Jump to content
Annons

EQ

Muncken87 (oregistrerad)

Recommended Posts

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Kan nÄn berÀtta typ vilka frekvenser man ska anvÀnda pÄ dom olika elementen som bass.lead.piano.effekter.röst etc hade varit riktigt sjyst om nÄn hade kunnat berÀtta om detta

Annons
Postat (redigerat)

Hur skriver man en monsterhit?

Hur blir man lika bra som Steve Vai pÄ att spela gitarr?

ÖVA!

inte för att försöka lÄta otrevlig men det finns faktiskt inga generella instÀllningar eftersom alla ljudkÀllor lÄter olika (beroende pÄ mikrofonval, inspelningsrum och sjÀlvklart kÀllan sjÀlvt).

Det bÀsta sÀttet att lÀra sig tycker jag Àr att stÀlla ett ganska brett Q-vÀrde runt 2 och gaina pÄ en hel del. DÄ kommer du höra de frekvenser som sticker ut och som lÄter illa. NÀr du hittat dessa ökar du pÄ q-vÀrdet och gör det smalare och sÀnker dessa frekvenser. Vips sÄ har du fÄtt bort en dÄlig klang och ljudet kommer lÄta bÀttre.

Övning ger fĂ€rdighet och man kan öva i all evighet 🙂

Redigerat av lavrell
Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Vad e ett Q-vÀrde vad har det med att göra med low pass, high pass, etc

Postat

Q-vÀrde = hur stort frekvensomrÄde runt centerfrekvensen som ska pÄverkas.

Low pass = lÄgpass, dvs att frekvenser under den valda brytfrekvensen gÄr igenom, medan högre frekvenser sÀnks i nivÄ.

High pass = högpass, dvs att frekvenser över den valda brytfrekvensen gÄr igenom, medan lÀgre frekvenser sÀnks. Detta Àr den typ av filter som finns pÄ en switch pÄ de flesta mikrofoner...

Postat (redigerat)

Man skulle kunna sÀga sÄ hÀr...

Varje instrument eller ljud som du spelar in har en "stomme", eller grundton.

Du kan ganska lÀtt hitta denna "stomme" genom att svepa fram och tillbaka över frekvenserna med ett parametriskt EQ.

DÀr ljudet lÄter starkast, dÀr har du en aukustisk grundton!

Med detta i bakfickan sÄ kan du lÀtt förstÀrka den aukustiska grundtonens övertoner och med det plocka fram ett bra grundljud för instumentet.

Ett exempel:

Elgitarr:

Har en ofta en aukustisk grundton vid 200 Hz. Dess övertoner ligger sÄledes vid fördubblingen av frekvensen. 400, 800, 1600, 3200 Hz och uppÄt.

TÀnk pÄ att mÄnga strÀnginstrument har liknande karaktÀr och sÀrsklijs bara genom dess transienter. Försök hitta vart du har snabbast attack i ett instrument och anvÀnd denna frekvens som aukustisk grundton. FörstÀrk sedan med Ävan nÀmda formel.

Det gör att du kan skilja ur tre olika strÄkar i en ensamble till exempel.

Hoppas detta gav dig nÄgot!

Take care!

/Crunchman'

Redigerat av Cruncher
Muncken87 (oregistrerad)
Postat

tack sÄ mycket för hjÀlpen men om man vill fÄ lÄten luftig sÄ att varje element ska höras sÄ att inte nÄt tar över nÄt instrument sÄsom basen. nÀr jag brukar göra lÄtar sÄ brukar allt lÄta grötigt sÄ jag vet inte hur mycket eq basen, melodin, etc hur mycket det behöver ni kanske har nÄt generellt tips för hur mycket man ska stÀlla in pÄ dom hehe

Postat
hur mycket det behöver ni kanske har nÄt generellt tips för hur mycket man ska stÀlla in pÄ dom hehe

Det sklijer frÄn lÄt till lÄt , genre till genre sÄ det enda tipset man kan ge Àr att anvÀnda dina öron och med tiden kommer dina mixar/LÄtar att lÄta bÀttre.

Annars har ju Tidningen en Mixskola nu sÄ plugga in den och experimentera.

Postat
..nÀr jag brukar göra lÄtar sÄ brukar allt lÄta grötigt sÄ jag vet inte hur mycket eq basen, melodin, etc hur mycket det behöver ni kanske har nÄt generellt tips för hur mycket man ska stÀlla in pÄ dom hehe..

Posta en lÄt nÄnstans pÄ webben sÄ kan du fÄ bÀttre feedback.

Grundtips i mixning: Börja med att dra ner alla faders och sen börja med föra upp trummorna (alltsĂ„ faders 😄, sen basen, gitarren och etc. innan du börjar mecka med effekter. Vissa hĂ€vdar att man kan fĂ„ en bra grundmix genom att bara "flytta" faders och panorera, vilket jag hĂ„ller med om. Nu vart jag sugen pĂ„ att Ă„nga vidare med tips men det hade blivit ett för lĂ„ngt inlĂ€gg. Men som sagt, lĂ€nka till lĂ„ten!

