Jump to content
Annons

Äter kompressorn upp reverbet?


JimmyN

Recommended Posts

Om jag gör 2st FX-channels. En med dynamics (den inbyggda kompressorn) och en med reverb. Sen skickar jag 3st sÄngspÄr igenom med sends pÄ samtliga spÄr. Om kompressorn ligger som nummer 3 i listan. InnebÀr det dÄ att den kompressar signalen nÀr den redan fÄtt reverb eller spelar det ingen roll?

Jag fÄr för mig att reverb försvinner nÀmligen.

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

För att kompressorn ska arbeta som du vill mÄste du ha en instans per kanal, ja. Och nÀr du skickar nÄgot till en Effektkanal i cubase sÄ fÄr du ju bÄde den rena och den "blöta" signalen till utgÄngen. SÄ vill du normalt inte att ett komprimerat spÄr ska uppföra sig. AnvÀnder du kompressorn som en insert och skickar en send till reverbet sÄ kommer du fÄ den reverberade och komprimerade signalen ut via effektkanalen OCH den torra komprimerade signalen ut blandat. NivÄerna mellan blöt och torr stÀller du med hjÀlp av hur mycket du skickar till efx-spÄret.

edit: joachimes lösning funkar ocksÄ bra (om inte i vissa fall bÀttre), men förutsÀtter att sÄngspÄren "tÄl" att komprimeras ihop.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Skicka alla tre sÄngspÄr till en och samma grupp. LÀgg kompressor pÄ gruppen och tappa sedan signal dÀrifrÄn till FX (reverb, delay etc...).

Det borde vara det mest resurssnÄla alternativet.

Egentligen krÀver vÀl det lika mycket processorkraft? Att bussa som att lÀgga enskilt, menar jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att lÀgga kompressorn som insert gÀller nog endast om det Àr leadvocen.

Kompressorn Àr ingen effekt, o ska sÄledes med ytterst fÄ undantag insertas, antingen direkt pÄ kanal eller pÄ buss.

Till skillnad frÄn effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Skicka alla tre sÄngspÄr till en och samma grupp. LÀgg kompressor pÄ gruppen och tappa sedan signal dÀrifrÄn till FX (reverb, delay etc...).

Det borde vara det mest resurssnÄla alternativet.

Egentligen krÀver vÀl det lika mycket processorkraft? Att bussa som att lÀgga enskilt, menar jag.

en kompressor pÄ en buss bör vÀl dra mindre kraft en tre kompressorer pÄ varsin kanal.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att lÀgga kompressorn som insert gÀller nog endast om det Àr leadvocen.

Kompressorn Àr ingen effekt, o ska sÄledes med ytterst fÄ undantag insertas, antingen direkt pÄ kanal eller pÄ buss.

Till skillnad frÄn effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Det beror vÀl pÄ hur du anvÀnder den?

Om den inte Àr en effekt vad Àr det dÄ?

Menar du att tex Leadvocen skall dela kompressor med andra instrument?

Vid vilka ytterst fÄ undantag skall den insertas dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att lÀgga kompressorn som insert gÀller nog endast om det Àr leadvocen.

Kompressorn Àr ingen effekt, o ska sÄledes med ytterst fÄ undantag insertas, antingen direkt pÄ kanal eller pÄ buss.

Till skillnad frÄn effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Det beror vÀl pÄ hur du anvÀnder den?

Om den inte Àr en effekt vad Àr det dÄ?

Menar du att tex Leadvocen skall dela kompressor med andra instrument?

Vid vilka ytterst fÄ undantag skall den insertas dÄ?

NĂ€, du fattar/lĂ€ser fel. 😳 Det Ă€r endast i undantagsfall den INTE ska insertas.

Insert betyder att man stoppar in kompressorn (som Àr en ljudprocessor, alltsÄ den förÀndrar ljudet, inte bara lÀgger till nÄt) i signalkedjan, precis som eq. Det som kommer ut Àr det som passerat igenom och blivit förÀndrat.

En effekt som t ex chorus, reverb, delay etc lÀggs parallellt (oftast). Man skickar en viss mÀngd av orginalljudet till effekten, och blandar sen det rena orginalljudet med det "vÄta". Alternativt kan man sÀtta en effekt som insert oxÄ, o dÄ stÀlla blandningen mellan rent o effektsatt ljud i sjÀlva effektburken istÀllet.

Och nej, leadvoxen bör inte dela kompressor med andra instrument, dÀremot kan ett kör/stÀmparti dela kompressor genom att man skickar stÀmmorna till en buss, o sen insertar en kompressor pÄ bussen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kompressorn Àr ingen effekt, o ska sÄledes med ytterst fÄ undantag insertas, antingen direkt pÄ kanal eller pÄ buss.

Till skillnad frÄn effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Hmmm. Även om jag förstĂ„r vad du menar sĂ„ Ă€r visst kompressorn en effekt. Man delar upp effekterna i huvudsak i tvĂ„ grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Dynamiska effekter Ă€r sĂ„dana som pĂ„verkar dynamiken (volymen) i ljudet och tidseffekter Ă€r sĂ„dana som genom att "förvrĂ€nga" ljudet tidsmĂ€ssigt förĂ€ndrar ljudet.

Exempel pÄ dynamiska effekter:

Kompressor

Limiter

Equaliser

...

Exempel pÄ tidseffekter:

Reverb

Delay

Flanger

Chorus

...

DĂ€remot har du helt rĂ€tt i att dynamiska effekter anvĂ€nder man oftast som inserts och tidseffekter anvĂ€nds oftast pĂ„ separata bussar som man tappar ljudet ut till frĂ„n de olika kanalerna. Men ingen regel utan undantag... LĂ„ter det bra sĂ„ har man gjort rĂ€tt! 😳

/H.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även om jag förstĂ„r vad du menar sĂ„ Ă€r visst kompressorn en effekt. Man delar upp effekterna i huvudsak i tvĂ„ grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Dynamiska effekter Ă€r sĂ„dana som pĂ„verkar dynamiken (volymen) i ljudet och tidseffekter Ă€r sĂ„dana som genom att "förvrĂ€nga" ljudet tidsmĂ€ssigt förĂ€ndrar ljudet.

Man kan dela upp det i en massa olika grupper. Ett sÀtt, som gör det enkelt att placera saker pÄ ett rimligt stÀlle, Àr att skilja pÄ seriella och parallella effekter/processer.

Seriell innebÀr att man vill pÄverka ljudet i sig (alltsÄ förÀndra grundljudet). EQ, kompressor, gate och distortion anvÀnds ofta pÄ det hÀr sÀttet.

Parallell innebÀr att man vill addera nÄgot till ljudet men inte pÄverka sjÀlva grundljudet. Reverb, delay och chorus brukar anvÀndas pÄ det hÀr sÀttet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
MrPhil (oregistrerad)
Man delar upp effekterna i huvudsak i tvÄ grupper, dynamiska effekter och tidseffekter.

Hm, hÄller inte med dig. Enl vilken ISO-standard har detta bestÀmts?

Jag hÄller pÄ min gamla invanda praxis sen analog-tiden.

Sen var olika effekter/processer hamnat i olika menyer i den digitala eran Ă€r en annan historia. 😆

NÄt som förÀndrar grundljudet Àr för mig en processor. NÄt som lÀgger till nÄgot, en effekt. Sen finns det överlappande grÀnsfall förstÄs.

Men vi vet vad vi menar sĂ„ skit egentligen samma! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...