Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jobbar som produktchef och med att konfigurera och planera tillverkningen av vÄra kraftfulla datorer i Tyskland. Nu ska jag bygga en direkt anpassad för musikproduktion och den Nordiska marknaden. Jag behöver din hjÀlp. Vad behövs i form av minne, hÄrddiskar, brÀnnare, chassi, in/utgÄngar etc. Förslag kommer synas i media under hösten dÄ vi lanserar den ultimata musikdatorn. Vi har bÄde laptop och desktop modeller. Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ.

www.fujitsu-siemens.com/celsius

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Troll?

Postat

Det som Àr viktigast för en musikdator Àr stabilitet. Ingen uppskattar att datorn gÄr omkull precis nÀr man spelat in den perfekta tagningen.

Minst 2 GB RAM, separera OS/programvara pÄ en hÄrddisk och anvÀndarens filer/ljudbanker/ljudfiler pÄ en annan hÄrddisk osv.

Postat

3d-musik? Det vore ju... intressant.

Enda kravet Àr nog att man ska kunna anvÀnda flera skÀrmar, och att grafikkortet Àr flÀktlöst.

Postat (redigerat)

TvÄ skÀrmar Àr mycket populÀrt, men mer ett tillval Àn standard.

FlÀktlöst grafikkort!

Musikstudion har lÄga grafikkrav. 3D Àr inte sÄ intressant. MÄnga anvÀnder de strömsnÄlaste och enklaste varianterna av ATI eller Nvidia. Matrox Àr fortfarande mycket populÀra hos de som anvÀnder tvÄ skÀrmar.

Satsa det stora krutet pÄ god kylning! Datorn mÄste vara tyst.

Ju fÀrre flÀktar, desto bÀttre.

LÀs gÀrna Tech Info hos RME: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/PCIe_01.htm.

Skippa Soundblaster och alla liknande konsumentljudkort.

Bundla hellre ljudkort frÄn E-MU, M-Audio eller RME i olika modeller.

Redigerat av Linus
Postat

7200 rpm SATA eller SATA2 pÄ hÄrddiskarna.

Ev. 7200 rpm systemdisk + 10000 rpm pÄ audiodisk

Postat

Plextor har fÄtt bra kritik nÀr det kommer till brÀnning av musik.

In/utgÄngar löser sig som sagt om ni bundlar med nÄgot bÀttre kortÀn Soundblaster/Max/Intel etc.

Postat

Är det inte lite underligt att en produktchef dyker upp hĂ€r och vill ha hjĂ€lp för att bygga nĂ„got som de skall krĂ€nga dyrt sedan ? Skulle du haft en privat sĂ„ hade det varit en sak (du kunde Ă„tminstone hafts njure nog att skriva det!) men detta... hyr in en konsult istĂ€llet!

Postat

Firewire och USB (Finns vÀl alltid nuförtiden, men iaf).

Minst 3, gĂ€rna fler kortplatser över efter att ljud- och grafikkort Ă€r installerat. Man kan vilja installera nya ljudkort i framtiden, eller effektprocessorer. Ännu sĂ„ lĂ€nge inbillar jag mig att det Ă€r frĂ€mst PCI som gĂ€ller, men det borde vĂ€l gĂ„ över till PCI express sĂ„ smĂ„ningom.

SÀlj en version utan ljudkort med överhuvudtaget, sÄ att man kan vÀlja sjÀlv.

Inte en massa förinstallerade program som drar processorkraft i bakgrunden.

Stabilitet, tystnad Àr viktigt som tidigare nÀmnts! Förutom en krash vill man inte heller rÄka ut för att man sabbar en inspelning för att nÄgon annan process suger för mycket processorkraft mitt i en inspelning.

Minst 2 gÀrna 3 hÄrddiskar, som Linus skrev. SjÀlv vill jag ha en för operativ, en för inspelning och en för samplebaserade mjukvaruinstrument.

HÄller annars med om allt ovanstÄende.

Personligen bryr jag mig inte sÄ noga om att en produktchef kommer in och sÀljer prylar dyrt sen. Blir den för dyr köper jag den inte :rolleyes: Blir den bra Àr jag bara tacksam att fÄ pÄverka =)

Och skicka ett ex till Studio för testning sen 😆 FĂ„r den bra kritik kan ni ju sponsra med ett ex eller tvĂ„ till nĂ„gon tĂ€vling...

