Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jobbar som produktchef och med att konfigurera och planera tillverkningen av vÄra kraftfulla datorer i Tyskland. Nu ska jag bygga en direkt anpassad för musikproduktion och den Nordiska marknaden. Jag behöver din hjÀlp. Vad behövs i form av minne, hÄrddiskar, brÀnnare, chassi, in/utgÄngar etc. Förslag kommer synas i media under hösten dÄ vi lanserar den ultimata musikdatorn. Vi har bÄde laptop och desktop modeller. Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ.

www.fujitsu-siemens.com/celsius

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Troll?

Postat

Det som Àr viktigast för en musikdator Àr stabilitet. Ingen uppskattar att datorn gÄr omkull precis nÀr man spelat in den perfekta tagningen.

Minst 2 GB RAM, separera OS/programvara pÄ en hÄrddisk och anvÀndarens filer/ljudbanker/ljudfiler pÄ en annan hÄrddisk osv.

Postat

3d-musik? Det vore ju... intressant.

Enda kravet Àr nog att man ska kunna anvÀnda flera skÀrmar, och att grafikkortet Àr flÀktlöst.

Postat (redigerat)

TvÄ skÀrmar Àr mycket populÀrt, men mer ett tillval Àn standard.

FlÀktlöst grafikkort!

Musikstudion har lÄga grafikkrav. 3D Àr inte sÄ intressant. MÄnga anvÀnder de strömsnÄlaste och enklaste varianterna av ATI eller Nvidia. Matrox Àr fortfarande mycket populÀra hos de som anvÀnder tvÄ skÀrmar.

Satsa det stora krutet pÄ god kylning! Datorn mÄste vara tyst.

Ju fÀrre flÀktar, desto bÀttre.

LÀs gÀrna Tech Info hos RME: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/PCIe_01.htm.

Skippa Soundblaster och alla liknande konsumentljudkort.

Bundla hellre ljudkort frÄn E-MU, M-Audio eller RME i olika modeller.

Redigerat av Linus
Postat

7200 rpm SATA eller SATA2 pÄ hÄrddiskarna.

Ev. 7200 rpm systemdisk + 10000 rpm pÄ audiodisk

Postat

Plextor har fÄtt bra kritik nÀr det kommer till brÀnning av musik.