Jump to content
Annons

El-fråge-tråden


Sonnert

Recommended Posts

Hej.

när jag ska öppna butiken på morgonen ska man dra upp en massa reglar för att tända lysen.

Jag vet inte vad dom kallas, men det är sånna där som slår tillbaka om det blir en överbelastning.

En av reglarna är lite kinkig, man måste dra upp en lite långsammare, annars slår den tillbaka direkt.

Betyder detta att den är överbelastad?

Här kan vi ställa frågor om el btw 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. Verkar skumt. Är du säker på att det är en elektriker med behörighet som gjort installationen?

Orsaken till att jag frågar är att det låter som att du stänger på och av ljuset med automatsäkringarna. Säkringarna finns där för att bryta strömmen om något går galet. De skall inte användas dagligen för att slå på och av lampor och liknande. För det skall man ha nån form av brytare, knapp i väggen eller vridreglage eller dylikt. Säkringarna slits med tiden om man använder dem som brytare. Om någon inte riktigt vill vara med kan det bero på det. Det är också så att precis när man slår till elektrisk utrustning kan det bli en kort strömrusning innan apparaten är i fart eller lampan blivit varm. Säkringen kan reagera på det precis när du slår till. Kanske är det så att den som krånglar är den som har mest ansluten effekt. Då kan man tänka sig att omfördela förbrukarna till andra grupper.

Observera att alla ändringar i elcentraler och i fasta installationer skall göras av behöriga elektriker. Inga privatpersoner kan ha sådan här behörighet, det skall alltid finnas en firma bakom. Risken man tar annars är att försäkringsbolaget vägrar betala ett enda öre om det börjar brinna och det ens kan misstänkas att det är fel i elen som orsakat det. Fel i elen är en mycket vanlig brandorsak.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

81198-4.jpg

sådana är det.

intressant läsning.

inte för att jag bryr mig särskilt om det är farligt, rätt, fel, eller något annat.

tanken bara slog mig när jag öppnade i morse... också va ja sugen på att starta en ny tråd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Debugga. Vi gissar att du har en 16A(mpere) säkring. Och vi gissar att du har ett normalt 220V system.

I=P/U ==> 16=P/220

P är effekten av allt du har kopplat bakom säkringen. Och eftersom P=UI så har du 3500W bakom din säkring, varefter den kommer att slå av. Koppla ur säg 500W och du torde vara på säkra sidan. Sen gör du samma sak med säkringen som du gör varje morgon. Beter den sig lika illa, är det ett mekaniskt problem i säkringen, beter den sig hyfsat är problemet överbelastning.

Nu kan det komma sig att den temporära effektbrukningen är större än den kontinuerliga. På svenska, då allting bakom denna säkring tänds brukas det mer effekt för just den stunden än vad förbrukas då allting är igång. Då kan det vara att du får koppla ur mera än 500W för att vara säker om det är överbelastning eller ej.

Såhär till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jizzus.. Du "slår" alltså "på" säkringarna.. 😆 Inte på en huvudbrytare.. Om du bott i Thailand kunde jag kanske ha förstått ditt problem.. Men för tusan.. Du bor i Sverige. Jag skulle säga.. Säkringarna ska man INTE slå av eller på som huvudbrytare.. Det ska finnas normala brytare/knappar att trycka på då du kommer till jobbet.. Undrar om försäkringen ens gäller om det skulle bli brand.. Anlita genast en proffesionell elektriker för att gå igenom ert elsystem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jizzus.. Du "slår" alltså "på" säkringarna.. 😄 Inte på en huvudbrytare.. Om du bott i Thailand kunde jag kanske ha förstått ditt problem.. Men för tusan.. Du bor i Sverige. Jag skulle säga.. Säkringarna ska man INTE slå av eller på som huvudbrytare.. Det ska finnas normala brytare/knappar att trycka på då du kommer till jobbet.. Undrar om försäkringen ens gäller om det skulle bli brand.. Anlita genast en proffesionell elektriker för att gå igenom ert elsystem. 🙂

Ja ska ta det med chefen 😆

den beter sig inte så varje gång...

jag fläker snabbt upp dom en efter en och när man kommer till den regeln slår den tillbaka, man fläker upp den igen, den slår tillbaka.

-Ah! det va ju den regeln, ja tar det lite långsammare, tänker man 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att stänga av någon elutrustning, lampa e.d som sitter på nämnd säkring innan du flippar på säkringen. Starta sedan vad-det-än-var-du-stängde-av i efterhand istället. En åt gången.

Men som hegobald säger... automatsäkringar är inte tänkta som strömbrytare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Automatsäkringar är förbrukningsvara, de klarar x antal frånslag sedan är de förbrukade. Om säkringen inte är förbrukad är det något annat fel, krypströmmar, en apparat som har jordfel etc..

Låter o-bra att säkringen slår ifrån. Låter o-bra att du använder den som strömbrytare. Låter bra att du ändå funderar över detta och rådfrågar detta orakelforum som har svar på livets alla frågor.

Som vi brukar säga; jorda du så slipper prästen, MWUAA-HA-HA. (elektrikerskämt)

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...