Jump to content
Annons

spela in trummor..?


mange_andersson

Recommended Posts

hej.

jag har köpt på mig lite mickar för att kunna spela in trummor... men behöver råd fråga några som vet vad jag saknar...

det jag har:

dator: 1.5gig i RAM, 3.2 prossesor

presonus firepod 8 in och 8 ut (ljudkort)

tannoy system 600 (passiva monitorer)

quad 303s (vintage slutsteg)

mickar:

3 st. sennheiser md 421 N (vintage från -69 till -72)

1 st. sennheiser md 441

2 st. ADK model S

1 st. ADK hamburg edition

1 st. ADK sc-1

mickstativ så att det räcker..

jag har ju inga kompressorer förutom pluggarna i cubase... men tror ni att jag klarar mig med att bara köra pluggar, eller behöver jag skaffa externa kompressorer eller nåt UAD-kort?

tacksam för svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du är helt färsk så kommer du att klara dig utan några externa kompressorer.

Däremot är jag lite nyfiken på om ditt kort har interna preamps, annars kommer du behöva en sådan för varje kanal som ska spelas in. I övrigt ska det inte vara några problem. Håll dig du till de enkla pluggarna som du har och bli bra på att skruva istället för att skaffa en massa ny pluggar som du inte utnyttjar till fullo.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah! en kille med extremt mycket humor! mycket roligt! 😳

ja jag tänkte låna en shure beta 52 och se hur den låter innan jag köper den... men jag har haft den i åtanke..

tack för att du tog dig tid, trots ett något spydigt svar...

Jag tror att han skojade. 😳

Kan iaf rekommendera Beta52, föredrar den framför d112. Har ingen koll på de där ADK-mickarna förutom SC-1 (som inte är någon höjdare), men det ser ut som att du skulle behöva ett par småmembranare som overhead! Line Audio CM3 är ett bra och billigt köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo han skojade nog, men det var än dock en onödig komentar tycker jag... 😳

ja jag hade tänkt köra 421 på kagge först, men eftersom jag inte vet hur den låter så vill ja kunna testa en annan typ samtidigt för att jämföra...

ja det verkar som att shure beta 52 är omtyckt..och jag har också läst att det är en del som föredrar den framför AKG d112, här på forumet, så jag går på det!

som OH tänkte jag köra mina ADK model S först och se hur de låter.. de är ganska billiga stormembrans kondingar..

här e en länk.. detta är hamburg, men model S är likadana fast mer raka i EQ:t

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=137283&fm=1

okej, tack för svaret!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
hej.

jag har köpt på mig lite mickar för att kunna spela in trummor... men behöver råd fråga några som vet vad jag saknar...

det jag har:

dator: 1.5gig i RAM, 3.2 prossesor

presonus firepod 8 in och 8 ut (ljudkort)

tannoy system 600 (passiva monitorer)

quad 303s (vintage slutsteg)

mickar:

3 st. sennheiser md 421 N (vintage från -69 till -72)

1 st. sennheiser md 441

2 st. ADK model S

1 st. ADK hamburg edition

1 st. ADK sc-1

mickstativ så att det räcker..

jag har ju inga kompressorer förutom pluggarna i cubase... men tror ni att jag klarar mig med att bara köra pluggar, eller behöver jag skaffa externa kompressorer eller nåt UAD-kort?

tacksam för svar!!

Det ser ut som en schysst setup att börja med.

Som baskaggemick kan jag varmt rekommendera Electrovoice N/D868.

Jag har testat den mot både beta52 och D112 och tycker att den alltid levererar ett perfekt ljud och inte är lika känslig för olika placeringar som de andra mickarna. (vilket är på både gott och ont kan man tycka, men jag finner det mest som en fördel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...