Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har just komponerat musik till filmer i Cubase SX3. Det började med att jag importerade själva AVI-filmen som ett videospår i Cubase och sedan började spela musiken i realtid genom bl.a. Kontakt 2:an, blues-gitarren och lite andra instrument. Det lät väldigt bra. Jag mixade ned själva ljudspåren till mp3-filer för att skickas till själva filmproducenten som skulle synka mina musikfiler till den färdigklippta filmen och det gick ju bra.

Men jag själv skulle vilja exportera alltihop (film+ljud) så att det blir som en färdig AVI-film eller i ett filmformat som passar Windows mediaplayer så att man kunde maila iväg ett färdigt paket som ett förslag till filmproducenten ifråga.

När man tittar på exportmenyn under "Files" så finns det bara exporter: Wave, midi, tempotrack, OMF etc men inte något filmformat.

Jag vet att det skall gå att göra det på någon vänster och att jag har läst det i något av Cubase-tipsen i någon av Studiotidningarna, men har inte sett vilket nr man skall titta i. Finns det någon utav er som jobbar med Cubase i filmsammanhang etc??

Tacksam för tips.

Fred

Annons
Postat

Exportera ljudet som en wav-fil och Googla på "Virtualdub" som är ett gratisprogram. Öppna sedan .avi filmen i Virtualdub, importera ljudet och välj directstream för videouppspelningen. Spara sedan som en ny .avi film 😆

/Majken

Postat (redigerat)

Hej Godhead!

replace audio in video file under "export"??? Hur menar du då egentligen, det lät intressant. Jag kan ju googla efter det kostnadsfria programmet "Virtualdub", men kan jag använda mig av Cubase SX3:s funktioner så är ju det bättre.

Fred

Redigerat av Fred

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.