Jump to content
Annons

Ny låt med djonas...(Majken på chimera) ;)


Recommended Posts

* LÅTNAMN: India is my favourite country, even though I´ve never been there...but I would love to go someday!

* ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe

* GENRE: Progressiv hårdrock med currysmak

* LÅTLÄNGD: 06:56

* KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe

* EV. MEDVERKANDE: Majken på Chimera 😄

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6.35 MB

* STATUS: Färdig?

* LÅTLÄNK: se nedan

Tjenare!

Här kommer en ny låt från mig. En låt som jag haft ett tag nu, gjorde bakgrunden i våras inför en spelning i Stockholm. Har nu äntligen fått tummen ur och gjort klart den....tror jag. 😆

Hoppas ni diggar den. 🙁

All kritik välkommen!

Mvh / djonas

Edit: Var tvungen att posta låten som en zip-fil, annars hade det inte gått att lägga upp den på forumets server. 😄

India_is_my_favourite_country__even_though_I_ve_never_been_there...but_I_would_love_to_go_someday_.zip

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Känns lite filmisk, eller "bandet går in på scenen"-intro, var det så den kom till kanske?

Snyggt som tusan. Jag gillar harmonierna. Och otroligt bra lirat såklart.

Ska man klaga på nåt så är det väl att trummorna (alltså trumsetet, inte tablas) inte håller samma klass som resten. Känns som låten förtjänar riktiga trummor, alternativt nåt som låter mer elektroniskt.

Bland de långa gitarrtonerna i introt skulle det vara vackert med lite mer indiska skalor på gitarren. Planka ut lite sångmelodier från Nitin Sawhneys plattor, eller Jeff Beck när han lirar Nitins "Nadia".

Annars grymmebra! Sparas! 😛

EDIT: Vid 03.00 blir det plötsligt japanskt.. är det Chimera månne?

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget snack om att detta är grymt bra spelat, programmmerat osv. Djupt imponerad. Personligen har jag dock lite svårt för det ekvilibriskiska gitarrpartierna. Jag stängde inte av men det var jävligt nära att jag gjorde det. Kommer heller inte till rätta med fusionen mellan indiskt och jazzrock. Ni borde ha behållit er mer i den indiska sfären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow...grym jävla låt! 😉 Det var kanske lite segt i inledningen men när den väl satte igång, gjorde den det med dunder och brak!

Solot vid 4:30 är grymt, jag älskar hur du använder wah-wahn. Säg mig, vilken utrustning använder du när du spelar in?

Som någon sade, så känns trummorna kanske inte lika bra som resten. Men kom ihåg att jag då jämför med topp-produktioner (ska man ha tre p i rad?) och om du inte hade haft de skills på gura som du har, så hade jag inte ens tyckt att det varit värt att nämna. 😆

Outrot känns grymt det också. Men kanske behövs det antingen något mer definitivt slut, eller en fade-out.

Grym låt dock! 😉 (Fast du borde kanske tänka över låttiteln lite grand? 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar.

Man hör direkt att det är en låt av Djonas himself, iaf! 😆

Mycket coola ljud i början och härliga melodier och harmonier.

Håller med om att ett riktigt trumset hade varit bra till den här låten.. 😳

Skitsnygga solon! (Som vanligt).

Exakt hur skön låt som helst, och även denna låt får mig att tänka på Battlefield 2. 😆

Vad var det du hade för gitarrgrejer, nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad heter killen på tablas? 😳 fan..det här påminner om något jag har i min vinylback som jag lyssnade sönder back in the days.. kan inte komma ihåg vad gruppen hette däremot..

Grymt snyggt gjort om än lite för "snygga" percussionprylar..

Kan inte komma på något att klaga på i övrigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Känns lite filmisk, eller "bandet går in på scenen"-intro, var det så den kom till kanske?

Snyggt som tusan. Jag gillar harmonierna. Och otroligt bra lirat såklart.

Ska man klaga på nåt så är det väl att trummorna (alltså trumsetet, inte tablas) inte håller samma klass som resten. Känns som låten förtjänar riktiga trummor, alternativt nåt som låter mer elektroniskt.

Bland de långa gitarrtonerna i introt skulle det vara vackert med lite mer indiska skalor på gitarren. Planka ut lite sångmelodier från Nitin Sawhneys plattor, eller Jeff Beck när han lirar Nitins "Nadia".

Annars grymmebra! Sparas! 😆

EDIT: Vid 03.00 blir det plötsligt japanskt.. är det Chimera månne?

Tack så mkt Linkowich för lyssning och kommentar!

Lite lustigt att du får känslan av ett intro för det är precis det som var tanken när jag gjorde låten. Då gick den dessutom under benämningen "Intro el. outro". 🙂

Trummorna är DFH. Jag tror jag behöver skita ner dem lite eller nåt. Kanske är för mkt effekter på dem nu. 😆

De långa gitarrtonerna i introt är nog de som jag lagt ner minst tid på. Spelade mest in dem för att det inte bara skulle vara tamboura där. 😆

Chimeran är den svaga synten som ligger i bakgrunden mest hela tiden. Vid 03:00 är det en ErHu (kinesisk fiol) som spelar melodin.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget snack om att detta är grymt bra spelat, programmmerat osv. Djupt imponerad. Personligen har jag dock lite svårt för det ekvilibriskiska gitarrpartierna. Jag stängde inte av men det var jävligt nära att jag gjorde det. Kommer heller inte till rätta med fusionen mellan indiskt och jazzrock. Ni borde ha behållit er mer i den indiska sfären.

