Majken Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Konsumentombudsmannen anser att Apple gör fel eftersom musik köpt i företagets nätbutik inte kan spelas på konkurrenternas mp3-spelare. Mer info hos Pc för alla: http://www.idg.se/ArticlePages/200608/16/2...134_PFA.dbp.asp
rainydays Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Detdär var en väldigt luddig artikel. Vad är det egentligen frågan om? Nån som kan upplysa? Att sälja musik som bara går att spela på sitt eget system kan väl knappast anses olagligt så länge de inte har monopol? Och att avsäga sig ansvaret för allt är ju mer en regel än undantag nuförtiden. Att det sen är oetiskt är ju en annan sak. Men artikeln drog ju inte upp något som direkt skulle bryta mot lagen.
Majken Postat 17 augusti 2006 Trådstartare Postat 17 augusti 2006 Det handlar väl om drm-skyddet i acc formatet som antagligen bara stöds av Apples spelare och iTunes. Så uppfattade åtminstone jag det. Personligen förstår jag förvisso inte hur drm-skydd kan vara lagliga överhuvudtaget. /Majken
tbruce Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Fast iTMS är väl inte så väldigt långt från monopolställning? De är väl iaf den klart största aktören på marknaden... Exakt hur funkar kopieringsskyddet? Jag har aldrig köpt musik från iTMS så...
tbruce Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Det handlar väl om drm-skyddet i acc formatet som antagligen bara stöds av Apples spelare och iTunes. Aha. Är det ett proprietärt format som de vägrar släppa ifrån sig eller vadå?
Majken Postat 17 augusti 2006 Trådstartare Postat 17 augusti 2006 Aha. Är det ett proprietärt format som de vägrar släppa ifrån sig eller vadå? Jag antog det när jag läste nyhetsartikeln. Men det kanske det inte är? Någon glad iTunes-konsument här på forumet? 🙁 /Majken
Overkill Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Jobbigt det där. CDON-låtarna funkar inte iPoden, iTunes låtarna funkar inte på JOSen 🙁
tbruce Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 (redigerat) Från Wikipedias iTMS-artikel: Songs are encoded using FairPlay-encrypted 128 kbit/s AAC streams in an mp4 wrapper, using the .m4p extension. [..] While licenses to the AAC compression and the mp4 file format are readily available, Apple has not agreed to license their proprietary FairPlay encryption scheme to other hardware manufacturers until recently, so only Apple's iPod was able to play AAC files encrypted with Apple's FairPlay technology, apart from computers with iTunes or Quicktime installed. On September 7, 2005 Motorola and Apple announced the Motorola ROKR E1, which comes with built in iTunes software and can also play songs from the iTMS. About two months later the second cell phone with iTunes, the Motorola RAZR V3i, was announced. The Motorola SLVR L7, released in early 2006, became the second actual phone available on the commercial market to support songs encoded by iTunes or purchased on the iTMS. Alltså: Man måste vara kompis med Apple för att få läsa genom deras kopieringsskydd. EDIT: Redigerade citatet lite. Redigerat 17 augusti 2006 av tbruce
L.C Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Var väll bara en tidsfråga innan detta skulle komma. Det jag undrar är var stämningarna mot pyttemjuk är för att deras WMA skräp inte spelas på ipod. Tacka vet jag beatport.com som säljer MP3 med CD kvalitet för 1,49$ 😄 Det är en riktigt onlinemusikbutik som itms/cdon/napster inte kan klå. Dessvärre gäller det enbart EDM. Redigerat 18 augusti 2006 av L.C
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.