Jump to content
Annons

Odöpt pop låt


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Odöpt

* ARTIST/GRUPP: Stina

* GENRE: Lugn pop

* LÅTLÄNGD: 02:45

* KOMPOSITÖR: Stina

* EV. MEDVERKANDE: Fredrik

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: 192 kbps mp3

* STORLEK: 3.80 MB

* STATUS: Färdig demo ?

* LÅTLÄNK: Låtlänk här

Hej!

Jag fick i "uppdrag" att spela in några av en polares tjejkompis låtar. Detta är en av de första. Tidigare har jag knappt postat något här pga av att jag aldrig blir färdig med mitt eget material... (känns det igen?) Men nu, med piskan över mej, så har jag lyckats pilla ihop hennes material iaf. Stina står för 100% av låten, varpå jag har kommit med tips under uppbygget, som från början är typisk sing/song-writer stil med sång & akustisk gitarr.

Då hon vill försöka ta demo-låtarna vidare så känner jag att jag behöver all feedback på inspelning/mixning jag kan få.

Tacksam för Er hjälp! 😉

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanonbra!

Fin röst sångeskan har, kanske något svajig nånstans. Ljudmässigt fint lyster i det hela. Just nu verkar det som alla ska ha vispar. Är det jag som introducerade dem med min låt Leave it behind? (hoppas det)

Cymbalen stör mig lite för den är lite onyanserad. Man kan slå hårt och löst på den (velocity), en riktig trummis gör det.

"My life goes on" - kanske som låttitel (inte så svårt att lista ut)

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte dåligt men en aning menlöst kanske! Framförallt produktionen... tror att annan produktion skulle kunna lyfta fram själva låten bättre. Nu hörs ljudbilden mer än melodin, eller hur man ska säga. Kan ha att göra med att kompet bara lunkar på mest likadant hela tiden. Testa att ändra nåt för att lyfta refrängen en aning, få den lite ljusare, markera melodihooken lite tydligare. Kanske rytmisera orgeln en aning där, och snärta till trumkompet för att ta det upp ur såsigheten. Ett ordentligt break nånstans i mitten av låten skulle också kunna hjälpa till. En sak som stör mej lite är att det inte riktigt känns som att det finns nåt riktigt arr - det är mest lager på lager med vad som råkar finnas till hands, ungefär (känns det som). Vad är tanken med de olika elementen? Hur ska de kompletera varandra?

Håller med om att cymbalen är lite stel framförallt mot slutet, tycker den dominerar lite för mycket där.

Så, bra men lite för jämntjockt, gör något åt det så blir det riktigt bra, för låtmaterialet verkar ju helfint!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker sånt här är astufft... Lagom smörigt och vemodigt 😮

Tycker inte att det gör så mycket att själva kompet är upprepande. Kompet är dock en aning högt mixat mot sången enligt min smak... Plus att (som nämnts tidigare) Cymbalen blir aningen hög i slutet..

I övrigt: Bra låt och bra sång 😉

Langa upp de andra också vettja!

Döp den till "Except you" 🙁

Redigerat av killen_med_skorna
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Freddie!

Låter RIKTIGT bra här!

Det jag stör mig på är riden/cymbalen som ligger tokigt högt och stör dom andra instrumenten (Kanske hela trumsetet?), Men det är ju lätt ändrat 🙂

Annars tycker jag det låter riktigt riktigt fint!!!

Anledningen till att jag skrev var att jag tänkte fråga hur du har spelat in sången?

jag vill också få fram en sån där varm/fyllig sånginspelning och inte en platt trist.

Du kanske har någon bra Preamp eller något sånt?

Får gärna skriva en snabbis vad du använt till sången iaf 😉

Ha det bra!

Redigerat av B@kon
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Anledningen till att jag skrev var att jag tänkte fråga hur du har spelat in sången?

jag vill också få fram en sån där varm/fyllig sånginspelning och inte en platt trist.

Du kanske har någon bra Preamp eller något sånt?

Får gärna skriva en snabbis vad du använt till sången iaf  😉

Inga konstigheter här. Snarare tvärtom.

Mic: Samson C0-1. Kostar ca 800-900kr och är ganska dålig egentligen. Varken basen eller diskanten är nåt att hänga i granen.

Preamp: ART TubeMP. Ca 400-600kr. Billigast på marknaden om den ens finns kvar.

Inspelat på ett SoundBlaster Platinum... i mitt 9 kvadratmeter sovrum.

