JimmyN Postat 18 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 18 juli 2006 Om jag gör 2st FX-channels. En med dynamics (den inbyggda kompressorn) och en med reverb. Sen skickar jag 3st sÄngspÄr igenom med sends pÄ samtliga spÄr. Om kompressorn ligger som nummer 3 i listan. InnebÀr det dÄ att den kompressar signalen nÀr den redan fÄtt reverb eller spelar det ingen roll? Jag fÄr för mig att reverb försvinner nÀmligen. Mvh Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 18 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 18 juli 2006 Du borde nog sÀtta kompressorn som en insert istÀllet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
JimmyN Postat 18 juli 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 18 juli 2006 Du borde nog sĂ€tta kompressorn som en insert istĂ€llet. Ăr det enda sĂ€ttet? MĂ„ste jag anvĂ€nda det tre gĂ„nger? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 18 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 18 juli 2006 Skicka alla tre sÄngspÄr till en och samma grupp. LÀgg kompressor pÄ gruppen och tappa sedan signal dÀrifrÄn till FX (reverb, delay etc...). Det borde vara det mest resurssnÄla alternativet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 18 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 18 juli 2006 (redigerat) För att kompressorn ska arbeta som du vill mÄste du ha en instans per kanal, ja. Och nÀr du skickar nÄgot till en Effektkanal i cubase sÄ fÄr du ju bÄde den rena och den "blöta" signalen till utgÄngen. SÄ vill du normalt inte att ett komprimerat spÄr ska uppföra sig. AnvÀnder du kompressorn som en insert och skickar en send till reverbet sÄ kommer du fÄ den reverberade och komprimerade signalen ut via effektkanalen OCH den torra komprimerade signalen ut blandat. NivÄerna mellan blöt och torr stÀller du med hjÀlp av hur mycket du skickar till efx-spÄret. edit: joachimes lösning funkar ocksÄ bra (om inte i vissa fall bÀttre), men förutsÀtter att sÄngspÄren "tÄl" att komprimeras ihop. Redigerat 18 juli 2006 av VacUm Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 19 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 19 juli 2006 Att lÀgga kompressorn som insert gÀller nog endast om det Àr leadvocen. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 20 juli 2006 Skicka alla tre sÄngspÄr till en och samma grupp. LÀgg kompressor pÄ gruppen och tappa sedan signal dÀrifrÄn till FX (reverb, delay etc...). Det borde vara det mest resurssnÄla alternativet. Egentligen krÀver vÀl det lika mycket processorkraft? Att bussa som att lÀgga enskilt, menar jag. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 20 juli 2006 Att lÀgga kompressorn som insert gÀller nog endast om det Àr leadvocen. Kompressorn Àr ingen effekt, o ska sÄledes med ytterst fÄ undantag insertas, antingen direkt pÄ kanal eller pÄ buss. Till skillnad frÄn effekter som tappas och blandas med orginalljudet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 20 juli 2006 Skicka alla tre sÄngspÄr till en och samma grupp. LÀgg kompressor pÄ gruppen och tappa sedan signal dÀrifrÄn till FX (reverb, delay etc...). Det borde vara det mest resurssnÄla alternativet. Egentligen krÀver vÀl det lika mycket processorkraft? Att bussa som att lÀgga enskilt, menar jag. en kompressor pÄ en buss bör vÀl dra mindre kraft en tre kompressorer pÄ varsin kanal. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 20 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 20 juli 2006 Att lÀgga kompressorn som insert gÀller nog endast om det Àr leadvocen. Kompressorn Àr ingen effekt, o ska sÄledes med ytterst fÄ undantag insertas, antingen direkt pÄ kanal eller pÄ buss. Till skillnad frÄn effekter som tappas och blandas med orginalljudet. Det beror vÀl pÄ hur du anvÀnder den? Om den inte Àr en effekt vad Àr det dÄ? Menar du att tex Leadvocen skall dela kompressor med andra instrument? Vid vilka ytterst fÄ undantag skall den insertas dÄ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
