Jump to content
Annons

Akustikplattor i trÀ?


adama

Recommended Posts

Tjena. Jag har pÄ bilder i olika studior sett att mÄnga har plattor av trÀ, med mÄnga olika former pÄ. Vad gör dessa? (tex. skillnad mot skumgummiplattor)

Har sett att dom Àr vÀldigt dyra ocksÄ.

Jag spelar in alla de vanligaste instrumenten, och har ett rum endast för inspelning. 14kvm. Är dom anvĂ€ndbara för mig?

tack pÄ förhand.

/ adama

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det Àr troligen diffusorer du har sett.

De reflekterar ljudet i olika vinklar, sĂ„ att det inte kommer i retur som en stark reflektion av det som kom fram till diffusorn, utan studsar tillbaks lite hit och dit i stĂ€llet ("lite hit och dit" Ă€r kanske att ta lite lĂ€tt pĂ„ det, eftersom det Ă€r noga utrĂ€knat hur diffusorn ska sprida ljudet - men Ă€ndĂ„... 😆 ). DĂ„ kommer studsen frĂ„n den vĂ€ggen tillbaks till öronen betydligt svagare eftersom det ju bryts upp av diffusorn - och dessutom med lite olika fördröjning pĂ„ studsarna - sĂ„ att man fĂ„r ett lite mer "öppet" ljud.

I en studio behöver man ofta lite av bÄda delar om det ska bli helt perfekt. Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud...

Sedan finns det basfÀllor som ocksÄ kan se ut som trÀpaneler mot rummet - men jag tror att du menar diffusorer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut.

Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right?

Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den 😆 KlĂ€ in i tyg??

/ adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut.

Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right?

Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den 😆 KlĂ€ in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstÄt. Det viktigaste Àr att ytan Àr ojÀmn sÄ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut.

Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right?

Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den 😆 KlĂ€ in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstÄt. Det viktigaste Àr att ytan Àr ojÀmn sÄ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nÀmnde att det Àr noga utrÀknat hur ljudet studsar? Noga utrÀknat för bÀsta effekt??, eller noga utrÀknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut.

Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right?

Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den 🙂 KlĂ€ in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstÄt. Det viktigaste Àr att ytan Àr ojÀmn sÄ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nÀmnde att det Àr noga utrÀknat hur ljudet studsar? Noga utrÀknat för bÀsta effekt??, eller noga utrÀknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

För bĂ€sta effekt. 🙂

INTE klÀ in i tyg. Det Àr den hÄrda reflekterande ytan som man vill ha - annars gör den inte samma effekt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut.

Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right?

Den Ă€r vĂ€ldigt snygg, sĂ„ sĂ„lĂ€nge den hjĂ€lper lite grand sĂ„ sĂ€tter jag upp den 🙂 KlĂ€ in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstÄt. Det viktigaste Àr att ytan Àr ojÀmn sÄ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nÀmnde att det Àr noga utrÀknat hur ljudet studsar? Noga utrÀknat för bÀsta effekt??, eller noga utrÀknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

För bĂ€sta effekt. 🙂

INTE klÀ in i tyg. Det Àr den hÄrda reflekterande ytan som man vill ha - annars gör den inte samma effekt...

okej, tackar!

Redigerat av adama
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

fick ett tips att ha bokhyllor med böcker dÀr du skuter in nÄgra lÀngre in, öppna andra och har dem pÄ sÄ sÀtt i olika vinklar

Överlag sĂ„ fungerar faktiskt en (eller ett par) vĂ€lfylld bokhylla ganska bra i en studio. Ryggarna pĂ„ böckerna Ă€r ju vĂ€lvda - och ger dĂ€rför en diffusion - och den stora massan gör ocksĂ„ att en del bas dĂ€mpas bort. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, tack för svaret. Jag har nÀmligen hittat en platta pÄ tippen som antagligen anvÀnts till annat, men som sÄg vÀldigt liknande ut.

Om jag fattar det rÀtt sÄ Àr den inte anvÀndbar, ifall den inte Àr byggd pÄ sepciellt sÀtt? Right?

