Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tja jag Àr ute efter en synt som har bra orgelsound, ( Àr enbart intresserad av orgel ljud ) typ som nord electro men inte sÄ jÀkla dyr. dÄ jag kör ett set pÄ 3 syntar och tre vÄningar pÄ stativet sÄ fÄr den inte vara för fet i höjd. har tex en yamaha motif som jag mÄste ha högst upp pga att den Àr sÄ tjock i höjden. Nord har bra size men kostar sÄ mkt.

kan nÄgon ge mig tips...?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Roland Juno-60. För t.ex riktigt skitiga organ typ Deep Purple.

Postat

jag ska alltsÄ ENBART spela orgelljud pÄ den. Jag lirar reggae och ska ha den lÀngst mer, piano i mitten och pÄ den högst upp ska jag köra min yamaha motif för olika blÄs och synt grejer.

Postat
jag ska alltsÄ ENBART spela orgelljud pÄ den. Jag lirar reggae och ska ha den lÀngst mer, piano i mitten och pÄ den högst upp ska jag köra min yamaha motif för olika blÄs och synt grejer.

Kan du tÀnka dig att köpa begagnat rack och koppla till midiklav?

Postat
absolut.. varför inte.

DÄ Àr det Native Instruments B4 som gÀller (har kommit en B4 II oxÄ men den har jag inte hört)!

Postat

Det finns rÀtt okeja orglar i Proteus 2000 ocksÄ.

Sampleplayer för 2000-3000 begagnad.

Postat

B4:n Àr jÀkligt nice och den kör jag i studion men pallar inte dra med min laptop nÀr jag ska spela live.. jag har hört att Roland Xp90 ska va bra men tyvÀrr kan jag inte hitta nÄgra exempel pÄ ljud frÄn den..

proteus ska jag kolla upp

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

hammond xk-5 gÄr vÀl pÄ runt 5 lax, ifall det inte Àr för dyrt för dig.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hammond kommer i höst med en ny modul XM-2 som helt enkelt Ă€r Hammond XK-1 i modulform. Hammonds nya ljudmotor som Ă„terfinns i XK-3:an och XK-1:an Ă€r samma som ska finnas i XM-2:an, och den motorn Ă€r inte sĂ„ dum. 😎

Och vad jag har sett pÄ Thomann senast jag kollade, sÄ sÀljs den för runna 8.000:-

Redigerat av Gardinen
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

SĂ„ vad har du nu kollat upp av det som rekommenderats? Eller annat? Erfarenheter?

Postat

Utan att ha testat alla nya Hammond, kan jag sÀga att inget för övrigt gÄr upp mot NI B4 !

Lesliet funkar suverĂ€nt om det anvĂ€nds pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt ! Just det brukar ju annars lĂ€tt lĂ„ta piss nĂ€r man drar pĂ„ tremolo/full fart. Även B4 kan göra det i de högre registren, men leder Ă€ndĂ„ helt klart.

Nackdelen Àr ju datorn som mÄste med.

NI skulle absolut stoppa ner B4 i en hel lÄda med klaviatur och allt.

HÄrdvara kan nog trots allt sÀlja om man hittat sÄ rÀtt som de gjort i detta fall !

Tyska Creamware kommer ( har kommit ? ) med en modul som de skröt hÄrt om i vÄras. PÄ www.creamware.de finns det demos som inte imponerar.

De bĂ€ddar in orgeljuden i musik som inte ger mig en chans att sĂ€ga om orgeln klarar sig med hedern i behĂ„ll om musiken tystnar 😕

Postat

köp en Korg M1-den har ok orglar för 2-3000:-, men NIB4 Àr jÀvligt bra mÄste jag hÄlla med om-tillkommer ju bÀrbar dator med fet kraft och all hantering i sÄ fall...

Postat

Jag var sjÀlv i valet och kvalet för ett tag sedan. skulle skaffa ny hem-PC och valde mellan att ha en bra dator hemma eller en bÀrbar.

TÀnkte i sÄ fall köpt en laptop , ett externt ljudkort och B4 med "styrlÄda",

den dÀr lÄdan som finns till B4 , med drawbars, leslie on/off, dist osv...

PÄ sÄ sÀtt kunde man ju Äkt runt och lirat orgel pÄ ett smidigt sÀtt.

Jag valde stationĂ€r dator 😕

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag var sjÀlv i valet och kvalet för ett tag sedan. skulle skaffa ny hem-PC och valde mellan att ha en bra dator hemma eller en bÀrbar.

TÀnkte i sÄ fall köpt en laptop , ett externt ljudkort och B4 med "styrlÄda",

den dÀr lÄdan som finns till B4 , med drawbars, leslie on/off, dist osv...

PÄ sÄ sÀtt kunde man ju Äkt runt och lirat orgel pÄ ett smidigt sÀtt.

Jag valde stationĂ€r dator 😕

En beggad sampler kan du ju fÄ för inga pengar alls. Det finns ju massa bra sample libraries. Dessutom kÀnns en dedicerad pryl tryggare Àn live en laptop.

Nu tror jag förstÄs att nÀsta gÄng jag stÄr pÄ scen blir det med laptop.

Postat

Jo det finns sÀkert mÄnga bra samplade ljud till orgel, men det gÄr lik förbannat inte att spela orgel utan att ha möjligheten att vÀxla lesliet mellan slow och tremolo.

Just accelerationen Àr en del av grejen med orgel. Dessutom vill man kunna sitta och Àndra ljud live, med bla drawbar-reglarna. Mycket med Hammond handlar om variation av ljud, volym och leslie.

SÄ... samplern funkar inte för mig.

Nu Ă€r jag kanske bortskĂ€md, det stĂ„r en Hammond C3 i vardagsrummet... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat
Jo det finns sÀkert mÄnga bra samplade ljud till orgel, men det gÄr lik förbannat inte att spela orgel utan att ha möjligheten att vÀxla lesliet mellan slow och tremolo.

Just accelerationen Àr en del av grejen med orgel. Dessutom vill man kunna sitta och Àndra ljud live, med bla drawbar-reglarna. Mycket med Hammond handlar om variation av ljud, volym och leslie.

SÄ... samplern funkar inte för mig.

Nu Ă€r jag kanske bortskĂ€md, det stĂ„r en Hammond C3 i vardagsrummet... 🙂

Inget Àr som en riktig Hammond. Hade en L100 med Leslie för en massa Är sedan, tungt att slÀpa runt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.