adama Postat 3 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 Tjena. Jag har pĂ„ bilder i olika studior sett att mĂ„nga har plattor av trĂ€, med mĂ„nga olika former pĂ„. Vad gör dessa? (tex. skillnad mot skumgummiplattor) Har sett att dom Ă€r vĂ€ldigt dyra ocksĂ„. Jag spelar in alla de vanligaste instrumenten, och har ett rum endast för inspelning. 14kvm. Ăr dom anvĂ€ndbara för mig? tack pĂ„ förhand. / adama Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 Det Ă€r troligen diffusorer du har sett. De reflekterar ljudet i olika vinklar, sĂ„ att det inte kommer i retur som en stark reflektion av det som kom fram till diffusorn, utan studsar tillbaks lite hit och dit i stĂ€llet ("lite hit och dit" Ă€r kanske att ta lite lĂ€tt pĂ„ det, eftersom det Ă€r noga utrĂ€knat hur diffusorn ska sprida ljudet - men Ă€ndĂ„... đ ). DĂ„ kommer studsen frĂ„n den vĂ€ggen tillbaks till öronen betydligt svagare eftersom det ju bryts upp av diffusorn - och dessutom med lite olika fördröjning pĂ„ studsarna - sĂ„ att man fĂ„r ett lite mer "öppet" ljud. I en studio behöver man ofta lite av bĂ„da delar om det ska bli helt perfekt. Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud... Sedan finns det basfĂ€llor som ocksĂ„ kan se ut som trĂ€paneler mot rummet - men jag tror att du menar diffusorer. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
adama Postat 3 juli 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 (redigerat) okej, tack för svaret. Jag har nĂ€mligen hittat en platta pĂ„ tippen som antagligen anvĂ€nts till annat, men som sĂ„g vĂ€ldigt liknande ut. Om jag fattar det rĂ€tt sĂ„ Ă€r den inte anvĂ€ndbar, ifall den inte Ă€r byggd pĂ„ sepciellt sĂ€tt? Right? Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den đ KlĂ€ in i tyg?? / adama Redigerat 3 juli 2006 av adama Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
mornel Postat 3 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 okej, tack för svaret. Jag har nĂ€mligen hittat en platta pĂ„ tippen som antagligen anvĂ€nts till annat, men som sĂ„g vĂ€ldigt liknande ut. Om jag fattar det rĂ€tt sĂ„ Ă€r den inte anvĂ€ndbar, ifall den inte Ă€r byggd pĂ„ sepciellt sĂ€tt? Right? Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den đ KlĂ€ in i tyg?? / adama Den behöver inte se ut pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt sĂ€tt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstĂ„t. Det viktigaste Ă€r att ytan Ă€r ojĂ€mn sĂ„ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
adama Postat 3 juli 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 okej, tack för svaret. Jag har nĂ€mligen hittat en platta pĂ„ tippen som antagligen anvĂ€nts till annat, men som sĂ„g vĂ€ldigt liknande ut. Om jag fattar det rĂ€tt sĂ„ Ă€r den inte anvĂ€ndbar, ifall den inte Ă€r byggd pĂ„ sepciellt sĂ€tt? Right? Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den đ KlĂ€ in i tyg?? / adama Den behöver inte se ut pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt sĂ€tt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstĂ„t. Det viktigaste Ă€r att ytan Ă€r ojĂ€mn sĂ„ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning. claes nĂ€mnde att det Ă€r noga utrĂ€knat hur ljudet studsar? Noga utrĂ€knat för bĂ€sta effekt??, eller noga utrĂ€knat för att det överhuvud taget ska funka bra?? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 (redigerat) okej, tack för svaret. Jag har nĂ€mligen hittat en platta pĂ„ tippen som antagligen anvĂ€nts till annat, men som sĂ„g vĂ€ldigt liknande ut. Om jag fattar det rĂ€tt sĂ„ Ă€r den inte anvĂ€ndbar, ifall den inte Ă€r byggd pĂ„ sepciellt sĂ€tt? Right? Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den đ KlĂ€ in i tyg?? / adama Den behöver inte se ut pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt sĂ€tt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstĂ„t. Det viktigaste Ă€r att ytan Ă€r ojĂ€mn sĂ„ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning. claes nĂ€mnde att det Ă€r noga utrĂ€knat hur ljudet studsar? Noga utrĂ€knat för bĂ€sta effekt??, eller noga utrĂ€knat för att det överhuvud taget ska funka bra?? För bĂ€sta effekt. đ INTE klĂ€ in i tyg. Det Ă€r den hĂ„rda reflekterande ytan som man vill ha - annars gör den inte samma effekt... Redigerat 3 juli 2006 av Claes Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 3 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 3 juli 2006 fick ett tips att ha bokhyllor med böcker dÀr du skuter in nÄgra lÀngre in, öppna andra och har dem pÄ sÄ sÀtt i olika vinklar Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
adama Postat 3 juli 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 (redigerat) okej, tack för svaret. Jag har nĂ€mligen hittat en platta pĂ„ tippen som antagligen anvĂ€nts till annat, men som sĂ„g vĂ€ldigt liknande ut. Om jag fattar det rĂ€tt sĂ„ Ă€r den inte anvĂ€ndbar, ifall den inte Ă€r byggd pĂ„ sepciellt sĂ€tt? Right? Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den đ KlĂ€ in i tyg?? / adama Den behöver inte se ut pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt sĂ€tt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstĂ„t. Det viktigaste Ă€r att ytan Ă€r ojĂ€mn sĂ„ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning. claes nĂ€mnde att det Ă€r noga utrĂ€knat hur ljudet studsar? Noga utrĂ€knat för bĂ€sta effekt??, eller noga utrĂ€knat för att det överhuvud taget ska funka bra?? För bĂ€sta effekt. đ INTE klĂ€ in i tyg. Det Ă€r den hĂ„rda reflekterande ytan som man vill ha - annars gör den inte samma effekt... okej, tackar! Redigerat 3 juli 2006 av adama Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 3 juli 2006 fick ett tips att ha bokhyllor med böcker dĂ€r du skuter in nĂ„gra lĂ€ngre in, öppna andra och har dem pĂ„ sĂ„ sĂ€tt i olika vinklar Ăverlag sĂ„ fungerar faktiskt en (eller ett par) vĂ€lfylld bokhylla ganska bra i en studio. Ryggarna pĂ„ böckerna Ă€r ju vĂ€lvda - och ger dĂ€rför en diffusion - och den stora massan gör ocksĂ„ att en del bas dĂ€mpas bort. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
zankan Postat 4 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 4 juli 2006 okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut. Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right? Den Àr vÀldigt snygg, sÄ sÄlÀnge den hjÀlper lite grand sÄ sÀtter jag upp den KlÀ in i tyg?? / adama Den behöver inte se ut pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstÄt. Det viktigaste Àr att ytan Àr ojÀmn sÄ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning. claes nÀmnde att det Àr noga utrÀknat hur ljudet studsar? Noga utrÀknat för bÀsta effekt??, eller noga utrÀknat för att det överhuvud taget ska funka bra?? Formeln bygger pÄ primtal som dras av i förhÄllande till placeringen av den specifika diffusorkomponenten... Skall enligt en regel vara uppbyggd av ett antal kvadrater med mÄttet 1... antalet kvadrater i kvadraten skall vara ett primtal... Djupet Àr samma antal om jag inte missminner mig...Men det viktigaste Àr att det inte finns symetri i den... Finns sÀkert nÄn skön formel att hitta nÄnstans... Om inte annat finns den i i den dÀr boken skriven pÄ 80-talet av han ljudgurun Everest... Sen om han Àr helt up to date idag rÄder det vissa tvivel om men formeln finns i den iaf..... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 4 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 4 juli 2006 (redigerat) HĂ€r ser du en bild av mig i mitt kontrollrum: Som du ser har jag diffusorer pĂ„ bakvĂ€ggen och i taket. Dessa Ă€r hemmabyggda efter en BBC-artikel som du hittar hĂ€r. PĂ„ sidan 12 enligt PDF'en (sida 6 enligt artikelns egen numrering) hittar du en ritning över hur trĂ€blocken placeras ut. Jag byggde dem av 45x45 trĂ€reglar, som jag bestĂ€llde uppsĂ„gade frĂ„n byggvaruhuset. Jag anvĂ€nde lĂ€ngderna: 0= 0 mm 1= 50 mm 2= 100 mm 3= 150 mm 4= 200 mm Jag limmade klossarna med ett starkt lim pĂ„ 580x580 plywoodskivor, vilket ger dig en ram pĂ„ 20 mm runtomkring för att fĂ€sta skruvarna i. OBSOBSOBSOBSOBS De blir mycket tunga, och du mĂ„ste fĂ€sta dem mycket noggrant, speciellt om du sĂ€tter dem i taket. Glöm gipsexpander i gipsskivor, du mĂ„ste skruva direkt i trĂ€reglar eller i betongvĂ€gg med minst sex lĂ„nga och grova skruvar per diffusor. Jag frĂ„nsĂ€ger mig allt ansvar för eventuella skador som uppkommer i samband med bygge, montering eller framtida anvĂ€ndning av dessa diffusorer. Sedermera har dock SvanĂ„ Miljöteknik kommit med sin Golden Horn, som kostar runt 700 kr/st ex moms. Lite beroende pĂ„ hur mycket du vĂ€rderar din egen nedlagda tid kan SvanĂ„s diffusor faktiskt vara billigare Ă€n att bygga sjĂ€lv. Vet inte om den Ă€r bĂ€ttre Ă€n BBC's variant. Jag vill minnas att jag för 16 st hembyggda diffusorer gav runt 4000 kr för alla smĂ„ trĂ€stycken (uppsĂ„gade och levererade till dörren). Skulle uppskatta att limmandet tog 20 minuter per diffusor, medan mĂ„landet tog omkring en timme per styck (tvĂ„ strykningar). Just mĂ„landet var nĂ„got jag inte rekommenderar, sĂ„ du kanske vill undersöka om det finns nĂ„gon firma som kan sprutmĂ„la dem Ă„t dig â eller leva med att ha diffusorn obehandlad. Ăr man lite mer hemmapulare behöver man förstĂ„s inte bekymra sig sĂ„ mycket om att diffusorerna ska vara helt exakt utrĂ€knade. Lite slumpmĂ€ssiga klossar pĂ„ en plywoodskiva fungerar sĂ€kert ocksĂ„ fint, eller sĂ„ förenar man diffusion med nĂ„got praktiskt som en bokhylla med böcker, CD-skivor och annat manhar i sin studio placerat glest och lite slumpvis utspritt. Tjipp, Henrik Redigerat 4 juli 2006 av Vogel Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 5 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 5 juli 2006 Himla fina diffusorer... Kul att se en ny variant... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 5 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 5 juli 2006 Himla fina diffusorer... Kul att se en ny variant... đ Tack. Eller menade du SvanĂ„s? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 5 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 5 juli 2006 Det var faktiskt bĂ„da varianterna nĂ€r jag tĂ€nker efter... Men i första vĂ€ndan tĂ€nkte jag pĂ„ ditt egna bygge... Jag kikar lite efter ideer till mitt kontrollrum som jag tĂ€nker bygga om nĂ€sta vĂ„r förhoppningsvis... đ SĂ„ bra billiga tips Ă€r guld vĂ€rda... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 5 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 5 juli 2006 (redigerat) HĂ€r Ă€r en diffusor som en av mina bĂ€sta vĂ€nner pillade ihop till sin studio. Den sitter pĂ„ vĂ€ggen bakom ryggen nĂ€r man sitter och mixar. TUNG Ă€r bara förnamnet! đ Det tog dessutom en halv evighet bara att sĂ„ga till alla klossarna i rĂ€tt lĂ€ngder... đ Redigerat 5 juli 2006 av Claes Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 15 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 15 juli 2006 (redigerat) "Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud..." Jag har aldrig förstĂ„tt detta med att "för mycket absorption Ă€r inte heller