Tackar Tokai!

Ni?...jag är ensam. 🙂 Hehe alla kan ju inte gilla gitarronani eller vad man nu ska kalla de "ekvilibriskiska gitarrpartierna". 🙂

Tack att du lyssnade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter verkligen tråkiga, som folk redan påpekat, men det kanske inte är så mycket man kan göra på den fronten? Annars tycker jag att låten lider lite av brist på variation, det var inget som högg tag i mig, men det kan bero på att jag inte lyssnar speciellt mycket på den här sortens musik. Angående mixen så tycker jag att det akustiska gitarrsolot är för starkt när det kommer in, annars är det bra. 😉

Bra jobbat iaf! Mycket kompetent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Wow...grym jävla låt! 😆 Det var kanske lite segt i inledningen men när den väl satte igång, gjorde den det med dunder och brak!

Solot vid 4:30 är grymt, jag älskar hur du använder wah-wahn. Säg mig, vilken utrustning använder du när du spelar in?

Som någon sade, så känns trummorna kanske inte lika bra som resten. Men kom ihåg att jag då jämför med topp-produktioner (ska man ha tre p i rad?) och om du inte hade haft de skills på gura som du har, så hade jag inte ens tyckt att det varit värt att nämna. 😆

Outrot känns grymt det också. Men kanske behövs det antingen något mer definitivt slut, eller en fade-out.

Grym låt dock! 😆 (Fast du borde kanske tänka över låttiteln lite grand? 😆 )

Tack så mkt Lynxo. 🙂

Kul att du gillar wahwah spelet, älskar att använda den för att få fram mer känsla och stämning. 😆

Jag använder mig av en säkert 10 år gammal effektbox som heter G7 guitar FX preamp/processor från DOD. Har mickat upp sologuran med en sm58 genom boxen och min JJlabs stärkare. Resten är lajnade genom samma box. 😎

Hmm...de flesta verkar störa sig på trummorna. Får ta och se över dem hehe.

Outrot är väl det enda som jag fortfarande kan känna att det kanske inte är helt klart. Ska ses över oxå. 🙂

Jag gillar ju långa låttitlar. 😆 Vad sägs om den här som jag har på en annan låt; "When the Sun pushed the Moon out of its orbit for taking up to much Space". 😆

Take care / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikermusik. Välgjort och skitsnyggt, men ganska intetsägande. Det är något med det som påminner om demot på min JV80... vet inte riktigt varför, detta låter ju fantastiskt mycket bättre.

Någon konstruktiv kritik kan jag inte ge, det känns perfekt. Kliniskt. Det är en smaksak om man tycker det ska vara så, personligen vill jag ha mer levande musik.

Men hatten av för ett av de mest gedigna hantverken jag hört här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det bästa du presenterat på forumet hittills. Verkligen en rökare. Personligen tycker jag att du ska samla ihop dina Mahavishnuplattor och gräva ner i trädgården (nånstans nära hamstern brukar bli bra); Jag menar när det blir uppvisning för uppvisningens skull blir det inte bra. -McLaughlin kopplade lampor till sin gitarr, en till varje sträng, så att publiken skulle fatta hur snabb han var. Det finns inte mycket sånt här. Men första solot gillar jag inte, whawhasolot är helt rätt, fast du skulle kanske "hängt" lite längre med typ rundgång in i nästa parti. Det akustiska på slutet är lysande. Skriv en text, låna in Bengan på en sångraga och börja trycka upp skivan!

Så, nu ska jag kola vad alla andra skrivit! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillhör inte dom som nånsin klagar på onani-nivå hehe, och jag tänker INTE börja nu 😲 Akustiska delen i slutet låter som nåt från The road less travelled så vad kan man säga liksom...

Helrätt "musikermusik" tycker jag!! 🙂

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra som vanligt....bra prodd om än lite för ren kanske men det blir som bäst på ett par ställen ...vid 3:00 när stråkmelodin är sanlös fin och dom gånger då akustiska gurkan kommer in på b-temat(sticket) vid 5:50 då lever soundet mer....

skitbra djonas 😳😆 / karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skriver medan jag lyssnar.

Man hör direkt att det är en låt av Djonas himself, iaf! 😆

Mycket coola ljud i början och härliga melodier och harmonier.

Håller med om att ett riktigt trumset hade varit bra till den här låten.. 😳

Skitsnygga solon! (Som vanligt).

Exakt hur skön låt som helst, och även denna låt får mig att tänka på Battlefield 2. 😄

Vad var det du hade för gitarrgrejer, nu igen?

Tanx Aresius för de fins orden. 😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...