Jump to content
Annons

Vad är en bra låt?


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)

Hej ni,

Alltså jag funderar på en grej angående låtskrivande och framgång. Många säger att det enda som krävs är att skriva en riktigt bra låt. Men jag undrar om det verkligen stämmer.

Vet egentligen inte vad jag vill säga, mer än att det kanske handlar om en gnutta besvikelse över en dröm som varken vill släppa taget eller gå i uppfyllelse. Jag vet att jag inte skrivit min bästa låt ännu….inte äns i närheten för att vara tydlig. Men jag har en känsla av att även om jag skulle göra det en dag så har jag en känsla av att varken jag eller andra kommer veta om det.

Vad är en bra låt och vad är framgång? Är det både och eller spelar framgången ingen roll? Är Boten Anna en bra låt eller är det bra framgång eller både och? Jag tycker inte Boten Anna är bra men om jag visste att ett sådant koncept skulle ge mig framgång skulle jag då ändra mig?

Sorry, jag bara babblar. Men kanske det finns fler som har liknande tankar eller kanske filosofiska svar?

/Oakleaf

Edit: slavfet

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tycker att en bra låt uppskattas av lyssnaren! och ingen kan säga att en låt är dålig, för alla tycker ju olika...!!!

(man kan, men jag gillar det inte..🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var bland de mest intressanta inlägg jag läst på länge på det här forumet.

Jag tror att svaret på frågorna varierar helt beroende på vem du frågar.

Jag bjuder in dig till denna tråd, som kanske rätar ut några frågetecken. Där diskuterar vi Rihanna - SOS. Den ligger för närvarande på andra plats enligt en lista på MTV. Jag tycker att den inte förtjänar det, andra tycker det.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
jag tycker att en bra låt uppskattas av lyssnaren! och ingen kan säga att en låt är dålig, för alla tycker ju olika...!!!

(man kan, men jag gillar det inte..🙂 )

Hmmm....intressant. På många sätt helt rätt. Fast jag tycker att det finns en hel del bra och dåliga låtar i världen samtidigt som jag aldrig försöker påverka någan annan att ändra uppfattning om en specifik låt. Det man tycker, det tycker man.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Det här var bland de mest intressanta inlägg jag läst på länge på det här forumet.

Jag tror att svaret på frågorna varierar helt beroende på vem du frågar.

Jag bjuder in dig till denna tråd, som kanske rätar ut några frågetecken. Där diskuterar vi Rihanna - SOS. Den ligger för närvarande på andra plats enligt en lista på MTV. Jag tycker att den inte förtjänar det, andra tycker det.

Jag skall kika in denna tråd och se vad som sägs. Verkar intressant. Tack för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att en bra låt uppskattas av lyssnaren! och ingen kan säga att en låt är dålig, för alla tycker ju olika...!!!

(man kan, men jag gillar det inte..😳 )

Hmmm....intressant. På många sätt helt rätt. Fast jag tycker att det finns en hel del bra och dåliga låtar i världen samtidigt som jag aldrig försöker påverka någan annan att ändra uppfattning om en specifik låt. Det man tycker, det tycker man.

Precis! Tycke och smak går aldrig att diskutera om man vill nå fram till någon vettig slutsats. Man lyssnar på musik på olika sätt - och därför kan man aldrig enas om någon sorts kvalitetsmått som säger att en specifik låt är bra eller dålig.

Man kan prata om bra eller dåliga prestationer när det gäller sångare och instrumentalister - för där har man en mall att gå efter. Är det surt sjunget, så är det - och om gitarren är ostämd så är den. Om trummisen sackar hela tiden, så gör han det - och om sångaren ligger helt väck i timing, så gör han det - men om låten är bra eller inte, avgör varje individ som lyssnar på den, utifrån sin personliga smak.

Om man skulle gå efter någon sorts kvalitetsmått på vad som är "bra" musik, så borde det vara den musik som säljs mest. Det är faktiskt det enda sättet man skulle kunna komma fram till som ger en sorts betyg på musiken - men jag tror faktiskt att de flesta i forumet inte tycker att de senaste hitarna som manglas sönder i alla radiokanalerna samtidigt, utgör den absolut bästa musik som finns... 🙂🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Precis! Tycke och smak går aldrig att diskutera om man vill nå fram till någon vettig slutsats. Man lyssnar på musik på olika sätt - och därför kan man aldrig enas om någon sorts kvalitetsmått som säger att en specifik låt är bra eller dålig.

