Jump to content
Annons

Mic preamp


furstan

Recommended Posts

Hej,

Har funderingar på att slänga in lite extra pengar på micpreamp. Vad skulle ni rekommendera för max 2500? Spelar in med en B1 (håller på att ta mig igenom Claes site så det kan komma att bli ännu en mic inom ett par veckor). Skulle det bli stor skillnad från ART TPS II?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har gjort det.. hittade över 100 trådar men ingen som hade tips i den prisklassen jag kollar på.. det mesta var billage, typ VTB-1 och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio DMP är en tvåkanals preamp som sägs ska vara ganska bra vad det gäller ofärgat ljud och låg brusnivå.

www.holmerup.biz och www.studiosolutions.com säljer dom för runt 2800 eller nåt sånt, men går nog att pruta ner lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joemeek SixQ har ett listpris på 3495:- och har både kompressor, eq och A/D-omvandlare. Kan du sträcka budgeten lite längre och hittar en välvillig ÅF, så kanske det kan vara ett alternativ...? 😳

Vill du ha ett mer ofärgat ljud, så finns som sagt Line Audio Design DMP, med ett listpris på 2875:-.

Det är annars ganska tunnsått med alternativ i det prisläget, tycker jag...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Joemeek sixQ har jag kollat in faktiskt, verkar prisvärd och färgar dessutom på ett trevligt sätt. Jag kan säkert sträcka mig lite till.. 3000:- borde jag väl hitta, får väl leta en lämplig återförsäljare 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry om jag kanske delar tråd med dig, men eftersom vi är inne på samma ämne och prisklass. Jag undrar ifall preamps i 3000:- kronorsklassen fungerar betydligt bättre än de inbyggda i en mackie vlz 1642 pro mixer.

Eller snarare om det är värt att lägga ner 3000 kr, ifall jag redan har en mackiemixer. Jag har startat tråd om detta förut, men fick inget riktigt svar jag var nöjd med så.... någon??

använder SPB1, men tänker nog uppgradera mig till RÖDE NT2A eller närliggande prisklasser.

tack på förhand / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Mackies XDR-preamps är rent ut sagt dåliga. De har ett jobbigt metalliskt ljud som jag inte alls tycker om (har jobbat mycket med storebrodern 1604VLZ).

Hur många kanaler hade du tänkt dig att få för dina 3000:-?

Ifall det bara är en eller två kanaler så tycker jag du ska kolla på Line Audios DMP. En 2-kanalig preamp som verkligen är prisvärd. Spela då in direkt in i ljudkortet och gå inte genom mixerbordet för att spela in så rent som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Mackies XDR-preamps är rent ut sagt dåliga. De har ett jobbigt metalliskt ljud som jag inte alls tycker om (har jobbat mycket med storebrodern 1604VLZ).

Hur många kanaler hade du tänkt dig att få för dina 3000:-?

Ifall det bara är en eller två kanaler så tycker jag du ska kolla på Line Audios DMP. En 2-kanalig preamp som verkligen är prisvärd. Spela då in direkt in i ljudkortet och gå inte genom mixerbordet för att spela in så rent som möjligt.

tack så mycket. ska kolla upp det. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion!

Det stämmer ju att det inte finns så mycket att välja på i klassen under 3000:-.

Men Claes, vad säger du om VTB-1 vs ThreeQ?

Skiljer bara några hundralappar och visserligen att VTB-1 har rör.

Men som preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joemeek har en intressant färgning, men på ett annat sätt än rörfärgningen i VTB-1. Ta en av varje, så har du verkligen valmöjligheter... 😛

Nåja - jag vet ärligt talat inte vilken jag skulle välja, eftersom båda låter bra på sitt sätt.

Eftersom jag har lite förkärlek till möjligheten att spela in rent, så skulle jag kanske ha VTB-1 som förstahandsval, eftersom jag inte får med saker jag inte kommer att använda där - men det gäller ju för mitt sätt att jobba - och är kanske helt fel tankesätt för någon annan. Sedan saknar ThreeQ högohmig instrumentingång, medan VTB-1 har en sådan - om sådant är viktigt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Jag utgick från att ThreeQ skull vara renare än VTB-1. Givetvis ser SixQ mer intressant ut men jag tänkte jämföra lite i samma priskategori.

Men om man nu vill ha en preamp med rent ljud, rör och HiZ in så är det bara VTB-1 som gäller under 3000:-?

Finns det någon fördel i ljudet för SixQ? Om vi kopplar bort alla medföljande extra grejor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla preampar färgar - om de inte är konstruerade för att vara transparenta.

VTB-1 färgar alltså även i Solid State-läget - men inte på samma sätt som när rörfärgningen läggs till.

