Jump to content
Annons

Lågt i tak med betong.


coverman

Recommended Posts

Så mitt garage som alltså har panel omlott på utsidan och sedan isolering mellan reglarna och därefter spån inte bara kan vara kvar?

Jag hade ju tänkt bygga ett isolerat rum innanför dom väggarna. Men du menar att man ska plocka bort allt spån från garageväggarna och dunka på gips längst ut mot ytterpanelen. Därefter tillbaka med isoleringen och skippa spånskivorna längst in?

Hängde jag med då?

Precis så. du bör feta till ytterväggen rejält och om du nu inte vill göra det från utsidan så finns det bara ytan mellan reglarna på insidan kvar.

Så nästa steg blir mitt nya rum och då blir det alltså ytterväggarna som har isoleringen löst längst in (med stroppar), sedan luftspalt, och sedan mitt nya rum som börjar med stroppar och isolering?

Varför kan man inte låta de befintliga väggarna vara som dom är? Det förstod jag inte riktigt?

Är det för att den dämpningen inte räcker till?

Bör det vara en isolerad vägg, luftspalt och sedan isolerad igen alltså?

Japp, så ska det se ut.. och det finns en lång men bra förklaring på varför här ThirdLeafEffect

Men om jag fick till det som jag trodde först. Att börja efterluftspalten med gips på det nya rummet och därefter isolering och sedan 2 lager gips? Dock har jag ju inte klurat ut hur jag ska få dit gipset på utsidan, men man kanske kan bygga väggarna separat på golvet och sedan resa paketet med reglar o gips ytterst inne på plats.

nej precis så ska man inte göra, du ska inte ha gips på insidan av reglarna utan isoleringen ska vara fri mot din yttre väggs isolering, det är där luftspalten ska vara..

så här typ (väldigt liten luftspalt på denna bild) Wall%207.gif

men så ser det ut i princip. läs pdf;en så förstår du varför.

Det är så sjukt trista att hålla på att riva befintligt som inte syns. Man vill ju liksom komma igång. Men iofs ska man inte ha för bråttom, så jag inväntar goda tips o råd här innan jag sätter första spiken i tummen.

Jo, jag förstår vad du menar, men tur att du kom hit och frågade då så du inte började i fel ände så att säga.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oops, det där var ju nyttig info om de tre löven.

Dock var din länk lite felaktig, så den kommer här (för alla andra som inte lyckas hitta den).

TripleLeaf

Så nu får jag tänka om och riva spånskivorna och fylla på med isolering.

Men jag tyckte du skrev tidigare att jag sedan skulle sätta upp gips sedan (men jag minns kanske fel, för då blir det triple leaf i alla fall).

Så nu får det bli:

YTTERPANEL - ISOLERING (som ligger mellan reglarnas cc 60) - LUFTSPALT PÅ CA 5 CM

sedan kommer rummet-i-rummet

ISOLERING (som ligger mellan reglarnas cc 60) - DUBBLA GIPS

Någonting som min lilla skiss (sedd från ovan)

skiss_wall.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag skickade skissen och kom på att jag glömt rita in den yttersta gipsen som ska ligga mot panelen.

Idag beställde jag lite dämpmaterial som ska ligga under reglarna och dämplim till golvet.

Den jag pratade med på det företaget tyckte att jag skulle skippa spånskivan ovanpå platonmattan och lägga reglarna direkt där med deras dämpmaterial (samma som Stepisol) i remsor under reglarna.

Så nu blir det:

platonmatta - stepisoltyp i remsor under reglarna - reglar (med isolering i hålrummen) - golvspån - dämplim - golvspån

Han föreslog också dämplim i en sträng ovanpå reglarna innan första golvspånet.

Låter det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, låter bra tycker jag, jo jag använder spån mest för att vara på den säkra sidan, vill ju ha golvet i nivå, fick gjuta ny betong på några ställen för att jämna ut men ville försäkra mig att det inte blev några ojämnheter när en sisådär 2 ton skulle hamna på platonskivan. Men stepisol kommer säkert fungera. Annars kan du ju remsa ut spån eller plyfa eller i stort sett vilket skivmatreial som helst för att inte dämpmatreialet ska göra hål i fuktspärren.

Han föreslog också dämplim i en sträng ovanpå reglarna innan första golvspånet.

