Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har just nu en viewsonic 17" som jag kĂ€nner Ă€r lite för liten. FĂ„r inte plats med allt. Hade dĂ€rför tĂ€nkt ha en 19" skĂ€rm dĂ„ ocksĂ„. Är det möjligt att kombinera dom tvĂ„? Mitt grafikkort kan ta emot 3skĂ€rmar.

Den andra skÀrmen jag Àr sugen pÄ Àr en 19" samsung. Kan det bli fel nÀr man anvÀnder olika fabrikat? NÄgot att tÀnka pÄ?

Annons
Postat

Ja, du kan blanda vilka skÀrmstorlekar, modeller och tillverkare du vill.

Postat

nÀÀÀ det blir kanske inte snyggt... men jag funderar pĂ„ att skaffa en 19tums widescreen. de kostar inte sĂ„ mycket. Kostar mig lika mycket som om jag skulle köpa en till 17" viewsonic. Dessutom verkar den inte finans kvar 😆

Postat

Har du problem med utrymmet sĂ„ skaffa ett par widescreen-TFT-skĂ€rmar och bred ut dig lite 😆

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du kommer att fÄ huvudvÀrk och koncentrationssvÄrigheter pga olika storlekar pÄ ikoner, olika fÀrgbalanser etc. etc. Du blir psyko med andra ord pÄ en kort tid vid datorn.

Men tekniskt sett Àr det inga problem!

Postat

grejen Àr vÀl den att jag isÄfall kommer anvÀnda 17" till effekter och till mixern. Funderar ocksÄ rÀtt mycket pÄ det dÀr. Att det kund ebli jobbigt.

Postat

Ett tag körde jag med en 17" CRT och en 15" TFT. Det var nĂ€stan samma storlek - men det dĂ€r "NÄSTAN", var j-t irriterande. NĂ€r priserna gick ner lite till, sĂ„ gjorde jag av med min 15" TFT och skaffade en 17" TFT. DĂ„ blev det Ă€nnu mer fel och jag pensionerade min 17" CRT i förtid och skaffade en 17" TFT till. Inte förrĂ€n efter det, kĂ€ndes det riktigt bra med hela klabbet. Jag rekommenderar alltsĂ„ tvĂ„ monitorer med samma upplösning. Om jag bestĂ€mde mig för att gĂ„ upp i storlek, sĂ„ hade jag inte tvekat en sekund, utan jag hade tagit den extra kostnaden och köpt tvĂ„ likadana direkt...

Postat

Hmm frÄgan Àr bara hur lÄngt man kommer med en 19" widescreen. Kanske rÀcker helt och hÄllet? Just de jag tittar pÄ har en upplösning pÄ 1400 nÄgot pixel. Men just nu Àr 1200 nÄgot.. SÄ det kanske rÀcker?

DÄ har jag alltid 17" redo för min nya internetdator ananrs. det Àr ju smart.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Widescreen Àr ju liksom marketingbullshit. Exempel: 4:3 monitorn har 1280x1024, sÄ gör dom en widscreen av skrÀpet, kan öka tumtalet i broschyren, och vips, du har en monitor som ger ut 1280x768 - wide!

Bara för att det blir brett betyder inte att det blir bra. Förutom om du huvudsakligen skallse pÄ DVD-filmer. Vilket inte lÀr vara ditt mÄl?

Titta inte pÄ hur mÄnga tum skÀrmen Àr, koncentrera dig totalt pÄ hurudan resolution/upplösning de har. Och rÀkna ut med rÀknare hur mÄnga pixel skÀrmen ger totalt.

Postat

Jag har kört med den sÀttningen av skÀrmar & det Àr helt klart bÀttre Àn en som jag har nu. Det funkar bra, att det Àr olika storlekar vÀnjer man sig vid. Du kommer ju antagligen ha mixern lr vst-instrument i den ena. Kanon :rolleyes:

Postat

Jag har en skÀrm pÄ 20 tum (tror jag :rolleyes: ) och en pÄ sjutton. Den större Àr instÀlld pÄ 1280*1024 punkter och den mindre pÄ 1024*768, det gör att alla ikoner och annat Àr precis lika stora i bÄda skÀrmarna.

