Jump to content
Annons

Att sluta med antideppmedicin..


D Vibe

Recommended Posts

Jag har använt mig av det antidepressiva medlet Cipralex i tre år nu, men slutade för en och en halv vecka sen. Jag drog ner på dosen till 2.5mg under åtminstone 2 månader innan jag slutade. Ändå har jag råkat ut för s.k. utsättningsproblem, d.v.s. yrsel, muskelspänningar och ibland lite feber.

Är det någon mer som har erfarenhet av det här? Jag menar, jag tyckte jag trappade ner medicinen såpass långsamt ändå..?

.. kanske ingen här som ens har använt antidepressiva medel? Alla kanske får ut sina känslor helt genom musiken? 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trapppade du ner enligt läkares rekommendation, eller på eget initiativ?

Pjae, min läkare har slutat, men hon sa att jag kunde prova fram lite själv för att se hur jag mådde. Men självklart så hon till mig att trappa ner och inte avsluta abrupt..

Från början hade jag 10mg-tabletter, sen ersatte vi dem med 2x5mg-tabletter istället för att jag lättare skulle kunna dosera när jag trappade ner.

Så både ja och nej.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det är absolut säkrast att ha en läkarkontakt när det gäller sådant. Gör man på fel sätt, så kan man må fruktansvärt dåligt.

Jag har visserligen ingen personlig erfarenhet av det, men från folk i min omgivning, där vissa har gjort rätt och vissa fel... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått, så kan man reagera väldigt individuellt på den här typen av mediciner. Vissa mår t ex sämre en period just när de börjar käka pillren.

De fysiska biverkningarna lär oxå vara individuella.

Så gör som grabbarna tipsat; kontakta läkare.

(och nej, jag har inte käkat själv, men har oxå nära bekanta som gjort det i perioder)

***

Hoppas det blir bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan åt jag sipramil, det är vad jag förstår ungefär samma.

Jag slutade tvärt på eget bevåg. Tiden efter följde ett rastlöst tillstånd med kallsvett och sömrubbningar. Det tog någon vecka sedan var jag kry igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först måste jag bara förundras av hur mycket "of topic" en del frågor är efter att ha varit borta en tid (som frågor om lämp t.ex.)

Jag Äter zoloft sen 2,5 år och och träffar många som äter dessa...

Man är faktiskt på sätt och vis sin egen läkare när det gäller att sluta med dessa piller

men gå gärna in på korallhavet.se eller sps.nu istället med frågor om cipralex

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag har bestämt mig för att avvakta någon vecka till. Jag mår ju inte psykiskt dåligt på nåt sätt, det är bara yrseln, eller snarare, balanssinnet, som är lite skumt ibland. Det är inte hela tiden, utan det kommer oftast t.ex. om jag är stressad.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...