Jump to content
Annons

VoxengoSPAN


Kalle i Kalmar

Recommended Posts

Hej

"Majken" har i ett av sina tips (2006-04) en plugg som heter ”VoxengoSPAN”. För att få bätter grepp om låga frekvenser har vi skaffat en, vi också. Men vi är lite osäkra på hur man ska ”tolka” informationen. Det är funktionen ”slope” som vi önskar få förkarat innebörden av. "Majken" har den ställd till 3dB, varför? (Var det bara en tillfällighet?)

Är "slope" ett verktyg för att mäta lutningen på "frekvenskurvan"?

Om det är så, vilken lutningska en välgjord mixning ha? Finns det överhuvutaget några riktlinjer?

Var snälla och förklara hur det funkar, om Ni hinner mellan ”brassematcher” och grillpartyn på stranden.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ledsen att jag missat tråden. Men jag får för mig att det pratats om ämnet i en annan tråd nyligen.. Nåja..

Slope är en grafisk justering av de höga frekvenserna som normalt sett är betydligt svagare än basfrekvenserna. Genom att förstärka dem med Slope-funktionen får man större koll på diskanten eftersom mer av staplarna används.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

...vilken lutningska en välgjord mixning ha? Finns det överhuvutaget några riktlinjer?

Frekvensanalysen ger dig information om hur materialet representeras i olika frekvensområden. SPAN återger det som en kurva, andra spektrumanalysatorer redovisar i form av staplar. Som Majken skrev är det naturligt att kurvan viker av nedåt i det högre frekvensregistret.

Den lutning kurvan har säger inte allt om mixens kvalitet. Det går inte att säga att en bra mix har en lutning på si eller så.

Däremot kan analysatorn vara till hjälp om man har problem med vissa frekvenser i sin mix och vill fastställa mer exakt var och hur dessa problem ser ut.

Ett annat sätt att använda spektrumanalysatorn är att analysera ett material för att sedan försöka efterlikna det materialets frekvensåtergivning.

Jag vill passa på att rekommendera ytterligare ett händigt verktyg för att kontrollera och felsöka under mixskedet, goniometern. En gratis goniometer finns att hämta här! Själv använder jag gonio3, som har en faskorrelationsmätare till höger i fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack "Majken"!!

Det händer mer ofta att Du svara på en tråd på tider då man inte förväntar sig att någon på redaktionen ska sitta vid datorn. Och det är mycket uppskattat!!!

Jag tror det är den andra tråden på ca: 2 år, så det är absolut inget att "bry sin hjärna med".

Tack för goniometer, joachime.

Nästa gång jag hör en bra mixad låt, ska jag analysera den och givet vis försöka "planka" den. ("Planka" är ett uttryck vi maskinkonstruktörer använder när vi lägger en ritning underst och ritar av så exakt som möjligt).

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...