Jump to content
Annons

RME Fireface 800/400?


Hans

Recommended Posts

Hej!

Har varit på gång att uppgradera ett tag, har för tillfället ett E-mu 1820m!

Har snart surfat ihjäl mig 😆 efter vilket som är ljudkortet med bäst ljud och har inte kunnat finna ngt annat än Fireface 800?

Mina frågor,

Finns det ngt alternativ till Fireface 800? (Skulle kunna betala det dubbla om ljudet blev bättre.)

Om ingångarna på Fireface 400 räcker finns det ngn anledning att ändå köpa Fireface 800?

Finns det några fördelar med Multiface 2? (Om inte, varför finns ens Multiface?)

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte vad för vrålåk du vill ha. Till PC så vet jag inte direkt. Men jag kör på ett FF800 till macen å låter riktigt bra. Nästa steg för en annan är nog apogee å sen protools HD. Sen finns det väl inget värre? RME gör riktigt bra grejer som låter riktigt bra. Verkar vara populärt i PC-världen oxå.

Fördelen med firewire är att all ad-omvandling sker i en å samma burk å är avskärmat från allt annat. Köper du multiface 2 så har du en del internt och anslutningarna externt. Funkar säkert bra. Men du är låst till just den datorn sen så kan ju ljudet påverkas av det som sitter i datorn. Även om det nu är löjligt smått påverkande. FF400 är typ hälften så stort i jämförelse med 800an (anslutningar) men är istället säkert bättre kvalité.

Så JAG tycker att du ska köpa 400

...eller 800, OM du nu behöver så många anslutningar? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det väl inget värre?

Benchmark, Lavry, Cranesong, Prism, Mytek, Weiss 🙂

Pratar vi ljudkort eller AD/DA omvandlare?

För de tillverkarna du nämner är väll mest icke ljudkortstillverkare?

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt bra ljudkort? Jag skulle köra med ett FF400 eller FF800, beroende på vilka behov du har. Om du sedan vill förbättra ytterligare ett snäpp, så köper du en 8-kanalig Apogee (ellr ännu värre) A/D-D/A...

RME:s ljudkort är suveränt bra och stabila som klippor, så med något av FF-interfacen kommer du definitivt inte att ångra dig.

Har du en stationär dator, så är det förstås ännu bättre att titta på HDSP9652 och koppla in valfria omvandlare till det, men där har du inga analoga I/O alls från början. Mitt gamla Hammerfall9652 hängde med i omkring 8 år - och sedan bytte jag till ett HDSP9652 för att jag ville rationalisera bort mixern. Jag bytte alltså inte för att det gamla fungerade dåligt - utan för att det nya hade TotalMix, som är ett underbart hjälpmedel när man vill kunna mixa och routa fritt i kortets egen mixer med medhörning o dyl, oberoende av vad man gör i Cubase. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack 😕!

Kul, då har jag bestämt mig för FF 400 😆!

(Det är inte ännu stabilare med Multiface eller?

Det kanske är svårt att svara på men jag fattar inte varför Multiface finns om det inte är stabilare och/eller har lägre latency?

Multiface blir (utifall det inte är bättre, i stort sett) identisk med FF400 bortsett ifrån att den blir

1 krångligare att installera, 2 dyrare att köpa samt, 3 omöjlig att byta mellan olika datorer.)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Sen finns det väl inget värre?

Benchmark, Lavry, Cranesong, Prism, Mytek, Weiss 🙂

Pratar vi ljudkort eller AD/DA omvandlare?

För de tillverkarna du nämner är väll mest icke ljudkortstillverkare?

Sorry, tänkte för kort när han skrev "ljudkort". Prism går iaf att köra vis fw, weiss skall komma med fw-option.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...