Den Àr vÀldigt snygg, sÄ sÄlÀnge den hjÀlper lite grand sÄ sÀtter jag upp den :rolleyes: KlÀ in i tyg??

/ adama

Den behöver inte se ut pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt egentligen för att göra skillnad, vad jag har förstÄt. Det viktigaste Àr att ytan Àr ojÀmn sÄ att reflektionerna skickas i olika riktningar och kommer tillbaka med olika fördröjning.

claes nÀmnde att det Àr noga utrÀknat hur ljudet studsar? Noga utrÀknat för bÀsta effekt??, eller noga utrÀknat för att det överhuvud taget ska funka bra??

Formeln bygger pÄ primtal som dras av i förhÄllande till placeringen av den specifika diffusorkomponenten... Skall enligt en regel vara uppbyggd av ett antal kvadrater med mÄttet 1... antalet kvadrater i kvadraten skall vara ett primtal... Djupet Àr samma antal om jag inte missminner mig...Men det viktigaste Àr att det inte finns symetri i den... Finns sÀkert nÄn skön formel att hitta nÄnstans... Om inte annat finns den i i den dÀr boken skriven pÄ 80-talet av han ljudgurun Everest... Sen om han Àr helt up to date idag rÄder det vissa tvivel om men formeln finns i den iaf.....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ€r ser du en bild av mig i mitt kontrollrum:

kr_bak_stor.jpg

Som du ser har jag diffusorer pÄ bakvÀggen och i taket. Dessa Àr hemmabyggda efter en BBC-artikel som du hittar hÀr.

PÄ sidan 12 enligt PDF'en (sida 6 enligt artikelns egen numrering) hittar du en ritning över hur trÀblocken placeras ut. Jag byggde dem av 45x45 trÀreglar, som jag bestÀllde uppsÄgade frÄn byggvaruhuset. Jag anvÀnde lÀngderna:

0= 0 mm

1= 50 mm

2= 100 mm

3= 150 mm

4= 200 mm

Jag limmade klossarna med ett starkt lim pÄ 580x580 plywoodskivor, vilket ger dig en ram pÄ 20 mm runtomkring för att fÀsta skruvarna i.

OBSOBSOBSOBSOBS

De blir mycket tunga, och du mÄste fÀsta dem mycket noggrant, speciellt om du sÀtter dem i taket. Glöm gipsexpander i gipsskivor, du mÄste skruva direkt i trÀreglar eller i betongvÀgg med minst sex lÄnga och grova skruvar per diffusor. Jag frÄnsÀger mig allt ansvar för eventuella skador som uppkommer i samband med bygge, montering eller framtida anvÀndning av dessa diffusorer.

Sedermera har dock SvanĂ„ Miljöteknik kommit med sin Golden Horn, som kostar runt 700 kr/st ex moms. Lite beroende pĂ„ hur mycket du vĂ€rderar din egen nedlagda tid kan SvanĂ„s diffusor faktiskt vara billigare Ă€n att bygga sjĂ€lv. Vet inte om den Ă€r bĂ€ttre Ă€n BBC's variant. Jag vill minnas att jag för 16 st hembyggda diffusorer gav runt 4000 kr för alla smĂ„ trĂ€stycken (uppsĂ„gade och levererade till dörren). Skulle uppskatta att limmandet tog 20 minuter per diffusor, medan mĂ„landet tog omkring en timme per styck (tvĂ„ strykningar). Just mĂ„landet var nĂ„got jag inte rekommenderar, sĂ„ du kanske vill undersöka om det finns nĂ„gon firma som kan sprutmĂ„la dem Ă„t dig – eller leva med att ha diffusorn obehandlad.

Är man lite mer hemmapulare behöver man förstĂ„s inte bekymra sig sĂ„ mycket om att diffusorerna ska vara helt exakt utrĂ€knade. Lite slumpmĂ€ssiga klossar pĂ„ en plywoodskiva fungerar sĂ€kert ocksĂ„ fint, eller sĂ„ förenar man diffusion med nĂ„got praktiskt som en bokhylla med böcker, CD-skivor och annat manhar i sin studio placerat glest och lite slumpvis utspritt.

Tjipp,

Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det var faktiskt bÄda varianterna nÀr jag tÀnker efter...

