Jump to content
Annons

Bygge av musikhörna


ThomasJ

Recommended Posts

Okey. Nu börjar jag mer och mer fundera på att göra min lilla hörna lite mysigare och mer funktionell.

Min plånbok är inte direkt stor, men har funderat på lite prylar som jag nog har råd med. såhär serdet ut nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=28389

Tanken är som så:

Först tänkte jag att jag skall dämpa lite på väggen bakom datorn och högtalarna, behöver alltså någon fomr av platta som är ca 3x2meter samt en platta som är 3x1meter för väggen på sidan. Vart kan jag hitta plattor billigt? Som är basdödande?

Klaviaturet skall upp på en billig variant av stativ och skall vara ståendes vid sidan av. Högtalarna skall så småningom bytasut mot monitorer, men jag funderar på om det kanske är lämoligt att fåupp dom ifrån bordet på någon slags hylla eller liknande?!

Alla tips är välkommna!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Fråga i livsmedelsaffär'n eller hos nån bonde om du kan få äggkartonger gratis. De hänger du upp på väggen. Eller spara dem efter att du ätit klart äggen du köpt, eller ännu hellre messa Pazo om ett lass... Du kan ju måla dem i nån billig men fräsig färg om du vill. T.o.m. metallicfärg kan funka och säljas billigt. Spraymåla?

Ett enkelt keyboardstativ som gör det primära jobbet kan finnas rätt billigt på rea på Musikbörsen eller jam ibland. Cirka 299 kr.

Monitorer tycker jag inte du ska köpa. Du har ju redan högtalare... En vägghylla som du borrar upp att sätta dem på borde inte kosta så mycket. Ikea?

Jag har också funderingar denna period.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara flika in att äggkartonger kommer vara totalt värdelösa för ditt ändamål (i de flesta andra ändamål också, förrutom att förvara ägg i förstås :rolleyes: ) . Dessa kan möjligen diffusera litegrann men det snäva och framförallt mycket höga område där dessa verkar (dåligt dessutom) kommer inte hjälpa dina grannar nämnvärt.

För att dämpa bas krävs massor med isolering i en flytande konstruktion som frigör väggar och golv från själva byggnaden. För att dämpa litegrann skulle kanske en tjock absorbent i skummgummi med en luftspalt till väggen/taket/golvet hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske letar du efter något sånt här?

144069.jpg

http://www.thomann.de/de/takustik_sap_pyramidenschaum.htm

8 cm tjock och 1x1 m stor, dämpar från 500 hz och uppåt

bara 32.90 euro styck :rolleyes:

edit: hittade en billigare för 9.90

http://www.thomann.de/de/takustik_noppenschaumstoff.htm

Jo någpt sådant jag letar efter. det viktiga är att det är basdödande, så inte grannarna får tuppjuck.

Musik: Haha, jufan, äggkartonger är väl källarbandspunkarnas bästa vän eller?😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra något akut för att hjälpa grannarna så tycker jag att du skall börja med att försöka minska ledljudet ner i bordet från högtalarna. Vibrationerna leds vidare ner i golvet och vidare i huset.

Ställ högtalarna på något mjukt.

Okey, det tipset tackar jag för. Något av gummi kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra något akut för att hjälpa grannarna så tycker jag att du skall börja med att  försöka minska ledljudet ner i bordet från högtalarna. Vibrationerna leds vidare ner i golvet och vidare i huset.

Ställ högtalarna på något mjukt.

Okey, det tipset tackar jag för. Något av gummi kanske?

Finns ju specialskummabsorbent för det ändamålet som säkert Claes kan sälja dig.

Dock ser ju inte din studio ut att vara "top of the line" om man säger så 😉

Så kör du med något du kommer över billigt kanske några utskurna bitar i liggunderlag på varandra, eller vad du kommer på. Hur som helst blir det ju inte värre 😄

Edit: stavfel

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra något akut för att hjälpa grannarna så tycker jag att du skall börja med att  försöka minska ledljudet ner i bordet från högtalarna. Vibrationerna leds vidare ner i golvet och vidare i huset.

Ställ högtalarna på något mjukt.

Okey, det tipset tackar jag för. Något av gummi kanske?

Finns ju specialskummabsorbent för det ändamålet som säkert Claes kan sälja dig.

