Jump to content
Annons

betalning?


kirtaphus

Recommended Posts

Vilket betalningsätt brukar ni annvända er av?

"Postförskott" Det jag annvänt mig av för de mesta, men har märkt mer och mer att folk inte vill annvända det sättet att betala? folk skriver att om dom skickar en vara och jag inte hämtar ut den får dom stå för frakten tillbaka, det kanske stämmer men det känns som det blir billigast för båda, Jag menar lurad kan man bli i alla fall av alla dessa sätt att betala tyvärr. 🙂

"Internetgiro" Har jag aldrig provat, nackdelen verkar vara att dom ska ha en procent avgift! sen måste man skicka med bussgods eller post som tar ut stora fraktkostnader. Någon som har erfarenhet av detta nya sätt att betala?

"Förskott" Har jag inte heller testat, det känns som mest riskabla, men om man säljer själv så skulle det vara bra för folk vill oftast att man som säljare ska betala frakten.

Men hur säkert är det att ge ut sitt kontonummer till en främling? 😛

Finns det andra smidiga lösningar?

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"...skicka med bussgods eller post som tar ut stora fraktkostnader. .."

posten tar överdrivna kostnader o senkastar dom runt paketen som bollar!

bussgods däremot, är billiga, trevliga, försiktiga med paketen, och värnar om kundens bästa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer via internet hela tiden och har aldrig haft några problem.

Köparen står för frakten och väljer hur det skall skickas.

Jag låter antingen köparen sätta in pengar i förväg på mitt konto och litar han inte på mig så skickar jag via postförskott som är dyrare men köparen betalar.

När jag själv handlar så för jag in pengar i förväg på säljarens konto. Om det inte är enorma belopp så borde man kunna vara rätt säker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv så blåser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

Bussgods är bra men min arfarenhet är att de är lite långsamma.

Handlar jag utanför Sverige är det Paypal som gäller.

I musik sammanhang känns det som om folk är rätt hederliga.

Men förmodligen så åker man väl på nån blåsning nån gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer via internet hela tiden och har aldrig haft några problem.

Köparen står för frakten och väljer hur det skall skickas.

Jag låter antingen köparen sätta in pengar i förväg på mitt konto och litar han inte på mig så skickar jag via postförskott som är dyrare men köparen betalar.

När jag själv handlar så för jag in pengar i förväg på säljarens konto. Om det inte är enorma belopp så borde man kunna vara rätt säker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv så blåser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

Bussgods är bra men min arfarenhet är att de är lite långsamma.

Handlar jag utanför Sverige är det Paypal som gäller.

I musik sammanhang känns det som om folk är rätt hederliga.

Men förmodligen så åker man väl på nån blåsning nån gång!

njae, jag måste motsätta mig där du säger att bussbods är långsamma.. jag brukar göra så att när jag skickar grejjer, så betalar jag allt, o nissen som säljer sticker in på bussgods lämnar det så ringer jag dom nästa dag innan 5 o säger vem jag är och frågar om mina prylar kommit!! oftast gör dom det! fick mitt soundtracsbord från dalarna på 2 dagar! och det är ändå rätt stort! (för ett mindre bord alltså 😏 ) förresten fick det KNAPPT plats i min 245a.. 😄

fyra plus för bussgods!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer via internet hela tiden och har aldrig haft några problem.

Köparen står för frakten och väljer hur det skall skickas.

Jag låter antingen köparen sätta in pengar i förväg på mitt konto och litar han inte på mig så skickar jag via postförskott som är dyrare men köparen betalar.

När jag själv handlar så för jag in pengar i förväg på säljarens konto. Om det inte är enorma belopp så borde man kunna vara rätt säker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv så blåser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

Bussgods är bra men min arfarenhet är att de är lite långsamma.

Handlar jag utanför Sverige är det Paypal som gäller.

I musik sammanhang känns det som om folk är rätt hederliga.

Men förmodligen så åker man väl på nån blåsning nån gång!

njae, jag måste motsätta mig där du säger att bussbods är långsamma.. jag brukar göra så att när jag skickar grejjer, så betalar jag allt, o nissen som säljer sticker in på bussgods lämnar det så ringer jag dom nästa dag innan 5 o säger vem jag är och frågar om mina prylar kommit!! oftast gör dom det! fick mitt soundtracsbord från dalarna på 2 dagar! och det är ändå rätt stort! (för ett mindre bord alltså 😉 ) förresten fick det KNAPPT plats i min 245a.. 😄

fyra plus för bussgods!!