Postat

i "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriver Jeff Strong:

AllmÀnt:

frek. under 100 Hz vÀrmer eller gör instrumentet bullrigt

100-200 Hz lÄter grötigt pÄ vissa inst. men ger tonrikedom till andra

frek. runt 400 Hz kan ge ett lÄdaktigt ljud

frek runt 800 Hz kan lÀgga till djup eller kraft

frek. 1kHz-2kHz kan ge attack eller tryck men skapa nasala ljud hos andra inst.

2kHZ-5kHz kan öka nÀrvaron

5kHZ-8kHz kan lÄta skarpa hos vissa instrument

8kHz-17kHz ger luftighet eller ljusa klanger för ett instrument

sedan gÄr han in pÄ alla instrument och sÄng. men i slutÀndan sÄ Àr det du som mÄste höra hur du vill att de ska lÄta

Postat

Skaffa nummer fyra (tror jag det var i alla fall) av Studio sÄ fÄr du "Stora frekvensrutan" som innehÄller ungefÀr det du vill ha.

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Jo hÀr kommer en link till min sÄng den e inte klar men ÀndÄ ett sample sÄ ni kanse förstÄr men alltsÄ frekvenser vilken fekvens? det finns ju massor av olika man kan ratta pÄ. LÀnk: http://www.sendmefile.com/00402535

Postat

Skaffa Studios nummer 4 frÄn i Är, dÀr Àr det en stor guide till bÄde hur en eq fungerar och hur man rattar den.

Postat

AnvÀnd högpassfilter pÄ i princip allt, detta för att gröta ur botten. Testa att öka frekvensen tills botten försvinner eller dÄ det börjar bli lite "nÀsigt" och fall tillbaka lite gran (Àven pÄ ex. baskagge). Skulle jag fÄ ett band pÄ en eq skulle det bli hp-filter. Man har bara en viss bandbredd och om för mycket kÀllor ligger i samma frekvenser sÄ blir det grötigt.

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

tack för all hjÀlp men om ni lyssnar pÄ min lÄt sÄ hör ni kanske att det Àr grötigt sÄ jag ska testa högpassfiltret pÄ den lÄten dÄ eller?

Postat

Bra lÀnk dÀr, Hegobald! Tackar för den!

Postat
tack för all hjÀlp men om ni lyssnar pÄ min lÄt sÄ hör ni kanske att det Àr grötigt sÄ jag ska testa högpassfiltret pÄ den lÄten dÄ eller?

du kan iofs lÀgga högpassfilter pÄ lÄten för att skÀra bort bas. Men det var inte det han menade. LÀgg filtret pÄ de enskilda spÄren.

Postat
Dess övertoner ligger sÄledes vid fördubblingen av frekvensen. 400, 800, 1600, 3200 Hz och uppÄt.

Nja, dÀr har du ju bara oktaverna. Finns ju Àven övertoner vid 600, 1000, 1200, 1400, 1700, 1800, osv ocksÄ, om grundtonen Àr pÄ 200 Hz..

Postat

Yes!

Korrekt.

Men för att förstÀrka en grundfrekvens tydlighet sÄ kan du med fördel förstÀrka enligt den mall jag beskrev.

Jag syftar inte pÄ toner nu utan ljud. Oavsett alstrare.

Take care!

Ps. Det finns en hemlis till....

/Crunchman'

Postat

Vilken ordningsföljd Àr smartast:

EQ/Kompressor/Limiter/Effekter typ reverb

eller

Kompressor/Limiter/EQ/Effekter.

En sak till:

Ska man stÀlla in EQ pÄ varje spÄr först nÀr man spelat in allting, eller om man gör typ en pÄlÀggsinspelning, lÀgger EQ:n sÄ fort varje spÄr Àr klart?

Postat
Vilken ordningsföljd Àr smartast:

EQ/Kompressor/Limiter/Effekter typ reverb

eller

Kompressor/Limiter/EQ/Effekter.

En sak till:

Ska man stÀlla in EQ pÄ varje spÄr först nÀr man spelat in allting, eller om man gör typ en pÄlÀggsinspelning, lÀgger EQ:n sÄ fort varje spÄr Àr klart?

Ordningsföljd till vad? Limiter pÄ enskilda spÄr Àr inget du bör anvÀnda jÀmt utan om det verkligen behövs. Effekter typ reverb som du frÄgar om lÀgger du inte som insert utan parallellt. AlltsÄ en send till en bus. PÄ bussen lÀgger du ditt reverb.

Sen Àr det en smaksak betrÀffande eq före kompressor eller tvÀrsom. Ibland kan det bero pÄ vad du vill göra. Ska du skÀra en massa med eq istÀllet för att höja kan det vara rimligt att lÀgga eq före. Ska du höja en massa kan man lÀgga eq'n efter. Det beror pÄ vad man vill att kompressorn ska reagera pÄ.

Hur du vill jobba med eq spelar egentligen ingen roll. StrÀva efter att varje ljud du spelar in lÄter pÄ ett sÄnt sÀtt du vill sÄ att du behöver peta sÄ lite som möjligt i mixen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.