Jump to content
Annons

Trust 'n' Betrayl


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Trust 'n' Betrayl

* ARTIST/GRUPP: Bleach

* GENRE: Metal

* LÅTLÄNGD: 4:26

* KOMPOSITÖR: Johan Kitti

* PRODUCENT: Johan Kitti

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6.1 MB

* STATUS: Närmar mig slutet av mixningen. Eller? 😕

* LÅTLÄNK: http://kitti.mine.nu/songs/trust_and_betrayl.mp3

Tjenare!

Har spelat in lite mer metal. Denna gång så vart det en duett mellan sångerskan och gitarristen från bandet. Hoppas ni gillar.

All kritik är mycket välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.. var ska man börja? låten är ju en låt, men känns ändå inte riktigt hel.

Några saker rakt av som kanske behöver första-hjälpen:

1. Låten saknar tyngd o pondus - De tunga elementen till trots

2. Tjejrösterna är överlag ojämna ( i volym ) och känns extremt sura i dub'arna

3. Growlet är känns alldeles för högt och torrt

4. Låtens ingående element saknar rumskänsla ( vilket jag tror skulle gagna helheten i slutänden).

Fattar jag det hela rätt är du ute efter en kontrastrik, lite mer ambient och luftig ljudbild med fet och tung botten, mycket briljans och luft i toppen, men ändå stort, hårt och brutalt?

Dessvärre vet jag inte om jag har tid att gå in på konkreta tips i det här läget, men tycker absolut att detta är något att fila vidare på... om inte annat så för att höra tjejrösterna skapa den där spröda, ambient flytande toppen tillsammans med det hårda soundet under.. brrr... kan nästan se gåshuden på armarna...

.. ja..fast inte ännu 😉

Kör lika hårt som gitarrerna låter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rytmiskt mycket drivet, särskilt gitarrfigurer och trummor. Ändå tar det inte tag som det borde göra. Men det är något med hela soundet. Lite avlägset mellandistans (utan growlet då kanske). Fast jag vet inte om det är rumsklangen eller någon slags filterkänsla som kommer av avsaknad av vissa frekvenser. Jag gissar bara. Men effekten blir lite oengagemang. Ingenting känns riktigt utmejslat även om t.ex. gitarrliret är just det.

Kanske även att insatserna inte känns riktigt harmoniserade med varann. Ettrigt spel, growl, späd vän kvinnosång som inte riktigt matchar. Tanken inte fel men det skulle behöva känna av varann för att skapa en bättre helhet.

vid 0:23 kommer en annan gitarrfigur in. Först trodde jag det var fiol med lite effekter. Jag skulle hellre vilja ha en eller ett par riktiga fioler med ett ganska rått träljud där. Inte så lätt att bara skaffa dock. Men mer konstrast tror jag det skulle bli.

Brasklapp: Jag är ingen rockmänniska alls så möjligtvis fattar jag inte grejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

mange_andersson:

Tack för kritiken. Du har nog rätt med att det är nåt som inte stämmer med sången. Den vart inte helt perfekt. Ett problem jag har är att jag bara äger en MXL 2006 mick och en Shure SM57, finns ingen direkt given sångmick. Desutom har jag ingen stans att spela in sången. Så det blir mitt i mitt rum vilket bidrar till en massa rumsklang. Nån som har nåt tips på hur man kommer runt detta? :/

Lundin:

Du har fattat vad jag är ute efter. Kan du tipsa lite om hur jag kanske kan åtgärda dom saker du räknar upp? Det känns nästan givet att spela om sången. Skulle va nice med lite tips där för att komma runt dom problemen jag har nu.

DåligtGehör:

Du har nog rätt i det du säger, så jag tror visst att du fattar grejen. Ljudet som kommer in är faktiskt en transmattesynth vid namn Blue 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin:

Kan du tipsa lite om hur jag kanske kan åtgärda dom saker du räknar upp? Det känns nästan givet att spela om sången. Skulle va nice med lite tips där för att komma runt dom problemen jag har nu.

Well.. vad jag förstår av den frågan är vi inne på parametrar och grundinställningar på de verktyg jag räknade upp och det har jag ingen tid till att göra som det ser ut nu.

Till stor del handlar det om hur du lyssnar och i vilken lyssningsmiljö du sitter i.. resten är bara tycke och smak..plus lite fingertoppskänsla

Tjejens sång låter som om den bör spelas om och sen gå väldigt kritiskt fram när det gäller vilka bitar du använder i låten.. funkar inte det finns det ju autotuner att tillgå som - i små mängder - kan rädda din dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...