Fx: Komprimeringen pendlar mellan 5-15 decibel. Väldigt kort attack. Passerar sedan Antares Microphone Modeler inställd på ADK Solidtube/Autotune (vilket man tyvärr hör lite för bra)/DeEsser/Cubase Reverb A åxå lite stereo expander på slutet innan det går genom Cubase egna EQ.

Sångerskan sjunger ganska soft så hon stod ungefär 15-20 cm från micken.

Tack för komplimangen 😏

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev avbruten i lyssningen halvvägs, drog på igen och undrade: "Va har datorn bytt till Sophie Zelmani". Visserligen finns det redan en Sophie, men jag räknar ändå det som en komplimang.

Mix: Jag är inne i en perdiod av att gilla "trovärdiga" ljudbilder så jag tycker trummorna är ok. De är ju liksom högljudda av sig så att de hörs är inte så konstigt. Att sångerskan i så fall inte borde höras alls väljer jag att ignorera 😏

Hörde en liten tungvrickning på 1:17 - "Feel like I". För stötigt och bryter flödet.

Vid 2-3e lyssningen låter det lite som Gloria med bara ena sångerskan. Fortfarande gott betyg. Vill gärna höra ett gäng låtar med henne/er för att få en mångsidigare bild av vad hon/ni vill med det hela.

Kul att det är så billig utrustning. Borde betyda att jag kan få helt lysande inspelningar när jag nu slängt ut Behringerprylarna och gamla gitarrerna. Håll tummarna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Huva va bra det låter!

Jag måste också få säga att det är ett kanon ljud på sången! Både utförandet och själva det tekniska.

Även en snygg komplex ljudbild, möjligt att visparna låter lite dominant.

Kanske en liten skärninging i diskanten och lite mer reverb skulle flytta dessa bakåt lite utan att sänka volymen?

Själva klangen i virvel känns lite hård och kall som det är nu.

Men det låter verkligen lovande för framtiden!

Normalt så brukar jag ogilla låtar utan lead gitarr hehe! men det funkar alldeles lysande ändå i denna låt!

Det svänger! Vore kul att höra mer av er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Applåd, detta är skitsnyggt. Lite abrubt slut kanske, det är det enda jag reagerade på. Skulle vara snyggt med en mansröst en oktav ner i bakgrunden i refrängen.

(edit: syftningsfel...)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt, bra sång och likaså arret förutom trummorna sitter bra. Trumkompet låter som du tagit en part som egentligen ska användas till ett break. Virvelslaget har du lagt på slaget 3 och 6 (om man räknar till 6 slag i takten) vilket gör att rytmen inte flyter utan känns som den huggs av, tycker jag. Tag bort ena virvelslaget och lägg det återstående på takt 4 istället så hålls rytmen ihop bättre. Du har ju redan gitarren som markerar slag 3 och 6. Sen kan man även sänka volymen på visparna, skulle även kunna ersättas av kantslag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon sjunger bra, men det skulle lyfta mer om

hon fick stöd av körer som skulle lyfta i vissa partier

i låten. Som låten är nu så är den liksom jämn från

början till slut. Inget som avviker, inget som överaskar.

Öka insititeten mer i refrängen t ex med tamburin, perc etc.

Byt ut pling-plong ljudet i bakgrunden på refrängen och

lyft fram pianot mer. Orgel skulle vara snyggt att ha med

både i vers & refräng.

Keep on going...

Link to comment
Dela på andra sajter

mjaco0 (oregistrerad)

Håller med om det tidigare skrivare skrivit, MEN jag vill ha mer! KÖRER, PUKOR och KANONER, varför inte en SYNFONIORKESTER.

Nej det är helt ok. kanske lite mer på just refrängen.

KÖRER, PUKOR och KANONER, varför inte en SYNFONIORKESTER.

Nej det var mitt andra jag som kom in igen.

Arrrggghhhh.Jagipöaåosn kljnäas roåwt, SYNFONIORKESTER....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacker låt! Verkligen!

Men... Håller med de flesta som tycker att trummorna inte är som de borde...

Sen håller jag också med dom som säger att det var för tunt. I refrängerna och kanske i andra versen bara skriker det efter en cello tycker jag, möjligtvis kontrabas... Iallafall nåt stråkigt... 🙂 Även körer i bakgrunden passar bra in, som andra varit inne på.

Vill gärna höra mer från er! Hon har en fantastisk röst. Vacker, sårbar och lite vemodig, jättefint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...