Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, jag hade tĂ€nkt att köpa en ny mic, problemet Ă€r att jag inte vet vad jag ska ha. Hade tĂ€nkt att spela in sĂ„ng,uppmicning av förstĂ€rkare och akustisk gitarr mestadels, vad Ă€r det jag ska ha? kondensatormic?, rörmic? eller nĂ„got annat? (ursĂ€kta mina dĂ„liga kunskaper i audio 🙂 )

Funderade pÄ en sm58, den har det talats om att den Àr bra för det mesta nÀr det gÀller Audio, ni fÄr gÀrna "berÀtta, tala om och allt sÄdant om hur den Àr".

AlltsÄ, ska spela in sÄng , micka upp elgitarrförstÀrkare, samt akustisk gitarr.

sedan tÀnkte jag ocksÄ höra om ni kÀnner till nÄn bra, men hyffsat billig mic-preamp till den nya micen som ska köpas!

Tacksam för svar!

//Eken

Annons
Postat (redigerat)

Mitt första förslag om det Àr din första seriösa mic, Àr i sÄ fall Studio Projects B1 tillsammans med preampen VTB-1.

SM58 tycker jag inte Ă€r nĂ„gon höjdare till inspelning - men det finns de som inte hĂ„ller med, sĂ„ mitt ord Ă€r tyvĂ€rr inte lag... 🙂😉

Titta gÀrna in pÄ min testsite och hÀmta ljudexempel med diverse mikrofoner och jÀmför.

B1 Ă€r en stormembrans kondensatormic. Om du hellre vill ha en rörmic, sĂ„ skulle jag föreslĂ„ Studio Projects T3 som alternativ. Rörmicar Ă€r lite dyrare och fĂ€rgar ljudet lite annorlunda - men rör Ă€r inte den frĂ€lsning som mĂ„nga har fĂ„tt för sig... 😳

En annan mic som jag gillar, Ă€r Violet Dolly. Även sE Electronics Gemini Ă€r kanonbra, men dĂ„ börjar det springa ivĂ€g lite grand i pris.

Vilket prislÀge Àr lagom för micen, egentligen...?

Till gitarrstÀrkaren skulle jag kanske i första hand titta pÄ en Shure SM57 för nÀrmickning - men gÀrna Àven en kondensatormic som avstÄndsmic...

Redigerat av Claes
Postat
Mitt första förslag om det Àr din första seriösa mic, Àr i sÄ fall Studio Projects B1 tillsammans med preampen VTB-1.

SM58 tycker jag inte Ă€r nĂ„gon höjdare till inspelning - men det finns de som inte hĂ„ller med, sĂ„ mitt ord Ă€r tyvĂ€rr inte lag... 🙂😉

Titta gÀrna in pÄ min testsite och hÀmta ljudexempel med diverse mikrofoner och jÀmför.

B1 Ă€r en stormembrans kondensatormic. Om du hellre vill ha en rörmic, sĂ„ skulle jag föreslĂ„ Studio Projects T3 som alternativ. Rörmicar Ă€r lite dyrare och fĂ€rgar ljudet lite annorlunda - men rör Ă€r inte den frĂ€lsning som mĂ„nga har fĂ„tt för sig... 😳

En annan mic som jag gillar, Ă€r Violet Dolly. Även sE Electronics Gemini Ă€r kanonbra, men dĂ„ börjar det springa ivĂ€g lite grand i pris.

Till gitarrstÀrkaren skulle jag kanske i första hand titta pÄ en Shure SM57 för nÀrmickning - men gÀrna Àven en kondensatormic som avstÄndsmic...

ok tack claes,

micen skulle jag vÀl kunna tÀnka mig runt 1500 - 2000 kr

preampen kanske runt 2500, nĂ„t sĂ„nt ungefĂ€r 😼

alltsĂ„, bĂ€sta micen för detta: SĂ„ng, uppmicning av förstĂ€rkare och akustiska gitarrer 😛 dĂ„ syftar jag pĂ„ EN mic, som iaf Ă€r NÅGORLUNDA hyffsad för dessa 3 saker 😄

förstÀtt tipsa!

Postat

SM58 tycker jag inte Ă€r nĂ„gon höjdare till inspelning - men det finns de som inte hĂ„ller med, sĂ„ mitt ord Ă€r tyvĂ€rr inte lag... :rolleyes:  😛

B1 Ă€r en stormembrans kondensatormic. Om du hellre vill ha en rörmic, sĂ„ skulle jag föreslĂ„ Studio Projects T3 som alternativ. Rörmicar Ă€r lite dyrare och fĂ€rgar ljudet lite annorlunda - men rör Ă€r inte den frĂ€lsning som mĂ„nga har fĂ„tt för sig... 😉

ok tack claes,

micen skulle jag vÀl kunna tÀnka mig runt 1500 - 2000 kr

preampen kanske runt 2500, nĂ„t sĂ„nt ungefĂ€r 🙂

alltsĂ„, bĂ€sta micen för detta: SĂ„ng, uppmicning av förstĂ€rkare och akustiska gitarrer 🙂 dĂ„ syftar jag pĂ„ EN mic, som iaf Ă€r NÅGORLUNDA hyffsad för dessa 3 saker 🙂

förstÀtt tipsa!

AlltsÄ totalt 4-4500 kr? För det borde du fÄ en Studio Projects B1 med Studio Projects VTB1 (preamp), sen har du nog garanterat plats för en Shure SM57 till gitarrerna inom den budgeten. DÄ har du goda förutsÀttningar för ett lyckat resultat.