Men i första vÀndan tÀnkte jag pÄ ditt egna bygge...

Jag kikar lite efter ideer till mitt kontrollrum som jag tĂ€nker bygga om nĂ€sta vĂ„r förhoppningsvis... 😉 SĂ„ bra billiga tips Ă€r guld vĂ€rda... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ€r Ă€r en diffusor som en av mina bĂ€sta vĂ€nner pillade ihop till sin studio. Den sitter pĂ„ vĂ€ggen bakom ryggen nĂ€r man sitter och mixar. TUNG Ă€r bara förnamnet! 🙂

Det tog dessutom en halv evighet bara att sĂ„ga till alla klossarna i rĂ€tt lĂ€ngder... 😉

diffusor.jpg

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud..."

Jag har aldrig förstÄtt detta med att "för mycket absorption Àr inte heller bra"? DÄ Àr man tillbaks pÄ ruta noll kÀnns det som!

EfterstrÀvar man inte "utomhus"? Mao naximal absorption, inga reflektioner alls?

Om inte blir det sĂ„ flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla sĂ€ger olika saker... som vanligt mao 😼!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Enbart absorption kan döda akustiken och enbart diffusion kan ge ett utsmetat ljud..."

Jag har aldrig förstÄtt detta med att "för mycket absorption Àr inte heller bra"? DÄ Àr man tillbaks pÄ ruta noll kÀnns det som!

EfterstrÀvar man inte "utomhus"? Mao naximal absorption, inga reflektioner alls?

Om inte blir det sĂ„ flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla sĂ€ger olika saker... som vanligt mao 😼!

Det finns nÄgra olika skolor inom kontrollrumsakustik, men ingen av dem föresprÄkar totalt döda rum. Anledningen Àr att ett sÄdant rum Àr sÄ onaturligt, och Àr rent obehagligt att vistas i. Ett alltför dött rum fÄr dessutom mixteknikern att slaska pÄ med för mycket reverb.

Den skola som Àr absolut vanligast i Sverige (jag vÄgar nog pÄstÄ att den Àr vanligast globalt ocksÄ) kallas Live end - dead end (LEDE). Den gÄr ut pÄ att rummets frÀmre del (dÀr högtalarna stÄr) görs död med mjuka absorbenter och tjock matta pÄ golvet, och den bakre görs levande med hÄrda reflekterande ytor. De reflekterande ytorna fÄr dock inte ge örfilar till reflektion, utan reflektionerna bör vara sÄ utspridda och oriktade det gÄr. DÀrför anvÀnder man diffusorer, frÀmst pÄ sÄdana ytor som obehandlade hade gett direkta reflexer i riktning mot lyssningspositionen.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack, och ett bra svar!

Jag borde dock ha preciserat mig dÄ jag hela tiden menar inspelningsakustik nÀr jag skriver akustik, men det Àr ju inte helt lÀtt att förstÄ det.

SÄ, vad Àr en optimal inspelningsakustik?

(Rent instinktivt/logiskt borde det vÀl vara "utomhus", dvs noll fÀrgning, inga reflexioner överhuvudtaget! För om svaret istÀllet Àr,

Nej, lite reflexioner kan aldrig skada med det mÄste vara lagom blir det sÄ flummigt! Med en miljard variabler och hundra experter som alla sÀger olika saker...

... samma som med vilken Àr den nyttigaste maten? eller vad Àr meningen med livet?)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Största orsaken till att man kan behöva akustikbehandla inspelningsrum i en studio, Àr egentligen att de Àr tomma.

Ett ganska normalt rum kan mycket vĂ€l innehĂ„lla lagom ingredienser av absorberande och diffuserande ytor. Du har kanske en soffa, mattor och gardiner, som Ă€r absorberande. Du har en bokhylla - som Ă€r bĂ„de absorberande och diffuserande om den Ă€r vĂ€lfylld med böcker. Du har sĂ€kert ett tak och nĂ„gon glasruta, som Ă€r reflekterande (dock inte diffuserande). Är allt detta i lagom proportioner, sĂ„ kan du fĂ„ till ett förvĂ„nansvĂ€rt bra inspelningsrum hemma - förutom dĂ„ att det inte Ă€r lika bra dĂ€mpat mot omvĂ€rlden förstĂ„s, utan du fĂ„r med nĂ€r grannens hundar skĂ€ller och nĂ€r den andra grannen drar igĂ„ng sin grĂ€sklippare, men Ă€ndĂ„... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, men vad Ă€r mĂ„let? Inga reflexioner eller... att det ska lĂ„ta mysigt 😄?