Mina Ă„sikter i alla fall 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ju flere flÀktar, desto bÀttre. Men alla mÄste vara stora (120mm) och gÄ pÄ lÄÄÄÄga varvtal. Inga standard 12V industriflÀktar. Helst stÀllbara förstÄs.

Postat (redigerat)
Ju flere flÀktar, desto bÀttre. Men alla mÄste vara stora (120mm) och gÄ pÄ lÄÄÄÄga varvtal. Inga standard 12V industriflÀktar. Helst stÀllbara förstÄs.
Jag hÄller med om att flÀktarna ska vara stora, sÄ att de kan gÄ i lÀgsta möjliga varvtal.

Men jag hÄller inte med dig om att flera flÀktar skulle vara bÀttre.

Att skapa ett lika stort luftflöde med fĂ€rre flĂ€ktar Ă€r ju optimalt. 😆

HÄller med Jonte om att begrÀnsa förinstallerade program som ligger igÄng i bakgrunden.

Om chassit sedan Àr svart eller beigt, blankt eller matt tror jag inte mÄnga bryr sig om. Vill man ha en musikdator som Àr snygg köper man ju hellre en Mac. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Postat

Antec P180 Àr en mycket bra lÄda som jag Àr hel nöjd med,med 3 stora 120mm flÀcktar vÀldigt tyst.

LĂ€nk:komplett Antec P180

Postat
Vill man ha en musikdator som Ă€r snygg köper man ju hellre en Mac. 😆

WORD!!

😆

Postat

Det viktigaste av allt Àr att datorn Àr stabil till 100%, alltid!

Det nÀst viktigaste Àr att datorn Àr stabil till 100%, alltid!

Det tredje viktigaste Àr att den Àr tyst.

(Det allra viktigaste Àr tyvÀrr att den inte Àr dyrare Àn vanliga datorer.)

Minst 1 GB, helst 2 GB, gÀrna mer men, som sagt Det allra viktigaste Àr tyvÀrr att den inte Àr dyrare Àn vanliga datorer. Corsair och Crusial verkar ha bÀst rykte.

2 st HÄrddiskar Àr bra. Seagate har bÀst rykte inom musikkretsar. Ett enkelt backup/Ghost-program skulle vara mycket anvÀnbart.

Att isolera hÄrddiskarna i interna 5.25"-boxar fungerar mycket bra för att tysta dom och kyler Àven ned dom, inte gratis dock.

DVD, hÀr har Plextor bÀsta ryktet (som antagligen inte lÀngre Àr aktuellt men, men) .

Moderkortet ska dÄ vara 1000% stabilt. Speciella lösningar för ökad grafikprestanda har ibland visat sig vara problematiska för musikdatorer.

DÄ Firewire blivit standard bland externa ljudkort Àr det viktigt att moderkortets styrkrets för firewire Àr bra och gÀrna ha mÄnga firewire-portar.

Om det Àr en bÀrbar dator Àr det tacksamt med en 6-pinnars firewire-port som kan strömförsörja externa firewire-ljudkort.

(USB har oförtjÀnt dÄligt rykte och ses ned pÄ som interface.)

Grafikkortet skall ha 2st utgÄngar, passivkylning samt inte ha hypermemory, annars Àr det inte sÄ kinkigt.

LÄdan kan ju gÀrna vara snygg men viktigast Àr att den Àr tyst sÄ ljudisolering blir ett mÄste. Det i kombination med mÄnga stora flÀktar pÄ lÄgt varvtal

Àr bÀsta lösningen. En annan lösning Àr vattenkylning.

Provkör datorn med alla de vanligaste ljudkorten respektive musikprogrammen, funkar allt? Blev det nÄgra konflikter mellan ex ljudkortet och grafikkortet?, o.s.v.

Postat
Det viktigaste av allt Àr att datorn Àr stabil till 100%, alltid!

Det nÀst viktigaste Àr att datorn Àr stabil till 100%, alltid!

Det tredje viktigaste Àr att den Àr tyst.

