Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare


red_house_painter

Recommended Posts

Är ute efter att köpa en hörlursförstärkare då jag spelar in live mer och mer. Vet dock inte hur jag ska koppla in den i mitt EMU1820 kort. Jag har ju ingen extern mixer utan kör allt via mixern som finns i sequenserprogrammet.

Skulle samtidigt kunna fråga hur jag då kopplar in externa effekter samt processorer såsom kompressor osv. Har absolut ingen koll på hur jag skulel göra det!

Kan jag då välja vad jag vill skicka ut i varje hörlur ändå? Just det problemet hade jag sist nu när jag bara hade en utgång (från ljudkortet) men med en brytare som gör att jag kan köra två hörlurar samtidigt.

Har spanat lite på behringer powerplay (den med 4kanaler). Det borde räcka gott för min del. Finns det andra i den prisklassen jag ska kolla upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är ute efter att köpa en hörlursförstärkare då jag spelar in live mer och mer. Vet dock inte hur jag ska koppla in den i mitt EMU1820 kort. Jag har ju ingen extern mixer utan kör allt via mixern som finns i sequenserprogrammet.

Skulle samtidigt kunna fråga hur jag då kopplar in externa effekter samt processorer såsom kompressor osv. Har absolut ingen koll på hur jag skulel göra det!

Kan jag då välja vad jag vill skicka ut i varje hörlur ändå? Just det problemet hade jag sist nu när jag bara hade en utgång (från ljudkortet) men med en brytare som gör att jag kan köra två hörlurar samtidigt.

Har spanat lite på behringer powerplay (den med 4kanaler). Det borde räcka gott för min del. Finns det andra i den prisklassen jag ska kolla upp?

Tja din gamle GMF'are :rolleyes: Hur är allt där borta på planket nu för tiden? Slutade liksom hänga där helt plötsligt av någon anledning, tror jag hade "maxed" som nick där, mitt gamla barndomsnick som jag försöker gå ifrån :rolleyes:

Såhär fungerar det, rätt och slätt.

Vill du ha ut olika monitormixar för olika hörlurar måste du skicka ut olika mixar via olika utgångar på ditt ljudkort. Dock har exempelvis Powerplayförstärkarna en ganska smart funktion, tillsammans med exempelvis Samson S-phone som ligger i ungefär samma prisklass. Du leder ut ljudet ur ditt ljudkort in i main in på hörlursförstärkaren, och sen kan du på varje kanal på hörlursförstärkaren koppla in en AUX-in som de kallar det, exempelvis såhär:

Main out vänster, ljudkort --> Main in vänster, hörlursförstärkare

Main out höger, ljudkort --> Main ut vänster, hörlursförstärkare

Out 1, ljudkort --> AUX in, kanal 1, hörlursförstärkare

Sen säger du åt din inspelningsmjukvara att exempelvis elgitarren ska gå ut på utgång out 1 på ljudkortet så att du alltså får in elgitarren på AUX in på kanal 1 på hörlursförstärkaren. Med hjälp av en balanspot kan du sedan ställa balansen mellan mainsignalen och AUX-signalen (alltså gitarren) i lurarna på just kanal 1. Bra ifall man ska spela in flera på en gång och gitarristen vill ha lite mer gitarr, exempelvis.

När det gäller att koppla in externa effekter vid uppspelning är enda sättet att leda ut signalen ur ljudkortet, in i effekten och sedan in i ljudkortet igen, som en effektloop på en gitarrförstärkare.

Säg till om du undrar något mer! Eller om jag måste förklara något mer ingående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...