer med frekvenskurvan under det är ju en helt annan sak!

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst visst, med 8020 behövs ju definitivt en sub. Likväl som med 1029:rna. Det är helt klart. Men att köpa 8020 idag och en sub nästa månad är bättre än att köpa "nåtannat" idag, 8020 nästa månad och en sub därpåföljande.

I själva verket lyssnar jag en hel del på mina 1029 utan sub i referenssyfte. Men hur man ska ha det beror på genren.

Sen att nån anna kommer 15Hz lägre ner på ett kontrollerat sätt är en sak. Det vad som händer med frekvenskurvan under det är ju en helt annan sak!

Vad kostar en vettig sub? Kollade på genelecs sub och tappade hakan av priset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt 8020 + genelecs minsta sub, de lät välldigt bra, men utan sub kan jag tänka mig att det blir klent i basen, men som tidigare sagts, köp först 8020 o lägg sen till en sub. 8030 är den "nya" varianten som motsvarar öronskärarna 1029. 8020 är mindre och har en 4" bas. Med tanke på så litet rum som du har skulle jag nog rekomendera ett mindre system framför tr8:orna. Om plånboken inte räcker så kan du titta på blue sky som gör ett 2.1 system som är billigare än genelec men fortfarande bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp de du tycker mest om helt enkelt. Monitorer är så otroligt subjektivt.

Jag hade definitivt satsat på Event i det läget. Genelecen behöver som sagt en sub, och att ställa in en bra lyssning med sub är inte det lättaste precis.

Men som android tipsade om, lyssna gärna på Dynaudio BM5 om du har möjligheten. Fast de är nog också lite för små utan sub tyvärr.

Event TR8 och KRK RP8 är mina favoriter av de större högtalarna i det prissegmentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips!

Gå till en butik och lyssna. Ta med inspelningar eller CD-skivor som du är van att höra.

Själv tyckte jag att hela mellansegmentet var rätt tradigt. nEar 06 t ex och Behringer Truth tillförde inte så mycket. Dom jag föll för var KRK v4 (tror jag dom hette) men de va för fina för min plånbok så jag nöjde mig med något billigare (se min signatur) för att de slog mina datorhögtalare så fick jag pengar över för att köpa annat....

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet så är Genelec absolut mest prisvärt... Ska du ha en bra SUB till dom som låter bra och (bättre än Genelecs egna) och som dessutom är billgare.. Kolla in på www.ljudia.com efter deras Peerless 12" sub med slavbas.. Torr och avslöjande till tusen.. Fantastik sub för priset ju 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för alla tips, har lyssnat och tittat osv och nu står det mellan Yamaha Msp5 eller Genelec 8020A som ligger på istort sett samma pris.

Min fråga är nu helt enkelt, något som talar för den ena eller andra? Kan jag få samma volym på båda utan att monitorn "ger efter"? Är det någon som fungerar bättre utan sub, är det något annat jag bör tänka på när jag väljer mellan dessa två? Har som sagt ett relativt litet rum som jag beskrev i det inledande inlägget.

Yamaha Msp5

Genelec 8020A

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

hej på dig

idag finns det ju en hel del monitorer som man kan välja på. två frågor som är väsentliga som måste besvaras när man ska köpa monitorer:

1, hur mycket är man som konsument beredd att lägga ut på monitorer, såsom den rådande ekonomin ser ut för stunden.

2, behöver man en fullrange eller endast närfältsmonitor

jag tror att alla håller med om att nr 1 är en självklar fråga som man måste ta i beaktande. Vad jag menar med nr 2 är vilken kvalité vill man ha på monitorerna. Ska förklara. Hoppas nu att alla vet vad fullrange menas men för det krävs säkerligen en åtta tums monitor, som går ner till subbasregistret och lite till. För 5000 kr får man en sämre fullrange än om man bara satsar på närfältsmonitor för samma belopp. Det är ju bara att titta på skräpmonitorer som Phonic som har en fullrange vid det beloppet. MSP5 är ett mycket bättre alternativ isåfall. Den är inte fullrange utan mer en närfälts och låter ypperligt bra. Man kan även jämföra med den nya Yamaha serien som kommit.

Några tankar från mig iaf

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

För 5000 kr får man en sämre fullrange än om man bara satsar på närfältsmonitor för samma belopp. Det är ju bara att titta på skräpmonitorer som Phonic som har en fullrange vid det beloppet. MSP5 är ett mycket bättre alternativ isåfall. Den är inte fullrange utan mer en närfälts och låter ypperligt bra. Man kan även jämföra med den nya Yamaha serien som kommit.

Några tankar från mig iaf

MVH Anders

Tack, alltså jag ska väl villigt erkänna att jag inte vet skillnaden på fullrange och närfält, men det kan jag säkerligen hitta svar på här eller någon annanstans. Men om jag förstått det rätt är då alltså genelec 8020a en fullrange då du rekommenderar Yamaha?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ifrågasätter alla som säger att 8020A inte har någon botten. Har ni överhuvudtaget lyssnat på dessa små monster? Visst kan de inte spela hur starkt som helst men när det gäller basresponsen så måste man komma ihåg att små rum ändå inte har någon naturlig respons vid det lägre registret. Om rummets längsta dimension är 3 meter så kommer den första naturliga resonansen att vara ca. 57 Hz och ett par 8020 spelar på ganska bra dit ned… Om rummet sedan inte är akustiskt behandlat (och då menar jag träkonstruktion, inte lite skumgummi här och där…) så kommer basresponsen att vara så ojämn att det inte spelar någon roll hur djupt högtalarna spelar för man kan ändå inte lita på vad man hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom prisläget var upp till 8000:- - så föreslår jag utan att tveka ADAM A7. De låter faktiskt kanonbra för att vara så små. :rolleyes:

Bor du i närheten av Malmö, så kan du komma och lyssna på dem hos mig - och jämföra med andra ADAM-modeller. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...