Muncken87 (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Kan nÄn berÀtta typ vilka frekvenser man ska anvÀnda pÄ dom olika elementen som bass.lead.piano.effekter.röst etc hade varit riktigt sjyst om nÄn hade kunnat berÀtta om detta
lavrell Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Hur skriver man en monsterhit? Hur blir man lika bra som Steve Vai pĂ„ att spela gitarr? ĂVA! inte för att försöka lĂ„ta otrevlig men det finns faktiskt inga generella instĂ€llningar eftersom alla ljudkĂ€llor lĂ„ter olika (beroende pĂ„ mikrofonval, inspelningsrum och sjĂ€lvklart kĂ€llan sjĂ€lvt). Det bĂ€sta sĂ€ttet att lĂ€ra sig tycker jag Ă€r att stĂ€lla ett ganska brett Q-vĂ€rde runt 2 och gaina pĂ„ en hel del. DĂ„ kommer du höra de frekvenser som sticker ut och som lĂ„ter illa. NĂ€r du hittat dessa ökar du pĂ„ q-vĂ€rdet och gör det smalare och sĂ€nker dessa frekvenser. Vips sĂ„ har du fĂ„tt bort en dĂ„lig klang och ljudet kommer lĂ„ta bĂ€ttre. Ăvning ger fĂ€rdighet och man kan öva i all evighet đ Redigerat 17 juni 2006 av lavrell
Muncken87 (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Vad e ett Q-vÀrde vad har det med att göra med low pass, high pass, etc
Claes Holmerup Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Q-vÀrde = hur stort frekvensomrÄde runt centerfrekvensen som ska pÄverkas. Low pass = lÄgpass, dvs att frekvenser under den valda brytfrekvensen gÄr igenom, medan högre frekvenser sÀnks i nivÄ. High pass = högpass, dvs att frekvenser över den valda brytfrekvensen gÄr igenom, medan lÀgre frekvenser sÀnks. Detta Àr den typ av filter som finns pÄ en switch pÄ de flesta mikrofoner...
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Man skulle kunna sÀga sÄ hÀr... Varje instrument eller ljud som du spelar in har en "stomme", eller grundton. Du kan ganska lÀtt hitta denna "stomme" genom att svepa fram och tillbaka över frekvenserna med ett parametriskt EQ. DÀr ljudet lÄter starkast, dÀr har du en aukustisk grundton! Med detta i bakfickan sÄ kan du lÀtt förstÀrka den aukustiska grundtonens övertoner och med det plocka fram ett bra grundljud för instumentet. Ett exempel: Elgitarr: Har en ofta en aukustisk grundton vid 200 Hz. Dess övertoner ligger sÄledes vid fördubblingen av frekvensen. 400, 800, 1600, 3200 Hz och uppÄt. TÀnk pÄ att mÄnga strÀnginstrument har liknande karaktÀr och sÀrsklijs bara genom dess transienter. Försök hitta vart du har snabbast attack i ett instrument och anvÀnd denna frekvens som aukustisk grundton. FörstÀrk sedan med Ävan nÀmda formel. Det gör att du kan skilja ur tre olika strÄkar i en ensamble till exempel. Hoppas detta gav dig nÄgot! Take care! /Crunchman' Redigerat 17 juni 2006 av Cruncher
Muncken87 (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 tack sÄ mycket för hjÀlpen men om man vill fÄ lÄten luftig sÄ att varje element ska höras sÄ att inte nÄt tar över nÄt instrument sÄsom basen. nÀr jag brukar göra lÄtar sÄ brukar allt lÄta grötigt sÄ jag vet inte hur mycket eq basen, melodin, etc hur mycket det behöver ni kanske har nÄt generellt tips för hur mycket man ska stÀlla in pÄ dom hehe
Piccazzo Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 hur mycket det behöver ni kanske har nÄt generellt tips för hur mycket man ska stÀlla in pÄ dom hehe Det sklijer frÄn lÄt till lÄt , genre till genre sÄ det enda tipset man kan ge Àr att anvÀnda dina öron och med tiden kommer dina mixar/LÄtar att lÄta bÀttre. Annars har ju Tidningen en Mixskola nu sÄ plugga in den och experimentera.
eastbayfog Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 ..nĂ€r jag brukar göra lĂ„tar sĂ„ brukar allt lĂ„ta grötigt sĂ„ jag vet inte hur mycket eq basen, melodin, etc hur mycket det behöver ni kanske har nĂ„t generellt tips för hur mycket man ska stĂ€lla in pĂ„ dom hehe.. Posta en lĂ„t nĂ„nstans pĂ„ webben sĂ„ kan du fĂ„ bĂ€ttre feedback. Grundtips i mixning: Börja med att dra ner alla faders och sen börja med föra upp trummorna (alltsĂ„ faders đ, sen basen, gitarren och etc. innan du börjar mecka med effekter. Vissa hĂ€vdar att man kan fĂ„ en bra grundmix genom att bara "flytta" faders och panorera, vilket jag hĂ„ller med om. Nu vart jag sugen pĂ„ att Ă„nga vidare med tips men det hade blivit ett för lĂ„ngt inlĂ€gg. Men som sagt, lĂ€nka till lĂ„ten!