bra"? DĂ„ Ă€r man tillbaks pĂ„ ruta noll kĂ€nns det som! EfterstrĂ€var man inte "utomhus"? Mao naximal absorption, inga reflektioner alls? Om inte blir det sĂ„ flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla sĂ€ger olika saker... som vanligt mao đź! Redigerat 15 juli 2006 av Hans Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 15 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 15 juli 2006 "Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud..." Jag har aldrig förstĂ„tt detta med att "för mycket absorption Ă€r inte heller bra"? DĂ„ Ă€r man tillbaks pĂ„ ruta noll kĂ€nns det som! EfterstrĂ€var man inte "utomhus"? Mao naximal absorption, inga reflektioner alls? Om inte blir det sĂ„ flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla sĂ€ger olika saker... som vanligt mao đź! Det finns nĂ„gra olika skolor inom kontrollrumsakustik, men ingen av dem föresprĂ„kar totalt döda rum. Anledningen Ă€r att ett sĂ„dant rum Ă€r sĂ„ onaturligt, och Ă€r rent obehagligt att vistas i. Ett alltför dött rum fĂ„r dessutom mixteknikern att slaska pĂ„ med för mycket reverb. Den skola som Ă€r absolut vanligast i Sverige (jag vĂ„gar nog pĂ„stĂ„ att den Ă€r vanligast globalt ocksĂ„) kallas Live end - dead end (LEDE). Den gĂ„r ut pĂ„ att rummets frĂ€mre del (dĂ€r högtalarna stĂ„r) görs död med mjuka absorbenter och tjock matta pĂ„ golvet, och den bakre görs levande med hĂ„rda reflekterande ytor. De reflekterande ytorna fĂ„r dock inte ge örfilar till reflektion, utan reflektionerna bör vara sĂ„ utspridda och oriktade det gĂ„r. DĂ€rför anvĂ€nder man diffusorer, frĂ€mst pĂ„ sĂ„dana ytor som obehandlade hade gett direkta reflexer i riktning mot lyssningspositionen. HĂ€lsningar /Henrik Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 21 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 21 juli 2006 Tack, och ett bra svar! Jag borde dock ha preciserat mig dÄ jag hela tiden menar inspelningsakustik nÀr jag skriver akustik, men det Àr ju inte helt lÀtt att förstÄ det. SÄ, vad Àr en optimal inspelningsakustik? (Rent instinktivt/logiskt borde det vÀl vara "utomhus", dvs noll fÀrgning, inga reflexioner överhuvudtaget! För om svaret istÀllet Àr, Nej, lite reflexioner kan aldrig skada med det mÄste vara lagom blir det sÄ flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla sÀger olika saker... ... samma som med vilken Àr den nyttigaste maten? eller vad Àr meningen med livet?) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 21 juli 2006 (redigerat) Största orsaken till att man kan behöva akustikbehandla inspelningsrum i en studio, Ă€r egentligen att de Ă€r tomma. Ett ganska normalt rum kan mycket vĂ€l innehĂ„lla lagom ingredienser av absorberande och diffuserande ytor. Du har kanske en soffa, mattor och gardiner, som Ă€r absorberande. Du har en bokhylla - som Ă€r bĂ„de absorberande och diffuserande om den Ă€r vĂ€lfylld med böcker. Du har sĂ€kert ett tak och nĂ„gon glasruta, som Ă€r reflekterande (dock inte diffuserande). Ăr allt detta i lagom proportioner, sĂ„ kan du fĂ„ till ett förvĂ„nansvĂ€rt bra inspelningsrum hemma - förutom dĂ„ att det inte Ă€r lika bra dĂ€mpat mot omvĂ€rlden förstĂ„s, utan du fĂ„r med nĂ€r grannens hundar skĂ€ller och nĂ€r den andra grannen drar igĂ„ng sin grĂ€sklippare, men Ă€ndĂ„... đ Redigerat 21 juli 2006 av Claes Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 21 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 21 juli 2006 (redigerat) Okej, men vad Ă€r mĂ„let? Inga reflexioner eller... att det ska lĂ„ta mysigt đ? Menar Ă€ven om ngn skulle veta allt om hur ljud beter sig i olika rum sĂ„ spelar denna kunskap ingen roll om man inte vet vad man vill uppnĂ„... ... lĂ„ta