Menar Àven om ngn skulle veta allt om hur ljud beter sig i olika rum sÄ spelar denna kunskap ingen roll om man inte vet vad man vill uppnÄ...

... lÄta mysigt Àr ju olika för alla och dÀrmed blev alla experter pÄ akustik, sÄ varför dÄ stÀlla frÄgor pÄ detta forum i sÄdana fall?

Menar har ju hela tiden misstĂ€nkt att alla Ă€r bĂ€st pĂ„ akustik Ă€ven fast man ej ens kan sĂ€rskilja begrepen ljuddĂ€mpning och akustik 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra frĂ„ga. Det Ă€r nog lika bra att lĂ€gga ner forumet... 😆😄

Om det inte blir nÄgra reflektioner alls, sÄ kommer det att bli ett platt och livlöst ljud. Hemligheten Àr att fÄ till den perfekta blandningen av absorberande och diffuserande ytor.

Det kan ju ocksĂ„ vara sĂ„, att ett specifikt instrument lĂ„ter bĂ€st i ett döddĂ€mpat rum (ganska osannolikt, men Ă€ndĂ„ - för diskussionens skull 🙂 ), medan ett annat instrument lĂ„ter bĂ€st i en kraftigt diffuserad miljö. Det kan alltsĂ„ bero pĂ„ ljudkĂ€llan, vad som lĂ„ter bĂ€st. I en hemstudio Ă€r det bĂ€st att sikta nĂ„gonstand mitt emellan. Ett stort rum Ă€r besvĂ€rligare Ă€n ett litet rum - om inte akustiken Ă€r genomtĂ€nkt frĂ„n början. Om man anvĂ€nder diffusion, sĂ„ upplevs rummet ofta som större Ă€n det egentligen Ă€r och ljudet kan kĂ€nnas mer "öppet". Det bĂ€sta brukar som sagt vara en lagom blandning...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Personligen tycker jag inte att det gÄr att definiera nÄgot generellt mÄl med hur ett inspelningsrum ska lÄta. Det Àr helt en smaksak. Vissa rum Àr ganska brighta, andra lite mörka, vissa klingar lÀnge, andra klingar kort... För min del fÄr ett inspelningsrum gÀrna ha ett lite personligt sound. DÀremot finns det en del saker som nÀstan aldrig lÄter bra. Till exempel extremt ojÀmn frekvensgÄng (som man till exempel fÄr i ett rum med en massa diskantdÀmpning, men ingen basdÀmpning). En annan sak som sÀllan Àr attraktiv Àr smÄ snabba ekon, sk flutter-ekon. FÄr allt att lÄta gummisnodd, effekten blir nÀstan komisk. Sedan kan det vara svÄrt att jobba i ett rum med starka stÄende vÄgor, sÄ att vissa frekvenser lÄter jÀttestarkt pÄ vissa stÀllen i rummet, och knappt hörs en meter dÀrifrÄn. Men som sagt, sÄ lÀnge man undviker direkt illaljudande egenskaper, tycker jag att rummet fÄr lÄta lite som det vill.

Har man en kommersiell studio kan det ju vara bra om det gĂ„r att variera ljudet lite utifrĂ„n behoven. Till exempel ha skĂ€rmar som Ă€r dĂ€mpade pĂ„ ena sidan och reflektiva pĂ„ den andra. Har man ett tillrĂ€ckligt stort inspelningsrum kan det ocksĂ„ vara ballt att ha en del helt dĂ€mpad, en del lite flĂ€ckvis dĂ€mpad och en del helt klingande – en idĂ© jag fick frĂ„n akustikern Lennart Nilsson som hjĂ€lpte mig med studiobygget och den artikelserie jag skrev för MM om just studiobygge.