sixties Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 i "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriver Jeff Strong: AllmÀnt: frek. under 100 Hz vÀrmer eller gör instrumentet bullrigt 100-200 Hz lÄter grötigt pÄ vissa inst. men ger tonrikedom till andra frek. runt 400 Hz kan ge ett lÄdaktigt ljud frek runt 800 Hz kan lÀgga till djup eller kraft frek. 1kHz-2kHz kan ge attack eller tryck men skapa nasala ljud hos andra inst. 2kHZ-5kHz kan öka nÀrvaron 5kHZ-8kHz kan lÄta skarpa hos vissa instrument 8kHz-17kHz ger luftighet eller ljusa klanger för ett instrument sedan gÄr han in pÄ alla instrument och sÄng. men i slutÀndan sÄ Àr det du som mÄste höra hur du vill att de ska lÄta
Hellpig Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Skaffa nummer fyra (tror jag det var i alla fall) av Studio sÄ fÄr du "Stora frekvensrutan" som innehÄller ungefÀr det du vill ha.
Muncken87 (oregistrerad) Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Jo hÀr kommer en link till min sÄng den e inte klar men ÀndÄ ett sample sÄ ni kanse förstÄr men alltsÄ frekvenser vilken fekvens? det finns ju massor av olika man kan ratta pÄ. LÀnk: http://www.sendmefile.com/00402535
Emil Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Skaffa Studios nummer 4 frÄn i Är, dÀr Àr det en stor guide till bÄde hur en eq fungerar och hur man rattar den.
kempor Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 AnvÀnd högpassfilter pÄ i princip allt, detta för att gröta ur botten. Testa att öka frekvensen tills botten försvinner eller dÄ det börjar bli lite "nÀsigt" och fall tillbaka lite gran (Àven pÄ ex. baskagge). Skulle jag fÄ ett band pÄ en eq skulle det bli hp-filter. Man har bara en viss bandbredd och om för mycket kÀllor ligger i samma frekvenser sÄ blir det grötigt.
Muncken87 (oregistrerad) Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 tack för all hjÀlp men om ni lyssnar pÄ min lÄt sÄ hör ni kanske att det Àr grötigt sÄ jag ska testa högpassfiltret pÄ den lÄten dÄ eller?
hegobald Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Lite om frekvenregister för olika intrument och hur man bör tÀnka http://www.terrydownsmusic.com/technotes/F...encies/FREQ.HTM
DrHans Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 tack för all hjÀlp men om ni lyssnar pÄ min lÄt sÄ hör ni kanske att det Àr grötigt sÄ jag ska testa högpassfiltret pÄ den lÄten dÄ eller? du kan iofs lÀgga högpassfilter pÄ lÄten för att skÀra bort bas. Men det var inte det han menade. LÀgg filtret pÄ de enskilda spÄren.
tbruce Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Dess övertoner ligger sÄledes vid fördubblingen av frekvensen. 400, 800, 1600, 3200 Hz och uppÄt. Nja, dÀr har du ju bara oktaverna. Finns ju Àven övertoner vid 600, 1000, 1200, 1400, 1700, 1800, osv ocksÄ, om grundtonen Àr pÄ 200 Hz..
Mojje Cruncher Andersson Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Yes! Korrekt. Men för att förstÀrka en grundfrekvens tydlighet sÄ kan du med fördel förstÀrka enligt den mall jag beskrev. Jag syftar inte pÄ toner nu utan ljud. Oavsett alstrare. Take care! Ps. Det finns en hemlis till.... /Crunchman'
Bulldog Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Vilken ordningsföljd Àr smartast: EQ/Kompressor/Limiter/Effekter typ reverb eller Kompressor/Limiter/EQ/Effekter. En sak till: Ska man stÀlla in EQ pÄ varje spÄr först nÀr man spelat in allting, eller om man gör typ en pÄlÀggsinspelning, lÀgger EQ:n sÄ fort varje spÄr Àr klart?
Christoffer Bergfors Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Vilken ordningsföljd Àr smartast: EQ/Kompressor/Limiter/Effekter typ reverb eller Kompressor/Limiter/EQ/Effekter. En sak till: Ska man stÀlla in EQ pÄ varje spÄr först nÀr man spelat in allting, eller om man gör typ en pÄlÀggsinspelning, lÀgger EQ:n sÄ fort varje spÄr Àr klart? Ordningsföljd till vad? Limiter pÄ enskilda spÄr Àr inget du bör anvÀnda jÀmt utan om det verkligen behövs. Effekter typ reverb som du frÄgar om lÀgger du inte som insert utan parallellt. AlltsÄ en send till en bus. PÄ bussen lÀgger du ditt reverb. Sen Àr det en smaksak betrÀffande eq före kompressor eller tvÀrsom. Ibland kan det bero pÄ vad du vill göra. Ska du skÀra en massa med eq istÀllet för att höja kan det vara rimligt att lÀgga eq före. Ska du höja en massa kan man lÀgga eq'n efter. Det beror pÄ vad man vill att kompressorn ska reagera pÄ. Hur du vill jobba med eq spelar egentligen ingen roll. StrÀva efter att varje ljud du spelar in lÄter pÄ ett sÄnt sÀtt du vill sÄ att du behöver peta sÄ lite som möjligt i mixen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.