Ja absolut, om du inte har dämplim så att det räcker bör du oavsett fästa de liggande reglarna (och även hammarbandet "takregeln") med bärlist eller gör som jag och ta 10mm yogamatta. Fungerar perfekt, sluter tätt kring regeln och ser till att det blir lufttätt.

yoga.jpg

så här ser det ut.

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå?

Sätter du alltså en yogamatta på sista golvplattan innan du sätter den liggande regeln för väggarna och sedan drar en skriv genom regel och yogamattan?

Så att det inte smiter in luft därunder mellan golvet och regeln menar du?

Räcker det inte med att lägga silikon i skarven där för att sluta tätt?

Och var hittar man yogamatta? Inte hos byggmarknaderna va?

Och i yogabutiker gissar jag att sån matta kostar många sedlar (yoga är inne = kostar dyrt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis, två flugor i en smäll bara.. både tätar och ökar transmissions förlusten (ljudvibrationen i detta fall) i väggen. Ett tips för att få riktigt tätt är att låta det första gipslagret vila på yogamattan och det andra närmare golvet för att få en tät och bra skarvning, sen är det bara att foga mot golvet.

Och visst, det är svindyrt såg jag nu (iaf. på Kuntze). Det låg en Yoga-matta i kontoret jag byggt studio i och jag kollada upp värdena på den och såg att den skulle fungera utmärkt.

En riktig fattigmans version är liggunderlag från överskottbolaget. 🙂 fungerar nog trots allt helt ok på hobby nivå.

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag börjat röja och riva för fullt och börjar se ljuset i tunneln.

Men här och där dyker små frågetecken upp när jag tänker framåt.

Har gjort en liten skiss över dagens fundering (som säkert är idiotiskt självklar för en som kan snickra), men en som bara snickrat låtar i sitt liv är inte lika haj.

När jag lägger mitt golv, så lägger jag ju reglar (45x70) i en ram på golvet. Sedan lägger jag tvärgående med 60 cc som jag fyller tomrummen med glasull.

Därefter kommer golvspån och dämplim osv, men sen???

Då ska jag ju bygga reglar runt hela rummet för väggarna.

Då antar jag att man också kör 45x70 men lägger dessa ner istället, så det blir 70-sidan nedåt.

(när jag lägger regelverket i botten, så använder jag den smala sidan nedåt).

Men om jag då lägger en 45x70 på golvspånet och sedan skruvar ner, ska den då fästas med skruvar enbart i golvspånskivan eller ska man ha så långa skruvar att de går ner till reglarna i botten? Eller räcker det att fästa i spånskivan?

Eller är det inte så man går tillväga?

Det som är markerat A i min skiss är alltså den liggande regeln som väggreglarna sedan ska stå på. Det som är markerat B är regeln i botten i ramverket.

Är jag på rätt väg nu?

Min skiss visar alltså hela golvet sett från sidan vid ett hörn.

golv.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

du är bra på väg nu, kul!

När jag lägger mitt golv, så lägger jag ju reglar (45x70) i en ram på golvet. Sedan lägger jag tvärgående med 60 cc som jag fyller tomrummen med glasull.

japp. tänk på att du måste ha isolering av minst 75mm tjocklek så att det blir något pressat mellan platon/spån.

Då antar jag att man också kör 45x70 men lägger dessa ner istället, så det blir 70-sidan nedåt.

(när jag lägger regelverket i botten, så använder jag den smala sidan nedåt).

Men om jag då lägger en 45x70 på golvspånet och sedan skruvar ner, ska den då fästas med skruvar enbart i golvspånskivan eller ska man ha så långa skruvar att de går ner till reglarna i botten? Eller räcker det att fästa i spånskivan?

Eller är det inte så man går tillväga?

precis, 70 sidan neråt mot spånet, använd montageskruv på 55mm längd så vet du att du bara går ner i översta lagret av spånskivan (förutsatt att du har 22mm tjocka då), det gör iofs inget ifall du går genom dämplimslagret, du minskar dock flanking funktionen något mellan golv/vägg.. så köp 55mm och om du inte har dämplim gör med PL 400 eller montagelim.

sen är det bara att resa de första reglarna på 60cc avstånd (så gott det går, men helst inte mer än 60cc om du förstår) och fästa hammarbandet (övre regeln).