Tjipp,

Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, fÄr nog precisera mig igen.

Menar inte spela in akustisk musik som sedan obehandlad blir slutmix, utan avser att uppÄ det inspelade lÀgga pÄ reverb i datorn.

Och dÄ vill man vÀl bara ha en rumsklang, inte tvÄ uppÄ varandra? SÄ helt aksutikdött inspelningsrum Àr det man efterstrÀvar, eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej - inte nödvÀndigtvis. Instrumentet (eller rösten) kan fÄ en annan klang pÄ inspelningen om rummet inte Àr död-dÀmpat - sÄ ofta Àr man ute efter en kombination av absorption och diffusion.

NĂ€r man spelar in pop och rock, sĂ„ anvĂ€nder man nog ofta lite mer absorption Ă€n diffusion (dock aldrig död-dĂ€mpat) - men till jazz och annan akustisk musik, sĂ„ vill man nog oftare ha lite högre grad av diffusion, eftersom det kan kĂ€nnas mer "levande" dĂ„... Grovt generaliserat förstĂ„s, men Ă€ndĂ„... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men... alltsÄ... den levande efterklangen kan man lÀgga pÄ i en dator, efterÄt! Vill man ha olika efterklang sÄ Àr det enda sÀttet!

Jag vet att musik-relaterade Àmnen kan bli flummiga men detta tar priset, Àr förvÄnad. Har alltid utgÄtt ifrÄn att akustikdött inspelningsrum

var det man efterstrÀvade, inte ett subjektivt mysigt. Okej, bÀttre för mig för dÄ blir allt helt plötsligt oerhört mycket enklare... eller svÄrare.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kÀnde att vÄr senaste inspelning lÀtt för "matt"/"död", eller vad man ska sÀga. SÄ jag tÀnkte att diffusion kunde vara en bra idé. HÄller nu pÄ att fixar en del och sÄdÀr.

Vogel! Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för tipset nĂ„gra inlĂ€gg uppĂ„t. Det blir nog ett par sĂ„dana 😼 . Har nĂ„gra frĂ„gor!

*Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla mĂ„tten, sĂ„ att den blir 10 cm djup. Är det nĂ„got att föredra?? Förlorar jag mycket effekt pĂ„ detta?

Jag har ganska litet rum och vill spara sÄ mycket plats som möjligt.

*Jag har en annan diffusorliknande "sak" dÀrhemma. Det Àr ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den Àr inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och mÄnga ojÀmna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna mÄntro? (60x145 cm)

*TrÀpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det nÄgon roll ifall det Àr mycket tunt trÀ eller inte pÄ diffusorer?

*Jag har fÄtt en rÀtt udda idé pÄ sistone. Jag kommer ihÄg att nÀr jag gick pÄ dagis, sÄ lekte jag med klossar. AvlÄnga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade tvÄ st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrÄn varandra. Sen frÄn sidan gjorde man samma sak med nÀsta lager blablabla. ni hajajr sÀkert.

Vad om man limmar fast dessa pÄ en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. NÀsta bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv.

Galen idé kanske :rolleyes:. Men vad tror ni? Fungerar det som resonans pÄ nÄgot sÀtt nÀr ljudet fÄr studsa runt bland klossarna "dÀr inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltsÄ.

ha det bra! ciao / adama

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En diffusor ska förstÄs vara rÀtt utrÀknad för att fungera optimalt, men nÀr det inte behöver vara perfekt i minsta detalj, sÄ fungerar de flesta lösningar helt ok. Det viktiga Àr ju att ljudet bryts upp och studsar tillbaks frÄn diffusorn oregelbundet.

Ett exempel pÄ en diffusor som en god vÀn byggde sjÀlv till sin studio (utrÀknad efter konstens alla regler):

diffusor.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En diffusor ska förstÄs vara rÀtt utrÀknad för att fungera optimalt,

Hrrmm, rĂ€tt utrĂ€knad för... vad 😆? Ingen vet sĂ„ dĂ€rmed kan ju faktiskt en diffusor se ut precis hursomhelst men Ă€ndĂ„ vara bĂ€st!

