Jump to content
Annons

Jan Hammer igen: böja toner som en elgitarr?


timeUnit

Recommended Posts

Ok. Jan Hammer är ju en virtuos som bekant och att nå upp till hans nivå är inte mitt mål. Men...

På flera av hans Miami Vice-kompositioner spelar han synt som vore det en elgitarr, med tillhörande bends/böjar. Ni som spelar elgitarr vet att man t ex kan spela ett B(eller H) på 5 strängens 12:e band och ett D på 6:e strängens 10:e band och sedan böja Bet en, två eller tre halvtoner uppåt för att få ett bluesigt "weeeaaaaoooo". Detta gör Hammer på sin synt, och jag undrar hur?! Om man använder pitch wheel böjer man ju alla toner uppåt. Kan man fixa det med portamento?

Tips?

*h

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle säga att pitchhjulet är det enda valet.

Men du, du kan inte bara böja tonerna uppåt. Drar du hjulet uppåt resp. nedåt så höjer resp. sänker du tonen.

Tänk vad man kan göra med en Fairlight och Yamaha DX1. 😄

Jan Hammer - Miami Vice

EDIT: Iofs hör väl din tråd hemma under Studioutrustning/instrument eftersom att böja toner är mer fokuserat kring din klaviatur, än vilket program/instrument du använder. 😎

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få J H känslan.

Du tar antingen fram Subtractorn eller Maslström

Välj en lead sound att utgå ifrån (gärna ett spetsigt ljud). . ska helst vara monofon eller duofon.

lägg till en dist modul samt en delay samt en reverb (i den ordningen) hmm JH gillade ocskå att lägga en kompressor efter delayet resp reverbet.

Ställ in pitchning på en hel ton (i Reason).

Sedan är det "bara" att pitcha på. 🙂

Man pitchar oftare uppåt än neråt - helton.

Typ (i E) b - d > e (b till d pitcha uppåt till e) (och b är alltså det gamla h.)

Men . . neråt går också bra. 😄 Lyssna gärna på Mahvishnu Orchestra "birds of fire" eller Billy Cobhams "spectrum" eller Stanley Clarkes första solo album för otroliga JH solon.

ELler kanske plattan "wired" med jeff beck och JH eller JH's solo album "the first seven days" eller JH och Jerry Goodmans kuliga duo platta (med JH på trummor också!! - han är en satans bra trummis!!!) "like children eller JH's grupp "hammer" . . . .

jag har också sett och hört honom live (under mahavishnu perioden)

hmm som ni märker så har jag haft sedan 71 en "viss" fixering kring JH's spel 🙂

Hemsidan för JH

gör en sökning på JH, det gjordes flera bra artiklar i Keyboard Magazine om hans böjtekniker (något som han satt och övade ordentligt på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att pitchhjulet är det enda valet.

Men du, du kan inte bara böja tonerna uppåt. Drar du hjulet uppåt resp. nedåt så höjer resp. sänker du tonen.

I know, I know... men man böjer ALLA toner som spelas. Så om jag håller ner t ex ett B och slår ett D så kan jag inte bara böja B:et. Eller? Jag vill alltså kunna böja den ena tonen och inte den andra, som på en elgitarr. Och det lyckas JH med på nåt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få J H känslan.

Du tar antingen fram Subtractorn eller Maslström

Välj en lead sound att utgå ifrån (gärna ett spetsigt ljud). . ska helst vara monofon eller duofon.

lägg till en dist modul samt en delay samt en reverb (i den ordningen) hmm JH gillade ocskå att lägga en kompressor efter delayet resp reverbet.

Ställ in pitchning på en hel ton (i Reason).

Sedan är det "bara" att pitcha på. 😲

Man pitchar oftare uppåt än neråt - helton.

Typ (i E) b - d > e (b till d pitcha uppåt till e) (och b är alltså det gamla h.)

gör en sökning på JH, det gjordes flera bra artiklar i Keyboard Magazine om hans böjtekniker (något som han satt och övade ordentligt på)

Tack för "setupen". Det ska testas!

