Fairchild Postat 26 juli 2006 Postat 26 juli 2006 tja jag Àr ute efter en synt som har bra orgelsound, ( Àr enbart intresserad av orgel ljud ) typ som nord electro men inte sÄ jÀkla dyr. dÄ jag kör ett set pÄ 3 syntar och tre vÄningar pÄ stativet sÄ fÄr den inte vara för fet i höjd. har tex en yamaha motif som jag mÄste ha högst upp pga att den Àr sÄ tjock i höjden. Nord har bra size men kostar sÄ mkt. kan nÄgon ge mig tips...?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 26 juli 2006 Postat 26 juli 2006 Roland Juno-60. För t.ex riktigt skitiga organ typ Deep Purple.
tbruce Postat 26 juli 2006 Postat 26 juli 2006 Du ska ha en orgelmodul och ett par manualer, inte en synth. đ
Fairchild Postat 28 juli 2006 TrÄdstartare Postat 28 juli 2006 jag ska alltsÄ ENBART spela orgelljud pÄ den. Jag lirar reggae och ska ha den lÀngst mer, piano i mitten och pÄ den högst upp ska jag köra min yamaha motif för olika blÄs och synt grejer.
brojd Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 jag ska alltsÄ ENBART spela orgelljud pÄ den. Jag lirar reggae och ska ha den lÀngst mer, piano i mitten och pÄ den högst upp ska jag köra min yamaha motif för olika blÄs och synt grejer. Kan du tÀnka dig att köpa begagnat rack och koppla till midiklav?
Fredrik Karlsson Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 absolut.. varför inte. DÄ Àr det Native Instruments B4 som gÀller (har kommit en B4 II oxÄ men den har jag inte hört)!
Bebopkeys Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Det finns rÀtt okeja orglar i Proteus 2000 ocksÄ. Sampleplayer för 2000-3000 begagnad.
Fairchild Postat 30 juli 2006 TrÄdstartare Postat 30 juli 2006 B4:n Àr jÀkligt nice och den kör jag i studion men pallar inte dra med min laptop nÀr jag ska spela live.. jag har hört att Roland Xp90 ska va bra men tyvÀrr kan jag inte hitta nÄgra exempel pÄ ljud frÄn den.. proteus ska jag kolla upp
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 hammond xk-5 gÄr vÀl pÄ runt 5 lax, ifall det inte Àr för dyrt för dig.
Gardinen Postat 10 augusti 2006 Postat 10 augusti 2006 (redigerat) Hammond kommer i höst med en ny modul XM-2 som helt enkelt Ă€r Hammond XK-1 i modulform. Hammonds nya ljudmotor som Ă„terfinns i XK-3:an och XK-1:an Ă€r samma som ska finnas i XM-2:an, och den motorn Ă€r inte sĂ„ dum. đ Och vad jag har sett pĂ„ Thomann senast jag kollade, sĂ„ sĂ€ljs den för runna 8.000:- Redigerat 10 augusti 2006 av Gardinen
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 augusti 2006 Postat 10 augusti 2006 SĂ„ vad har du nu kollat upp av det som rekommenderats? Eller annat? Erfarenheter?
onedown Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Utan att ha testat alla nya Hammond, kan jag sĂ€ga att inget för övrigt gĂ„r upp mot NI B4 ! Lesliet funkar suverĂ€nt om det anvĂ€nds pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt ! Just det brukar ju annars lĂ€tt lĂ„ta piss nĂ€r man drar pĂ„ tremolo/full fart. Ăven B4 kan göra det i de högre registren, men leder Ă€ndĂ„ helt klart. Nackdelen Ă€r ju datorn som mĂ„ste med. NI skulle absolut stoppa ner B4 i en hel lĂ„da med klaviatur och allt. HĂ„rdvara kan nog trots allt sĂ€lja om man hittat sĂ„ rĂ€tt som de gjort i detta fall ! Tyska Creamware kommer ( har kommit ? ) med en modul som de skröt hĂ„rt om i vĂ„ras. PĂ„ www.creamware.de finns det demos som inte imponerar. De bĂ€ddar in orgeljuden i musik som inte ger mig en chans att sĂ€ga om orgeln klarar sig med hedern i behĂ„ll om musiken tystnar đ
Florian le Sage Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 köp en Korg M1-den har ok orglar för 2-3000:-, men NIB4 Àr jÀvligt bra mÄste jag hÄlla med om-tillkommer ju bÀrbar dator med fet kraft och all hantering i sÄ fall...
onedown Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Jag var sjĂ€lv i valet och kvalet för ett tag sedan. skulle skaffa ny hem-PC och valde mellan att ha en bra dator hemma eller en bĂ€rbar. TĂ€nkte i sĂ„ fall köpt en laptop , ett externt ljudkort och B4 med "styrlĂ„da", den dĂ€r lĂ„dan som finns till B4 , med drawbars, leslie on/off, dist osv... PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunde man ju Ă„kt runt och lirat orgel pĂ„ ett smidigt sĂ€tt. Jag valde stationĂ€r dator đ
drloop (oregistrerad) Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Jag var sjĂ€lv i valet och kvalet för ett tag sedan. skulle skaffa ny hem-PC och valde mellan att ha en bra dator hemma eller en bĂ€rbar. TĂ€nkte i sĂ„ fall köpt en laptop , ett externt ljudkort och B4 med "styrlĂ„da", den dĂ€r lĂ„dan som finns till B4 , med drawbars, leslie on/off, dist osv... PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunde man ju Ă„kt runt och lirat orgel pĂ„ ett smidigt sĂ€tt. Jag valde stationĂ€r dator đ En beggad sampler kan du ju fĂ„ för inga pengar alls. Det finns ju massa bra sample libraries. Dessutom kĂ€nns en dedicerad pryl tryggare Ă€n live en laptop. Nu tror jag förstĂ„s att nĂ€sta gĂ„ng jag stĂ„r pĂ„ scen blir det med laptop.
onedown Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Jo det finns sĂ€kert mĂ„nga bra samplade ljud till orgel, men det gĂ„r lik förbannat inte att spela orgel utan att ha möjligheten att vĂ€xla lesliet mellan slow och tremolo. Just accelerationen Ă€r en del av grejen med orgel. Dessutom vill man kunna sitta och Ă€ndra ljud live, med bla drawbar-reglarna. Mycket med Hammond handlar om variation av ljud, volym och leslie. SĂ„... samplern funkar inte för mig. Nu Ă€r jag kanske bortskĂ€md, det stĂ„r en Hammond C3 i vardagsrummet... đ
Neosus Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 köp en Korg M1-den har ok orglar för 2-3000:-... men usch... đ
drloop (oregistrerad) Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Jo det finns sĂ€kert mĂ„nga bra samplade ljud till orgel, men det gĂ„r lik förbannat inte att spela orgel utan att ha möjligheten att vĂ€xla lesliet mellan slow och tremolo.Just accelerationen Ă€r en del av grejen med orgel. Dessutom vill man kunna sitta och Ă€ndra ljud live, med bla drawbar-reglarna. Mycket med Hammond handlar om variation av ljud, volym och leslie. SĂ„... samplern funkar inte för mig. Nu Ă€r jag kanske bortskĂ€md, det stĂ„r en Hammond C3 i vardagsrummet... đ Inget Ă€r som en riktig Hammond. Hade en L100 med Leslie för en massa Ă„r sedan, tungt att slĂ€pa runt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.