Man kan prata om bra eller dåliga prestationer när det gäller sångare och instrumentalister - för där har man en mall att gå efter. Är det surt sjunget, så är det - och om gitarren är ostämd så är den. Om trummisen sackar hela tiden, så gör han det - och om sångaren ligger helt väck i timing, så gör han det - men om låten är bra eller inte, avgör varje individ som lyssnar på den, utifrån sin personliga smak.

Om man skulle gå efter någon sorts kvalitetsmått på vad som är "bra" musik, så borde det vara den musik som säljs mest. Det är faktiskt det enda sättet man skulle kunna komma fram till som ger en sorts betyg på musiken - men jag tror faktiskt att de flesta i forumet inte tycker att de senaste hitarna som manglas sönder i alla radiokanalerna samtidigt, utgör den absolut bästa musik som finns... 😛😆

Jag håller med i dina resoneringar Claes. Fast om man tar min fråga till nästa steg som handlar om sitt eget låtskrivande. Räcker det med att skriva en j*vligt bra låt för att få lite cred? är de det som det handlar om verkligen? Kan man breaka sig in utan att känna en kotte? Jag kanske är otydlig men jag förklarar gärna vidare om så önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
En bra låt. enligt mig, är en jag vill höra igen,snart.

Ett försök till en enkel deffinition.

Strålande definition! När vet man att man skrivit en sådan? Man har ju hört den säkert 100 gånger under inspelningsfasen? Vad betyder andras kommentarer? Många säger: Lyssna inte så mycket på vad andra säger.

Andra säger: Försök få konstruktiv feedback.

Vad är vad?

Sorry...jag känner att jag själv snart måste upp till ytan och andas. Lite väl djupt kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt flera gånger nu att skriva ett svar på detta, men tar bort det nu igen... tror det är alldeles för komplicerat för att kunna skriva ett heltäckande svar.

Ett problem är att det beror ju på vad du menar med "bra", på ett individuellt eller kollektivt plan? Olika människor har ju såklart väldigt olika syn på samma låt, vissa älskar det andra hatar, men samtidigt så finns det ju många låtar som generellt skulle få ett högt eller lågt betyg om många fick betygsätta.

På det individuella planet så tror jag det är på tok för mycket som spelar in för att det ska gå att skriva ett svar som gäller ens för en enskild person... alla våra upplevelser väcker känslor och reaktioner inom oss på olika sätt, så även att lyssna på musik, och det är för sammansatt för att gå att beräkna. Visst kan man säga att den och den personen skulle nog gilla den och den låten baserat på vad de brukar tycka om att lyssna på, men den exakta reaktionen går inte att kalkylera. Alltså är kanske en bra låt helt enkelt en låt som jag, eller du, eller nån annan, tycker om att lyssna på? 😛 Men isåfall har vi förlorat poängen; en väldigt stor del av alla låtar kan bli "bra låtar" på det sättet, eftersom det nästan alltid finns nån som kan gilla det.

På det kollektiva planet kanske man kan dra vissa försiktiga riktlinjer, det ska helst vara harmoniskt och melodiskt någorlunda kontrollerat (falsksång och felspel gillar inte massan, tror jag), gärna vara lättförståeligt men samtidigt lite orginellt och annorlunda, nåt som vi reagerar (positivt!) på. Men jag vet inte ens om sånna tämligen enkla försök till att definiera vad en bra låt är stämmer eller ger något.

Sen finns det väl ett mellanting mellan det kollektiva och det individuella... Vi gör ett tanke-experiment: vi låter massa slumpmässigt utvalda människor sätta betyg mellan 0 och 5 på en massa låtar i olika genrer och stilar. Då skulle ju genomsnittet på typ alla låtar hamna nånstans runt 2 - 3, gissar jag. Det finns ingen låt som får en 5a av alla, förmodligen inte ens nån som skulle få genomsnittet 4. Några få riktigt värdelösa låtar kanske skulle få så lite som mindre än 1, men det är inte många!

Vad betyder det? Att det finns inget sådant som en generellt "bra" låt, medans det däremot finns generellt "dåliga" låtar! Så, vill du skriva "en bra låt" så ska du skriva en låt som tilltalar en viss grupp människor, för du får aldrig med dej alla.

Kanske? 😆

EDIT: La till lite...

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt. enligt mig, är en jag vill höra igen,snart.

Ett försök till en enkel deffinition.

Strålande definition! När vet man att man skrivit en sådan? Man har ju hört den säkert 100 gånger under inspelningsfasen? Vad betyder andras kommentarer? Många säger: Lyssna inte så mycket på vad andra säger.