Men, återigen, hur gör Hammer för att få det att låta som en elgitarr-böj, med en "fast" och en böjd ton? Han måste ha nåt trix?

Ska söka lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, återigen, hur gör Hammer för att få det att låta som en elgitarr-böj, med en "fast" och en böjd ton? Han måste ha nåt trix?

Tja, man kan tex lösa det med polyfonisk aftertouch bunden till tonhöjd. Det är en dyr funktion och fortfarande relativt ovanligt på synthar men den gamle gode Yamaha DX1-an hade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, återigen, hur gör Hammer för att få det att låta som en elgitarr-böj, med en "fast" och en böjd ton? Han måste ha nåt trix?

man dubbar. dvs spelar in två gånger.

eller.

han har två syntmoduler, en med tonböj av och en med tonböj på.

du får tänka lite old-school helt enkelt, inga plugins på den tiden . . . 😉

kan du inte lägga upp en snutt med den inspelta solot du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, återigen, hur gör Hammer för att få det att låta som en elgitarr-böj, med en "fast" och en böjd ton? Han måste ha nåt trix?

man dubbar. dvs spelar in två gånger.

eller.

han har två syntmoduler, en med tonböj av och en med tonböj på.

du får tänka lite old-school helt enkelt, inga plugins på den tiden . . . 😉

kan du inte lägga upp en snutt med den inspelta solot du menar?

Ja, jag håller med ... intressant ett lyssna på. Eller det kanske finns ngt klipp på youtube.com där han gör det? Då har man ju rent av chansen att se hur/om han gör det.

Alternativt; det är inte så att han bender upp tonen, sedan snabbt går över till den andra? Å andra sidan sa du ju att han tog båda samtidigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordan Rudess har en fräsig synth med en platta som löper ovanför hela klaviaturet, han spelar på antingen tangenterna eller den här plattan som är steglös, på så vis kan han få till steglösa slides som påminner om bends med ena handen oavsett vad han spelar med andra handen. Den manicken medger också bends/slides på flera oktaver som kan vara rätt läckert. Nån som vet vad manicken heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att pitchhjulet är det enda valet.

Men du, du kan inte bara böja tonerna uppåt. Drar du hjulet uppåt resp. nedåt så höjer resp. sänker du tonen.

I know, I know... men man böjer ALLA toner som spelas. Så om jag håller ner t ex ett B och slår ett D så kan jag inte bara böja B:et. Eller? Jag vill alltså kunna böja den ena tonen och inte den andra, som på en elgitarr. Och det lyckas JH med på nåt sätt...

Tja.... Jag skulle säga använd combinatorn. Man gör två likadana syntar och låter en av dem spela bara de toner som ska pitchas. Sen kontrollerar du pitch hjulet med en av combi rattar. Bör funka. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordan Rudess har en fräsig synth med en platta som löper ovanför hela klaviaturet, han spelar på antingen tangenterna eller den här plattan som är steglös, på så vis kan han få till steglösa slides som påminner om bends med ena handen oavsett vad han spelar med andra handen. Den manicken medger också bends/slides på flera oktaver som kan vara rätt läckert. Nån som vet vad manicken heter?

Synthen är en Kurzweil K2600 med en sk. Ribbon-controller. Den känner av när man rör vid den med fingret och kan kontrollera massor med olika midi-parametrar, t.ex. pitch-bend.

Borde det inte gå att ställa in känsligheten för pitch-bend, typ globalt, så man inte bara behöver nöja sig med 2 semitoner upp eller ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, återigen, hur gör Hammer för att få det att låta som en elgitarr-böj, med en "fast" och en böjd ton? Han måste ha nåt trix?

man dubbar. dvs spelar in två gånger.

eller.

han har två syntmoduler, en med tonböj av och en med tonböj på.

du får tänka lite old-school helt enkelt, inga plugins på den tiden . . . 😄

kan du inte lägga upp en snutt med den inspelta solot du menar?