Dock ser ju inte din studio ut att vara "top of the line" om man säger så 😉

Så kör du med något du kommer över billigt kanske några utskurna bitar i liggunderlag på varandra, eller vad du kommer på. Hur som helst blir det ju inte värre 😄

Edit: stavfel

hehe.. Nja, så profsig studio är det jue inte. Men tanken är at bygga en hörna som för eller senare kommer vara rätt cool för att vara en amatörhörna. Stativ osv har jag hittat. Vi får väl se hur det blir här, som sagt så är plånboken rätt arg på mig så han vill inte ge mig några dollar direkt:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, så är skumplattorna som nämns till för akustikbehandling och inte för ljuddämpning.

Som JimmyN säger, så är äggkartonger bra till en enda sak: Att förvara ägg i. Att använda sådant för akustikbehandling skapar bara mer problem med ljudet än det hjälper till med.

DrHans tips är en bra start, eftersom just basen går ner och fortplantas i underlaget - men förutom det, är det lite större projekt som krävs för att du ska isolera mot grannarna.

Har du en hyresrätt, så är det förmodligen bara att glömma att isolera. Är det en bostadsrätt, så kan du kanske ge dig på det - men det är som sagt mycket jobb med extra väggar, golv och tak, så att du frikopplar allt från den ursprungliga konstruktionen...

Dämpkuddarna som DrHans nämner, är Auralex MoPads (369:- ) eller GA Acoustics IsoMon (450:- ). Själv föredrar jag MoPads, som även passar lite tyngre monitorer eftersom de består av ett styvare skummaterial.

Jag körde själv med 3-4 lager sönderklippt Polyeten-liggunderlag för några år sedan - och det fungerar helt ok, men är inte lika snyggt. 😉 De riktiga skumdämparna fungerar ännu lite bättre, men det är faktiskt ingen revolutionerande skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

soft. Hitta lite webbutiker som säljer Auralex MoPads. Värkar vara en bra lösning.

Jag bor i andrahand i en hyresrätt, så något ombygge är inte att tala om. Får helt enkelt köra med lurar när riksen att störa någon blir för stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ju kommentera resten... 😉

Du verkar inte ha någon fantastisk stereoseparation, precis... 😄 Högtalarna står alldeles för nära varandra, så du kan i princip lika gärna köra i mono...

Nåja - Jag misstänker att du vill göra lite enklare akustikbehandlande åtgärder och inga stora projekt.

Eftersom du har högtalarna stående så nära väggen, så skulle jag välja att sätta lite tjockare skumplattor på vägen bakom och trycka in högtalarna lite i materialet. 80 eller rentav 120mm GA-paneler.

Det verkar också vara väldigt nära hörnet för den ena högtalaren - något som ger dig slagsida i ljudet, med en kraftig basförstärkning i hörnet. Det bästa skulle vara att flytta dig till mitt på väggen så att du har båda högtalarna lika långt från hörnen. Om det inte är möjligt, så kommer det inte att bli riktigt bra, men du kan förbättra genom att sätta upp exempelvis GA LF Trap 300 från golv till tak i hörnet.

Det skulle kunna underlätta om du har möjlighet att göra en liten skiss på hur hela rummet ser ut uppifrån, så att man får en uppfattning om helheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ju kommentera resten... 😉

Du verkar inte ha någon fantastisk stereoseparation, precis... 😄 Högtalarna står alldeles för nära varandra, så du kan i princip lika gärna köra i mono...

Nåja - Jag misstänker att du vill göra lite enklare akustikbehandlande åtgärder och inga stora projekt.

Eftersom du har högtalarna stående så nära väggen, så skulle jag välja att sätta lite tjockare skumplattor på vägen bakom och trycka in högtalarna lite i materialet. 80 eller rentav 120mm GA-paneler.

Det verkar också vara väldigt nära hörnet för den ena högtalaren - något som ger dig slagsida i ljudet, med en kraftig basförstärkning i hörnet. Det bästa skulle vara att flytta dig till mitt på väggen så att du har båda högtalarna lika långt från hörnen. Om det inte är möjligt, så kommer det inte att bli riktigt bra, men du kan förbättra genom att sätta upp exempelvis GA LF Trap 300 från golv till tak i hörnet.