Andra säger: Försök få konstruktiv feedback.

Vad är vad?

Sorry...jag känner att jag själv snart måste upp till ytan och andas. Lite väl djupt kanske.

Om man vill hamna på listorna, så måste man ju lyssna in sig på vad som är poppis för stunden och göra något liknande och "prostituera sig" - men om man vill ha kvar lite av sin egen själ i det, så ska man helt enkelt göra musik som man själv gillar. Det är man nämligen bäst på - och om fler skulle gilla det man gör, så får man se det som en bonus... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt. enligt mig, är en jag vill höra igen,snart.

Ett försök till en enkel deffinition.

Strålande definition! När vet man att man skrivit en sådan? Man har ju hört den säkert 100 gånger under inspelningsfasen? Vad betyder andras kommentarer? Många säger: Lyssna inte så mycket på vad andra säger.

Andra säger: Försök få konstruktiv feedback.

Vad är vad?

Sorry...jag känner att jag själv snart måste upp till ytan och andas. Lite väl djupt kanske.

skitsvår fråga det där. jag hör till skaran som nästan aldrig visar mina seriösa alster för folk förens dom är helt klara. vet man att man kan nå sitt mål själv tycker jag man ska skita i att kontakta andra. sen när det är helt klart kan det vara kul att få höra lite ord.

men resten av sveriges befolkning bör försöka få så mkt feedback som möjligt. med tanke på hur mkt kass musik vi har i det här landet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Jag har försökt flera gånger nu att skriva ett svar på detta, men tar bort det nu igen... tror det är alldeles för komplicerat för att kunna skriva ett heltäckande svar............

Nice, riktigt bra tanke där. Det är nog lite dit jag vill komma. Just det här med massan, kollektivet. Och jag instämmer nog i att de flesta låtar, med vissa undantag, skulle få 2-3 i betyg. Med andra ord så skulle man kunna säga att det låtar som får betyget 3 av en grupp på tusen människor är det låtar som är mest uppskattade av massan och har störst potential kollektivt. Intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Om man vill hamna på listorna, så måste man ju lyssna in sig på vad som är poppis för stunden och göra något liknande och "prostituera sig" - men om man vill ha kvar lite av sin egen själ i det, så ska man helt enkelt göra musik som man själv gillar. Det är man nämligen bäst på - och om fler skulle gilla det man gör, så får man se det som en bonus... 😛

Ok, Claes I like your thinking. Men du, om man bortser från prostitutionen. Eller ännu bättre, låt oss föreställa oss att vi gillar låtarna som ligger på listorna t ex Boten Anna. Föreställ dig att du till och med skrev Boten Anna skulle du då vara på radion idag? Min fråga är lite klurig...men alltså...räcker det med att skriva en låt som tilltallar massorna eller är det faktiskt andra saker som spelar in mer än själva musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
skitsvår fråga det där. jag hör till skaran som nästan aldrig visar mina seriösa alster för folk förens dom är helt klara. vet man att man kan nå sitt mål själv tycker jag man ska skita i att kontakta andra. sen när det är helt klart kan det vara kul att få höra lite ord.

men resten av sveriges befolkning bör försöka få så mkt feedback som möjligt. med tanke på hur mkt kass musik vi har i det här landet. 😛

Hehe...mer feedback åt folket.

Jag är som du, jag väntar oerhört länge innan jag spelar upp mina låtar. Spelar aldrig upp embryon eller alster då feedback innan avslut förstör min produktivitet. Däremot efter avslut vill jag ha feedback som jag sedan tar med mig till nästa låt eller när jag gör om låten jag fick feedback på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt flera gånger nu att skriva ett svar på detta, men tar bort det nu igen... tror det är alldeles för komplicerat för att kunna skriva ett heltäckande svar............

Nice, riktigt bra tanke där. Det är nog lite dit jag vill komma. Just det här med massan, kollektivet. Och jag instämmer nog i att de flesta låtar, med vissa undantag, skulle få 2-3 i betyg. Med andra ord så skulle man kunna säga att det låtar som får betyget 3 av en grupp på tusen människor är det låtar som är mest uppskattade av massan och har störst potential kollektivt. Intressant!