Ja, jag håller med ... intressant ett lyssna på. Eller det kanske finns ngt klipp på youtube.com där han gör det? Då har man ju rent av chansen att se hur/om han gör det.

Alternativt; det är inte så att han bender upp tonen, sedan snabbt går över till den andra? Å andra sidan sa du ju att han tog båda samtidigt. 🙁

Var det ingen som läste vad jag skrev eller? 🙂

Tja, man kan tex lösa det med polyfonisk aftertouch bunden till tonhöjd. Det är en dyr funktion och fortfarande relativt ovanligt på synthar men den gamle gode Yamaha DX1-an hade det.

Han spelar alltså (som exemplet ovan) B och D, men pressar bara ner B vilket då enbart bänder den tonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Lyssna gärna på Mahvishnu Orchestra "birds of fire" eller Billy Cobhams "spectrum" eller Stanley Clarkes första solo album för otroliga JH solon.

ELler kanske plattan "wired" med jeff beck och JH eller JH's solo album "the first seven days" eller JH och Jerry Goodmans kuliga duo platta (med JH på trummor också!! - han är en satans bra trummis!!!) "like children eller JH's grupp "hammer" . . . .

jag har också sett och hört honom live (under mahavishnu perioden)

många tummar upp för din smak, man blir ju helt lyrisk att det fortfarande finns människor som uppskattar dessa historiska kistor med skinande guld!

vad som helst med alkohol för att fira dessa ord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordan Rudess har en fräsig synth med en platta som löper ovanför hela klaviaturet, han spelar på antingen tangenterna eller den här plattan som är steglös, på så vis kan han få till steglösa slides som påminner om bends med ena handen oavsett vad han spelar med andra handen. Den manicken medger också bends/slides på flera oktaver som kan vara rätt läckert. Nån som vet vad manicken heter?

Synthen är en Kurzweil K2600 med en sk. Ribbon-controller. Den känner av när man rör vid den med fingret och kan kontrollera massor med olika midi-parametrar, t.ex. pitch-bend.

Det finns även en MIDI-controller där "klaviaturen" är som en enda stor ribbon... Kommer dock inte ihåg vad den heter, men den verkar va rätt så kul (och dyr)...!

Borde det inte gå att ställa in känsligheten för pitch-bend, typ globalt, så man inte bara behöver nöja sig med 2 semitoner upp eller ner?

Jodå, det går på de allra flesta synthar (om inte alla?).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det bästa expemplet är just "gitarrsolot" i Miami Vice theme. Sjätte eller sjunde noten är en "dubbelton" där han böjer ena tonen. Om man lyssnar igenom solot finns det flera ställen som låter precis som elgitarr-böjar.

Jag lyckades inte klippa ut solot ur min MP3-fil... har inte rätt program på jobbet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intervju med JH

JH p[ YT / med ful kavaj 😲

Crocketts theme

I Miami vice solo *om jag minns ratt*, sa dubbar JH solot, och darfor kan spela ett en stamma pa solot. men nar jag lyssnar pa det nu igen, sa later det som om det ar bara en synt plus en modul till.

vid den har tiden sa spelade JH en kombination av minimoog och en oberheim modul. han stallde ofta in sa att oberheim modulen svarade lite annorlunda pa pitchbojningen.

*ja jag vet . . inga prickar pa tagentbordet*

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra intervju med JH, om hur han gjorde musiken till MV. Bla sa forsta aret hade han ingen synk!!! utan korde rett pa.

*Jan: Well the first year, I had to do it all wild, on the fly, because I didn't even have a professional video deck that I could synchronize. I was just running it on VHS, with a stopwatch, and I would just play along with the videotape rolling free. So it was all trial and error in the first year, and that was pretty hard.

ha ha, sa klagar vi om latency, pluggar som rasar, det brsuar lite har . . . 😉

samt JH erkenner att> Jan: Oh yeah. There were more things, but that's the one that you can hear it: the chugging, distorted rhythm guitar. That's a live Strat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...