Det skulle kunna underlätta om du har möjlighet att göra en liten skiss på hur hela rummet ser ut uppifrån, så att man får en uppfattning om helheten...

kan försökamigpå en skiss i paint. har inget cadprogram henmma just nu.. postar lite senare så skall du få se helheten:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde själv med 3-4 lager sönderklippt Polyeten-liggunderlag för några år sedan - och det fungerar helt ok, men är inte lika snyggt. 😳  De riktiga skumdämparna fungerar ännu lite bättre, men det är faktiskt ingen revolutionerande skillnad.

Är det någon mer som undrar varför Claes får göra reklam här på forumet? Karln är ju hopplös som försäljare! "Man kan ju köpa MoPads från mig, men... Det går lika bra med liggunderlag, men det är inte lika snyggt." Herregud!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde själv med 3-4 lager sönderklippt Polyeten-liggunderlag för några år sedan - och det fungerar helt ok, men är inte lika snyggt. 😳  De riktiga skumdämparna fungerar ännu lite bättre, men det är faktiskt ingen revolutionerande skillnad.

Är det någon mer som undrar varför Claes får göra reklam här på forumet? Karln är ju hopplös som försäljare! "Man kan ju köpa MoPads från mig, men... Det går lika bra med liggunderlag, men det är inte lika snyggt." Herregud!!! 😄

Jag har förvånats över det tidigare och påpekade att detta var, i mina ögon, en aning märkligt eftersom att exempelvis Luthman har blivit sågade för att ha gjort reklam på forumet för ett rabatterbjudande, men Claes har tydligen en överrenskommelse med Olsberg om att detta är okej, då han är en så stor tillgång för forumet (tror jag det var, rätta mig gärna om jag har fel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde själv med 3-4 lager sönderklippt Polyeten-liggunderlag för några år sedan - och det fungerar helt ok, men är inte lika snyggt. 😄  De riktiga skumdämparna fungerar ännu lite bättre, men det är faktiskt ingen revolutionerande skillnad.

Är det någon mer som undrar varför Claes får göra reklam här på forumet? Karln är ju hopplös som försäljare! "Man kan ju köpa MoPads från mig, men... Det går lika bra med liggunderlag, men det är inte lika snyggt." Herregud!!! 😄

😳

Jag är ju egentligen mest tekniker och mindre säljare - och jag tycker att ärlighet varar längst... Jag sade ju också att det faktiskt blir bättre med dämpkuddarna, dock utan revolutionerande skillnad - så det kanske ändå finns hopp för mig...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande från min sida: jag har aldrig tyckt att det varit något problem, jag har enbart varit förvånad över att det anses okej att Claes gör det, medan andra blivit påhoppade för liknande situationer.

Jag litar på Claes, han känns ärlig 😄 Och han är en tillgång för forumet, minst sagt.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tänkte mest ur ekonomisk synvinkel. Om det fanns sisådär en guldpeng och två femtiöringar i plåntan bara... Liggunderlag som har nämnts är däremot ganska bra och billigt. Vill man göra något mer seriöst så krävs andra åtgärder, så som att isolera flytande och dyrare material - det stämmer.

Tänkte också på stereoperspektivet. Antog att högtalarna bara stod så ytterst tillfälligt.

När man ser skissen på rummet undrar jag om det är en bordsmatta du har? Den är väldigt överdimensionerad i förhållande till soffan. Har du inte funderat på att flytta hörnan nån annanstans? Är det uteslutet? Kan det vara så att en annan riktning/plats på prylarna ger en mer önskvärd grannrelation? Alternativet är att flytta till en lya med stor klädkammare. Det hade jag ett år tillfälligt. Den var säkert på 10 kvm. Och den låg så till att den inte störde grannar heller. Den låg ut mot uppgången (en vägg) och resten av väggarna in mot min egen lägenhet. Då hade jag även mängder med liggunderlag jag klippte ut från en kolossal rulle som fazzan tagit hem. Detta multi-"tapetserade" jag väggarna och golvet med. Gött ljud och störde ingen. Den låg på översta femte våningen, med utsikt över halva stan. Något att tänka på?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tänkte mest ur ekonomisk synvinkel. Om det fanns sisådär en guldpeng och två femtiöringar i plåntan bara... Liggunderlag som har nämnts är däremot ganska bra och billigt. Vill man göra något mer seriöst så krävs andra åtgärder, så som att isolera flytande och dyrare material - det stämmer.