Menar vi kom ju för bara 3 inlÀgg sedan fram till att ingen vet vad man egentligen vill uppnÄ gÀllande akustik, att det var subjektivt till 100%.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En diffusor ska förstÄs vara rÀtt utrÀknad för att fungera optimalt,

Hrrmm, rĂ€tt utrĂ€knad för... vad 😆? Ingen vet sĂ„ dĂ€rmed kan ju faktiskt en diffusor se ut precis hursomhelst men Ă€ndĂ„ vara bĂ€st!

Menar vi kom ju för bara 3 inlÀgg sedan fram till att ingen vet vad man egentligen vill uppnÄ gÀllande akustik, att det var subjektivt till 100%.

NĂ€, bara akustik i inspelningsrum. Akustik i kontrollrum Ă€r en helt annan femma. Vidare, Ă€ven om det inte finns nĂ„gra direkta regler att följa vad gĂ€ller akustik i inspelningsrum sĂ„ kan det ju finnas saker man vill uppnĂ„ – till exempel basdĂ€mpning eller diffusion. Och dĂ„ Ă€r det ju bra att kunna tekniken för att uppnĂ„ just detta.

Mönstren pĂ„ diffusorer Ă€r matematiskt utrĂ€knade för att uppnĂ„ största och jĂ€mnaste möjliga spridning. DĂ€rmed inte sagt att det Ă€r allt eller inget 
 att bara köra lite slumpvist utspritt överblivna trĂ€stumpar diffuserar förstĂ„s mer Ă€n vilken plan vĂ€gg som helst.

Personligen tycker jag att det verkar mycket mer svĂ„rarbetat att spela in allt döddĂ€mpat och i efterhand skapa intressanta rumklanger – istĂ€llet för att ha ett rum man gillar ljudet pĂ„, och dĂ€r man enkelt kan förĂ€ndra ljudet med hjĂ€lp av mikrofonplacering. Men det Ă€r ju bara min Ă„sikt.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kÀnde att vÄr senaste inspelning lÀtt för "matt"/"död", eller vad man ska sÀga. SÄ jag tÀnkte att diffusion kunde vara en bra idé. HÄller nu pÄ att fixar en del och sÄdÀr.

Vogel! Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för tipset nĂ„gra inlĂ€gg uppĂ„t. Det blir nog ett par sĂ„dana 😉 . Har nĂ„gra frĂ„gor!

*Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla mĂ„tten, sĂ„ att den blir 10 cm djup. Är det nĂ„got att föredra?? Förlorar jag mycket effekt pĂ„ detta?

Jag har ganska litet rum och vill spara sÄ mycket plats som möjligt.

*Jag har en annan diffusorliknande "sak" dÀrhemma. Det Àr ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den Àr inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och mÄnga ojÀmna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna mÄntro? (60x145 cm)

*TrÀpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det nÄgon roll ifall det Àr mycket tunt trÀ eller inte pÄ diffusorer?

*Jag har fÄtt en rÀtt udda idé pÄ sistone. Jag kommer ihÄg att nÀr jag gick pÄ dagis, sÄ lekte jag med klossar. AvlÄnga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade tvÄ st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrÄn varandra. Sen frÄn sidan gjorde man samma sak med nÀsta lager blablabla. ni hajajr sÀkert.

Vad om man limmar fast dessa pÄ en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. NÀsta bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv.

Galen idĂ© kanske 😆. Men vad tror ni? Fungerar det som resonans pĂ„ nĂ„got sĂ€tt nĂ€r ljudet fĂ„r studsa runt bland klossarna "dĂ€r inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltsĂ„.

ha det bra! ciao / adama

Ju djupare diffusor, desto lÀgre i frekvens diffuserar den. Ju mindre varje block Àr, desto högre i frekvens diffuserar den.

Men alla ojÀmna ytor diffuserar nÄgot. I vissa studios finns det t.ex skrovliga stenvÀggar. Om man vill fÄ ett rum att lÄta större Àn vad det Àr, dÄ Àr diffusion ett bra verktyg. En bra diffusor kan flytta en vÀgg ett par meter, ur akustisk synvinkel.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...