Nej inte riktigt, jag tror det är betydligt lättare att slå i en liten grupp, där enskilda låtar har lättare att komma upp mot 4. Förstår du? Det finns ingen låt som är en hit hos alla, liksom! Det är inte så hittar föds (om vi nu jämställer "hit" med "bra låt" för en stund). Man nischar sig på nåt sätt; kanske tilltala ungdomar, tilltala medelålders, osv, kanske ännu heller tilltala en viss grupp i gruppen, t ex 13-16åriga tjejer som gillar R'n'B, eller 30-40åriga män som gillar fotboll, eller så. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

De bästa låtarna för mig är de som kittlar intellektet, som får fantasin att flöda, som får mig att tänka, som aktiverar mig.... Något som får mig att vilja uttrycka mina känslor i det ögonblick jag hör låten eller kommer att tänka på den vid annat tillfälle, eller på annat sätt blir påmind om den.

Det är en bra låt (för mig).

Exempel? Det finns många många många! Allt från Larks tounge in aspic med King Krimson till Depeche Mode's Secret garden.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Om man skulle gå efter någon sorts kvalitetsmått på vad som är "bra" musik, så borde det vara den musik som säljs mest. Det är faktiskt det enda sättet man skulle kunna komma fram till som ger en sorts betyg på musiken ...

Jag tycker det faller direkt som kvalitetsmått på "bra" musik. Möjligtvis kan det vara ett mått på "aktuell" musik som hörs genom media och som är aktuell för massdistribution. Även där är jag tveksam om det är måttet på bra/bäst musik. Däremot kan det vara ett sorts mått.

Fortfarande kan jag höra och minnas låtar från en gammal platta med New Orleans- och Chicago-jazz. Ta t.ex. Snag it med King Oliver från 1927 och The Blues jumped a rabbit med Jimmy Noone från 1929 (tror jag det var). Två helt underbara låtar som inte många någonsin kommer att lyssna på. Ändå vill jag mena att de är fullt i klass med det bästa oavsett musikstil. Men de kommer aldrig att sälja mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga. Jag uppfattar det så här.

En bra låt kan vara skitenkel och minimal men ändå har en så pass skysst hook så att den fastnar. Finns ju låtar som bygger på samma parti hela låten men fast den går likadant hela tiden så blir den inte enformig.

Sen kan det vara tvärtom att det är skitskumma accord och så originell att man fastnar också.

Tex jag lyssnade på meshuggah idag i bilen och dom har såna jävla flummiga takter som jag diggar skarpt (Dom är skillade och det krävs lite lyssning för att kunna spela likadant) vilket är bra "tekniskt" sett.

Mycket commersiell musik som görs idag tycker jag låter likadant och är mestadels skit men ibland kommer det några som sticker ut.

Mitt mål när jag gör musik är att dels få till en bra hook som verkligen håller samt att den inte ska bli till överdrift med ljud för då blir det bara en stor jävla klump med oväsen.

// C

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Fast om man tar min fråga till nästa steg som handlar om sitt eget låtskrivande. Räcker det med att skriva en j*vligt bra låt för att få lite cred? är de det som det handlar om verkligen? Kan man breaka sig in utan att känna en kotte? Jag kanske är otydlig men jag förklarar gärna vidare om så önskas.

Nej, det räcker som allra oftast inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om du vill få cred för dina skapelser handlar det egentligen om hur mycket du är villig att kompromissa om låtens utförande eller om hur duktig du är på att hitta rätt förlag för just din typ av låt...

Ta t.ex. musikbranschen i Sverige... Här är det verkligen skitsvårt att få låtar på förlag inom r&b, hiphop, country, metal, electro etc. Vill du ha störst chans att få cred för dina låtar i Sverige handlar det mer om dansband, schlager och pop... Och då måste man givetvis vara villig att klä in sina låtar i detta lull-lull och dessutom hitta bolaget där typen av artist låten riktar sig till är signad

Vill du själv stå för framförandet av låten och den är av lite speciell karaktär kanske du borde söka dig till något indiebolag i Amerikat... I USA sägs det att det inte finns någon Musik-industri i Sverige, vilket i jämförelse är lätt att förstå... Där räcker det att bli måttligt populär i en stor stadsdel så kan du leva på musiken... I Sverige säljer du bra om du lyckas få sålt 15.000 ex. så en signing på ett litet indiebolag kan innebära försörjning...

Men som Claes skrev ovanför så handlar det mycket om att sälja sig - Speciellt om du vill leva av låtskrivandet.. vad du sedan gör vid sidan av kan vara det som i själva verket egentligen inspirerar dig till musikaliska utsvävningar 😄

Personligen siktar jag in mig på väldigt kommersiell musik mestadels och bedriver det jag "brinner för" som sido-projekt som gör mig grymt lycklig och förhoppningsvis någon gång även kommer leda någonstans 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...