För att allt ska gå enkelt och lätt rekommenderar jag att du köper en bunt L vinklar med måtten 40(45)x40(45) för att kunna skruva reglar där det blir svårt att komma åt. Att skruva montageskruv på "skrå" kan göra att regeln spricker om man inte för-borrar.

Se också till att det blir rejält tryck på liggunderlagen så att de smiter tätt kring regeln och som sagt lämna med fördel 13mm mot insidan av rummet och ställ det första lagret gips på det.

lycka till!

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är grym du Andreas. Man blir impad.

Jo, taket ska jag komma till senare. Där lär det dyka upp några frågetecken, som jag inte själv lyckats lösa i huvudet ännu, men det kanske löser sig när jag ser hammarbandet på plats.

Jag har nämligen lyft bort taket upp till vinden (eftersom takhöjden annars blir för låg genom hela rummet). Men takstolarna står kvar och där de står är takhöjden ca 2.30 idag om jag inte minns fel. Så när man byggt upp golvet blir det ganska lågt på de 3 ställen där takstolarna sticker ner.

Därför har jag tänkt mig att mitt tak ska gå ner under takstolarna (utan att vidröra dessa givetvis), men sedan tänkte jag bygga taket vinklat uppåt i hålrummen, så det blir ett snedtak som är pyramidformat nästan (eller mer som ett uppochnervänt V). Dessa vinklar kommer då att gå mellan takstolarna. Jag antar att detta skapar ganska många roliga vinklar för ljudet att leka mellan.

Dessutom ett snyggt ställe att montera in halogen i.

Men det är just hur jag ska bygga detta snedtak som jag antar att jag kommer att förstå när jag ser reglarna på plats.

Det är grymt svårt att beskriva hur jag menar i ord och även att få till en ritning som visar taket underifrån.

Det skulle kanske krävas tre skisser från olika håll för att visa mer exakt. Ska se om jag hinner få till en snabb skiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer världens sämsta skiss gjord på 10 minuter.

Men som försöker beskriva hur taket kommer att bli.

garage.jpg

Det är den jag kommer att ha funderingar på antar jag när jag kommer till taket.

Hur jag ska fästa gipset i taket och få in halogen där. Man måste väl göra någon form av rör som leder bort värmen också. Men det får väl elektrikeern svara på sedan.

Och så ska jag nog köra utluften den vägen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå, ok, nu fick jag bättre grepp om hur takstolarna var placerade, hade hela tiden trott att de var vinklade på den den andra ledden.

Kort bara så tror jag på den lösning du har här men du kommer att behöva basfällor i alla "toppar" mellan takstolarna, se här hur man ska/inte ska göra med konvexa/konkava tak. Går att applicera på ditt tak också:

figure3_3c.jpg

och så här kan du sätta absorbenter i "topparna".

figure3_4.jpg

men som sagt, jag tror att du kan få bukt med det hela rent akustiskt även om det blir ganska otraditionella lösningar.

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad glad jag blir att min skiss var tillräckligt tydlig för att förstå.

Om jag sedan skaffar ett gäng l-vinklar för att sätta upp de stående reglarna, så skrev du att man skruvar i dom. Funkar det inte med typ ankarspik?

I annat fall, ska man köra någon speciell skruv för ändamålet?

Nu börjar det mer bli snickardiskussioner än rena studiodiskussioner.

;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

6.0x100 grabber t.ex om du skruvar på skrå, men visst spik funkar så länge de är långa nog... kan va lite trassligt att spika om man är själv. Rekommenderar annars att du skruvar med vanlig konstruktions skruv. Och beslagsskruv för vinkeljärn.

Konstruktions skruv har oftats större och bättre huvud så att man får "drag" när man skruvar.

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Plötsligt slog det mig (ska köpa virke inom en vecka) att eftersom jag har så lågt i tak, så vill jag ju gärna komma ner så långt som möjligt i konstruktionen.

Har ju tänkt:

platon - reglar (på remsor av typ stepisol) - dubbla spån

Min tanke är att köra 45x70-reglar, men kan man gå ner till typ 45x45 istället?

Då spar jag ju några centimeter i alla fall (alla är värdefulla). Eller finns det något dumt med detta?