Bra formulerat! 😛

Postat

Tyst. Inga bakgrundstjÀnster. INGA bakgrundstjÀnster. Bra "Restore". Inga bundlade ljudkort eller "on board". Separat hÄrdisk för ljud och OS. Massor av RAM. Dubbla skÀrmar utan flÀktar. Stora 120mm flÀktar. Gillar dessutom mitt Antec Take 4.

Postat

Jag instÀmmer med Hellpig!!!

Datorn ska konfigureras för försÀljningsbruk.

NĂ„gon kommer tjĂ€na grymma cash pĂ„ detta!!! 🙂

GÄ in som konsulter i stÀllet och sparka ut f-anstyget som skor sig pÄ era kunskaper!

En typisk krÀmare i mina ögon!

Dra Ă„t h*****e! 😠😠😠

Inte fullt sÄ vÀnliga hÀlsningar!

/Crunchman'

Postat

Cruncher

1. Det tar mig ca 10 minuter att svara pÄ frÄgan.

2. Produkten i frÄga kommer rikta sig till mig och likasinnade.

3. Blir produkten bra, Àr jag intresserad av att eventuellt köpa den.

Det rÀcker för att jag gladeligen delar med mig av mina Äsikter...

En snyggare lösning, som garanterat hade stött pÄ mindre motstÄnd hÀr, hade varit att lÀnka till en egen sida dÀr man fÄr registrera sig, svara pÄ frÄgor, och delta i en utlottning av 2 eller 3 fÀrdiga produkter sedan.

SĂ„ som jag skrev sist. Skicka en dator till Studio för testning, och en eller tvĂ„ som sponsring till en framtida tĂ€vling eller nĂ„got 😕

HÄller generellt med dig att om man frÄgar nÄgon om hjÀlp och sjÀlv tjÀnar pengar pÄ det, dÄ ska personen man frÄgar fÄ en rimlig ersÀttning för arbetet. Men det Àr som sagt var 10 minuters frivilligt arbete för att ge input till teknikerna som sen kommer ta fram produkten. SÄ vad tycker du Àr en rimlig ersÀttning för 10 minuters arbete för att hjÀlpa till att ta fram en produkt riktad till just dig?

Jag förvÀntar mig inte att du hÄller med mig efter detta :rolleyes: Men med tanke pÄ arbetets omfattning, och att det faktiskt kommer musiker till nytta, sÄ tycker jag att det Àr lite löjligt att gnÀlla över att vi inte fÄr nÄgot tillbaka..

Postat

Jonte.

HÄller med dig till viss del. Dock Àr det inte bara 10 minuter det handlar om utan all kunskap och kompetens. Hur lÄng tid har det inte tagit att fÄ den? :rolleyes:

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Som sagt sÄ Àr det frivilligt att hjÀlpa snubben.

Jag tror inte att Celsius Àr vidare intresserad av Crunchers kunskaper i Àmnet, men det finns massor av grym kompetens pÄ forumet, och visst Àr det kul att kunna hjÀlpa till att föra studiodtorteknologin framÄt?

Postat

Hey, det Àr bara en önskelista. Titta pÄ de Celsius-modeller som fanns idag, sÄ ser du att de mest satsat pÄ grafikburkar (3D/CAD/CAM).

Jag tror nog att de jobbar med konsulter i vilket fall som helst, och bara vill veta vad vi vÀrdesÀtter hos en musikdator.

Det Àr inte sÄ att jag sitter och ritar chassin med högt luftflöde och berÀknar akustik och dÀmpning och ger bort gratis till dem.

LikasÄ skulle jag inte diskutera gratis varför jag skulle rata Celsius W340, men vad som Àr bÀttre med M450.

Likt Jonte hoppas jag ocksÄ se en utlottning av den slutliga musikdatorn i Studio.

Postat
Jonte.

HÄller med dig till viss del. Dock Àr det inte bara 10 minuter det handlar om utan all kunskap och kompetens. Hur lÄng tid har det inte tagit att fÄ den? :rolleyes:

Du har en poÀng, och jag antar att den hÀr frÄgan Àr hetare för dom som jobbar med detta, till skillnad frÄn mig som sysslar med musik pÄ hobby nivÄ...

Som jag ser detta Àr det mer en marknadsundersökning. Vi talar om vad vi önskar av datorn. Sen Àr det upp till Siemens att bygga en dator som möter vÄra önskemÄl. Givetvis Àr det vÄr kompetens och kunskap som vi bidrar med, men pÄ denna nivÄn har jag inga problem med det. Blir det en bra produkt av detta Àr jag till och med glad för att jag kanske har bidragit till det.