Tänkte också på stereoperspektivet. Antog att högtalarna bara stod så ytterst tillfälligt.

När man ser skissen på rummet undrar jag om det är en bordsmatta du har? Den är väldigt överdimensionerad i förhållande till soffan. Har du inte funderat på att flytta hörnan nån annanstans? Är det uteslutet? Kan det vara så att en annan riktning/plats på prylarna ger en mer önskvärd grannrelation? Alternativet är att flytta till en lya med stor klädkammare. Det hade jag ett år tillfälligt. Den var säkert på 10 kvm. Och den låg så till att den inte störde grannar heller. Den låg ut mot uppgången (en vägg) och resten av väggarna in mot min egen lägenhet. Då hade jag även mängder med liggunderlag jag klippte ut från en kolossal rulle som fazzan tagit hem. Detta multi-"tapetserade" jag väggarna och golvet med. Gött ljud och störde ingen. Den låg på översta femte våningen, med utsikt över halva stan. Något att tänka på?

😳

:musik

Okey. Om du ger mig en stor bunt med pengar till en ny lya så jomenvist:D

Mattan är förjävla stor. Ändå platsen man skulle kunna flytta hörnan till skulle vara under sägen i sovalkolen som är som ett litet rum i rummet typ eller hur man skall förklara det. dock står soffan där och det skulle bli rätt så trångt, så jag tror hörnan får vara i hörnan där hörnan är !

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande från min sida: jag har aldrig tyckt att det varit något problem, jag har enbart varit förvånad över att det anses okej att Claes gör det, medan andra blivit påhoppade för liknande situationer.

Jag litar på Claes, han känns ärlig 😄 Och han är en tillgång för forumet, minst sagt.

😳

Poängen är att han hellre ger tips än tjänar pengar. Och rekommenderar han någon produkt så nämnar han också att andra än han har den. Han är liksom inte distributör för prylarna han säljer (till skillnad från Luthman). Tur att han äger sin business annars hade försäljningschefen "käkat hans arsle"! Hehe...

Den enda fråga jag har är: Claes, vad gör jag nu med min MoPads. Skickar tillbaka dem till dig och skaffar liggunderlag? 😄 Nej, jag bara skojar!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: dessa MoPads, är det olika storlekar på dessa eller? Googlat lite på bilder o tillsynes är dom olika!?

Så här ser de ut:

MP.jpg

Sedan följer det med en kil också, som gör att man kan vinkla monitorerna på lite olika sätt - men bäst är ju förstås alltid att ha monitorerna riktade rakt emot öronen. Börjar man med att vinkla dem upp eller ner, så får man en väldigt liten sweetspot...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej nej nej, Låddan!! Det var en hyresrätt. Fast själva flytten kostar ju normalt, även om man kör lastbilen själv.

Placeringen av grejerna beror på var grannarna finns mest, vilken våning du bor på osv. Under sängen i alkoven skulle vara perfekt! Det finns andra som har det så...

Är soffan flyttbar?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej nej, Låddan!! Det var en hyresrätt. Fast själva flytten kostar ju normalt, även om man kör lastbilen själv.

Placeringen av grejerna beror på var grannarna finns mest, vilken våning du bor på osv. Under sängen i alkoven skulle vara perfekt! Det finns andra som har det så...

Är soffan flyttbar?

🙂

:musik

Ah.. lär inte flytta förens jag skall vidga mig till en tvåa, vilket lär ske någongång när jag är vuxen nog att orka städa min lilla etta typ:P

Soffan är flyttbar när inte jag eller någon annan fyllbullt ligger i den . Funderar på om inte det blir lite skumt ljud i allkoven, då det är ett litet utrymme på typ 2x4meter typ, menar att ljudet lär studsa mellan väggarna lixom. Vart grannarna brukar vara har jag ingen aningom, iofs har dom aldrig klagat ännu, men man vill ju vara lite snäll så man inte mister kontraktet en vacker dag med massa snö typ:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om inte det blir lite skumt ljud i allkoven, då det är ett litet utrymme på typ 2x4meter typ, menar att ljudet lär studsa mellan väggarna lixom.

om ditt sovalkov är på 2x4 meter så borde din matta vara på åtminstone 40 kvadrat och rummet på någonstans mot 120m2.

ingen dum 1:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...