Jump to content
Annons

vokal-effekt


Dahla

Recommended Posts

Er det noen som vet/har noen tips på hvordan man lett får til den effekten at vokalen blir "sugd inn" til miksen?

Tenker på for eksempel på "Chaos A.D" med Sepultura eller "When Love Comes Close" med Masterplan, hvor det første ordet i en frase fader inn på en spesiell måte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

"Chaos AD" effekten får man väl med ett baklängesreverb på sången tror jag. Är osäker om det går att göra med lite mer avancerade reverbpluggar, om man använder en speciell effekt för det eller om man måste klippa och klistra. (jag har aldrig haft behov av det)

Däremot har jag roat mig med att vända på en cymbal för en lite liknande effekt. Helt enkelt kopierat cymbalen, valt "reverse" på kopian i ljudredigeringsprogrammet, klistrat in den framför och överlappande med originalet så att anslaget kommer på samma ställe, och gjort en snygg liten fade in.

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om det är baklängesreverb du vill ha så är följande ett enkelt sätt:

- vänd ljudfilen (reverse)

- lägg på reverb där du vill ha det

- vänd tillbaks filen

Link to comment
Dela på andra sajter

- vänd ljudfilen (reverse)

- lägg på reverb där du vill ha det

- vänd tillbaks filen

Aah klatshigt! Det hade jag ju inte tänkt på! Se till att göra det i ljudredigeraren (och inte med reverbplugg) bara, så att det bildas en ny ljudfil med reverbet inräknat...

Bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

takk for alle tips! jeg skal forsøke! snu filen for å legge på reverb, og deretter snu den igjen har jeg aldri tenkt på før ihvertfall! 😆

det høres ut som om det kanskje kan være en slags delay-effekt på vokalen også, hvertfall på de eksemplene jeg nevnte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...