Jump to content
Annons

Applemusen med scroll


Exil

Recommended Posts

Ja detta är väl en rätt onödig tråd men tänkte bara kolla om fler upplever samma problem som mig.

Jag tycker för det första att Applemusen med lilla scrollhjulet är mycket skön. Och det är stort plus att den går att scrolla åt höger och vänster. Väldigt användbart när man sitter i musikprogram. Men nu när jag har haft musen i snart ett halvår så har det ju kommit ned lite skit där och ibland när jag sk scrolla så tar den inte. Det här knastrande ljudet som låter när den scrolla hörs inte men hjulet snurrar. Alltså ligger det väl skit som stör. Detta kommer och går och är inget stort problem men ibland lite irriterande. Man kan ju heller inte öppna upp den och rengöra. Finns det någon annan mus som någon kan rekomendera? Det finns ju såklart en upsjö av olika modeller, men ett krav är att det ska gå och scrolla åt höger och vänster 😉, och så ska den funka att använda på en Icemat.

Och föresten, är det någon här som använder en applemus på en Icemat? Jag gör det, och har själv fäst de svarta "bitarna" som gör att det glider men ibland uppför sig musen konstigt. Helt plöttsligt kan muspekaren åka iväg helt utan att man rör på musen. Känns som den får lite spatt av Icematen på något sätt. Jag använder också en Logitech MX700 på mattan men den funkar utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Älskar mighty mouse. 😉 Har haft min kanske ett halvår. Superbra i Logic, ta sig runt i arrangeringsfönster, mixerfönster med mera. Man kan även zooma horisontellt och vertikalt med den genom att hålla ner alt, supersmidigt. 🙂

Har också upplevt båda problemen som du pratar om, både att kulan ibland strejkar (bara tillfälligt, löser sig alltid efter en stund), och att muspekaren kan hoppa till över skärmen utan att man gör nåt särskilt (rätt sällan). Det senare tror jag dock är rätt vanligt för optiska möss. Använder dock inte någon "icemat" vad nu det är för något, utan en helt vanlig musmatta.

EDIT: Ljudet är ju f ö inte ett "äkta" mekaniskt scroll-ljud utan kommer från en liten högtalare inne i musen. Så om den inte registrerar att kulan rör sig så spelar den väl inte upp ljudet heller.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Ljudet är ju f ö inte ett "äkta" mekaniskt scroll-ljud utan kommer från en liten högtalare inne i musen. Så om den inte registrerar att kulan rör sig så spelar den väl inte upp ljudet heller.

Så det är högtalare? hahaha det var något helt nytt. Vart har du hört det? Har musen kanske "pratat" med dig 😠

Ska bli intressant att se hur scrollen fungerar om något år eller två. Om den strejkar totalt då.

Angående Icemat så är det ju en musmatta gjort i glas som är helt magnifikt. Man sätter på lite "glidkuddar" så flyter musen på hel otroligt bra. Mer precision på musenpekaren kan man knappast få. Men problemet med att musen uppför sig konstigt, dvs flyttar sig utan att man rör på musen, har börjat uppstå med min icemat. Med en vanlig musmatta har jag aldrig haft det problemet. Och för händer det kanske var 10:e minut och ibland flera gånger per minut. Lite störande när man sitter och drar försiktigt på nått ratt i Logic och så vips så väcker man grannarna för att helt plöttsligt råkar man höja volymen. Jag har aldrig haft något liknande problem med en optisk mus. Bara med Mighty mouse på min icemat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Icemat så är det ju en musmatta gjort i glas som är helt magnifikt. Man sätter på lite "glidkuddar" så flyter musen på hel otroligt bra. Mer precision på musenpekaren kan man knappast få. Men problemet med att musen uppför sig konstigt, dvs flyttar sig utan att man rör på musen, har börjat uppstå med min icemat. Med en vanlig musmatta har jag aldrig haft det problemet.

Jag kör med vanlig musmatta... och jag har också fantastisk precision med muspekaren... men den uppför sig aldrig konstigt. Jag har då heller ingen Mighty Mouse.

Lämna in musmattan till glasåtervinningen och köp nåt som är mjukt och skönt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Icemat så är det ju en musmatta gjort i glas som är helt magnifikt. Man sätter på lite "glidkuddar" så flyter musen på hel otroligt bra. Mer precision på musenpekaren kan man knappast få. Men problemet med att musen uppför sig konstigt, dvs flyttar sig utan att man rör på musen, har börjat uppstå med min icemat. Med en vanlig musmatta har jag aldrig haft det problemet.