expanded Postat 20 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 20 juli 2006 Ja... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 20 juli 2006 Att lĂ€gga kompressorn som insert gĂ€ller nog endast om det Ă€r leadvocen. Kompressorn Ă€r ingen effekt, o ska sĂ„ledes med ytterst fĂ„ undantag insertas, antingen direkt pĂ„ kanal eller pĂ„ buss. Till skillnad frĂ„n effekter som tappas och blandas med orginalljudet. Det beror vĂ€l pĂ„ hur du anvĂ€nder den? Om den inte Ă€r en effekt vad Ă€r det dĂ„? Menar du att tex Leadvocen skall dela kompressor med andra instrument? Vid vilka ytterst fĂ„ undantag skall den insertas dĂ„? NĂ€, du fattar/lĂ€ser fel. đł Det Ă€r endast i undantagsfall den INTE ska insertas. Insert betyder att man stoppar in kompressorn (som Ă€r en ljudprocessor, alltsĂ„ den förĂ€ndrar ljudet, inte bara lĂ€gger till nĂ„t) i signalkedjan, precis som eq. Det som kommer ut Ă€r det som passerat igenom och blivit förĂ€ndrat. En effekt som t ex chorus, reverb, delay etc lĂ€ggs parallellt (oftast). Man skickar en viss mĂ€ngd av orginalljudet till effekten, och blandar sen det rena orginalljudet med det "vĂ„ta". Alternativt kan man sĂ€tta en effekt som insert oxĂ„, o dĂ„ stĂ€lla blandningen mellan rent o effektsatt ljud i sjĂ€lva effektburken istĂ€llet. Och nej, leadvoxen bör inte dela kompressor med andra instrument, dĂ€remot kan ett kör/stĂ€mparti dela kompressor genom att man skickar stĂ€mmorna till en buss, o sen insertar en kompressor pĂ„ bussen. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 20 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 20 juli 2006 OK! Trodde att det kommit nya normer đđđł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
henning Postat 20 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 20 juli 2006 Kompressorn Ă€r ingen effekt, o ska sĂ„ledes med ytterst fĂ„ undantag insertas, antingen direkt pĂ„ kanal eller pĂ„ buss.Till skillnad frĂ„n effekter som tappas och blandas med orginalljudet. Hmmm. Ăven om jag förstĂ„r vad du menar sĂ„ Ă€r visst kompressorn en effekt. Man delar upp effekterna i huvudsak i tvĂ„ grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Dynamiska effekter Ă€r sĂ„dana som pĂ„verkar dynamiken (volymen) i ljudet och tidseffekter Ă€r sĂ„dana som genom att "förvrĂ€nga" ljudet tidsmĂ€ssigt förĂ€ndrar ljudet. Exempel pĂ„ dynamiska effekter: Kompressor Limiter Equaliser ... Exempel pĂ„ tidseffekter: Reverb Delay Flanger Chorus ... DĂ€remot har du helt rĂ€tt i att dynamiska effekter anvĂ€nder man oftast som inserts och tidseffekter anvĂ€nds oftast pĂ„ separata bussar som man tappar ljudet ut till frĂ„n de olika kanalerna. Men ingen regel utan undantag... LĂ„ter det bra sĂ„ har man gjort rĂ€tt! đł /H. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 20 juli 2006 eq-dynamisk effekt??? pyttsan,snarare en tidseffekt eftersom den förskjuter saker och ting i fas sĂ„ fort du pillar pĂ„ den... đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
henning Postat 20 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 20 juli 2006 Haha, kanske visserligen inte Ă€r EQns huvudsakliga uppgift att den ska skjuta ljud i och ur fas... đź /H. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 20 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 20 juli 2006 Ăven om jag förstĂ„r vad du menar sĂ„ Ă€r visst kompressorn en effekt. Man delar upp effekterna i huvudsak i tvĂ„ grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Dynamiska effekter Ă€r sĂ„dana som pĂ„verkar dynamiken (volymen) i ljudet och tidseffekter Ă€r sĂ„dana som genom att "förvrĂ€nga" ljudet tidsmĂ€ssigt förĂ€ndrar ljudet. Man kan dela upp det i en massa olika grupper. Ett sĂ€tt, som gör det enkelt att placera saker pĂ„ ett rimligt stĂ€lle, Ă€r att skilja pĂ„ seriella och parallella effekter/processer. Seriell innebĂ€r att man vill pĂ„verka ljudet i sig (alltsĂ„ förĂ€ndra grundljudet). EQ, kompressor, gate och distortion anvĂ€nds ofta pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Parallell innebĂ€r att man vill addera nĂ„got till ljudet men inte pĂ„verka sjĂ€lva grundljudet. Reverb, delay och chorus brukar anvĂ€ndas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 16 augusti 2006 AnmĂ€l Dela Postat 16 augusti 2006 Man delar upp effekterna i huvudsak i tvĂ„ grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Hm, hĂ„ller inte med dig. Enl vilken ISO-standard har detta bestĂ€mts? Jag hĂ„ller pĂ„ min gamla invanda praxis sen analog-tiden. Sen var olika effekter/processer hamnat i olika menyer i den digitala eran Ă€r en annan historia. đ NĂ„t som förĂ€ndrar grundljudet Ă€r för mig en processor. NĂ„t som lĂ€gger till nĂ„got, en effekt. Sen finns det överlappande grĂ€nsfall förstĂ„s. Men vi vet vad vi menar sĂ„ skit egentligen samma! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.