Jump to content
Annons

Not The One - Undermood


Eliasson

Recommended Posts

LÅTNAMN: not the one

ARTIST/GRUPP: undermood

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 3.45

KOMPOSITÖR: Fredrik Eliasson

PRODUCENT: Fredrik Eliasson

EV. MEDVERKANDE: Fredrik Eliasson, Anna Halvarsson.

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.2 meg

STATUS: Färdig?

Japp, TYcker nu att jag har mixat färdigt denna. Har jag emmelertid drabbats av tvivel nu på morgonkvisten och rådfrågar Er, kära vänner. Färdig ? Ngt jag missat helt? Nåt som borde göras om?

Tacksam för hjälp.

Ny mix längre ner i tråden. Version 3 nu 😆

Not_The_One_1.0.mp3

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bara hunnit lyssna snabbt i lurar... :rolleyes:

Skönt låt med skön sång, Eliasson!

Med risk då för att fler lyssningar skulle ge annat resultat:

Du behöver inte ta om nånting men kanske du skulle bredda stereobilden något.

När första körsticket/refängen kommer breddas bilden något men jag tror att du skulle kunna lägga ut gitarren/gitarrerna lite bredare så kolliderar de inte heller med sången. Men som sagt det var i lurar....

Men skitsamma, skön lite indiepoplåt.......och kanske skulle du lägga nån vek manlig understämma på slutet...DET, skulle nog kunna lyfta det hela till högre höjder!

Tummen upp!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igen...ta det ovanstående med en nypa salt...det kanske bara är den centrerade rytmiska gitarren som jag skull vilja dra åt nån sida men det är nog petitesser.....och vad gäller sången...en vek manstämma som svarar flickan: "You ARE the one for me" i kanon (inte kanon :rolleyes: )....men annars behöver du inte göra någonting: En fin liten pärla som det är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter bara och dregglar över trummorna... hur får du dom att låta sådär? Riktigt najs.

Tyvärr hör jag dock inte mycket annat än just trummorna. Dom är väldigt långt fram i mixen, samtidigt som sången är väldigt långt bak. Sen så känns mixen skev och obalanserad.

Men låten är bra. och känslan. och arret(!!). mixen är säkert bra den också, kanske bara mina öron som är trötta. Men just nu känns den iallafall jobbig att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Bra låt och skön produktion. Basen behövs för att hålla ihop den spröda ljudbilden, nu ligger den alldeles för lågt. Sen kan jag tycka att gitarrerna är lite väl långt utpanorerade.

Annars bra. Verkligen skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne:

Stort tack för att du tog dig att lyssna! Hmm. Panoreringar tycker jag är skitsvårt, och jag måste erkänna att jag inte riktigt lyssnat i lurar på denna. 😕 Men är det inte brett nog?

Och ang den manliga rösten så ligger det faktiskt en mansfalsett där i slutet 😄 Får nog kanske ta fram den lite mer. Tack för bra och givande kritik, mannen! Skall se över den ytterligare en gång.

Fidden:

Hehe....trummor är ju roligast att pilla med. Tyvärr kanske dom tenderar att bli lite starkare då. Men så framträdande är dom väl inte? Eller så är det kanske det dom är. På vilket sätt är mixen obalanserad? Jag har haft problem med att känna vilket gitarrpålägg som skall vara mest framträdande, kanske blev en kompromiss som stör?

Ang trummorna så är det kicken och virveln från en jättegammal sampleskiva som heter "Urban Flavor" tror jag. hihaten är från en skiva jag inte riktigt kommer ihåg namnet på. Sen har jag kört dom genom en EQ, Kompressor och PSP Vintage warmer. Sedan genom ett R-Verb. samtliga mjukvarupluggar.

Dexter:

Tack som fan för berömmet, Dexter. Skall känna på basen. Är lite missnöjd med soundet på den, därför den ligger lite lågt. Och panoreringarna ska jag se över 😄

Screentan:

Heders. som sagt, måste göra något åt basen då 🙂 Anna som sjunger är inte "min" i den bemärkelsen 🙂 Har henne bara till låns för sångpålägg 😄

Stort tack till er som lyssnat och postat synpunkter. Blir så mycket lättare att jobba vidare när man fått kritik! Fortsätt gärna lyssna och kommentera.

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat igenom båda mixarna, andra mixen låter absolut mycket bättre. gillar hur du "mjukade" till trummorna, främst hi-haten.. basen kom fram sådär snyggt och gav en skön botten..

jag har aldrig varit något stort fan av hårda anslagsljud från gitarrer.. det ligger och 'snäpper' ganska centralt i stereobilden en hel del.. det är väl också det enda som jag verkligen kan störa mig på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Xancerman:

Tack för det! Tycker med att den nyare mixen är bättre. Möjligen kanske den blev lite dovare än den tidigare. Men det kan ju fixas till!

Anslagsljuden är rätt räcka tycker jag, Blir lite driv från dom. Förstår dock om du tycker dom tar för stor plats, gillar man det inte så är det klart man stör sig!

Tack för att du tog dig tid att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Hej!

Skön stämning i låten! Jag tycker att ytan känns opolerad. Jag skulle nog jobbat mer med mastringen. Skön stereobredd annars när körerna kommer in! Riktigt vackert!

Polera, polera... 😉

Lycka till!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

lindebergmusic.com:

Tack för det! Ska se över "mastringen" i eftermiddag/kväll. Har också märkt att version 2 är lite diskantfattig. Ska polera mera! 🙁

P3t3r:

Hepp! Tack för att du tog dig tid, skall som sagt se över det. Addera lite krisp 😎 Har en analog rör eq som bara väntar på att få sparka igång 😄

Nad:

Tack för berömmet! Prefab Sprout? Skall googla, aldrig hört talas om. Roligt att du gillar det!

Återkommer med en ny version senare ikväll, Tack för hjälpen alla som lyssnat och tyckt. 🙂

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, bra, Eliasson! Verkligen skön låt! Den låt jag gillar bäst av dina alster faktiskt.. Allt är riktigt bra spelat.. Det enda jag reagerar lite på med denna version är att gitarren som kommer in vid 2:42 har ett annat rum på reverbet som gör att den känns lite utanför..(kanske nån som har bättre koll på detta?) men den är snygg som tusan annars..

Keep up the good work, mannen! 😄

Blir det engelsk skiva nästa gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara lyssnat på den senaste versionen och den känns helt färdig tycker jag. Här behövs inget mer rattande. Bra låt som inleds med monotont komp och sen byggs på och avslutas med fin stämsättning. Mycket snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...