Jag kör med vanlig musmatta... och jag har också fantastisk precision med muspekaren... men den uppför sig aldrig konstigt. Jag har då heller ingen Mighty Mouse.

Lämna in musmattan till glasåtervinningen och köp nåt som är mjukt och skönt 😆

Äsch icemat är helt underbart! Har alltid kört mjuk musmatta och friktionen som uppstår mellan musen och musmattan märker man inte förrän man har testat en icemat. Men såklart funkar en vanlig musmatta fin fint, men det är inte en slump att alla gamers sitter och använder icemats 😄

Jag kör förövrigt en Logitech MX700 till min PC på min icemat. Och där funkar det utan några problem alls. Det är ett nöja att använda icemat, förutom med mighty mouse då 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör förövrigt en Logitech MX700 till min PC på min icemat. Och där funkar det utan några problem alls. Det är ett nöja att använda icemat, förutom med mighty mouse då 😠

Använd mjuk musmatta till din mighty mouse då... eller... skippa mighty mouse och kör med en logitech eller microsoft-mus till din mac med icemat.

Vart ligger det stora problemet? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som är synd med mightymouse är som sagt att scrollkulan slutar att fungera om det har kommit in för mycket damm och sånt. Jag brukar lösa det genom att fukta kulan pyttelite och snurra den ett tag åt alla varv. Sen funkar den en månad igen tills samma sak behvöer göras om. Inte så jobbigt, men det kanske borde gå att lösas till nästa modell.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör förövrigt en Logitech MX700 till min PC på min icemat. Och där funkar det utan några problem alls. Det är ett nöja att använda icemat, förutom med mighty mouse då 😠

Använd mjuk musmatta till din mighty mouse då... eller... skippa mighty mouse och kör med en logitech eller microsoft-mus till din mac med icemat.

Vart ligger det stora problemet? 😄

Stort och stort problem 😆 Det är det väl inte direkt. Men jag gillar scrollen på mighty mouse och och vill använda den, och att använda två musmattor skulle bli lite omständigt eftersom jag sitter på båda datorerna samtidigt och jag har inte världens största bord:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör förövrigt en Logitech MX700 till min PC på min icemat. Och där funkar det utan några problem alls. Det är ett nöja att använda icemat, förutom med mighty mouse då 🥰

Använd mjuk musmatta till din mighty mouse då... eller... skippa mighty mouse och kör med en logitech eller microsoft-mus till din mac med icemat.

Vart ligger det stora problemet? 🥰

Stort och stort problem 😛 Det är det väl inte direkt. Men jag gillar scrollen på mighty mouse och och vill använda den, och att använda två musmattor skulle bli lite omständigt eftersom jag sitter på båda datorerna samtidigt och jag har inte världens största bord:P

Köp en mjuk musmatta.

Så, problemet löst. Då går vi vidare gott folk, finns inget att se här... move along, move along...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör förövrigt en Logitech MX700 till min PC på min icemat. Och där funkar det utan några problem alls. Det är ett nöja att använda icemat, förutom med mighty mouse då 🥰

Använd mjuk musmatta till din mighty mouse då... eller... skippa mighty mouse och kör med en logitech eller microsoft-mus till din mac med icemat.

Vart ligger det stora problemet? 😛

Stort och stort problem 😉 Det är det väl inte direkt. Men jag gillar scrollen på mighty mouse och och vill använda den, och att använda två musmattor skulle bli lite omständigt eftersom jag sitter på båda datorerna samtidigt och jag har inte världens största bord:P

Köp en mjuk musmatta.

Så, problemet löst. Då går vi vidare gott folk, finns inget att se här... move along, move along...

😆

🥰

Jag verkar ju iaf inte ensam om "problemet" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 2 st mighty mouse och jag stör mig väldigt mkt på att musen sticker iväg, händer alldeles för ofta och då använder jag mig av vanliga musmattor iofs.

En annan grej jag stör mig på är om man håller in sidoknapparna så kommer miniatyr fönsterna upp och visst en jättebra funktion men knapparna är aaaalldeles för känsliga när man jobbar så det kommer upp hela tiden.