Postat

Kapar den hÀr trÄden lite eftersom jag funtar pÄ att köpa en till skÀrm. Har hittat en pÄ komplett för 1995 men tror inte att mitt grafikkort har tvÄ utgÄngar (har inte kollat...), sÄ jag skulle uppskatta om nÄgon hÄrdvarukunnig kunde rekommendera ett kort som lÀmpar sig för studiobruk med tvÄ utgÄngar. :rolleyes:

Postat
Kapar den hĂ€r trĂ„den lite eftersom jag funtar pĂ„ att köpa en till skĂ€rm. Har hittat en pĂ„ komplett för 1995 men tror inte att mitt grafikkort har tvĂ„ utgĂ„ngar (har inte kollat...), sĂ„ jag skulle uppskatta om nĂ„gon hĂ„rdvarukunnig kunde rekommendera ett kort som lĂ€mpar sig för studiobruk med tvĂ„ utgĂ„ngar. 🙂

Ange lite information 😛

Ska du ha AGP eller PCIe?

Vad Àr det för skÀrmar? VGA-kontakt? DVI-kontakt? HDMI-kontakt? :rolleyes:

Och behöver du nÄn "enklare" 3D-acceleration? Dvs. Nvidia/ATI eller Matrox?

Postat
Ange lite information 😛

Ska du ha AGP eller PCIe?

Vad Ă€r det för skĂ€rmar? VGA-kontakt? DVI-kontakt? HDMI-kontakt? 🙁

Och behöver du nÄn "enklare" 3D-acceleration? Dvs. Nvidia/ATI eller Matrox?

PCIe fÄr det bli. Resten alltsÄ... den skÀrmen jag tittat pÄ Àr denna, och det verkar ju vara vga-kontakt. Lite 3d-acceleration kan det fÄ vara, men jag planerar inte direkt att spela nÀsta generations pc-spel pÄ den (eller förra generationens heller för den delen), sÄ om priset blir jÀttemycket högre sÄ klarar jag mig utan. 32 eller 64 mb grafikminne borde man vÀl klara sig jÀttebra med för att hÄlla pÄ med enbart musikproduktion?

PĂ„ min nuvarande skĂ€rm Ă€r den en sĂ„ndĂ€r kontakt som man kan koppla midigrejer och joysticks med ocksĂ„, en avlĂ„ng grej med massa hĂ„l i och sĂ„ kan man skruva fast den. Som sagt, jag har noll koll. : 😄

Postat

Att ha tvÄ olika skÀrmar beror mest pÄ hur tÄlig man Àr. SjÀlv har man vÀl genom Ären blandat bÄde det ena och det andra. För tillfÀllet sitter jag pÄ tvÄ identiska eizo 17" TFT skÀrmar, men det kÀnns egentligen lika illa som att blanda en 17" TFT med en 19" CRT. Anledningen Àr att dessa Àr billiga och med rÀtt stor skillnad, trots att det Àr samma modell och nÀstan tillverkade efter varandra.

Skulle jag köpa nya skÀrmar idag skulle jag köpt nÄgot dyrare med högre betraktningsvinkel, för det Àr mycket dÀr mina skÀrmar spökar och ger avvikelser i fÀrg, kontrast samt ljusstyrka. Dessa fenomen, bortsett frÄn betrakningsvinkeln, upplevs Ànnu tydligare mellan TFT och CRT kombination.

Alternativet att köpa widescreen upplever jag mest som intressant om man Ă€ven tittar pĂ„ film pĂ„ samma dator. YtmĂ€ssigt tappar man ungefĂ€r en halv skĂ€rm. Vidare kan det dock vara skönt att slippa en fysisk delning mitt i bilden. Alternativt att det ger ett estetiskt snyggare skrivbord 😉

.Lui

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.