Dyker det dĂ€remot upp en detaljspecifikation pĂ„ en dator, och frĂ„gor om detta Ă€r bra, eller om dom bör tĂ€nka om. DĂ„ hamnar vi lite utanför mitt kompetensomrĂ„de till att börja med 😆 Men om man bortser frĂ„n detta, sĂ„ tycker jag nog att kan dom inte lösa den biten sjĂ€lva sĂ„ ska dom antingen inte bygga datorn, alternativt anlita nĂ„gon som kan. Men dĂ„ ligger vi pĂ„ en helt annan nivĂ„, och troligtvis mer Ă€n 10 minuters arbete..

FrÄgan som dÀremot uppstÄr litegrann Àr om man fÄr posta sÄna hÀr frÄgor som tillverkare i Studios forum utan att först prata med dom. Men det Àr en annan frÄga.

Postat

Nya maccen med högst specs, max ram o sÄnt http://www.apple.com/se/macpro/

sen fĂ„ den pro tools speccad med pro tools hd och sĂ„nt. Den datorn kommer Ă€ta upp alla andra datorer gĂ€llandes bĂ„de grafik och ljud 🙁

Postat

Jonte!

Det Àr inte min mening att framstÄ som en surkart!

Jag gör vad jag kan för att hjÀlpa dÄ jag sjÀlv, mÄnga gÄnger sitter och behöver hjÀlp av likasinnade.

Jag kanske behöver ett nytt sÀtt att tÀnka pÄ som gör att jag tar ett steg till i min process!?

Om jag ber dig tÀnka pÄ ett nytt sÀtt i detta genom att skapa ett möjligt exempel...

Du lÀgger 10 minuter pÄ att plita ner dina kunskaper som tagit lÄt sÀga, 20 Är att fÄ fram. Du Àr dessutom sÄ duktig pÄ vad du gör att du normalt ligger pÄ en timtaxa pÄ 600/timma.

PÄ dina 10 minuter Àr du dessutom sÄ duktig att du lyckas sammanstÀlla dina erfarenheter frÄn 20 Är pÄ mindre Àn 300 ord.

Dessa 300 ord blir avgörande för hur Celcius skapar sin dator och kör fullt ut efter de rekomendationer du lagt upp!!!!

Celcius blir jur nöjda som helst och toppar sin försÀljning med en jÀkla massa intÀkter dÄ de lyckats bryta ny mark.

Tack vare dig och din gratishjÀlp med fullstÀndiga specar.

NÀr du sedan kommer pÄ att, "fan!, man borde nog tagit lite betalt för dom dÀr tipsen..."

..och du hör av dig till företaget..

DÄ sitter du dÀr med den svenska jantelagen och undrar om det var vÀrt nÄgot för dom?

Visst svarar dom och ger dig fyra procent rabbat som trogen kund!

Jag menar inte att var elak Jonte men du Àr naiv i detta.

Ta betalt för dina kunskaper om nÄgon annan tjÀnar cash pÄ dig.

Var stolt över det du lÀrt dig och kan lÀra ut till andra för Àrligt talat... hur mÄnga kan det egentligen!?

Teknik gÄr framÄt tack vare fokuserade ekonomiska insatser idag.

Slavarbete Àr inte lagligt. Inte ens för mat!

Take care Jonte!

/Cruncharn'

Postat

Uh, jag uppfattade det mer som en vÀldigt inofficiell undersökning å la "hur vill datormusikerna att musikdatorerna ska vara?". Inte "Àh vafan ska vi hyra in en expert för, vi kan fÄ gratishjÀlp pÄ nÀtet".

Dom har liksom ingen garanti för att det vi sĂ€ger verkligen mejkar sens, sĂ„ de kan knappast helt förlita sig pĂ„ en trĂ„d pĂ„ ett forum öppet för vem som helst. 😆

Hur som helst, tror det mesta som jag önskar har sagts. Tyst, stabilt, kompetent. MÄnga ingÄngar. Sen krÀver jag Àven att kunna köra OS X vilket gör att jag aldrig nÄnsin kommer köpa den hÀr datorn ÀndÄ, men men.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.