Jump to content
Annons

Svanås Baspaket


Leslie

Recommended Posts

Har ett källar-rum ca 4.5 * 4.7, höjd ca 2.2m.

betongväggar, tak och golv likaså...

Rummet är i en fristående villa så jag behöver inte tänka på att ljudisolera.

Rummet ska främst vara för mixning och inspelning av sång och ac. gitarr.

Rummet har 2 dörrar och ett litet mini fönster som vätter ut mot markplan.

Till mina frågor.

1. Är detta baspaket som ingår i Svanås

ett bra alternativ? våran budget ligger väl där omkring, 15.000:-.

2. Det är 2 st halvstora väggfasta garderober som sitter i ett av hörnen, kan man stoppa in den ena basabsorbenten i garderoben?

3. Då det är betongväggar måste jag inte ha mer absorberande matrial på väggarna då det är väldigt reflekterande väggar?

4. Har en ganska stor soffa på 2 meter, förstör den akustiken om jag använder mig av detta paket från svanås?

5.Då det inte ingår någon diffusor, kanske det skulle vara på sin plats med en diffusor på bakre väggen, vad tycker ni?

tack på förhand

//Leslie

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du göra en skiss på ditt rum så man får en uppfattning av hur det ser ut?

I övrigt så ser Svanås kit ut att kunna fungera om man inte har större krav, verkar dock som de förespråkar en Dead End bak i rummet så en diffusor där kan ha motsatt effekt.

12.000.- ex. moms och frakt låter ju kanske lite dyrt.

Ta Wallbounce och roomode kalkylatorn till hjälp och räkna ut var du kommer få problem så är du nästan hemma...

a

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker som Andreas att Svanå-kittet verkar lite dyrt. Men jag är säker på att det är bra grejer, både Svanås diffusorer och absorbenterna från Akustikmiljö sitter i en mycket stor andel av landets större studior.

Jag tror lite såhär: Orkar man sätta sig in i hur man kan bygga själv och vad man bör göra i just sitt eget rum så kan man komma undan betydligt billigare. Orkar man det inte kommer man förmodligen en bra bit på väg med ett sådant här kit.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, listen to the man, han har rätt.

Vad man med största sannolikhet kan göra är alla paneler men deras V4 variabel helmholtz resonator kan ju aldrig bli fel.. trevligt med möjlighet att hitta den där rätta frekvensen. Den kan dock vara på tok för liten för ett rum över 40 kubikmeter.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, thank you lads!

för min del känns svanå som ett hyffsat bra alternativ då jag inte har tid att sätta mig in i detta å bygga själv. Grymt då ni säger att deras grejer ändå är "erkänt" bra.

jag återkommer med en skiss och rapport!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...