SixQ har en extra funktion som många verkar uppskatta - och det är Iron-switchen, som leder ljudet genom en transformator och därmed ger en annan färgning än den "normala" inställningen. SixQ har en högohmig instrumentingång - men jag har inte lyckats hitta uppgifter om inimpedansen någonstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att det beror på vilka krav du har

Jag är jättte nöjd med en en Dmp. Ett lyft. det är klart har man pengar så finnns det alltid bättre grejor. Jag kände själv att här fanns min gräns. En preamp som jag hade råd med.jag är väldigt nöjd.Köp vad du vill, men en Dmp är inte fel, om du har två tre susen.

MVH

Mycket preamp för pengarnra

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå har ämnet uppe. Jag skulle behöva en med typ 8 preamps som inte kostar så mycket. Vill köpa en Lineaudio OMP men jag har inte råd just nu.

Har beställt för mänga dyra grejer igen 😆

...du menar alltså en SM Pro Audio PR8E, som har 8 preamps med fantommatning för 1995:- (listpris)? Definitivt inte Line Audio-klass, men helt ok om budgeten inte sträcker sig längre och man behöver fler preamps NU... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, färgningen behöver inte vara negativ, utan något bra.

Men du skulle ändå hellre välja VTB-1 i solid-state framför ThreeQ?

Färgning behöver definitivt inte vara något negativt - så länge man inte är ute efter ett ofärgat ljud... 😆

Jag skulle personligen ta VTB-1 före ThreeQ - men det är ju jag, det... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har VTB-1 och gamla 3Q (P3).

Av dessa skulle jag välja VTB-1 som förstaköp däför att den låter renare (utan rör) och har en hyfsad DI för bas eller git (till Amplitube t ex).

P3 låter luddigare men kan fås att låta fräckt om du ger den tid. Efter mycket lång tids meckande använder jag P3 mer än VTB på sång, men det gäller att ratta in sig.

Nya 3Q har mycket renare ingångssteg än P3. Om du ger dig tid att ratta på EQ och kompressor kan du säkert få ett bra ljud även ur denna tror jag.

SixQ har även Iron-switch och digital-ut. Kanske i billigaste laget för att förvänta sig superkvalitet men helt klart intressant. Borde låta ungefär som 3Q.

Vilken som är "bäst" för dig vet du inte förrän du skall mixa det du spelat in tyvärr... och om du har tillräckligt bra monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Nu är jag tillbaka lite i den här tråden. Har nämnligen hittar en Presonus Eureka preamp för 3000:- begagnad. Hur låter detta i era öron? Verkar det vara ett bättre köp än en ny, typ SixQ eller liknande?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har VTB-1 och gamla 3Q (P3).

Av dessa skulle jag välja VTB-1 som förstaköp däför att den låter renare (utan rör) och har en hyfsad DI för bas eller git (till Amplitube t ex).

Om det gäller att spela in gitarr/bas genom DI/preamp är då VTB-1 ett sämre val en andra DI/preamp i någorlunda samma prisklass? Är VTB-1 mer för att spela in med mikrofon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har VTB-1 och gamla 3Q (P3).

Av dessa skulle jag välja VTB-1 som förstaköp däför att den låter renare (utan rör) och har en hyfsad DI för bas eller git (till Amplitube t ex).

Om det gäller att spela in gitarr/bas genom DI/preamp är då VTB-1 ett sämre val en andra DI/preamp i någorlunda samma prisklass? Är VTB-1 mer för att spela in med mikrofon?

Eftersom den har en högohmig instrumentingång, så fungerar den fint till gitarr/bas också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har VTB-1 och gamla 3Q (P3).

Av dessa skulle jag välja VTB-1 som förstaköp däför att den låter renare (utan rör) och har en hyfsad DI för bas eller git (till Amplitube t ex).

Om det gäller att spela in gitarr/bas genom DI/preamp är då VTB-1 ett sämre val en andra DI/preamp i någorlunda samma prisklass? Är VTB-1 mer för att spela in med mikrofon?

Eftersom den har en högohmig instrumentingång, så fungerar den fint till gitarr/bas också. 😄

Jo det var precis det jag menade med det jag skrev. 😉 I vissa fall kan man uppleva VTB som steril eller tråkig, men den är säkert ett väl så bra val som andra billiga preampar. Preamp är ju en viktig komponent men det finns betydligt mer som påverkar ljudet och slutresultatet 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ingen som har erfarenhet av Presonus Eureka? Har som sagt hittat en jag kan få för 3000:- begagnad.

Den är riktigt prisvärd till sitt ordinarie pris så 3000 är en mycket bra deal, har svårt att tro att du hittar någon mer flexibel och välljudande preamp för de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...