Postat

Studio Projects B1: 999kr

Studio Projects VTB1: 1599kr

Shure SM57: 995kr

totalt: 3594kr

Postat (redigerat)

Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😉:rolleyes:

claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och

Studio projects B1 dÄ har ni tÀnkt pÄ att den ska passa för 3 instrument:

SÄng, Uppmickning av elgitarrförstÀrkare, samt akustiska gitarrer?

perfekt i sĂ„dana fall 😛

Redigerat av EkenMusiX
Postat

En helt ok kombination - men listpriserna Àr följande:

B1: 975:-

VTB-1: 1350:-

SM57: 1299:-

Vad man sedan kan fÄ för nÄgot paketpris, kan vara en annan femma... :rolleyes:

Behöver du kablar, stativ o dyl ocksÄ, sÄ att Àven sÄdant mÄste rymmas i budgeten?

Postat (redigerat)

perfekt i sĂ„dana fall 😛

VTB-1 har bara en kanal - sÄ om du vill spela in fler saker samtidigt, behöver du en till - eller en lÀmplig 2-kanalig preamp...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

perfekt i sĂ„dana fall 😛

Till sÄng och uppmikning av akustisk gitarr funkar B1 mycket bra, till elgitarr Àr Shure SM57 bÀttre.

Claes: Priserna var frÄn Musikbörsen

Redigerat av Phobos
Postat

Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 🙂😛

perfekt i sĂ„dana fall 🙂

SÄng och uppmikning av akustisk gitarr, till elgitarr Àr Shure SM57 bÀttre.

Det var som 17. Har de inte Ă€ndrat priset Ă€nnu? Det Ă€r ju över ett Ă„r sedan Studio Projects-listpriserna justerades ner... :rolleyes:😉

Postat

perfekt i sĂ„dana fall 😛

VTB-1 har bara en kanal - sÄ om du vill spela in fler saker samtidigt, behöver du en till - eller en lÀmplig 2-kanalig preamp...

nejdÄ, ska bara spela in ett instrument i taget

Postat

Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😛:rolleyes:

perfekt i sĂ„dana fall 🙂

nejdÄ, ska bara spela in ett instrument i taget

I sĂ„ fall Ă€r det klockrent! 😉

Postat (redigerat)

Claes : Yes, hĂ€rligt! 😉:rolleyes:

Surikatmamma : var in och kollade runt lite dÀr nyss

Redigerat av EkenMusiX
Postat

Kom bara att tÀnka pÄ att i stort sett alla lÄtar som har nÄn som helst anknytning till Studios forum i framtiden kommer att ha spelats in med B1 och VTB1... :rolleyes:

PS. Jag Ă€r sjĂ€lv lite smĂ„sugen pĂ„ att köpa en VTB1-preamp... 😉

Postat

Kom ihÄg att b1 och livespelning inte Àr en bra kombination. LÀtt rundgÄng, dock Àr sm57 o 58 samt andra dynamiska mickar bÀttre pÄ det.

Postat
Kom bara att tĂ€nka pĂ„ att i stort sett alla lĂ„tar som har nĂ„n som helst anknytning till Studios forum i framtiden kommer att ha spelats in med B1 och VTB1... đŸ„°

PS. Jag Ă€r sjĂ€lv lite smĂ„sugen pĂ„ att köpa en VTB1-preamp... 🙂

PĂ„ nĂ„got sĂ€tt kĂ€nner jag mig medskyldig till det 🙂 - men det Ă€r faktiskt en vĂ€ldigt bra mic för pengarna - och det framkom ju ocksĂ„ i testet av billiga stormembranare, nĂ€r tidningen Studio hade ett sĂ„dant test för ett bra tag sedan, sĂ„ det Ă€r inte bara jag... 🙂😄

Om nĂ„gon Ă€r orolig för att fĂ„ samma grundsound som andra, sĂ„ kan man kanske snegla pĂ„ Oktava MK319 i stĂ€llet - som ocksĂ„ Ă€r en vĂ€ldigt trevlig mic. 😎

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
vad sĂ€ger ni om adk:n? förresten 🙁

Jag sĂ€ger: Lyssna pĂ„ mina testinspelningar... 😛

Jag Àr inte sÄ förtjust i A51, men det Àr ju en smaksak. De första billiga stormembranarna som dök upp hÀr i Sverige, var nog ADK A51 - och de var enormt mycket bÀttre Àn de micar som jag hade haft tidigare. Efter det har mycket vatten flutit under broarna - och jag har med tiden fÄtt upp ögonen (öronen?) för helt andra modeller...

Postat
fixat studioprojects VTB1 , SM57 samt en adk a-51, lets go metal Djonas 😄!!!!!

Hur mycket blev det slutliga priset & var handlade du?

Postat

Det var som 17. Har de inte Ă€ndrat priset Ă€nnu? Det Ă€r ju över ett Ă„r sedan Studio Projects-listpriserna justerades ner... 😄😎

Det Ă€r nog deras prutningsmarginal. SĂ„ om de ger dig "en schysst deal" sĂ„ fĂ„r du nog mikrofonen för listpris. 😄

Postat (redigerat)
fixat  studioprojects VTB1 , SM57 samt en adk a-51,   lets go metal Djonas 😄!!!!!

Hur mycket blev det slutliga priset & var handlade du?

3500 😆

musikbörsen 😆 helt nöjd, helt nöjd 😉

Redigerat av EkenMusiX

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.