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Har 2 st mighty mouse och jag stör mig väldigt mkt på att musen sticker iväg, händer alldeles för ofta och då använder jag mig av vanliga musmattor iofs.

En annan grej jag stör mig på är om man håller in sidoknapparna så kommer miniatyr fönsterna upp och visst en jättebra funktion men knapparna är aaaalldeles för känsliga när man jobbar så det kommer upp hela tiden.

Intressant att det inte bara är jag som har haft problem med att musen sticker iväg. Något för Apple att åtgärda kanske? Sidoknapparna går ju att stänga av om man vill. Men att ställa in känsligheten måste de ju bara fixa. På skolan har de precis skaffat nya Imac med intellprocessor och mighty mouse till varje dator. Ska bli intressant och se hur de uppför sig om några månader, eftersom de blir rätt hårt utsatta varje dag. Alla störde sig t.ex. på sidoknapparna och stänga av de direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidoknapps funktionen är ju ändå en smart idé som jag gärna vill använda mig av men det går ju inte tyvärr.

Inte för att glida ifrån ämnet men min macbooks touchpad är nästan bättre att använda än mighty mousen, det är ännu lättare att scrolla på den, för att scrolla höger/vänster/upp/ner så använder man två fingrar ist och styr åt det hållet man vill gå åt. och för att "högerklick" så "duttar" man med 2 fingrar på paden. och för att hålla in nått och dra "dutta" 2ggr håll in osv, riktigt smart lösning.

8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sidoknapparna är för okänsliga, och låter bli dom pga det istället... :rolleyes: Jag måste liksom verkligen trycka hårt för att få dem att reagera och det är väldigt obekvämt för handen att trycka i den ställningen, tycker jag. Får ont i handen om jag försöker använda dem för mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sidoknapparna är för okänsliga, och låter bli dom pga det istället... :rolleyes: Jag måste liksom verkligen trycka hårt för att få dem att reagera och det är väldigt obekvämt för handen att trycka i den ställningen, tycker jag. Får ont i handen om jag försöker använda dem för mycket...

Jo jag kan också hålla med om att sidoknapparna är mycket trög, men bara ibland. Senaste dagarna när jag har suttit och jobbat i Logic har jag ständigt kommit åt knappen och stängt av dessa knappar. Och nu på skolan var det samma sak. Alla upplevde att de var för känsliga. Men nu när jag testade att sätta på sidoknapparna igen så var jag tvungen att trycka väldigt hårt för att de skulle reagera, och som tbruce säger att det är mycket obekvämt att trycka på knapparna. Det faller sig inte lika natruligt. Men det kanske handlar om vilken position man håller musen i?! Eftersom jag ibland upplever sidoknapparna väldigt känsliga och ibland raka motsattsen.

Mighty mouse är en mycket bra mus, men den verkar ha lite barnsjudommar som förhoppningsvis kan förbättras till kommande musar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det enda fingret som jag har vid sidoknapparna är långfingret... och det är i helt fel vinkel för att kunna trycka enkelt på knappen. Alltså måste jag byta grepp och få fram tummen, vilket ju är helknäppt.

hehe, ursäkta frågan, men hur håller du i musen egentligen?

För mig så ligger tummen exakt på vänster sidoknapp, pekfingret sköter vänster musknapp samt scrollkula, långfingret höger musknapp och ringfingret höger sidoknapp. Lillfingret får agera stödfinger eller nåt :rolleyes: Det var även någon som scrollade med långfingret läste jag högre upp. Det kändes också halvskumt tycker jag 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kan ju skvallra om att min scroll verkligen har börjat lägga av nu. Det funkar utmärkt att scrolla upp och ned men vänster och höger är väldigt instabilt. Att scrolla åt höger går okej, men åt vänster är helt omöjligt. Helt dött, eller ja för mycket skit som ligger emellan, antar jag. Inte kan man heller öppna upp musen och rengöra, utan man får nog köpa en ny tyvärr. Och sen efter ett halvår händer väl samma sak med den, suck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar mighty mouse. 🥰 Har haft min kanske ett halvår. Superbra i Logic, ta sig runt i arrangeringsfönster, mixerfönster med mera. Man kan även zooma horisontellt och vertikalt med den genom att hålla ner alt, supersmidigt. 🙂

Har också upplevt båda problemen som du pratar om, både att kulan ibland strejkar (bara tillfälligt, löser sig alltid efter en stund), och att muspekaren kan hoppa till över skärmen utan att man gör nåt särskilt (rätt sällan). Det senare tror jag dock är rätt vanligt för optiska möss. Använder dock inte någon "icemat" vad nu det är för något, utan en helt vanlig musmatta.