mysigt Ă€r ju olika för alla och dĂ€rmed blev alla experter pĂ„ akustik, sĂ„ varför dĂ„ stĂ€lla frĂ„gor pĂ„ detta forum i sĂ„dana fall? Menar har ju hela tiden misstĂ€nkt att alla Ă€r bĂ€st pĂ„ akustik Ă€ven fast man ej ens kan sĂ€rskilja begrepen ljuddĂ€mpning och akustik đ! Redigerat 21 juli 2006 av Hans Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 21 juli 2006 Bra frĂ„ga. Det Ă€r nog lika bra att lĂ€gga ner forumet... đđ Om det inte blir nĂ„gra reflektioner alls, sĂ„ kommer det att bli ett platt och livlöst ljud. Hemligheten Ă€r att fĂ„ till den perfekta blandningen av absorberande och diffuserande ytor. Det kan ju ocksĂ„ vara sĂ„, att ett specifikt instrument lĂ„ter bĂ€st i ett döddĂ€mpat rum (ganska osannolikt, men Ă€ndĂ„ - för diskussionens skull đ ), medan ett annat instrument lĂ„ter bĂ€st i en kraftigt diffuserad miljö. Det kan alltsĂ„ bero pĂ„ ljudkĂ€llan, vad som lĂ„ter bĂ€st. I en hemstudio Ă€r det bĂ€st att sikta nĂ„gonstand mitt emellan. Ett stort rum Ă€r besvĂ€rligare Ă€n ett litet rum - om inte akustiken Ă€r genomtĂ€nkt frĂ„n början. Om man anvĂ€nder diffusion, sĂ„ upplevs rummet ofta som större Ă€n det egentligen Ă€r och ljudet kan kĂ€nnas mer "öppet". Det bĂ€sta brukar som sagt vara en lagom blandning... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 22 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 22 juli 2006 Personligen tycker jag inte att det gĂ„r att definiera nĂ„got generellt mĂ„l med hur ett inspelningsrum ska lĂ„ta. Det Ă€r helt en smaksak. Vissa rum Ă€r ganska brighta, andra lite mörka, vissa klingar lĂ€nge, andra klingar kort... För min del fĂ„r ett inspelningsrum gĂ€rna ha ett lite personligt sound. DĂ€remot finns det en del saker som nĂ€stan aldrig lĂ„ter bra. Till exempel extremt ojĂ€mn frekvensgĂ„ng (som man till exempel fĂ„r i ett rum med en massa diskantdĂ€mpning, men ingen basdĂ€mpning). En annan sak som sĂ€llan Ă€r attraktiv Ă€r smĂ„ snabba ekon, sk flutter-ekon. FĂ„r allt att lĂ„ta gummisnodd, effekten blir nĂ€stan komisk. Sedan kan det vara svĂ„rt att jobba i ett rum med starka stĂ„ende vĂ„gor, sĂ„ att vissa frekvenser lĂ„ter jĂ€ttestarkt pĂ„ vissa stĂ€llen i rummet, och knappt hörs en meter dĂ€rifrĂ„n. Men som sagt, sĂ„ lĂ€nge man undviker direkt illaljudande egenskaper, tycker jag att rummet fĂ„r lĂ„ta lite som det vill. Har man en kommersiell studio kan det ju vara bra om det gĂ„r att variera ljudet lite utifrĂ„n behoven. Till exempel ha skĂ€rmar som Ă€r dĂ€mpade pĂ„ ena sidan och reflektiva pĂ„ den andra. Har man ett tillrĂ€ckligt stort inspelningsrum kan det ocksĂ„ vara ballt att ha en del helt dĂ€mpad, en del lite flĂ€ckvis dĂ€mpad och en del helt klingande â en idĂ© jag fick frĂ„n akustikern Lennart Nilsson som hjĂ€lpte mig med studiobygget och den artikelserie jag skrev för MM om just studiobygge. Tjipp, Henrik Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 23 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 23 juli 2006 Okej, fÄr nog precisera mig igen. Menar inte spela in akustisk musik som sedan obehandlad blir slutmix, utan avser att uppÄ det inspelade lÀgga pÄ reverb i datorn. Och dÄ vill man vÀl bara ha en rumsklang, inte tvÄ uppÄ varandra? SÄ helt aksutikdött inspelningsrum Àr det man efterstrÀvar, eller? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 23 juli 2006 (redigerat) Nej - inte nödvĂ€ndigtvis. Instrumentet (eller rösten) kan fĂ„ en annan klang pĂ„ inspelningen om rummet inte Ă€r död-dĂ€mpat - sĂ„ ofta Ă€r man ute efter en kombination av absorption och diffusion. NĂ€r man spelar in pop och rock, sĂ„ anvĂ€nder man nog ofta lite mer absorption Ă€n diffusion (dock aldrig död-dĂ€mpat) - men till jazz och annan akustisk musik, sĂ„ vill man nog oftare ha lite högre grad av diffusion, eftersom det kan kĂ€nnas mer "levande" dĂ„... Grovt generaliserat förstĂ„s, men Ă€ndĂ„... đ Redigerat 23 juli 2006 av Claes Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 23 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 23 juli 2006 (redigerat) Men... alltsÄ... den levande efterklangen kan man lÀgga pÄ i en dator, efterÄt! Vill man ha olika efterklang sÄ Àr det enda sÀttet! Jag vet att musik-relaterade Àmnen kan bli flummiga men detta tar priset, Àr förvÄnad. Har alltid utgÄtt ifrÄn att akustikdött inspelningsrum var det man efterstrÀvade, inte ett subjektivt mysigt. Okej, bÀttre för mig för dÄ blir allt helt plötsligt oerhört mycket enklare... eller svÄrare. Redigerat 23 juli 2006 av Hans Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
adama Postat 23 juli 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 23 juli 2006 Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kĂ€nde att vĂ„r senaste inspelning lĂ€tt för "matt"/"död", eller vad man ska sĂ€ga. SĂ„ jag tĂ€nkte att diffusion kunde vara en bra idĂ©. HĂ„ller nu pĂ„ att fixar en del och sĂ„dĂ€r. Vogel! Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för tipset nĂ„gra inlĂ€gg uppĂ„t. Det blir nog ett par sĂ„dana đź . Har nĂ„gra frĂ„gor! *Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla mĂ„tten, sĂ„ att den blir 10 cm djup. Ăr det nĂ„got att föredra?? Förlorar jag mycket effekt pĂ„ detta? Jag har ganska litet rum och vill spara sĂ„ mycket plats som möjligt. *Jag har en annan diffusorliknande "sak" dĂ€rhemma. Det Ă€r ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den Ă€r inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och mĂ„nga ojĂ€mna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna mĂ„ntro? (60x145 cm) *TrĂ€presienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det nĂ„gon roll ifall det Ă€r mycket tunt trĂ€ eller inte pĂ„ diffusorer? *Jag har fĂ„tt en rĂ€tt udda idĂ© pĂ„ sistone. Jag kommer ihĂ„g att nĂ€r jag gick pĂ„ dagis, sĂ„ lekte jag med klossar. AvlĂ„nga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade tvĂ„ st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrĂ„n varandra. Sen frĂ„n sidan gjorde man samma sak med nĂ€sta lager blablabla. ni hajajr sĂ€kert. Vad om man limmar fast dessa pĂ„ en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. NĂ€sta bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv. Galen idĂ© kanske . Men vad tror ni? Fungerar det som resonans pĂ„ nĂ„got sĂ€tt nĂ€r ljudet fĂ„r studsa runt bland klossarna "dĂ€r inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltsĂ„. ha det bra! ciao / adama Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 juli 2006 AnmÀl Dela Postat 23 juli 2006 En diffusor ska förstÄs vara rÀtt utrÀknad för att fungera optimalt, men nÀr det inte behöver vara perfekt i minsta detalj, sÄ fungerar de flesta lösningar helt ok. Det viktiga Àr ju att ljudet bryts upp och studsar tillbaks frÄn diffusorn oregelbundet. Ett exempel pÄ en diffusor som en god vÀn byggde sjÀlv till sin studio (utrÀknad efter konstens alla regler): Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Hans Postat 23 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 23 juli 2006 En diffusor ska förstĂ„s vara rĂ€tt utrĂ€knad för att fungera optimalt, Hrrmm, rĂ€tt utrĂ€knad för... vad đ? Ingen vet sĂ„ dĂ€rmed kan ju faktiskt en diffusor se ut precis hursomhelst men Ă€ndĂ„ vara bĂ€st! Menar vi kom ju för bara 3 inlĂ€gg sedan fram till att ingen vet vad man egentligen vill uppnĂ„ gĂ€llande akustik, att det var subjektivt till 100%. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 23 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 23 juli 2006 En diffusor ska förstĂ„s vara rĂ€tt utrĂ€knad för att fungera optimalt, Hrrmm, rĂ€tt utrĂ€knad för... vad đ? Ingen vet sĂ„ dĂ€rmed kan ju faktiskt en diffusor se ut precis hursomhelst men Ă€ndĂ„ vara bĂ€st! Menar vi kom ju för bara 3 inlĂ€gg sedan fram till att ingen vet vad man egentligen vill uppnĂ„ gĂ€llande akustik, att det var subjektivt till 100%. NĂ€, bara akustik i inspelningsrum. Akustik i kontrollrum Ă€r en helt annan femma. Vidare, Ă€ven om det inte finns nĂ„gra direkta regler att följa vad gĂ€ller akustik i inspelningsrum sĂ„ kan det ju finnas saker man vill uppnĂ„ â till exempel basdĂ€mpning eller diffusion. Och dĂ„ Ă€r det ju bra att kunna tekniken för att uppnĂ„ just detta. Mönstren pĂ„ diffusorer Ă€r matematiskt utrĂ€knade för att uppnĂ„ största och jĂ€mnaste möjliga spridning. DĂ€rmed inte sagt att det Ă€r allt eller inget ⊠att bara köra lite slumpvist utspritt överblivna trĂ€stumpar diffuserar förstĂ„s mer Ă€n vilken plan vĂ€gg som helst. Personligen tycker jag att det verkar mycket mer svĂ„rarbetat att spela in allt döddĂ€mpat och i efterhand skapa intressanta rumklanger â istĂ€llet för att ha ett rum man gillar ljudet pĂ„, och dĂ€r man enkelt kan förĂ€ndra ljudet med hjĂ€lp av mikrofonplacering. Men det Ă€r ju bara min Ă„sikt. HĂ€lsningar /Henrik Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 23 juli 2006 AnmĂ€l Dela Postat 23 juli 2006 Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kĂ€nde att vĂ„r senaste inspelning lĂ€tt för "matt"/"död", eller vad man ska sĂ€ga. SĂ„ jag tĂ€nkte att diffusion kunde vara en bra idĂ©. HĂ„ller nu pĂ„ att fixar en del och sĂ„dĂ€r. Vogel! Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för tipset nĂ„gra inlĂ€gg uppĂ„t. Det blir nog ett par sĂ„dana đ . Har nĂ„gra frĂ„gor! *Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla mĂ„tten, sĂ„ att den blir 10 cm djup. Ăr det nĂ„got att föredra?? Förlorar jag mycket effekt pĂ„ detta? Jag har ganska litet rum och vill spara sĂ„ mycket plats som möjligt. *Jag har en annan diffusorliknande "sak" dĂ€rhemma. Det Ă€r ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den Ă€r inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och mĂ„nga ojĂ€mna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna mĂ„ntro? (60x145 cm) *TrĂ€presienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det nĂ„gon roll ifall det Ă€r mycket tunt trĂ€ eller inte pĂ„ diffusorer? *Jag har fĂ„tt en rĂ€tt udda idĂ© pĂ„ sistone. Jag kommer ihĂ„g att nĂ€r jag gick pĂ„ dagis, sĂ„ lekte jag med klossar. AvlĂ„nga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade tvĂ„ st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrĂ„n varandra. Sen frĂ„n sidan gjorde man samma sak med nĂ€sta lager blablabla. ni hajajr sĂ€kert. Vad om man limmar fast dessa pĂ„ en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. NĂ€sta bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv. Galen idĂ© kanske đ. Men vad tror ni? Fungerar det som resonans pĂ„ nĂ„got sĂ€tt nĂ€r ljudet fĂ„r studsa runt bland klossarna "dĂ€r inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltsĂ„. ha det bra! ciao / adama Ju djupare diffusor, desto lĂ€gre i frekvens diffuserar den. Ju mindre varje block Ă€r, desto högre i frekvens diffuserar den. Men alla ojĂ€mna ytor diffuserar nĂ„got. I vissa studios finns det t.ex skrovliga stenvĂ€ggar. Om man vill fĂ„ ett rum att lĂ„ta större Ă€n vad det Ă€r, dĂ„ Ă€r diffusion ett bra verktyg. En bra diffusor kan flytta en vĂ€gg ett par meter, ur akustisk synvinkel. HĂ€lsningar /Henrik Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.