2 dagar!!!!

I så fall grattis!

Jag har både fått och skickat (kanske hundratals) prylar med Bussgods o den gången det gick fortast tog det 4 dagar.

En nylon acke som jag skickade tog en o en halv vecka o köparen höll på att ringa ihjäl mig.

En gång så svarade jag inte i telefon när de skulle leverera prylen då åkte den tillbaks till deras lager och jag fick köra dit och hämta den, de hade inte sagt när de skulle lämna prylen så jag hade förmodligen inte varit hemma i alla fall.

Enda anledningen för mig att använda Bussgods är att de är varligare med grejerna men har jag bråttom då väljer jag nåt annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer via internet hela tiden och har aldrig haft några problem.

Köparen står för frakten och väljer hur det skall skickas.

Jag låter antingen köparen sätta in pengar i förväg på mitt konto och litar han inte på mig så skickar jag via postförskott som är dyrare men köparen betalar.

När jag själv handlar så för jag in pengar i förväg på säljarens konto. Om det inte är enorma belopp så borde man kunna vara rätt säker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv så blåser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

Bussgods är bra men min arfarenhet är att de är lite långsamma.

Handlar jag utanför Sverige är det Paypal som gäller.

I musik sammanhang känns det som om folk är rätt hederliga.

Men förmodligen så åker man väl på nån blåsning nån gång!

njae, jag måste motsätta mig där du säger att bussbods är långsamma.. jag brukar göra så att när jag skickar grejjer, så betalar jag allt, o nissen som säljer sticker in på bussgods lämnar det så ringer jag dom nästa dag innan 5 o säger vem jag är och frågar om mina prylar kommit!! oftast gör dom det! fick mitt soundtracsbord från dalarna på 2 dagar! och det är ändå rätt stort! (för ett mindre bord alltså 😉 ) förresten fick det KNAPPT plats i min 245a.. 😄

fyra plus för bussgods!!

2 dagar!!!!

I så fall grattis!

Jag har både fått och skickat (kanske hundratals) prylar med Bussgods o den gången det gick fortast tog det 4 dagar.

En nylon acke som jag skickade tog en o en halv vecka o köparen höll på att ringa ihjäl mig.

En gång så svarade jag inte i telefon när de skulle leverera prylen då åkte den tillbaks till deras lager och jag fick köra dit och hämta den, de hade inte sagt när de skulle lämna prylen så jag hade förmodligen inte varit hemma i alla fall.

Enda anledningen för mig att använda Bussgods är att de är varligare med grejerna men har jag bråttom då väljer jag nåt annat!

jisses du har då inte haft ngn tur med dom!!

värre är det med företagsposten, jag skulle få ett paket av min chef, och vi bor ju inte i samma stad, så han skickade på företagspaket, men när det väl kom till norrköping, låg paketet en vecka innan de skickade tillbaks det till gbg! samma sak nästa gång, allt pga. att jag inte var ägare av huset eller liknande! skumt var det iaf!!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Internetgiro funkar bra.

Säljaren får inga pengar förrän varan är levererad o godkänd.

Finns inget tvång på vilken frakt man använder.

Enda alternativet är väl egentligen face to face. Aldrig förskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag själv handlar så för jag in pengar i förväg på säljarens konto. Om det inte är enorma belopp så borde man kunna vara rätt säker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv så blåser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

Ge fan i att sätta in pengar i förskott om det handlar om större summor än vad man gör av med en kväll på krogen.

Blev själv blåst på 6000:- förra hösten och det finns inte ett skit man kan göra trots att jag tom har killens personnummer.

Det enda skulle möjligtvis vara att åka till hans adress men det blir en lång åktur (stockholm-malmö) och hur kan jag ens veta att han bor där och ändå mindre om han är hemma just då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Internetgiro funkar bra.

Säljaren får inga pengar förrän varan är levererad o godkänd.

Finns inget tvång på vilken frakt man använder.

Enda alternativet är väl egentligen face to face. Aldrig förskott.

Jag har aldrig och kommer aldrig att skicka en vara innan jag fått betalt. Vill köparen betala extrakostnaden för postförskott så går naturligtvis det bra.

Om man vill köpa varor som många är intresseade av så lär man aldrig få någon för säljaren väljer den som är enklast att handla med.

Det finns de som vill som du när de försöker handla av mig men då säljer jag till nån annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...