EDIT: Ljudet är ju f ö inte ett "äkta" mekaniskt scroll-ljud utan kommer från en liten högtalare inne i musen. Så om den inte registrerar att kulan rör sig så spelar den väl inte upp ljudet heller.

Hmm.. Du skriver både att du älskar den, och att du haft två problem med den. Den logiken har ENDAST Apple-entusiaster..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl se till att vara hyffsad ren om händerna innan du sätter dig vid datorn. Gäller ju inte bara musen. Även tangentbordet. Det är ju en bakteriebomb hela kittet.Så det är ju lika bra att se til å hålla rent. Annars så slutar det med en anthrax.

Jo men så skitig är jag ju knappast? :S Jag tvättar faktiskt händerna rätt ofta 🥰 Men det känns rätt ologiskt att man ska behöva tvätta händerna varje gång man sätter sig vid datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar mighty mouse.  🥰  Har haft min kanske ett halvår. Superbra i Logic, ta sig runt i arrangeringsfönster, mixerfönster med mera. Man kan även zooma horisontellt och vertikalt med den genom att hålla ner alt, supersmidigt.  😛

Har också upplevt båda problemen som du pratar om, både att kulan ibland strejkar (bara tillfälligt, löser sig alltid efter en stund), och att muspekaren kan hoppa till över skärmen utan att man gör nåt särskilt (rätt sällan). Det senare tror jag dock är rätt vanligt för optiska möss. Använder dock inte någon "icemat" vad nu det är för något, utan en helt vanlig musmatta.

EDIT: Ljudet är ju f ö inte ett "äkta" mekaniskt scroll-ljud utan kommer från en liten högtalare inne i musen. Så om den inte registrerar att kulan rör sig så spelar den väl inte upp ljudet heller.

Hmm.. Du skriver både att du älskar den, och att du haft två problem med den. Den logiken har ENDAST Apple-entusiaster..

Haha, ja det är lite som en förälskelse, man kan inte se riktigt nyktert. Men att den hoppar till, det är ett problem som jag hört är vanligt bland optiska musar... och det händer inte alls ofta. Även scrollproblemet har kanske varit två-tre ggr, alltid tillfälligt.

För en så snygg och charmig flicka pryl så är det detaljer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan rekomendera mx1000. den har laserteknik och är inte lika kräsen när det gäller underlag. och den kan man skrolla med i sidled. underbart skön oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar mighty mouse.  🥰  Har haft min kanske ett halvår. Superbra i Logic, ta sig runt i arrangeringsfönster, mixerfönster med mera. Man kan även zooma horisontellt och vertikalt med den genom att hålla ner alt, supersmidigt.  🙂

Har också upplevt båda problemen som du pratar om, både att kulan ibland strejkar (bara tillfälligt, löser sig alltid efter en stund), och att muspekaren kan hoppa till över skärmen utan att man gör nåt särskilt (rätt sällan). Det senare tror jag dock är rätt vanligt för optiska möss. Använder dock inte någon "icemat" vad nu det är för något, utan en helt vanlig musmatta.

EDIT: Ljudet är ju f ö inte ett "äkta" mekaniskt scroll-ljud utan kommer från en liten högtalare inne i musen. Så om den inte registrerar att kulan rör sig så spelar den väl inte upp ljudet heller.

Hmm.. Du skriver både att du älskar den, och att du haft två problem med den. Den logiken har ENDAST Apple-entusiaster..

Haha, ja det är lite som en förälskelse, man kan inte se riktigt nyktert. Men att den hoppar till, det är ett problem som jag hört är vanligt bland optiska musar... och det händer inte alls ofta. Även scrollproblemet har kanske varit två-tre ggr, alltid tillfälligt.

För en så snygg och charmig flicka pryl så är det detaljer... 🙂

För mig hoppar musen ständigt, ibland flera gånger per minut. Och scrollen är ständigt opålitlig, man bara väntar på att den ska lägga av. Tyvärr 😛 Hur bra mus som helst i början, men inte nu längre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...