Ska ju köra 45x70 i väggarna i alla fall, men nedtill vore det fint att komma ner.

Det är ju betong under och det leder väl inte så mycket ljud antar jag. Eller finns det någon annan anledning att man ska köra 70 i golvet?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo tyvärr leder betong ljud mycket bra, speciellt flanking får man se upp med, alltså att ljudet fortplantas i form av vibrationer mellan två rum t.ex.

Men visst kör på 45x45 reglar, enda skillnaden är ju isoleringens tjocklek (45mm istf. 75mm) så dämpningen blir ju något mindre... dock marginellt.

Det viktiga är att du dämplimmar dina två spånlager rejält så att du får en viskoelastisk skiva.

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant läsning, måste jag säga, samtidigt som jag själv kanske kommer att sätta igång med något liknande ganska snart. Tycker, att döma av covermans bygglogg, att det dessutom ter sig på ett ganska billigt vis? Vågar man sig på att fråga ungefär vad en sån där golvlösning går på per kvadraten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att lägga ut priser löpande på material jag köper och givetvis även länkar till de ställen jag köpt saker ifrån. Jag får väl göra en sammanställning när allt är klart, men just nu ligger det vecka för vecka på min byggsida: BYGGSIDAN

Jag är en sån som letar bästa priser på allt möjligt på nätet, så på en del saker kanske ni andra byggare spar tid när jag redan letat upp billiga varianter. Men det finns säkert bättre och kanske ännu billigare, men ibland kan ju prylarna ha sämre kvalitet om man snålar för mycket.

Så om jag varnats för något, så har jag istället sökt efter nästa prisklass. Så några bra tips hoppas jag ni kan hämta från mig och spara in pengar på.

Men hjälp gärna till att tipsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis som själv byggt en studio nyligen tyckte att jag skulle plocka bort bitar av takstolarna i de två delar där studion kommer att hamna. Förstärka de som går tvärs över rummet längst ut vid ytterväggen och sedan den som kommer som takstol nummer 4.

Vid takstol 2 och 3 vore det grymt att kunna få ståhöjd.

Så när jag satt på bussen hem från jobbet idag (det är där jag brukar få de flesta idéerna), så slog det mig att jag kanske kan lägga en 45x70 i mitten genom rummet från centrum på takstol ett (som jag förstärker), passerar över tvåan och trean och landar på en förstärkt takstol fyra.

Hänger på 2 st balkskor på de befintliga takstolarna som håller fast den nya regeln.

234137.gif

Då bör jag väl kunna få det stabilt nog att kunna kapa de yttre bitarna?

Det var en rätt bökig beskrivning av det hela, så vips slängde jag ihop en snabb skiss på hur det ser ut nu

one.jpg

Och en bild hur jag hade tänkt mig en lösning för att få ståhöjd där det kapas (obs, samma sak på motstående sida av rummet, så det bara blir lågt i mitten där de båda rummen möts).

two.jpg

Vad tror ni? Skulle detta vara en möjlig lösning eller verkar den farlig?

Jag får en känsla av att den skulle orka hålla upp det hela utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu i helgen ska jag fortsätta med bygget. Nu ligger platon och golvreglar med stepisol-variant klippt i remsor under reglarna.

Nu ska hålrummen i golvet (cc 60) fyllas med glasull (lambdavärde 37).

Sedan ska golvspånskivorna läggas på detta, med en sträng dämplim på reglarna också.

Jag ska skruva fast golvspånet i golvreglarna med beslagskruv eller träskruv.

Sedan blir det ett tjockt lager dämplim på spånskivan och sedan ett lager spån ovanpå detta.

Men... ska denna andra spånskivan skruvas fast genom limmet till underliggande spån eller ska den bara vila fritt på lim-lagret?

Därefter kommer liggand 45x70 reglar som ska skruvas fast i övre spånskivan med 55 mm beslagskruv.

Stämmer detta? Detta första lilla rum blir på ca 9-10 kvm när det är klart.

Litet, men säkert trevligt att spendera en massa tid i.

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, Clayman. Jag har även lite bildr som uppdateras veckovis på min egen sida.

MITT BYGGE

Men när det lite mer intressant ska jag väl lägga upp det här också. Med lite bildmaterial.

På min egen sida lägger jag också löpande upp priser och sånt på inköpen och länkar till billiga ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...